Seuraa 
Viestejä1809

Kalevalan on ajateltu perinteisesti tietääkseni kertovan Suomen Kansan menneisyydestä.

Kuitenkin siinä on melko paljon symbolista ja vertauskuvallista aineistoa myös.

Jos haluaa todella vapaasti tulkita Kalevalaa niin eräät runot epäilemättä voidaan sijoittaa tulevaisuuteen ja jopa tieteelliseen maailmaan.

 

Kalevalan 26. runo:

Voiko Pohjolan pihan aita tai aidat (kolme) kuvata asteroidivyöhykettä?

Aita on rautainen rakettu (Asteroidivyöhyke)

Terästarha teeksennelty (Kuiperin vyöhyke)

Maasta asti taivohesen, taivosesta maahan asti.

Keihä'illä seivästetty (revontulet)

Maan maoilla aiastettu (meteoriitit, asteroidit)

Sisiliskoilla si'elty (asteroidit)

Aita on rautainen rakettu, teräksinen tarha tehty,

sata syltä maaemähän (2,8 AU asteroidivyöhyke)

tuhat syltä taivohesen (28 AU Kuiperin vyöhyke)

Toinen mahdollisuus on, että kuvataan ydinreaktorin ytimen sulamista.

Melko villejä hypoteeseja, mutta uskoisin Kalevalan olevan tulkittavissa moderniin maailmaan ajankohtaista antia sisältävänä teoksena.

 

Kommentit (19)

MooM
Seuraa 
Viestejä10674
Titanic

Kalevalan on ajateltu perinteisesti tietääkseni kertovan Suomen Kansan menneisyydestä.

Kuitenkin siinä on melko paljon symbolista ja vertauskuvallista aineistoa myös.

Jos haluaa todella vapaasti tulkita Kalevalaa niin eräät runot epäilemättä voidaan sijoittaa tulevaisuuteen ja jopa tieteelliseen maailmaan.

 

Kalevalan 26. runo:

Voiko Pohjolan pihan aita tai aidat (kolme) kuvata asteroidivyöhykettä?

Aita on rautainen rakettu (Asteroidivyöhyke)

Terästarha teeksennelty (Kuiperin vyöhyke)

Maasta asti taivohesen, taivosesta maahan asti.

Keihä'illä seivästetty (revontulet)

Maan maoilla aiastettu (meteoriitit, asteroidit)

Sisiliskoilla si'elty (asteroidit)

Aita on rautainen rakettu, teräksinen tarha tehty,

sata syltä maaemähän (2,8 AU asteroidivyöhyke)

tuhat syltä taivohesen (28 AU Kuiperin vyöhyke)

Toinen mahdollisuus on, että kuvataan ydinreaktorin ytimen sulamista.

Melko villejä hypoteeseja, mutta uskoisin Kalevalan olevan tulkittavissa moderniin maailmaan ajankohtaista antia sisältävänä teoksena.

 

Minusta tässä kuvataan oikomishoitoa.

Rautaa hampaiden aidaksi, siinä on kaikenlaista piikkiä ja vaijeria, joita on siihen aikaan taatusti kuvattu keihäinä. Kuminauhat ovat selvästi orgaanista materiaalia ja siksi kuvaus madoista ja sisiliskoista on tuon ajan ymmärrystä vastaava symboli.

Sylkikin mainitaan useaan otteeseen, selvä juttu.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

JPI
Seuraa 
Viestejä29583

Raketin laukaisu kalevalassa:

Siinä vanha Väinämöinen itse tuon sanoiksi virkki:
"Nyt sinä, seppo veikkoseni, nouse kuuta noutamahan,
otavaista ottamahan kultalatva-kuusosesta!"

Siitä seppo Ilmarinen nousi puuhun korkealle,        ="raketin kärkeen"
ylähäksi taivahalle, nousi kuuta noutamahan,
otavaista ottamahan kultalatva-kuusosesta.

Virkki kuusi kukkalatva, lausui lakkapää petäjä:
"Voipa miestä mieletöintä, äkkioutoa urosta!
Nousit, outo, oksilleni, lapsen-mieli, latvahani
kuvakuun on nouantahan, valetähtyen varahan!"

Silloin vanha Väinämöinen lauloa hyrähtelevi:       
lauloi tuulen tuppurihin, ilman raivohon rakenti; = "Lähtölaskenta ja raketin liekit"
sanovi sanalla tuolla, lausui tuolla lausehella:
"Ota, tuuli, purtehesi, ahava, venosehesi            = "main engines started"
vieä vieretelläksesi pimeähän Pohjolahan!"

Nousi tuuli tuppurihin, ilma raivohon rakentui, = "we have a lift off"
otti seppo Ilmarisen vieä viiletelläksensä
pimeähän Pohjolahan, summahan Sariolahan.

Siinä seppo Ilmarinen jopa kulki jotta joutui!
Kulki tuulen tietä myöten, ahavan ratoa myöten,  ="kiertoradalla"
yli kuun, alatse päivän, otavaisten olkapäitse;
päätyi Pohjolan pihalle, Sariolan saunatielle,
eikä häntä koirat kuullut eikä haukkujat havainnut.

3³+4³+5³=6³

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sanon surman ensimmäisen. Se on surma ensi surma:

menet matkoa vähäisen, pääset tietä päiväyksen:

Tulevi joki tulinen poikkipuolin vastahasi.

Joessa tulinen koski, koskessa tulinen luoto,

luo'olla tulinen korko, korolla tulinen kokko:

yöt se hammasta hiovi, päivät kynttä kitkuttavi,

tulijalle vierahalle, saavalle käkeävälle.

 

Tämä puolestaan voisi olla Freudilaista seksuaaliviritteistä symboliikkaa.

Selvästi tuossa kuvataan hienorakennetta naisväen.

 

Kun ympäristömme teknillistyy ja tulee uusia koneita ja löytöjä niin sitä enemmän

muuttuu myös Kalevalan sisältö. Sillä aika paljon on symboliikkaa siinä mukana.

Välttämättä en muista yhtäkään toista kirjaa, jossa symboliikkaa olisi yhtä paljon.

Vierailija

Mitään gravitaatioaaltoja ei välttämättä ole edes olemassa, mutta innoitus niiden hypoteettiseen ajatteluun saattaa olla peräisin yhtä hyvin Kalevalasta kuin muualtakin....?

 

Sylki Syöjätär vesille, laski kuolan lainehille. (Syöjätär = aurinko tai musta aukko, kuola=komeetta tms.)

Tuota tuuli tuuitteli, ve'en henki heilutteli, (Tuuli = aurinkotuuli, gravitaatio)

tuuitteli vuotta kuusi, senki seitsemän keseä,  (Gravitaatiovakio on noin 6.5)

selvällä meren selällä, lapovilla lainehilla. (Lainehet = gravitaatioaallot?)

Vesi sen pitkäksi venytti, päivä paistoi pehmeäksi, (komeetta lähellä aurinkoa)

ve'en tyrksy maalle työnti, aalto rannallen ajeli. (gravitaatioaalto vaimenee kohdatessaan maata?).

 

Vaikka pyhien kirjoitusten käyttö inspiraation lähteenä tieteelle on lähinnä kiellettyä monien mielestä niin sille ei voi mitään, että ne ja tiede lähestyvät toisiaan aika ajoin ja etenkin aikojen lopussa.

Vierailija

Kalevalassa on paljon luetteloita, joissa luetellaan peräjälkeen nimiä, tehtäviä, 
luonnon olioita yms. Kullekin noista luettelon sanoista on nähdäkseni osoitettu
noin 100 vuotta aikaa. Jotkut luettelot tosin perustuvat siihen, että kullekin
luettelon asialle on osoitettu 10 vuotta aikaa. Kalevalan aikakäsitys perustuu
100 vuoden jaksoihin. Heti Kalevalan alussa on luettelo nimiä, jotka on melko
luontevaa ajoittaa seuraavasti:

Väinämöinen -  Vyö -       500 jaa
Ilmarinen -    Ahjo -      600
Kaukomieli -   Kalpa -     700
Joukahainen -  Jousi -     800
Pohja -        Pelto -     900
Kalevala -     Kangas -    1000
Sampo -        Sanat -     1100
Louhi -        Luottehet - 1200
Vipunen -      Virsi -     1300
Lemminkäinen - Leikki -    1400

