Sivut

Kommentit (789)

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä17882

Tuttuni osti taannoin Huyndai Konan 64 kw sähköversion. Hänellä on noin 50 km työmatka joten päivittäin kertyy vähintään 100 km ajoa. Hän oli varsin tarkkaan laskenut omilla kilometreillään kaikki kulut verrattuna uuteen polttomoottoriautoon ja hänen käytöllään autoilun kokonaiskuukausikulu (mukaan luettuna arvonalennus) laski noin 700 -> 500 €/kk. Säästöt syntyvät polttoaineesta, veroista ja huollon vähäisyydestä, kulupuolella on edelleen korkea hankintahinta, vaikka Teslan summista ollaankin tultu roimasti alaspäin (maksoi autostaan n. 46 000 €). Lataa auton aina iltaisin/öisin normaalista  pistorasiasta auton mukana tulleella johdolla (maksimilatausvirta muistaakseni 12 A)  ja satunnaisesti vähän ilmaisista latauasemista jos kauppareissulla ym. kohdalle sattuu. Muutaman kuukauden käyttökokemuksella on erittäin tyytyväinen, ainoa miinus tuli tuon kokoluokan autoksi pienehköstä tavaratilasta. Ilmoitettu toimintasägde Konassa on 449 km ja todellinenkin talviolosuhteissa yli 300 km, millä päästään jo lähelle Teslan lukemia.

Äkkiseltään tuosta kuukausisäästöstä voi laskea että hintaero tavalliseen polttomoottorikonaan (n. 20 000) tulee kuitattua hieman päälle 8 vuoden käytöllä. Energian hinta on niin poliittinen asia että 8 vuoden ennuste on pakostikin aika epävarma mutta voisi olettaa että fossiilisten polttoaineiden ja sähkön hinnan välinen suhde ei tule muutumaan sähkölle epäedullisemmaksi.

Kyllä alkaisi näyttää siltä että tämä vuosi tulee olemaan sähköauton läpilyöntivuosi.

When an educated, influential person tweets something he knows is a lie, he is announcing his contempt for the general public. He’s saying he considers you so stupid that you’ll believe the lie.
Andrew Stroehlein

T.O.P
Seuraa 
Viestejä626

Pseudohippi kirjoitti:
Tuttuni osti taannoin Huyndai Konan 64 kw sähköversion. Hänellä on noin 50 km työmatka joten päivittäin kertyy vähintään 100 km ajoa. Hän oli varsin tarkkaan laskenut omilla kilometreillään kaikki kulut verrattuna uuteen polttomoottoriautoon ja hänen käytöllään autoilun kokonaiskuukausikulu (mukaan luettuna arvonalennus) laski noin 700 -> 500 €/kk. Säästöt syntyvät polttoaineesta, veroista ja huollon vähäisyydestä, kulupuolella on edelleen korkea hankintahinta, vaikka Teslan summista ollaankin tultu roimasti alaspäin (maksoi autostaan n. 46 000 €). Lataa auton aina iltaisin/öisin normaalista  pistorasiasta auton mukana tulleella johdolla (maksimilatausvirta muistaakseni 12 A)  ja satunnaisesti vähän ilmaisista latauasemista jos kauppareissulla ym. kohdalle sattuu. Muutaman kuukauden käyttökokemuksella on erittäin tyytyväinen, ainoa miinus tuli tuon kokoluokan autoksi pienehköstä tavaratilasta. Ilmoitettu toimintasägde Konassa on 449 km ja todellinenkin talviolosuhteissa yli 300 km, millä päästään jo lähelle Teslan lukemia.

Äkkiseltään tuosta kuukausisäästöstä voi laskea että hintaero tavalliseen polttomoottorikonaan (n. 20 000) tulee kuitattua hieman päälle 8 vuoden käytöllä. Energian hinta on niin poliittinen asia että 8 vuoden ennuste on pakostikin aika epävarma mutta voisi olettaa että fossiilisten polttoaineiden ja sähkön hinnan välinen suhde ei tule muutumaan sähkölle epäedullisemmaksi.

Kyllä alkaisi näyttää siltä että tämä vuosi tulee olemaan sähköauton läpilyöntivuosi.

Tuo on varmaan aika tyypillinen tilanne monella nykyisellä sähköauton käyttäjällä.

Täytyy muistaa se, että akkusähköauto on paljon energiatehokkaampi kuin polttomoottoriauto. Esim. Tesla Model 3:n on todettu olevan 8 kertaa energiatehokkaampi kui keskiverto australialainen polttomoottoriauto ( https://thedriven.io/2019/11/11/tesla-model-3-now-eight-times-more-effic... ).

Tässä selkeä suomalainen video Tesla Model 3:sta Suomen olosuhteissa: https://www.youtube.com/watch?v=GOpssA-EBRY

Samalta YT-kanavalta ( https://www.youtube.com/user/HJSalo959/videos ) löytyy myös viimevuotisia koeajovideoita monesta muustakin sähköautosta otsikolla "Sähköautoa etsimässä ...".

Kyllä tuo vetyautojuttu taitaa olla vallitsevan tilanteen säilyttämistä haluavien tahojen pönkittämä "sähköjänis" eli ratkaisu, joka  "on tulossa 10 vuoden päästä, mutta toistaiseksi on parasta jatkaa totuttuun tapaan". Samanlainen kuin ITER-tyyppinen fuusioreaktorikin...

Akkusähköautot ovat kuitenkin jo nyt todellisuutta ja yleistyvät Euroopassakin viimeistään siinä vaiheessa, kun Teslan Berliinin Giga alkaa suoltaa Model Y:tä Euroopan tarpeisiin ...

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
T.O.P
Seuraa 
Viestejä626

On noilla autofirmoilla hieman erilaiset strategiat akkusähköautojen suhteen:
- "Korealaisen Kian tähtäimissä on 6,6 prosentin siivu maailman sähköautomarkkinoista. Se pyrkii myymään jopa puoli miljoonaa sähköautoa vuodessa vuoteen 2026 mennessä. ..." ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kialta-tulossa-11-sahkoautoa-hyvin-n... )[/li]

- "Toyota is apparently planning worldwide sales of only 500,000 purely electric cars in 2025, which is only a fraction of what other automakers such as VW and Tesla are planning. ... 'We won’t be able to clear forthcoming regulations with hybrid vehicles, and EV and other technology will be necessary' ..." ( https://www.electrive.com/2020/01/09/toyotas-slow-start-in-the-bev-arena/ )[/li]

- Tesla ... the Fremont factory has started producing the Model Y and expects to produce 500,000 units of the crossover each year. The vehicle is planned to enter production at Giga Shanghai in 2021 ... " (https://www.teslarati.com/tesla-model-y-first-deliveries-march-315-miles... )
 

Teslalla Model Y:n lisäksi S, X ja 3. Giga Berliinikin alkanee tuottaa Model Y:tä vuoden 2021 aikana, mikäli sen pystytys sujuu edes lähelle samaa tahtia kuin alle vuodessa tyhjästä tontista tuotantolaitokseksi muuttuneen Giga Shanghain.  ...

"You can create free energy on Earth in a blink of an eye. That technology already exists on Earth, but it has been kept from you, since you can't make money from free energy."
- Toisheeba / Maria Bertram 2011

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6025

Pseudohippi kirjoitti:
.

Äkkiseltään tuosta kuukausisäästöstä voi laskea että hintaero tavalliseen polttomoottorikonaan (n. 20 000) tulee kuitattua hieman päälle 8 vuoden käytöllä..

Sähkökona on huomattavan paljon paremmin varusteltu kuin 20 000 euron polttomoottorikona. Vastaavalla Varustelutasolla polttomoottorikona maksaa yli 30 000 euroa.

Pääsääntö on että sähköauto maksaa 5-10 000 euroa enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto. E-Golf / id. 3 on jopa halvempi kuin vastaava polttomoottori golf. Sähkökona on hiukan ylihintainen. Eli sen voisi myydä alle 40 000 euron.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57507

"Sähköautojen hintojen on pakko tulla alas, ja nyt tiedetään, miten se onnistuu – parin vuoden päästä sähköauton voi saada 12 000 eurolla

Kahden vuoden päästä markkinoille tuleva pieni sähköinen Dacia saattaa maksaa enää 12 000 euroa.

Halvempien hintojen vuoksi koosta, tehosta ja akun kestosta pitää tinkiä."

https://www.hs.fi/autot/art-2000006411350.html ,

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä6025

Vasta nyt aletaan saamaan Yhdysvalloista vertailukelpoista dataa Tesla Model kolmen arvonalenemasta. Arvon pudotus on peräti 5,5 prosenttia vuodessa ensimmäisen vuoden aikana. Eli se myytti että merkittävä osa auton arvosta leikkaantuisi kun sen ajaa pois autoliikkeestä, ei koske Teslaa. No, ei kyse ole Teslan ylivoimasta vaan sähköautotekniikan ylivoimasta.

strong>Tesla Model 3 is leading the industry in value retention by barely losing any value after a year and half the depreciation rate as the second-best vehicle, according to a new study.
https://electrek.co/2020/02/18/tesla-model-3-leads-value-retention/

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Plush Ninja
Seuraa 
Viestejä327

12 tuhannella eurolla saa 44 hevosvoiman kinnerin? Ei napostele vaihtaa käytettynä ostettua 211 hevosvoiman Quattroa tuollaiseen kippoon, jota ei saa kerrostaloasukas ladattua. Odotellaan vielä vuosikymmen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57507

jussipussi kirjoitti:
"Sähköautojen hintojen on pakko tulla alas, ja nyt tiedetään, miten se onnistuu – parin vuoden päästä sähköauton voi saada 12 000 eurolla

Kahden vuoden päästä markkinoille tuleva pieni sähköinen Dacia saattaa maksaa enää 12 000 euroa.

Halvempien hintojen vuoksi koosta, tehosta ja akun kestosta pitää tinkiä."

https://www.hs.fi/autot/art-2000006411350.html ,

"Räjäyttääkö tämä uutuus sähköautoilun markkinat lentoon: Dacia esittelee Genevessä sähköauton kymppitonnin hintaluokkaan"

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1f89332d-e4f0-4782-a461-ef1e3d509... ,

jussipussi
Seuraa 
Viestejä57507

"Tutkimus: Sähköautot ovat ilmastolle polttomoottoriautoja parempia 95 prosentissa maailman maista

Maanantaina julkaistu tutkimus kumoaa väitteet siitä, että sähköautojen valmistaminen ja energiantuotanto niiden käyttövoimaksi lisäisi hiilipäästöjä sen sijaan, että se vähentäisi niitä.

Hollantilaisen Nijmegenin Radboud-yliopiston sekä englantilaisen Exeterin yliopiston ja Cambridgen yliopiston yhteisessä tutkimuksessa laskettiin, että sähköautojen ansiosta päästään pienempiin hiilipäästöihin kuin polttomoottoriautoissa lähes kaikkialla maailmassa jo nyt.

Näin on tutkimuksen mukaan siitäkin huolimatta, että sähköntuotanto niiden käyttövoimaksi sisältää edelleen huomattavan määrän fossiilisia polttoaineita.

Aiheesta on ilmestynyt artikkeli lehdessä Nature Sustainability. Siitä on tiedottanut tutkimusta johtanut Nijmegenin Radboud-yliopisto.

TUTKIMUKSEN MUKAAN jo tällä hetkellä vallitsevissa oloissa sähköauto on ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin bensiinikäyttöinen auto. Näin on tutkijoiden mukaan 95 prosentissa maailman maista.

Tulos ei ole silti vielä sataprosenttinen, sillä esimerkiksi Puolassa sähköntuotanto perustuu edelleen suurelta osalta hiileen.

Sen sijaan tutkijoiden mukaan esimerkiksi Ruotsissa ja Ranskassa sähköautojen keskimääräiset elinkaaren aikaiset päästöt ovat enimmillään 70 prosenttia matalampia kuin bensiinikäyttöisten autojen. Noissa maissa sähköntuotanto pohjautuu suurelta osalta uusiutuvaan energiaan ja ydinvoimaan.

Toisaalta esimerkiksi Britanniassa sähköautojen päästöt ovat 30 prosenttia pienemmät kuin bensa-auton."

https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-sahkoautot-ovat-ilmastolle-polttomo....

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat