Vastaus

Japetus
Liittynyt20.6.2009
Viestejä10709
Zaibowski

Käsienpesu, johon Jeesuksen arvostelijat viittasivat, ei tarkoittanut likaisten käsien puhdistamista ennen ruokailua, vaan he tarkoittivat tietynlaisia rituaalisia puhdistusmenoja, jotka oli ilmeisesti johdettu tietyistä Mooseksen kirjan säädöksistä, jotka liittyivät temppelin palvelukseen. Tällaisia oli mm. 2:n Mooseksen kirjan luvussa 30 jakeesta 17 - 21:een mainitu säädös:

17 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: 18 "Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen peseytymistä varten ja aseta se ilmestysmajan ja alttarin välille ja kaada siihen vettä; 19 ja Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa. 20 Kun he menevät ilmestysmajaan, peseytykööt vedessä, etteivät kuolisi; samoin myös, kun he lähestyvät alttaria ja käyvät toimittamaan virkaansa polttamalla uhrin Herralle. 21 He peskööt kätensä ja jalkansa, etteivät kuolisi. Ja tämä olkoon heille ikuinen säädös, hänelle itselleen ja hänen jälkeläisillensä, sukupolvesta sukupolveen."     Säännökset rituaalisista käsienpesemisestä eivät siis alunperin liittyneet mitenkään tavallisiin ruokailuihin, mutta perinnäissääntöjen kehittyminen sai aikaan sen, että tätäkin säännöstä oli laajennettu koskemaan tavallista ruokailua. Näiden säännösten takana oli tietysti ajatus siitä, että niitä noudattamalla ihminen lisäisi omaa vanhurskauttaan Jumalankin edessä.   Täältä lisää kristillisen opin alkeita: Raamattu kannesta kanteen    

Epätoivoista. "Alkuperäisessä" eli Markuksen evankeliumissa on vielä tarkempi kuvaus tapahtumista (Mark. 7):

1. Ja fariseukset ja muutamat kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, kokoontuivat hänen luoksensa.
2. Ja he näkivät, että muutamat hänen opetuslapsistaan söivät leipää epäpuhtailla, se on pesemättömillä, käsillä.
3. Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennenkuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä,
4. ja torilta tultuaan he eivät syö, ennenkuin ovat itseään vedellä vihmoneet; ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niinkuin maljain ja kiviastiain ja vaskiastiain pesemisiä.

Jos kyse oli pelkästä rituaalista, kuinka ihmeessä fariseukset oikein aistivat, ettei sitä ollut suoritettu? Pelkistä puhtaista käsistä ei näe, miten ne on pesty. Koherenttia tarinasta ei saa kuin tulkitsemalla, että fariseukset tiesivät, koska näkivät opetuslasten mutaiset kourat.

Muukaan kontekstissa ei puolla apologiaasi. Kukaan ei valittaisi vajaaksi jääneen kumarruksen perusteella, että mitään peseytymistä ei koskaan tapahtunut. Analogisesti, jos vääntää soppaa syödessään koko nyrkin lusikan ympärille, ei puhtoisinkaan tapakouluttaja kysy: "Mikset käytä lusikkaa?" Vaikea uskoa, että ihmiset olisivat koskaan puhuneet näin. Jos fariseuksilla oli huomautettavaa jonkin intonoinnin tai kumarruksen vuoksi, he olisivat myös valittaneet juuri siitä.

Lisäksi tuosta ei käy ilmi, että pesurituaalit edes sisälsivät muuta kuin käsien ja astioiden perinpohjaisen puhdistamisen. Mikään ei myöskään edes etäisesti implikoi opetuslasten pesseen käsiään ollenkaan. Jäljessä Jeesus päinvastoin sanookin:

18. Ja hän sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa?
19. Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.

Jos mikään sisään menevä ei voi tehdä ihmisellä haittaa, miksi ihmeessä edes vaivautua pesemään käsiään?

Jostain kumman syystä myös unohdit sen pienen lapsentappokehotuksen kokonaan. Varmasti vain vahingossa lipsahti näin.

Olli S. paljastaa salaisuutensa: "Mä puhun tahallani ristiin, että Japetus saisi oikeita aiheita syyttää mua."
o_turunen arvostaa rehellisyyttä: "Minä en todellakaan kuse housuuni vaan sinun silmääsi."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"
Keijona ymmärtää naisia: "Onkohan sellaista munasolua edes olemassa ? Onko joku nähnyt sellaisen?"