Myös on alussa luettelo luonnon olioita, joista voisi yrittää
etsiä jotakin 10 vuotisjaksoa:

Tienohessa -  Temmottu - 1500
Kanervat - Katkottu - 1510
Risukko - Riipottu - 1520
Vesa - Vedetty - 1530
Häinä - Hierottu - 1540
Raitio - Ratkaistu - 1550
Paimessa - Käyty - 1560
Karjanlaidun - Lapsena - 1570
Mätäs - Mesi - 1580
Kunnas - Kulta - 1590

Seuraavassa luettelosta on vaikea päätellä jaksotusta:

Vilu - Virsi
Sade - Runo
Tuulet - II virsi
Merenaalto - Ajot
Linnut - Sanoja
Puunlatvat - Lausehia

Kyseeseen voisi tulla, joko 1600-luku tai sitten
takauma 1300 luvulta taaksepäin niin, että

Väinämöinen -  Vyö -       500 jaa
Ilmarinen -    Ahjo -      600

Kaukomieli -   Kalpa -     700
Joukahainen -  Jousi -     800   - Lausehia
Pohja -        Pelto -     900   - Sanoja
Kalevala -     Kangas -    1000  - Ajot
Sampo -        Sanat -     1100  - II Virsi
Louhi -        Luottehet - 1200  - Runo
Vipunen -      Virsi -     1300  - Virsi

Seuraava luettelo on vielä vaikeampi jaksottaa:

Kerä - Kelkka - Koti - Aitta
Sommelo - Reki - Riihi - Vakka

Kun tutkitaan soveltuvatko nämä jaksotukset mihinkään esim.
49. runon alusäkeistöä voisi yrittää avata ajoituksen suhteen
käyttämällä edellä mainittuja periaatteita:

AIN' ON PÄIVÄ PAISTAMATTA, KUU KULTA KUMOTTAMATTA,
NOILLA VÄINÖLÄN TUVILLA, KALEVALAN KANKAHILLA
VILU VILJALLE TULEVI, KARJOILLE OLO KAMALA
OUTO ILMAN LINTUSILLE, IKÄVÄ IMEHNOISILLE,
KUN EI KONSA PÄIVYT PAISTA EIKÄ KUUHUET KUMOTA.

Etsitään vain aloitusajankohta, jonkin sanan perusteella esim.

Kalevalan kankahilla - 1000 jaa. Sen jälkeen keritään auki,

joko taaksepäin tai eteenpäin asia tai kaksi per vuosisata.

Tietenkin on selvää, että Kalevalan hahmot on laitettu Kalevalaan elämään samalle

vuosisadalle. Se ei kuitenkaan haittaa tällaisen ajanlaskujärjestelmän luomista eri

periaattelle.

Olen lukenut Kalevalaa vain vähän, mutta sen vähänkin perusteella voisi päätellä, että

Kalevalassa asiat seuraavat toisiaan aina loogisesti samassa järjestyksessä. Esim.

ensin on tuulet ja sitten mainitaan aallot jne. Olisi hienoa, jos joku tekisi Kalevalaan 

samantapaisen Atk-hakuohjelman millaisia on raamatulle tehty useita. Sanoja ja luetteloita

seuraamalla voisi päätellä onko logiikka aukotonta vai ei.

Vierailija

Ai jaa .... Ei kiinnosta yhtään?  Parhaassa tapauksessa, jos onnistuu löytämään oikeat vuosisadat oikeille asioille voisi määritellä Suomen historian menneisyyteen päin aina jonnekin 500-luvulle asti. Joitakin asioita olen saanut selville; esim. että luultavasti 500-luvulta 600-luvulle siirryttäessä siirryttiin kasvis- ja kalapohjaisesta ruokavaliosta karjatalouden tuotteisiin. jne. Kiinnostaa lukea Kalevalaa siten, että voi muodostaa uusia tarinoita vanhojen tarinoiden päälle; kun arvailee mikä vuosisata ja mikä asia ovat yhteensopivat.

Joka tapauksessa on kai niin, että tuollainen Atk ohjelmakin pitää itse tehdä, jos aikoo saada valmista aikaan. Herrat vain löhöövät ja saavat SKS:n tukia projekteilleen tekemättä paljon mitään työtä saamiensa palkkojen ja tukien eteen???? Jos osaa ohjelmoida niin ei kai tuollaisen Atk-ojelman tekeminen olisi mikään ylivoimainen projekti.

Vierailija

Titanic kirjoitti:
Kalevalan on ajateltu perinteisesti tietääkseni kertovan Suomen Kansan menneisyydestä.
Kuitenkin siinä on melko paljon symbolista ja vertauskuvallista aineistoa myös.
Jos haluaa todella vapaasti tulkita Kalevalaa niin eräät runot epäilemättä voidaan sijoittaa tulevaisuuteen ja jopa tieteelliseen maailmaan.

Kalevalan 26. runo: Voiko Pohjolan pihan aita tai aidat (kolme) kuvata asteroidivyöhykettä? Aita on rautainen rakettu (Asteroidivyöhyke) Terästarha teeksennelty (Kuiperin vyöhyke) Maasta asti taivohesen, taivosesta maahan asti. Keihä'illä seivästetty (revontulet) Maan maoilla aiastettu (meteoriitit, asteroidit) Sisiliskoilla si'elty (asteroidit) Aita on rautainen rakettu, teräksinen tarha tehty, sata syltä maaemähän (2,8 AU asteroidivyöhyke) tuhat syltä taivohesen (28 AU Kuiperin vyöhyke) Toinen mahdollisuus on, että kuvataan ydinreaktorin ytimen sulamista. Melko villejä hypoteeseja, mutta uskoisin Kalevalan olevan tulkittavissa moderniin maailmaan ajankohtaista antia sisältävänä teoksena.
 

Lemminkäisen Äiti Lietoa hieman peloitteli jottei lähtisi.
Kun poika saapui pohjanakan portille niin ei se aita kummonen ollut.
Kärmeitä ja sisiliskoja oli, mutta ne nyt on kiviaidoissa (ja seiväsaidoissakin kai) aina asustelleet.

Minusta tuossa kuvataan ihan normi aitaa liioitelluin sanakääntein.
Voi siitä tietysti symbolista merkitystäkin hakea.
Ehkä maan mahtavilla oli aidatkin hieman toista luokkaa.

Vierailija

Kalevalassa on kertomus itkevästä veneestä. Siinä ennakoidaan ehkä höyryalusten saapumus. Outo ennustus siinä on ruorista luopuminen eräänlaisten hevosten ohjaksien tai suisten tieltä. Tuleeko ohjausjärjestelmä, jossa on neljä vettä tai kaasua suihkuttavaa ohjainta potkurin kääntämisen asemesta? Tms. Ja tapahtuuko suihkujen ohjaaminen elektronisesti eikä mekaanisesti? Onko laivojen ohjausjärjestelmissä parantamisen varaa?

Olli S.
Seuraa 
Viestejä8122

Maailmankuusi kiertää Pohjantähden ympäri. Tähdet kynttilöitä kuin joulukuusessa. Ei siis kupoli niinkuin muilla kansoilla.

Tyvi sammaksessa. Meteorikraateri Saarenmaalla. Kuusi kaatuu, tulee pimeä. Ilmarinen takoo sammon, jolloin kuusi on taas pystyssä ja kuusenmuotoisen taikakalun mikä kaikki symbolisoi Kalijärvestä työstettyä metallia, sepät rikastuivat. Tieto ja taito ja taikakalu ryöstettiin täältä Pojolasta Kalevalaan Väinäjoelle mutta tuli muidenkin siunaukseksi vaikka vene kaatui matkalla.

Tarina tuli Kokemäenjokeakin pitkin ja Varsinais- Suomeen, mutta säilyi paremmin Karjalassa.

Vierailija

Kaksi ensimmäistä runoa Kalevalasta jälleen käyty lävitse ja entistä enemmän huomio kiintyy Kalevalan Sci-fi mäisiin vertauskuviin.  Tuosta ensimmäisestä runosta saisi teemaksi YDINSUKELLUSVENEEN, JOKA ON ERIKOISTUNUT KIERTÄMÄÄN MAAILMAN MERIÄ JA ETSIMÄÄN SAARIA PUUTTOMIA, JOITA VOISI ALKAA MUUNTAMAAN KASVISTOKSI JA ELÄIMISTÖKSI. Ilmatar, veen emonen joka vaeltaa aalloissa olisi siis ydinvoimalla toimiva sukellusvene ja sotka olisi sitä huoltava lentokone. Sukellusvene on monitoimintaan varusteltu ja mukana on kasvien siemeniä ikään kuin Nooan arkissa.

Ideallahan on rinnakainen Sci-Fi versio eli Jules Vernen Kapteeni Nemo.

Toinen runo kertoo puolestaan Jumalan tammesta, joka ei kylläkään ole puu, vaan tuo on Kalevalaa lukiessa paremminkin vertauskuva joka kuvaa SAMMALTA JA JÄKÄLÄÄ. Jotta voisi puuttoman saaren kasvattaa pitää ensin avata SAMMALTEN ja JÄKÄLIEN arvoitukset täysin.  Ja myös poro on kätketty vertauskuvan suojaan eikä sitä heti äkkää.  Kokko on tietenkin satellitti, jolla on kyky osua maahan laaserilla ja polttaa puut tuhaksi. Siis eräänlainen Star Wars ase. Mutta minkä vuoksi Kokon eli Laser-satelliitin istuimeksi on asetettu KOIVU puu. Sen tietäneen yksin MAJURI, joka on näitä puusta tehtäviä avaruuskoneita ja ehkä jopa satelliitteja suunnitellut?

Nämä Kalevalan vertauskuvalliset tulkinnat saattavat kuullostaa villeiltä, mahdottomilta ja epätarkoilta, mutta vaikka Kalevalan vertauskuvat ja salakoodi, salakieli ei olekkaan yhtä jämäkkää kuin Hare Krishna kirjojen vastaava tai Gnostilaisten tekstien vastaava niin se, että Kalevala sisältää paljon viitteitä TEKNIIKKAAN ennemmin kuin HIUKKASFYSIIKKAAN on eräällä tavalla hyvin kiehtoavaa.

Kalevala on mahdollinen inpiraation lähde monille kymmenille teknisille  oivalluksille tai toisaalta se ehkä vain tietää tulevista keksinnöistä ennalta Tiedon sanojen armolahjan avulla?

Keijona
Seuraa 
Viestejä17452

Aihe kyllä kiinosta ja ajankohtainen, kun taivaankirjokannella tuo väinämöisen vyön yläreunus, betelgeuse niin kovasti punaista vilkuttaa. 

Ihan nopeasti vaan ilman syvempää analyysia aprikoituna. Jos nuo "Pohjolan akan susipihan  pihan aidat " tuo tähdistä tänne maan kamaralle ja ottaa vähän vipua tuoltaa etelästä ja kreikan  mytologiasta, niin naisten pauloihin tai vangiksi joutumasta estäviä oppeja on monia.  Yksi voisi olla Odyseuksessa  kerottu vahan tunkeminen korviin , (olisko kysymyksessä hasis joka estää ajatuksia harhailemasta maallisen ja siten seirenien kutsut vaientaa.)  Todennäköisesti pohjan akan keinot  ja aidat on femiiniinisiä, manioulointia, feikkaamista, meikaamista ja  henkistä väkivaltaa. Yksiavioisten kirkkovenehommissa  soudetaan a ja huovataan , kirnutaan kermaa,  välillä  Ihanamukavaa ja  sitten sadomasokismi osastoa kehiin , kipua, inhoa  ja pelkoa, tee noin tai oot huonokelvoton homorunkkari.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Ivan The Terrible
Seuraa 
Viestejä2397

Syväkurkku kertoi kerran von Grönhagenin jälkeenjääneistä papereista. Oli Ahnenerben-akkoina löytänyt pitävät todisteet että Aino oli syväläisten sukua. Tai tästä ei ehkä sopisi julkisuudessa hirveästi huudella. ntkt

Keijona
Seuraa 
Viestejä17452

Lainaus:
. Melko villejä hypoteeseja, mutta uskoisin Kalevalan olevan tulkittavissa moderniin maailmaan ajankohtaista antia sisältävänä teoksena.
 

Juu, ei ole asiat erillisiä ja itsenäisiä yksilöitä, käsitteetkin vaikuttaa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat