Seuraa 
Viestejä10

Siinä vaiheessa, kun sähköautojen toimintamatkat saadaan riittävälle tasolle ja valmistuserien kasvaessa hinnat alle kriittisen pisteen - alkaa niiden myynti kiihtyvästi kasvaa. Pian ei vaihdossa annetut polttomoottoriautot kelpaa enää kellekään ja niitä alkaa saamaan pilkkahinnalla.
Mutta meneekö siihen muutama vuosi, vai 10 vuotta? Varmaan riippuu paljon akkutekniikan kehityksestä. Niiden osuushan sähköauton hinnasta ja toimintamatkasta on merkittävä .

Kommentit (17)

KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

Siinä vaiheessa kun polttoainetta ei enää saa, tai sen hinta on joko verojen tai öljyn hinnan vuoksi noussut niin korkeaksi ettei ajaminen on järkevää.

Niin kauan, kun sähköauton lataamisessa kestää paljonkin kauemmin kuin tankin täyttämisessä bensalla, en usko että polttomoottoriautoista kokonaan luovutaan. No jos range saataisiin riittävän suureksi, että vastaa noin paria tankillista bensaa, ajallisesti ehkä minimissään n. 12h ajoa, ja latauspisteet kaikkiin hotelleihin, majataloihin, yms, niin sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

Olis kova juttu jos sähköautoissa olisi vaihdettava akkupaketti, kaikissa merkeissä samanlainen akusto. Vaikkapa peräluukun alapuolella alakautta vaihdettava, niin että vaihtaminen onnistuisi yksinkertaisella robotilla huoltoasemalla max samassa ajassa mitä tankin täyttämiseen menee. 

Teknisesti ihan mahdollinen, taloudellisesti vaatisi alkuun ison infran ja yhteistyötä autovalmistajien välillä. Ja verorahaa. Musk ehkä, kunhan saa Teslan toimimaan, ja jos avaruudenvalloitukseltaan ehtii.
Tai sit akustot kehittyvät niin että lataaminen käy riittävän nopeasti. 

Mutta ei sekään huono tilanne olisi jos nyt vaikka 75% autoista olisi sähköautoja ja loput energiatehokkaita polttomoottoreita. 

ID10T
Seuraa 
Viestejä8992

Käyttäjä19830 kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun sähköautojen toimintamatkat saadaan riittävälle tasolle ja valmistuserien kasvaessa hinnat alle kriittisen pisteen - alkaa niiden myynti kiihtyvästi kasvaa.

Ja siinä vaiheessa polttomoottoriautot on kielletty.

T.O.P
Seuraa 
Viestejä626

KultaKikkare kirjoitti:
Olis kova juttu jos sähköautoissa olisi vaihdettava akkupaketti, kaikissa merkeissä samanlainen akusto. Vaikkapa peräluukun alapuolella alakautta vaihdettava, niin että vaihtaminen onnistuisi yksinkertaisella robotilla huoltoasemalla max samassa ajassa mitä tankin täyttämiseen menee. 

Teknisesti ihan mahdollinen, taloudellisesti vaatisi alkuun ison infran ja yhteistyötä autovalmistajien välillä. Ja verorahaa. Musk ehkä, kunhan saa Teslan toimimaan, ja jos avaruudenvalloitukseltaan ehtii.
Tai sit akustot kehittyvät niin että lataaminen käy riittävän nopeasti. 

Mutta ei sekään huono tilanne olisi jos nyt vaikka 75% autoista olisi sähköautoja ja loput energiatehokkaita polttomoottoreita. 

Muskilla oli aluksi ajatus tehdä vaihdettava akkupaketti, mutta luopui sitten ajatuksesta.

Käytännössä auto, jossa on riittävän suuri ajomatka latauksella ratkaisee monta ongelmaa. Jos autolla ajetaan arkipäivisin esim. 100 km päivässä, niin päivän aikana käytetyn energian lataaminen takaisin akkuun sujuu hitaimmillaankin noin 10 tunnissa eli yön aikana. Jos täydellä latauksella pääsee 300 km ja akun saa ladattua täyteen viikonlopun aikana, niin siitä jää lisäreserviä 60km per arkipäivä. Kaupassa käydessä voi valita sellaisen kaupan, jonka pihalla auton voi pikaladata, usein vieläpä ilmaiseksi. 100 km ajomatka arkipäivisin tekee 500km viikossa ja noin 25000 km vuodessa, mikä on selvästi suomalaista keskiarvoa enemmän. Lisäksi esim. Tesla Model 3 SR+:aa voi pikaladata Superchargerilla maksimissaan 170kW teholla eli autoon saa ladattua 100 km ajomatkaa noin 6 minuutissa (jos kulutus on noin 17kWh/100km). ( https://insideevs.com/news/380519/tesla-model-3-sr-supercharge-170-kw/https://www.youtube.com/watch?v=GOpssA-EBRY )

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

Ei niitä tarvitse kieltää jos toimintamatkat saadaan riittävälle tasolle, käyttökustannukset on kuitenkin matalammat. Mutta se "riittävä taso" on latauksen hitauden vuoksi enemmän mihin 60litranen bensatankki riittää. Ja se on vielä nykytekniikalla käytännön mahdottomuus. Kuin myös riittävän nopea latausaika. Jälkimmäinen olisi tietysti huomattavasti parempi, silloin ei tarvisi niin tautisen painavaa akustoa kuljettaa mukana.

En usko, että vielä nykytekniikalla toteutettu sähköauto tulee syrjäyttämään polttomoottoriautoja kokonaan.

Ei vielä 10vuoden päästä, mut ehkä sen päivän pääsee itse näkemään. 30-40vuoden päästä, maybe?

KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

T.O.P kirjoitti:
100 km ajomatka arkipäivisin tekee 500km viikossa ja noin 25000 km vuodessa, mikä on selvästi suomalaista keskiarvoa enemmän.

Joo joo mutta kun ei se vuoden ajalta laskettu keskiarvo kerro koko totuutta. Mitkä on pisimpiä matkoja jotka ihmiset ajavat autollaan päivässä, säännöllisin väliajoin (vaikka 3v aikahaarukalla) tarkasteltuna?

On monella aika paljon enemmän kuin 100km.

KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

Täysin epärealistista kuvitella että nykytekniikalla toteutetut sähköautot syrjäyttäisivät kokonaan polttomoottoriautot.

Kakkosautoissa/kauppakasseissa kyllä, eli ison osan autokannasta ne voi ottaa kunhan lastentaudeista päästään eroon.

T.O.P
Seuraa 
Viestejä626

KultaKikkare kirjoitti:
T.O.P kirjoitti:
100 km ajomatka arkipäivisin tekee 500km viikossa ja noin 25000 km vuodessa, mikä on selvästi suomalaista keskiarvoa enemmän.

Joo joo mutta kun ei se vuoden ajalta laskettu keskiarvo kerro koko totuutta. Mitkä on pisimpiä matkoja jotka ihmiset ajavat autollaan päivässä, säännöllisin väliajoin (vaikka 3v aikahaarukalla) tarkasteltuna?

On monella aika paljon enemmän kuin 100km.

Juu ei keskiarvoon pidä liikaa tuijottaa. Jos on toinen jalka kiehuvassa vedessä ja toinen umpijäässä, niin on keskimäärin hyvin :-) . 

Nykymalliset akkusähköautot soveltuvat jo moneen käyttöön, mutta jos vähänkin pidempiä matkoja ajelee, niin tarvitaan suunnitelmallisuutta. Moottori-lehti ajoi  sähkö-Ioniqilla vuoden ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui se, että monet pikalatauspisteet olivat epäkunnossa. Kerran oli kaksi peräkkäistä epäkunnossa ja niinpä Ioniq joutui lavettikyytiin. ( https://moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/ )

Ei se vaihdettava akkukaan ongelmaton olisi, vaikka akut pystyttäisiinkin standardoimaan. Jos paljon autoilijoita lähteen samaan aikaan samalle matkalle ja pysähtyy samalle akunvaihtoasemalle, niin mitäs sitten tehdään, kun täyteen ladatut akut loppuvat? Toisaalta jos varastoidaan suuri määrä ylimääräisiä akkuja, niin se sitoo paljon resursseja, jotka eivät ole hyötykäytössä. Akut myös vanhenevat, vaikkei niitä käytettäisikään. Lisäksi akunvaihtoasema on paljon kalliimpi perustaa ja ylläpitää kuin pikalatauspiste. Lisäksi jotkut vaihdossa tulevista akuista voivat olla viallisia. Akkuasemalle täytyisi ajoittain toimittaa uusia akkuja, mikä on logistisesti paljon hankalampaa kuin pikalatauspisteen ylläpito.

Akkujen pikalataustehot ovat kasvaneet paljon viime aikoina. Paras ratkaisu toistaiseksi on se, että on riittävästi KUNNOSSA OLEVIA pikalatauspisteitä. Ja jos autoa ei voi ladata kotona yön aikana, niin nykyinen akkusähköauto ei ehkä ole fiksu ratkaisu.

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

KultaKikkare
Seuraa 
Viestejä1176

T.O.P kirjoitti:
KultaKikkare kirjoitti:
T.O.P kirjoitti:
100 km ajomatka arkipäivisin tekee 500km viikossa ja noin 25000 km vuodessa, mikä on selvästi suomalaista keskiarvoa enemmän.

Joo joo mutta kun ei se vuoden ajalta laskettu keskiarvo kerro koko totuutta. Mitkä on pisimpiä matkoja jotka ihmiset ajavat autollaan päivässä, säännöllisin väliajoin (vaikka 3v aikahaarukalla) tarkasteltuna?

On monella aika paljon enemmän kuin 100km.

Juu ei keskiarvoon pidä liikaa tuijottaa. Jos on toinen jalka kiehuvassa vedessä ja toinen umpijäässä, niin on keskimäärin hyvin :-) . 

Nykymalliset akkusähköautot soveltuvat jo moneen käyttöön, mutta jos vähänkin pidempiä matkoja ajelee, niin tarvitaan suunnitelmallisuutta. Moottori-lehti ajoi  sähkö-Ioniqilla vuoden ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui se, että monet pikalatauspisteet olivat epäkunnossa. Kerran oli kaksi peräkkäistä epäkunnossa ja niinpä Ioniq joutui lavettikyytiin. ( https://moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/ )

Ei se vaihdettava akkukaan ongelmaton olisi, vaikka akut pystyttäisiinkin standardoimaan. Jos paljon autoilijoita lähteen samaan aikaan samalle matkalle ja pysähtyy samalle akunvaihtoasemalle, niin mitäs sitten tehdään, kun täyteen ladatut akut loppuvat? Toisaalta jos varastoidaan suuri määrä ylimääräisiä akkuja, niin se sitoo paljon resursseja, jotka eivät ole hyötykäytössä. Akut myös vanhenevat, vaikkei niitä käytettäisikään. Lisäksi akunvaihtoasema on paljon kalliimpi perustaa ja ylläpitää kuin pikalatauspiste. Lisäksi jotkut vaihdossa tulevista akuista voivat olla viallisia. Akkuasemalle täytyisi ajoittain toimittaa uusia akkuja, mikä on logistisesti paljon hankalampaa kuin pikalatauspisteen ylläpito.

Akkujen pikalataustehot ovat kasvaneet paljon viime aikoina. Paras ratkaisu toistaiseksi on se, että on riittävästi KUNNOSSA OLEVIA pikalatauspisteitä. Ja jos autoa ei voi ladata kotona yön aikana, niin nykyinen akkusähköauto ei ehkä ole fiksu ratkaisu.

Itse mietin tätä siltä kannalta miten päästäisiin siihen ettei polttomoottoriautoja tarvittaisi enää ollenkaan.

Joo ei vaihtoakku järjestelmä ongelmaton ole missään nimessä, ja nostaisi tietenkin autoilun kustannuksia. Mutta mahdollistaisi sähköauton käytön kuten polttomoottoreita voi nykyään käyttää.

Kylhän sitä bensaakin kuljetellaan ympäri Suomea huoltoasemille, ei uusien akkujen toimittaminen sen kummoisempi logistinen ongelma olisi. Sama pätee resurssien sitomiseen. Tuskin ne akut vanhenemaan pääsisivät jos niitä kierrätetään saapumisjärjestyksessä. 

Eikö nykyisillä 50kWh pikalatausasemilla päästä suunnilleen 30min latausta / 100km ajoa tehoon? Jos ajelee pidempää matkaa noiden varassa, joutuu tunnin välein pitämään 30min tauon. Ei vaan toimi käytännössä.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6025

Tesla Model 3 on jo selkeästi edullisempi auto omistaa kuin keskihintainen Škoda Octavia. Karkeasti säästöä saa 1000-1500 euroa per 10 000 km, riippuen kaasujalan raskaudesta. Säästössä auttaisi jos poistetaan moottoritieltä nopeusrajoituksen tai ainakin nostetaan ne 140 km/h.

Käytännössä kyse on siis vain ihmisten asenteista. Sähköauto on jokaiselle suomalaiselle parempi valinta kuin uusi polttomoottoriauto. Mitä enemmän ajaa, sen parempi sähköauto. Itse ajelen noin 50 000 km vuodessa ja hyödynnän paljon ilmaista latausta kotilauksen lisäksi, joten lasken että säästän 8000 euroa vuodessa tai 80 000 euroa 10 vuodessa., jonka verran ajettalen sähköautoani pitää. Ei ole kiire myydä sähköautoa pois koska ei ole mitään kalliita remontteja tulossa, koska perustekniikka on niin varmatoimista.

Autona sähköauto on niin hillittömän hyvä etten itse ostaisi polttomoottoriautoa vaikka sähköauton omistamisen kulut olisivat 15 000 euroa kalliimmat kuin uuden dinon.

Oma ennakointini että perinnevalmistajat alkavat putoilla konkurssiin noin vuoden 2023 paikkeilla, koska käytettyjen dinojen hinta romahtaa ja se pakottaa laskemaan uusien dinojen myyntihintaa nollakatteelle. Tosin Koronavirus kehittyy kuukauden sisään pandemiaksi, joten se teurastaa heikoimmat autonvalmistajat. Kun kaupunki on määrätty karanteeniin ja ulkonaliikkumiskieltoon, uuden auton osto ei ole päällimmäisenä mielessä!

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

ovolo
Seuraa 
Viestejä8552

T.O.P kirjoitti:
KultaKikkare kirjoitti:
T.O.P kirjoitti:
100 km ajomatka arkipäivisin tekee 500km viikossa ja noin 25000 km vuodessa, mikä on selvästi suomalaista keskiarvoa enemmän.

Joo joo mutta kun ei se vuoden ajalta laskettu keskiarvo kerro koko totuutta. Mitkä on pisimpiä matkoja jotka ihmiset ajavat autollaan päivässä, säännöllisin väliajoin (vaikka 3v aikahaarukalla) tarkasteltuna?

On monella aika paljon enemmän kuin 100km.

Juu ei keskiarvoon pidä liikaa tuijottaa. Jos on toinen jalka kiehuvassa vedessä ja toinen umpijäässä, niin on keskimäärin hyvin :-) . 

Nykymalliset akkusähköautot soveltuvat jo moneen käyttöön, mutta jos vähänkin pidempiä matkoja ajelee, niin tarvitaan suunnitelmallisuutta. Moottori-lehti ajoi  sähkö-Ioniqilla vuoden ja suurimmaksi ongelmaksi osoittautui se, että monet pikalatauspisteet olivat epäkunnossa. Kerran oli kaksi peräkkäistä epäkunnossa ja niinpä Ioniq joutui lavettikyytiin. ( https://moottori.fi/ajoneuvot/kategoria/vuosi-sahkolla/ )

Ei se vaihdettava akkukaan ongelmaton olisi, vaikka akut pystyttäisiinkin standardoimaan. Jos paljon autoilijoita lähteen samaan aikaan samalle matkalle ja pysähtyy samalle akunvaihtoasemalle, niin mitäs sitten tehdään, kun täyteen ladatut akut loppuvat? Toisaalta jos varastoidaan suuri määrä ylimääräisiä akkuja, niin se sitoo paljon resursseja, jotka eivät ole hyötykäytössä. Akut myös vanhenevat, vaikkei niitä käytettäisikään. Lisäksi akunvaihtoasema on paljon kalliimpi perustaa ja ylläpitää kuin pikalatauspiste. Lisäksi jotkut vaihdossa tulevista akuista voivat olla viallisia. Akkuasemalle täytyisi ajoittain toimittaa uusia akkuja, mikä on logistisesti paljon hankalampaa kuin pikalatauspisteen ylläpito.

Akkujen pikalataustehot ovat kasvaneet paljon viime aikoina. Paras ratkaisu toistaiseksi on se, että on riittävästi KUNNOSSA OLEVIA pikalatauspisteitä. Ja jos autoa ei voi ladata kotona yön aikana, niin nykyinen akkusähköauto ei ehkä ole fiksu ratkaisu.

Odottakaahan, kun muuan koijari saa ikuisuusprojektinsa (= rahanlypsykone!) valmiiksi! Eli nyt  hän lupaa kylmäfuusiolla plasmasta suoraan sähköä! Maailma pelastuu ja kaikki toimii saasteettomalla sähköllä! (。◕‿◕。) Ruutukaappauskuva sivulta: http://www.kylmafuusio.fi/    

Diam
Seuraa 
Viestejä3351

Volvon täyssähköautolla jo voi päästäkin, mutta tällaisten vähän käytettyjen bensiinimallien hinta on uutisten mukaan noussut 6 %, kannataako enää vanha dieselpaku-piilosuomifarmari.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57507

Volkswagen kohtaa muuttuvat ajat mukautumalla – ja lopettaa yllättäen kaasuautojensa kehitystyön.

Ajat automaailmassa ovat muuttumassa kovaa tahtia. Financial Times kertoi tammikuussa, kuinka

Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess kertoi Berliinissä yrityksen 120:lle avainhenkilölle, että saksalaisjätin on "teurastettava joitain pyhiä lehmiä" ja kuinka "perinteisten autonvalmistajien aika on ohi."

Vain muutos on siis pysyvää.

Kommentillaan perinteisiin autovalmistajiin Diess viittasi yhdysvaltalaisen kilpailijansa Teslan rakettimaiseen nousuun maailman toiseksi suurimmaksi autovalmistajaksi (yrityksen osakkeiden markkina-arvolla mitattuna)."

https://www.is.fi/autot/art-2000006449669.html ,

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57507

Aakut kehittyy/"paranee" keskimäärin noin 8% joka vuosi.

"Porsche aikoo tehdä parhaiten myyvästä tuotteestaan Macanista täysin sähköisen. Aie löytyy Green Car Reportsin mukaan kirjattuna Porschen viimevuotisista tulosjulkaisuista.

Myös Kauppalehdellä on samankaltaista tietoa. Tapasin Porsche Macanin alustan kehittämisestä vastaavan Lars Widemannin helmikuussa uuden Macan GTS:n julkistamistilaisuudessa.

“Liian kallis”, Widemann kuiskasi ykskantaan. Siihen loppuivat spekulaationi siitä, miksi Porsche esittelee maailmanlaajuisesti myydyimmästä mallistaan suorituskykyisen GTS-version, eikä taloudellista, Panamerasta ja Cayennesta tuttua hybridiä.

”Kolmen vuoden päästä meillä on täyssähköinen Macan, nyt ei kannata tehdä hybridiä”, hän jatkoi."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/porschen-myydyin-malli-muuttuu-sahkoi... ,

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat