Sivut

Kommentit (827)

Homer_Backland
Seuraa 
Viestejä5060

laiskimus kirjoitti:
elämäntapakeksijä kirjoitti:
laiskimus kirjoitti:
elämäntapakeksijä kirjoitti:
Huikein väite on että se nopeutunut virtaus yläpuolella tulee jättöreunalle ennen alapuolista virtausta.

Kun siipi tuottaa nostovoimaa enemmän kuin ei juuri lainkaan, on alipainepuolla keskimääräinen virtausnopeus aina moninkertainen ylipainepuoleen verrattuna, vaikka matka on yleensä vain 0...50% pitempi, ja selkälennossa tietysti yleensä lyhyempi.

Sehän on siis itsestäänselvyys eikä mikään huikea väite.

Mikä se voisi mahdollistaa ?

Suurin osa virtausnopeuden muutoksista on seurausta painegradientista. Viskositeetin vaikutus on merkittävästi edellistä pienempi. Virtausnopeuden suunnan muutos on siis seurausta yläpinnan alipaineesta ja myös päinvastoin, eli kyseessä on pikemminkin korrelaatio kuin kausaliteetti. Vauhdinmuutos yksinomaan niinpäin että vauhti kasvaa kun virtaa patopisteen ylipaineesta yläpinnan alipaineeseen päin ja vauhti laskee sieltä jättöreunaan, ja toisinaan virtaus silloin myös irtoaa pinnasta. Paine-erot eivät siis ole seurausta vauhdinmuutoksesta millään logiikalla. Kaikki ylläoleva pätee siis rajakerroksen ulkopuolella, sen sisällä tilanne on mutkikkaampi, koska viskositeetin vaikutus on silloin oleellinen, ja Coanda-efektin syntymekanismi rajakerroksen sisällä jo paljonkin vaikeampi kokonaisuus jota en taatusti tänne ryhdy postaamaan.

Kokonaisuus sitten taas on väistämätön seuraus massavirran, liikemäärän, sen momentin sekä kokonaisenergian säilymisestä. Toteutuva virtaus on ainoa vaihtoehto jolla ne kaikki samaan aikaan toteutuvat, ja siksi niin myös tapahtuu.

Lisäksi supersoonisella virtauksella on pakko huomioida informaation rajallinen siirtymissuunta, eli mikään jättöreunassa tapahtuva ei voi vaikuttaa siihen mitä edempänä tapahtuu samassa siipiprofiilissa, nuolisiivellä info voi kuitenkin siirtyä toisen profiilin etureunaan jos se on virtauksen suhteen taaempana. Tämä on kuitenkin vain laskennallinen seikka, eikä vaikuta mitään edellisen kappaleen totuusarvoon.

Hyvä, että olet ymmärtänyt että virtaus ei tule samaan aikaan jättöreunalle.

Siitä iso plussa.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Homer_Backland
Seuraa 
Viestejä5060

Olisiko tässä seuraavan AIRBUSin matkustajakoneen  malli...slobojen pommikone 70-luvulta.

M3 nopeudella cruisaa 10 000 km.

1 x VAWT = 9 x HAWT

“Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounded by assholes.”
— Sigmund Freud

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat