Sivut

Kommentit (58)

Pattinero
Seuraa 
Viestejä2545

pähkäilijä kirjoitti:
Nyt ei mielestäni kannata liikaa luottaa sähköautoihin koska kriisissä maa olisi lamaantunut jos sähköt menee poikki. Eikö tämä ole yksinkertainen johtopäätös?

Joten suosittelen kaasuautoja. Muutetaan bensakoneet kaasukoneiksi. Kaasua voisi tehdä ilmasta, eikö sellainen tekniikka ole olemassa? Jos ei ole se pitää keksiä!

Sähköllä liikkuva auto ei niinkään ole se ongelma, vaan tosiaan se, kuinka se sähkö sille autolle tuotetaan. Ja lähes aina sen tuottamiseen vaaditaan jokin auton ulkopuoleinen elementti. Nykyäänhän se polttoaine tuotetaan aivan muualla ja se on tankattava autoon.

Jo vuosikymmenet olemme siis leikkineet tulella tämän kriisiytymisen kanssa, koska tarvittavaa polttoainetta ei Suomesta saa. Mitä omavaraisempi on energian tuotanto, sen parempi asia tietenkin on. Ja edelleen olen sitä mieltä, että nykyiset verkosta ladattavat sähköautot eivät ole ainakaan yksin mikään tulevaisuuden juttu. Liikenteen sähköistäminen pelkästään verkosta ladattavilla akuilla on aika iso ja kalliskin projekti.

Periaatteessa se pieni ydinvoimalakin voisi varmasti olla jopa mahdollinen, mutta käytännössä tarkoitan sitä, että tarvittava sähkö tuotetaan siinä ajoneuvossa itsessään ja niin itsenäisesti kuin se vain on mahdollista. Polttokenno autot toimivat juuri näin, mutta niissä on ongelmana on juuri se tarvittava vety tai jokin muu polttoaine.

Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Neutroni
Seuraa 
Viestejä41957

varkaudenestolaite kirjoitti:
Mitä sillä, onko sähköverkko yksityinen vai julkinen, on väliä siinä vaiheessa, kun se on tuhottu?

Silloin millään ei ole enää väliä. Valtakunta on sortunut ja ihmisten elinmahdollisuudet menneet. Suomi voi elättää ehkä vajaat miljoona ihmistä omavaraisesti primitiivisessä agraaritaloudessa.

Lainaus:
Samanlaiset pavunlaskijat siellä julkisella puolella pitävät jöötä kuin firmoissakin. Suurin osa ihmisistä suhtautuu kriisivalmiuskysymyksiin lähinnä pilkallisesti, eikä valtaapitäviä motivoi mikään isänmaallisuus, vaan oma lyhyen tähtäimen etu. En minä näe mitään syytä olettaa, että sähkön jakelu- ja tuotantoinfraa oltaisiin muutettu mitenkään radikaalisti ainakaan hajautetumpaan suuntaan, vaikka joku firma oltaisiinkin pidetty valtion omistuksessa.

Se on varmaan käytännössä totta. Mutta se riipii sielua vähemmän maksaa pavunlaskija-armeijalle kuin muutamalle ökyliikemiehelle. Perinteinen hallintokoneisto on ihan hyvä ja eettinen tulonsiirtomekanismi. Pikkupalkkaiset virkamiehet kuluttavat palkkansa paikallisesti ja yhteisö toimii. Ahneiden pyrkyrien tulo pavunlaskijoiden johtoon on tosin murentanut sitäkin. Valtiolle ja kunnille voisi määrätä 3 k€ absoluuttisen palkkakaton. Kaikki yli sen (myös tulot muista lähteistä) verotettaisiin pois, koska se hämärtää virkamiehen objektiivisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä41957

Pattinero kirjoitti:
Jo vuosikymmenet olemme siis leikkineet tulella tämän kriisiytymisen kanssa, koska tarvittavaa polttoainetta ei Suomesta saa. Mitä omavaraisempi on energian tuotanto, sen parempi asia tietenkin on.

Tuo on mennyttä aikaa.  Kansallisvaltioiden merkitys pienenee koko ajan ja riippumattomia maita ei enää ole. Suomen kaltainen maa voi elättää riippumattomasti noin miljoona ihmistä nykymittapuun mukaan viheliäisessä kurjuudessa. Rahvaan tasolla täysi riippuvuus ulkomaankaupasta luotiin viimeistään sodan jälkeen, kun alettiin teollistamaan maataja lisääntymään kuin rotat tehomaatalouden turvin. Jos kansallinen riippumattomuus on tärkeää, kannattanee alkaa anoa oleskelulupaa ja kansalaisuutta itänaapurista. Sekään ei ole kokonaan riippumaton mutta paljon riippumattomampi kuin Suomi voi koskaan olla.

Homer_Backland
Seuraa 
Viestejä23691

AIkoinaan Lontoossa oli niin paljon hevosia että kaupunki oli tupella lannan kanssa.

Hevonen ei ehkä palaa, mutta off grid systeemi voisi Suomessa toimia jos olisi huokea pitkäikäinen ja äänetön tuulivoimala joka taloudella ja kennoa 10 m2.

SIlloin pienet sähköajoneuvotkin olisi helppo ladata.

Any sufficiently advanced technology is INDISTINGUISHABLE FROM MAGIC!
- Arthur C. Clarke

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Jakob kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:

Sähköauto on taasen valmistuksen ja kierrätyksen suhteen täydellinen ympäristökatastrofi, lähinnä akuston suhteen,

Tesla kierrättää akun metalleista 92% takaisin kiertoon, eikä mitään osaa akusta mene kaatopaikalle. Tekniikkaa on kehitetty vasta muutama vuosi joten parannusta tulee vielä tähänkin.

2019,

Kyllä pitäisi saada joku korvaus akusta, saahan pulloistakin.

"Sähköautojen litiumioniakkujen kierrätys alkaa Suomessa. Tuottajayhteisö Suomen Autokierrätys Oy on rakentanut alan toimijoiden kanssa järjestelmän, jolla loppuun käytetyistä akuista otetaan materiaaleja talteen.

Marssijärjestys menee niin, että autoilija menee hiipuvan tai viallisen akun kanssa merkkikorjaamoon, jossa akun kunto testataan. Jos vikaa ei voi korjata, huoltoliike ottaa yhteyttä maahantuojaan, joka tilaa paikalle kuljetusauton. Akku viedään maksutta kierrätyslaitokseen.

”Kierrätysoperaattoreita ovat Fortum Waste Management, uRecycle ja Stena Recycling. Akku viedään esimerkiksi Riihimäelle Fortumin eli entisen Ekokemin laitokselle, jossa se puretaan. Käsittely vaatii joka vaiheessa erikoisosaamista, koska akussa on vaarallisen sähkölatauksen lisäksi haitallisia kemikaaleja, muoveja ja useita metalleja”, kertoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Arto Silvennoinen."

https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-litiumakkuja-voi-alkaa-kierratt... ,

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Neutroni kirjoitti:
molaine kirjoitti:
Mutta kuka ihme nyt 70-luvun Fiestalla ajelisi? Samalla voisi vaatia, että suihkussa saa käydä kerran viikossa, ja kaupasta saa ostaa ainoastaan lauantaimakkaraa ja sitäkin viikonloppuna.

Mitä minä sanoisin. Ehkä karkeasti 10-20 % ihmisistä on luonteeltaan pihejä ja käytännöllisiä.

Minä olen pihi, ajan 22 vuotiaalla natsikiikulla alkoholille "konvertoituna". Uutta ostamaan kaupasta ei saa edes pyssyllä uhaten. Noin 5v Ja auton arvo on uudesta  puolittunut, ei kiitos.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Homer_Backland kirjoitti:
Neutroni kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jos oikein hifistelee päästöjen suhteen niin alkoholille konvertoi jo pienikulutuksisen vanhan hyväkuntoisen bensa batmobiilin niin  a vot.  Ei pärjää sähköautokaan vanhan alkoholille konvertoidun loppuelinkaaren yli. 

Tuolla tavalla voi parantaa omaa omatuntoaan nollasummapelissä mutta ei vaikuttaa ympäristöön. Koska bioetanolin tuotanto on rajallinen ja sitä kysytään enemmän kuin pystytään tuottamaan, se, että joku lisää käyttöään, merkitsee, että joku muu jossain muualla joutuu käyttämään öljystä tehtyä etanolia.

Ja bioetanolin tuottoa ei voi kasvattaa määräänsä enempää, koska biojätteiden ja lopulta maatalouden tuotantokyky on rajallinen. Jos siitä tulee iso muoti (niin kuin palmuöljystä taannoin), sitten pannaan viidakoita sileäksi plantaasien tieltä, kun euroopan kermaperseet leikkivät maailman pelastajaa.

Jussipussi on suhteellisuudentajuton pösilö.

Mä ajelen jo 16 vuotta vanhalla autolla...

Minä ajan 22 vuotta vanhalla autolla. Korjaan ja huollan itse. 

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Neutroni kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jos oikein hifistelee päästöjen suhteen niin alkoholille konvertoi jo pienikulutuksisen vanhan hyväkuntoisen bensa batmobiilin niin  a vot.  Ei pärjää sähköautokaan vanhan alkoholille konvertoidun loppuelinkaaren yli. 

Tuolla tavalla voi parantaa omaa omatuntoaan nollasummapelissä mutta ei vaikuttaa ympäristöön. Koska bioetanolin tuotanto on rajallinen ja sitä kysytään enemmän kuin pystytään tuottamaan, se, että joku lisää käyttöään, merkitsee, että joku muu jossain muualla joutuu käyttämään öljystä tehtyä etanolia.

Ja bioetanolin tuottoa ei voi kasvattaa määräänsä enempää, koska biojätteiden ja lopulta maatalouden tuotantokyky on rajallinen. Jos siitä tulee iso muoti (niin kuin palmuöljystä taannoin), sitten pannaan viidakoita sileäksi plantaasien tieltä, kun euroopan kermaperseet leikkivät maailman pelastajaa.

Kyllä se vaikuttaa ympäristöön myönteisesti.

2019

"Sahanpurusta bioetanolia ja biokaasua liikennekäyttöön – alan suurinta tuotantolaitosta Suomessa suunnitellaan Poriin

BioEnergo suunnittelee ruotsalaiseen teknologiaan pohjautuvaa biokonversiolaitosta Poriin. 150 miljoonan euron tehdas aloittaisi tuotantonsa 2023."

https://yle.fi/uutiset/3-11054680 .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

2021

"BioEnergo: sahanpurusta liikenteen biopolttoainetta

Poriin on suunnitteilla jättimäinen biojalostamo, joka tuottaisi sahanpurusta bioetanolia liikennekäyttöön. Laitoksessa syntyisi lisäksi biokaasua ja ligniiniä.

Emma Kaustara

Porin biojalostamohankkeen moottorina toimii suomalainen BioEnergo Oy, jonka kaavaileman suurinvestoinnin arvo on 150–170 miljoonaa euroa.

Laitos valmistaisi toisen sukupolven bioetanolia, joka menisi bensiiniin sekoitettuna liikennekäyttöön. Lisäksi konversiolaitos tuottaisi liikenteen biokaasua sekä ligniiniä.

Jalostamon raaka-aineena olisi sahoilta ylijäävä puhdas havupuiden sahanpuru.

Laitos kykenisi käsittelemään myös suoraan metsästä tuotua kariketta ja muuta puuainesjätettä ja lehtipuidenkin purua.

”Raaka-aineen laatu kuitenkin vaikuttaa suoraan lopputuotteen laatuun. Haluamme siksi käyttää pelkästään mahdollisimman puhdasta sahanpurua”, kertoo BioEnergon hallituksen puheenjohtaja Timo Saini.

Yksi syy Porin valikoitumiseen jalostamon sijaintipaikaksi on, että lähialueella toimii paljon isoja sahoja.

”Porissa raaka-aineen saatavuus näyttää erittäin hyvältä, eikä alueella ole paperiteollisuutta kilpailemassa samoista jakeista”, Saini sanoo.

Myös liikenneyhteydet ovat hyvät, ja Kaanaan teollisuusalueelta löytyy uudelle laitokselle sopiva paikka.

Teknologian ensiesittely

Jalostamon teknologia perustuu suomalaisyhtiön ruotsalaisen kumppanin Sekab Biofuels & Chemicals AB:n kehittämään uuteen hydrolyysiprosessiin.

Porissa se toteutettaisiin ensimmäistä kertaa teollisessa mitassa.

”Sekab on luultavasti maailman kokenein puupohjaisen etanolin valmistaja. Heidän demolaitoksensa Ruotsissa testaa prosessin mekaniikkaa, minkä ansiosta me pystymme aloittamaan suoraan suuren mitan toiminnan omassa laitoksessamme.”

Tekniikka poikkeaa menetelmästä, jota metsäteollisuus perinteisesti hyödyntää selluloosan erottamiseen ligniinistä ja hemiselluloosasta.

”Meidän prosessimme tuottaa selluloosan nestemäisessä muodossa ja ligniinin kiinteänä, siis päinvastoin kuin paperiteollisuuden prosessi”, Saini kuvailee."

https://www.kemia-lehti.fi/bioenergo-sahanpurusta-liikenteen-biopolttoai... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

"Tieliikenteen eri käyttövoimien ja polttoaineiden lähipäästöt ja niiden haitalliset vaikutukset

...Tutkimustulosten perusteella uudet, Euro 6 -luokitellut dieselmoottorit tuottavat vain vähäisiä määriä hiukkasmaisia päästöjä ja niiden NOx-päästöihin voidaan myös vaikuttaa alentavasti. Useissa tutkimuksissa modernin dieselmoottorin päästöt on rinnastettu vähäpäästöisten maakaasua käyttävien CNG-moottoreiden päästöihin. Päästöihin liitettyjen terveyshaittojen ja syöpävaarallisuuden todettiin alentuneen tai jopa poistuneen verrattuna perinteiseen dieselmoottoreiden teknologiaan. Bensiinimoottoreiden päästöt olivat myös alhaisia, mutta niiden hiukkasmaiset, nanokokoisten hiukkasten päästöt voivat aiheuttaa terveyshaittoja.

Korkeaseosetanolikäyttöisten flex-fuel-moottoreiden päästöt ovat pääasiassa vähäisiä ja niistä aiheutuvia terveyshaittoja ei ole toistaiseksi juuri todettu, paitsi kylmäkäynnistykseen liittyvän aldehydipäästön osalta."

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Tieliikent... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

"LIIKENTEEN HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖT JA NIIDEN VÄHENTÄMISPOTENTIAALIT SUOMESSA

....Biokomponenteilla lupaavia vaikutuksia Biokomponenttien sekoittaminen polttoaineisiin noin 10 %:n seossuhteessa vähentäisi liikenteen hiilidioksidipäästöjä noin 5 %. Etanolin lisääminen bensiiniin ja biodieselin lisääminen dieselpolttonesteeseen lisäisi jonkin verran polttoainekustannuksia, mikä siirtyisi todennäköisesti osin kuluttajien maksettavaksi ja osin julkisen sektorin rahoitettavaksi. Biopolttoainesekoitusten käyttö on yksilön ja julkisen sektorin kannalta melko helposti hyväksyttävissä oleva toimenpide, sillä se ei edellytä muutoksia ajoneuvojen käyttörutiineissa ja on liikennepoliittisesti hyväksyttävä toimenpide. Alkoholia sisältävien biokomponenttien lisääminen saattaa epäsuotuisissa olosuhteissa lisätä eräiden muiden haitallisten pakokaasupäästöjen (mm. aldehydit) määrää. Biokomponenttien yleistymisessä olisikin huolehdittava, että ilman laatua huonontavien päästölajien määrä ei kasvaisi. Biokomponenttien lisääminen soveltuu yhtäaikaisesti toteutettavaksi muiden keinojen kanssa.

Soveltuvimmat toimenpiteet ovat toteuttamiskelpoisia yksilön, elinkeinoelämän ja julkisen sektorin näkökulmasta Päästöjen vähentämisen kannalta parhaaseen lopputulokseen päästään useiden eri toimenpiteiden samanaikaisella toteuttamisella. Toimenpiteiden toteutettavuus riippuu siitä, mitä tekijöitä toteutettavuudessa halutaan painottaa. Julkisen sektorin kannalta keskeinen tavoite voi olla kustannustehokkuus, jolloin kustannuksiltaan edulliset keinot korostuvat. Toisaalta monilla välittömiltä kustannuksiltaan edullisilta vaikuttavilla toimenpiteillä voi olla negatiivisia taloudellisia seurausvaikutuksia – esimerkiksi polttoaineen hinnan korottaminen voi vaikeuttaa asumista haja-asutusseuduilla ja osaltaan voimistaa muuttoliikettä kasvuseuduille. Parhaiten toteutettavaksi soveltuvat ne keinot, jotka ovat yksilön, yritysten ja julkisen sektorin kannalta hyväksyttäviä ja kustannusvaikutuksiltaan kohtuullisia."

http://virtual.vtt.fi/virtual/mobile/vuosikirja2002/artikkelit/sivut%201... .

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Homer_Backland kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Brainwashed kirjoitti:
Uuden sähköauton valmistus ja realistisen ”elinkaaren” hiilijalanjälki aina kierrätykseen on käytännössä jotain 20 kertainen verrattuna 1970 alun pikkuautoon, esim. Renault 4cv tai Ford Fiesta, mahdollisesti jopa huomattavasti enemmän, mutta sen tiedämme tarkalleen vasta sitten kun ensimmäiset muutamat miljoonat romuakut on käsitelty ja hävitetty.

"Asiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"

....International Council on Clean Transportation -tutkimusjärjestö ICCT on vastikään julkaissut tutkimuksen, joka Heikkilän mukaan osoittaa sähköauton olevan tällä hetkellä kaikkein ympäristöystävällisin valinta koko elinkaaren päästöt huomioiden – siinäkin tapauksessa, että sitä jossain ladattaisiin pääosin hiilivoimalla tuotetulla sähköllä."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-kertoo-miten-sahkoautoj... .

Niin jos lapsityövoimaa ja ympäristön saastumista ei huomioida.

Ymmärsitkö mitään lukemastasi?

"....International Council on Clean Transportation -tutkimusjärjestö ICCT on vastikään julkaissut tutkimuksen, joka Heikkilän mukaan osoittaa sähköauton olevan tällä hetkellä kaikkein ympäristöystävällisin valinta koko elinkaaren päästöt huomioiden – siinäkin tapauksessa, että sitä jossain ladattaisiin pääosin hiilivoimalla tuotetulla sähköllä."

jussipussi
Seuraa 
Viestejä72716

Neutroni kirjoitti:
jussipussi kirjoitti:
Jos oikein hifistelee päästöjen suhteen niin alkoholille konvertoi jo pienikulutuksisen vanhan hyväkuntoisen bensa batmobiilin niin  a vot.  Ei pärjää sähköautokaan vanhan alkoholille konvertoidun loppuelinkaaren yli. 

Tuolla tavalla voi parantaa omaa omatuntoaan nollasummapelissä mutta ei vaikuttaa ympäristöön. Koska bioetanolin tuotanto on rajallinen ja sitä kysytään enemmän kuin pystytään tuottamaan, se, että joku lisää käyttöään, merkitsee, että joku muu jossain muualla joutuu käyttämään öljystä tehtyä etanolia.

Ja bioetanolin tuottoa ei voi kasvattaa määräänsä enempää, koska biojätteiden ja lopulta maatalouden tuotantokyky on rajallinen. Jos siitä tulee iso muoti (niin kuin palmuöljystä taannoin), sitten pannaan viidakoita sileäksi plantaasien tieltä, kun euroopan kermaperseet leikkivät maailman pelastajaa.

Ajattelitko pelkästään omilla aivoillasi?

KimmoK
Seuraa 
Viestejä2835

Meillä on vaihdettu autoa sen mukaan kun on alkaneet vikaantumaan jat ruostumaan puhki.

-1. Corolla oli 15v ja >300tkm kun laitoin pois, kulutus max 7L/100km 95:sta.
(Alusta ruostui puhki. Mitään teknistä vikaa ei koskaan ollut.)

-2. Corollan ostin uutena, sekin oli 15v ja >300tkm kun laitoin pois, kulutus noin 7L/100km

(Takalokarien etupuolelta ruostui reikä koteloon. Mitään mainittavaa teknistä vikaa ei koskaan ollut. Polttimoistakin osa oli alkuperäisiä)

-Isuzun neliveto pickup oli joitain vuosia, ostettaessa 15v, muutäessä 18v, kilometrejä >300tkm, kulutti 7L/100km dieseliä (paljon teknisiä vikoja ja puhki ruostumista, siksi laitoin pois)

-Huyndai H1 paku oli muutaman vuoden, ostettiin käytettynä, laitettiin pois noin 6vuotiaana, kulutti noin 7.7L...8.5L dieseliä. (alkoi tulla sähkövikoja, muuten oli vielä hyvä auto)

-Ford Focus farkku ostettiin käytettynä ja oli muutaman vuoden, laitettiin pois 10v ikäisenä, kulutti 7L/100km 95:sta. (paljon vikoja)

-VW Golf  1.9TDI ostettiin noin 14 vuotiaana, poistettiin rekisteristä 20 vuotiaana n. 400tkm. kulutti 4.5L/100km dieseliä. (alkoi olla valtavasti vikoja, moottori ja kori kuitenkin ok)

-Skoda Octavia 1.6TDI farkku ostettiin noin 6v ikäisenä ja myytiin 12vuotiaana ~300tkm, kulutti alle 4.5L/100km dieseliä

-Nyt Skoda Octavia 1.4 TSI G-Tec (v2018) joka kuluttaa noin 3.5L/100km biokaasua

ja Seat Ibiza 1.5 TSI  (v2018) joka kuluttaa noin 5L/100km 95:a

Aina on kateltu kulutuksia ja miettity taloudellisuutta. Pienet päästöt tulee kylkiäisenä.

10s 0-100 kiihtyvyys on ollut aina tavoittelussa, kaikilla ei siihen ole päässyt.

Mutta ihan ok kiihtyvyyksiä pohjoisen teillä ohitteluun.

Pattinero
Seuraa 
Viestejä2545

Neutroni kirjoitti:
Pattinero kirjoitti:
Jo vuosikymmenet olemme siis leikkineet tulella tämän kriisiytymisen kanssa, koska tarvittavaa polttoainetta ei Suomesta saa. Mitä omavaraisempi on energian tuotanto, sen parempi asia tietenkin on.

Tuo on mennyttä aikaa.  Kansallisvaltioiden merkitys pienenee koko ajan ja riippumattomia maita ei enää ole. Suomen kaltainen maa voi elättää riippumattomasti noin miljoona ihmistä nykymittapuun mukaan viheliäisessä kurjuudessa. Rahvaan tasolla täysi riippuvuus ulkomaankaupasta luotiin viimeistään sodan jälkeen, kun alettiin teollistamaan maataja lisääntymään kuin rotat tehomaatalouden turvin. Jos kansallinen riippumattomuus on tärkeää, kannattanee alkaa anoa oleskelulupaa ja kansalaisuutta itänaapurista. Sekään ei ole kokonaan riippumaton mutta paljon riippumattomampi kuin Suomi voi koskaan olla.

Tuohon voisi varmasti kommentoida vaikka mitä, mutta olkoon. Korvaan kaiken turhan vaivan tällä: ???

Einstein: "Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat