Vastaus

Kaapelijehu
Liittynyt13.4.2009
Viestejä390

Sähköautoissa on monia hyviä puolia, parempi hyötysuhde, vääntökäyrä on aina suora viiva jne. Mutta itse pidän suurimpana ongelmana kuluttajan kannalta akkujen kestoikää, etenkin ajallista kestoikää. Litiom-Ioni akku kestää noin 1000 latausta ja kun nykyisten sähköautojen tyypillinen käyttömatka on noin 300-400 km, niin teoriassa akuilla pääsee 300 000-400 000 km, mikä sinänsä on ihan hyvä arvo. Mutta akut vanhenevat ja käytännössä ne pitänee vaihtaa noin 10-vuoden kuluessa, akkujen tulisi ainakin kestää auton kestoiän noin 15-20 vuotta. Lisäksi akut maksavat ja tekevät sähköautosta aika kalliin tavalliselle kuluttajalle ja sitä kalleutta vielä korostaa se, että auto todennäköisesti romutetaan ennenaikaisesti akkujen vanhenemisen takia. Lisäksi akkujen kestoikään vaikuttaa myös se miten akkuja on käytännössä ladattu, vääränlaisella lataamisella voin akun kestoikä laskea roimeasti. Sanalla sanoen, käytetyllä sähköautolla tuskin on paljoakaan myyntiarvoa. Lisäksi yhtenä ongelmana on litiumin riittävyys maapallolla. Myös käyttömatka saisi olla pidempi tai ainakin latauspisteverkoston tulisi olla tiheä ja ulottua koko maahan. Akkuteknologian kehittymistä kovasti toivon.

Kaapelijehu