Sivut

Kommentit (143)

OJP.
Seuraa 
Viestejä1063

Pointti jussipussille linkistä

``...uskontojen sydän ei ollut  usko - systeemi tai sen moraalinen koodi vaan  uskontojen  kyky kehittää tehokasta yhteisöllisyyttä, intuitiivisyyttä ja osuustoiminnallisuutta (cooperative) ja yhteisiä  aevo - kokemuksia ...jne..``

`- Niin linkissä puhutaan uskonnoista yleensä tältä osin kommentin väitteisiin voi kyllä `` uskoa.``..tutkimuksia ei  `lien ollut käytettävissä  perusteluiksi.

. Mitä taas tulee kristinuskoon ja  UT;n  evankeliumien  todistukseen  Jeesuksen Kristuksen Ylösnousemksesta   niin tosiasia on,  että opetuslapsia yhdisti heidän  kokemuksensa ja uskonsa  Jeesuksen Kristuksen ja pääsiäis viikon tapahtumiin  hänen  ilmestyessä heille Ylä - salissa, Emmauksen tiellä, Tiberian järvellä. Apostolien epävarmuus katosi ja uskon rohekeus sai heidät toimimaan.

Tämä sama kokemus ja usko  Kristukseen  oli se kantava voima   joka sai   apostoli Paavalin myöhemmin  toiminnallaan  perustamaan  seurakuntia Vähään -

Aasiaan ja Kreikkaan.

Apostoli Paavalin Rooman matka (Kirje roomalaisille) lienee ollut alku -- syy keisari Augustuksen  myöhemmin siis  v. 313  julistukselle kristinuskon  käyttöönottamisesta Rooman valtakunnan uskonnoksi.

- Edellä esitetyt  väitteet, ( jussipussin linkin)  sopivat  ehkä  paremmin ns. yleisuskontoihin,  kuin Kristin uskoon.

Osmo, Otto, Juhani Päivinen

OJP.
Seuraa 
Viestejä1063

      - jatkoa  ed. kommenttiini.jussipussin linkki ;

``Religoion is about emotion,  regulation and it is very good  on it.``

Niin, mitä usko on ?

Usko on yhteyttä Jumalaan  (Raamattu) Ihmisestä' tekee kristityn Jumalan kohtaaminen .(Kristittityjä  eri kirkkokunnissa lienee luokka 3.5 mrdia ihmistä.)

-Jumallan kohtaaminen on kosketusta ..todellisuuteen...jonka olemassa oloa ei voida  välittömin tutkimuksin osoittaa  ns. ``tieteelliseksi tosiasiaksi.``

-Sensijaan  kolmiyhteisen Jumalan olemassa olo voidaan intuitiivisesti   uskossa kokea Jumala yhteytenä.

- Kristitty voi saada Jumala yhteydestä voimia  (syöpään sairastumisen kestäminen ,  Suomen  talvi- ja jatkosotien  sotilaiden henkinen kestävyys  taisteluissa  ylivoimaa vastaan )

- Tunne voi seurata uskoa mutta usko ei ole mikään tunne. Voimakkaat tunteet voivat liittyä uskoon 

-Usko ei  kuitenkaan ole sama kuin tunne, kuten ei tietoisuuskaan ole sama kuin ne tunteet, jotka se ehkä aiheuttaa. Uskoon sisältyy kaikki se mikä yleensäkin sisältyy...todellisuuteen...in reality.

-Uskoon liittyy älyllinen puoli, me ymmärrämme, että .. universumi, aurinkikuntamme, luonnonlait ,biologisen  elämän kehitys , sen ikuuinen jatkuminen ...jne ovat energian ja massan  dynaamista muutosprosessia.

-. Myös tunne ja tahto  ovat mukana todellisuuden kohtaamisessa. Kun Raamatussa puhutaan  hengestä, sielusta ja ruumiista tai sydämmestä tarkoitetaan  em. ihmisen älyä, tunteitä ja tahtoa. Koko ihminen on siis mukana uskossa.

Osmo, Otto, Juhani Päivinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
jussipussi
Seuraa 
Viestejä57386

"– Tällä yhdellä uimarilla – en sano nimeä, mutta Vuorelan Teemulla – meni kilpailut huonosti. Hän oli sitten vähän masentunut ja ajatteli, ettei tästä tule yhtään mitään, Malvela kertoo.

Malvela alkoi pohtia, miten hän voisi nostaa Vuorelan henkisestä suosta. Aikaa oli vähän, sillä uimarit olivat palaamassa Skotlannista kotiin maanantaina, ja jo seuraavana torstaina kilpailtaisiin SM-kisat.

– Olin juuri katsonut dokumentin soul-laulaja Teddy Bendergrassista, joka halvaantui auto-onnettomuudessa 1980-luvulla ja oli sen jälkeen masentunut ja itsetuhoinen. Omaiset järjestivät sitten Bendergrassille ”hautajaiset”, jossa hänet tuotiin keskelle salia lakanan alle ja ystävät kävivät jättämässä Bendergrassille hyvästit. Teddy piristyi sen johdosta niin paljon, että kuntoutti itsensä, teki vielä monta levyä ja palasi soul-maailman huipulle.

Malvelan päässä välähti.

– Mietin, voinko tehdä Teemulle samanlaisen jutun. Ja sitten mietin vielä, että voinko tehdä… no, kyllä minä voin sen tehdä. Huonoa makua pitää aina hyödyntää!

Malvela ryhtyi järjestelyihin. Hän jakoi valmentamansa uimarit kolmeen ryhmään, joilla kaikilla oli selvät roolit Vuorelan ”hautajaisissa”.

– Yksi ryhmä oli treenikavereita. Sitten oli ryhmä, jossa oli Teemun ”elämän naisia”. Yksi esitti vaimoa, toinen tyttöystävää ja kolmas äitiä, Malvela kertoo.

– Kolmas ryhmä oli jumalat, johon kuului ukkojumala, väinämöinen ja paholainen.

Vuorela luuli tulevansa uimahallille harjoituksiin, mutta Malvela johdattikin hänet saliin, jossa oli kaikki valmiina. Valmentaja ilmoitti uimarille, että nyt menet tuohon lattialle makaamaan. Vuorela mietti, että mitä ihmettä täällä oikein tapahtuu.

– Laitoin kynttilät palamaan ja peittelin Vuorelan lakanan alle. Sitten kukin ryhmistä kävi Vuorelan luona, Malvela kertoo.

Vuorelan ”elämän naiset” kävivät riitelemässä ja tappelemassa perinnöstä, treenikaverit puolestaan jakoivat Vuorelan kamoja ja vitsailivat siitä, minkälainen urheilijatoveri tämä oli ollut.

– Sitten jumalat tulivat päättämään, pääseekö Vuorela taivaaseen vai joutuuko helvettiin, Malvela kertoo nauraen.

”Hautajaiset” vietettiin onnistuneesti. Kolmen päivän päästä alkoivat uinnin SM-kisat. Ja siellä tapahtui kummia.

– Vuorela ui elämänsä kilpailut, rikkoi melkein Jani Sievisen ennätyksen 100 metrin sekauinnissa, jäi vain kymmenyksen. Paransi monta sekuntia kaikkia lajeja. Oli ihan eri tyyppi kuin viikkoa aiemmin. Musta huumori toimi. Ainakin sillä kertaa, Malvela hymähtää."

https://yle.fi/urheilu/3-11223760 ,

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat