Sähköauton akku täyteen kymmenessä minuutissa
Sähköauton akku täyteen kymmenessä minuutissa

klo 12:30 | 7.11.2019
Penn State -yliopiston kehittelemään akkuun voisi ladata 320 kilometriä toimintasädettä vain kymmenessä minuutissa.Lue koko juttu
Sivut
Tätä vuosikymmentä ei ole enää montaa viikkoa jäljellä. Olen aika varma, että seuraavan vuosikymmenen lopulla minä voin ostaa sähköauton työmatka-autoksi. Ostaisin jo nyt täyssähköisen pikkuauton, jos se kulkisi 150 km kaikissa oloissa (eli varmaan jotain 300-400 markkinamiehen kilometriä) ja olisi hinnaltaan ja käyttökuluiltaan jotenkin järjellinen verrattuna tavalliseen vanhaan pikkuautoon. Lataisin sen yön aikana pihalla ja kävisin päivällä töissä. Se ajoprofiili sopisi aivan täydellisesti sähköautoille. Sopivia autoja onkin markkinoilla, mutta 35 k€:n hintalappu on täysin absurdi, kun saan 5 k€:llä tarpeisiin täysin kelvollisen käytetyn pikkuauton. Vaikka voisi luottaa, ettei ajoon tule mitään veroja, sähköauto ei nykyhinnoilla kannattaisi edes koko elinkaarenaan. Ja se on selvää, että kilometrivero tulee kun sähköautojen osuus nousee muutamaan prosenttiin, jolla on mitään taloudellista merkitystä ja ajamisesta rokotetaan vielä enemmän kuin nyt.
Perheen ykkösautona lienee siinä vaiheessa jonkinlainen hybridiajoneuvo. Haluan pitää mahdollisuuden ajaa joskus pitkiä matkoja syrjäisillä alueilla, joilla tuskin tulee olemaan säännöllistä latausverkostoa vuosikymmeniin.
Tarkoittanee käytännössä : "Rakennuksen omistajan tulisi järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen sadan vuoden kuluessa siitä hetkestä jolloin asukas hankkii käyttöönsä sähköauton."
Latauspistettä ei tarvitse siis järjestää vain siksi että joku asukas ilmoittaa sellaisen hankkivansa, vaan vasta sen jälkeen kun sähköauto on jo hankittu, eikä silloinkaan ole mitään määräaikaa johon mennessä latauspiste tulisi olla toteutunut. Melkoisen hölmö täytyy siis jonkun olla jos hankkii taloyhtiössä asuvana sähköauton, ja olettaa taloyhtiö mahdollistavan autonsa lataamisen tuon ehdotuksen takia.
Se kaiketi riippuu siitä onko kyse matemaatikon vuosikymmenestä vai sanan tavanomaisemmasta merkityksestä.
Vuodethan ovat järjestyslukuja, ja siten tämä vuosikymmen alkoi 1. tammikuuta 2011 ja päättyy 31.12.2021, eikä vuotta aikaisemmin. Viikkoja on siis jäljellä vajaat 59 + 6/7 kpl.
Sehän se vitsi olikin, ettei ole enää paljoa jäljellä tätä vuosikymmentä.
Meillä on hyvin pitkälti samat näkemykset ja mielipiteet tähän aiheeseen liittyviin kysymyksiin.
😎
Kannattaa vähän tiedustella sähköasioista isännöitsijältä, jos vanhasta talostaa pähkäilee asunnon ostoa, latauspaikkojen lakisääteinen asennus saattaa aiheuttaa sähkösysteemeihin taloyhtiössä hintavan remontin.
Miksei akkuja voi ladata kaikessa rauhassa ja kontittaa. Miksi sähköautoissa jokaisella tulee olla oma akkunsa.
Uusiutuvalla lataa missä milloin paistaa ja tuulee.
Sitte junaan täyslasti. Ei tartte linjojakaan rakentaa kaikkiin energiapuistoihin tolloin.
Samalla jotain puolustuksellista etua saattaisi saada kun ei kaikki käytettävissä oleva voima kulkisi
kolmen piuhan kautta.
Kokonaisuutena typerä idea mitä ilmeisimmin, koskei toteutunut jo.
Kyllä se matemaattinen on myös tavanomainen merkitys. Tuota 2021 alkavaa vuosikymmentä ei näe käytettävän muualla kuin joutavissa saivarteluissa, vaikka se onkin kirjaimellisesti oikein. Kielitoimisto tekisi ihan fiksusti, jos muuttaisi asian vastaamaan sekä käytäntöä että ainoaa järkevää eli matemaattista mallia.
"Vuoteen 2025 mennessä kaikkiin muussa kuin asuinkäytössä oleviin rakennuksiin, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa, täytyisi asentaa sähköautojen latauspiste vähintään 10 prosenttiin pysäköintipaikoista."
Tuhannen parkkipaikan megamarketti on konkurssissa ennenku latauspaikat on maksettu.
Äss -kauppias ilmottaa kiinteistöjensä energiankulutukseksi 292kWh/brm2, jolloin n.12000m2
kaupan keskimääränen tehontarve olis luokkaa 350kW? Hetkellinen tietysti kertaluokkaa kahta enempi.
Minkähälaine johto tarvii pihaan vetää jos siihe lätkästää kourallinen 350kW latauspisteitä ja vajaa sata "tavallista"
latauspistettä?
Kuulin juuri radiosta uutisen jonka mukaan sähköautojen myynti suomessa on laskenut tänä vuonna, ja syyksi epäillään sähköautoihin liittyvien hankintaetuuksien kaventuminen suhteessa tavanomaisiin, kuten myös sähköauton nopea arvonlasku myyntimarkkinoilla, josta voidaan päätellä että sähköautojen ostajat ovat vain hyödyntäneet näitä etuja kun niitä on ollut ja tulleet uusiin aatoksiin kun ei enää "kannata", ja ketkä ovatkaan (olleet) nämä ostajat?
Juu, tietenkin ne joilla on ylipäänsä ollut varaa hankkia kalliita uusia sähköautoja, eli ns. paremmin toimeentulevat. Ei tavallinen prolerahvas ole hyötynyt paskan vertaa näistä sähköautoilun hyödyntämiseen liittyvista vempuiluista, ainakaan vielä, saas sitten nähdä miten tulevaisuudessa jos ja kun sähköauton hankinta alittaa tai on tasan polttomoottoriautojen liittyvien kustannusten kanssa.
Itse veikkaan että kun sähköautot muuttuvat arkipullaksi niin tavis maksaa "täyden hinnan" ja päälle vielä liuta uusia maksuja ja mitä mielikuvituksellimpia lisämätkyjä, tyyliin siru autossa josta näkee real-time auton olinpaikan ja kuka sitä ajaa jne. Onneksi taidan olla jo siinä vaiheessa liittynyt lopullisesti tähän kauheaan hiilen luonnon kiertokulkuun (tuhkasta olet tullut...), jota paradoksaalisesti voidaan ehkä elämäksikin kutsua.
Vertailupohjaksi sähköautoilun "yleisyydestä" Suomessa käy hyvin Nettiauton tarjonta, jonka tämänhetkinen tilanne on tarjolla 426 uutta/käytettyä sähköautoa vs 92586 kaikki voimanlähteet mukaanluettuna https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot .
Itse asiassa minusta yllättävänkin kattava tarjonta sähköautoja, josta halvin on käytetty liikennekelpoinen nk. koppimopo vajaalla kymppitonnilla.
Tesloja tarjolla 77 kpl, joista halvin on 45k.
Noin se on kuten yllä sanotaan. Sipilällä omaisuus kuoressa ja Teslan pidosta maksetaan 500€/kk, koska muutoin etuoikeutetulle tulisi pipi mieleen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-halvin-sahkoauto-yllatti-myynn...
halavalla lähtee, Vileeniki vois ostaa.
Briteissa maksaa tuo Mii melkein 20k£ joten voidaan kyllä puhua edullisuudesta Suomen tämänhetken tarjoushintaan verrattuna, mutta yksi kohta tökkii pahasti, nimittäin se kun kyseistä autoa markkinoidaan valheellisesti täysin päästövapaana, mikä ei tietenkään pidä ollenkaan paikkansa.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-seat-mii-electric-priced... .
Sivut