Sivut

Kommentit (109)

Diam
Seuraa 
Viestejä3353

apassi kirjoitti:
Nyt on pihassa ollut viikon verran chevy volt. On tuo kyllä niin helppo auto kävellä sisään ja lähteä ajamaan. Ei tarvitse käynnistellä tai lämmitellä. Ei kiinnosta kyllä enää palata ottomoottori vetoisiin.

Sähköautojen suosimisen haittapuolena on, että kaasulla toimivien kuorma-autojen kehitystyö pysähtyy, kun laskennallisilla elinkaarta arvioivilla Eu:n malleilla suositaan sähköautoja. Käytännössä tämä ilmenee siten, että sähköautojen tuotanto pönkittää eniten saastuttavia maita ja ilmastotoimien kustannukset jäävät muille, lähinnä pienille Eu-maille. Skodan kaasumallin tarkempi LCA-laskenta osoittaa, että verotuksessa sillä pitäisi olla alle puolet pienempi päästölukema. Skodan hinta on 28 te ja sähköautojen n. 40 te tällä hetkellä. Leafin toimintasäde on kesällä käytännössä 90 - 135 km.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Brainwashed
Seuraa 
Viestejä13933

Diam kirjoitti:
Toyota ei ole pitänyt ääntä laihaseosmoottoreistaan, mutta ne ovat Moottorin mukaan parempia kuin Mazdan. Autokanta vaihtuu hirvittävän hitaasti, näemme vielä monta kehitysversiota otto-moottorista, koska hyötysuhdetta on vielä käyttämättä 50 %. Otto-moottorien polttoaineet on rajattu verottajan toimesta, ei ilmastonäkökohdista.

Onko tulpaton moottori otto-moottori?

Nimim. Vesipää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356

Brainwashed kirjoitti:
Diam kirjoitti:
Toyota ei ole pitänyt ääntä laihaseosmoottoreistaan, mutta ne ovat Moottorin mukaan parempia kuin Mazdan. Autokanta vaihtuu hirvittävän hitaasti, näemme vielä monta kehitysversiota otto-moottorista, koska hyötysuhdetta on vielä käyttämättä 50 %. Otto-moottorien polttoaineet on rajattu verottajan toimesta, ei ilmastonäkökohdista.

Onko tulpaton moottori otto-moottori?

Nimim. Vesipää

Ei.

Diam
Seuraa 
Viestejä3353

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä3353

Mazdan ratkaisusta näkee, että lyhytiskuista moottoria ei saa sytytettyä pelkällä paineella ja turbulaattoreilla.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356

Diam kirjoitti:
Mazdan ratkaisusta näkee, että lyhytiskuista moottoria ei saa sytytettyä pelkällä paineella ja turbulaattoreilla.

Sellaista moottoria, minkä polttoaine syttyy pelkällä puristuksella, sanotaan dieselmoottoriksi.

Diam
Seuraa 
Viestejä3353

Wankelissa sytkä on vielä suurempi ongelma, näkee suoraan, että palaminen on epätäydellistä, kun kammio kylpee bensassa.

https://www.youtube.com/watch?v=pCteBhr4dGY

The Wankel engine has problems in fuel efficiency and emissions when burning gasoline. The slowness of a gasoline mixture to ignite, its slowness in flame propagation speed and the quenching distance of 2mm to hydrogen's 0.6mm on the compression cycle, results in the fuel mixture in the long moving combustion chamber not being fully burnt, wasting fuel that would have created power reducing efficiency. The gap between the rotor and the engine housing is too narrow for gasoline on the compression cycle, however this narrow gap is fine for hydrogen. The narrow gap is needed to create compression. This unburnt fuel when burning gasoline is ejected into the atmosphere via the exhaust pipe, giving emission problems. This is not a problem when using hydrogen fuel as all the fuel mixture in the combustion chamber is burnt, using all the fuel to create power, giving near zero emissions and raising fuel efficiency by 23%.[56][57]

The shape of the Wankel combustion chamber is more resistant to preignition operating on lower-octane rating gasoline than a comparable piston engine.[58] The combustion chamber shape may also lead to incomplete combustion of the air-fuel charge using gasoline fuel. This would result in a larger amount of unburned hydrocarbons released into the exhaust. The exhaust is, however, relatively low in NOx emissions, because combustion temperatures are lower than in other engines, and also because of exhaust gas recirculation (EGR) in early engines. Sir Harry Ricardo showed in the 1920s that for every 1% increase in the proportion of exhaust gas in the admission mix, there is a 7°C reduction in flame temperature. This allowed Mazda to meet the United States Clean Air Act of 1970 in 1973, with a simple and inexpensive "thermal reactor", which was an enlarged chamber in the exhaust manifold. By decreasing the air-fuel ratio, unburned hydrocarbons (HC) in the exhaust would support combustion in the thermal reactor. Piston-engine cars required expensive catalytic converters to deal with both unburned hydrocarbons and NOx emissions.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Diam
Seuraa 
Viestejä3353

Spitfiren ja Mustangin kaasutinmoottori oli Me:n ruiskua edistyksellisempi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin

Mahdollisen sytytyshäiriön aiheuttaman polttoaineseoksen syttyminen imusarjassa (ns. takapotku) oli estetty verkkomaisella liekinsammuttimella. Sivuvaikutuksena polttoaineseos sekoittui hyvin, mikä vähentää detonaation mahdollisuutta suurilla tehoasetuksilla.[3] Moottorin moderni rakenne helpotti osaltaan myöhemmin lisätehon saantia.

Sodan aikana moottoria paranneltiin lähinnä ahdinta parantamalla, mutta myös kaasutin kehittyi. Polttoaineen virtauksen katkeaminen negatiivisessa kiihtyvyydessä ratkaistiin takaisinvirtauksen rajoittimella. Muutos toteutettiin maaliskuuhun 1941 mennessä. Vuonna 1943 Bendix kehitti paineistetun kaasuttimen.

Uudemmat suurempioktaaniset bensiinilaadut olivat myös olennaisesti mahdollistamassa ahtimien säätämistä suuremmille ahtopaineille ja siten suuremman tehon saavuttamista moottorilla. Sodan loppupuolella Merlin-moottorista saatiinkin yli 1 700 hv tehoja.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat