Vastaus

Raspu
Liittynyt12.7.2010
Viestejä13878
HohoFoo
SamikoKu

Niin, minähän en edes tiedä tai ymmärrä mikä yhteiskunta on, en edes ymmärrä instituutioita. Sen tiedän että verotoimistossa on yleensä vittumaista vierailla ja että poliisit sakottaa ja jotkut lusmuaa armeijasta, mutta en voi väittää että ymmärtäisin mitä nuo instituutiot todella syvimiltään ovat tai mikä niiden kokonaisvaltainen merkitys on yhteikunnalle. Olen siis luonut päässäni kuvan instituutioista jotka assoisioin joihinkin kokemuksiinia ja vajavaiseen tietooni. Päässäni siis muodostuu harhainen kuva yhteiskunnasta ja instituutioista intution kautta veroihin sakottamiseen ja sivareihin.

 Epäselvensikö yhtään?

Ilman vittumaista, väkivaltaista ja verottavaa yhteiskuntaa Suomi olisi Venäjää. Tai suomalaiset heimot olisivat jatkuvassa sotatilassa, verikostokierteessä ja rajariidoissa keskenään. Olisi käytännössä itsemurha matkustaa 50 km useamman heimon alueen läpi. Kivikautinen suomalainen metsästäjä-keräilijäheimo voisi hylätä tahi tappaa sairaat ja vanhukset kun ruoka ei riitä talven yli. Yleistä olisi tiukkoina aikoina myös vastasyntyneiden surmat. Takaisin luontoon, Rousseau & Jalo villi – Wikipedia ja silleen....

Valaisevaa lukemista:

Jared Diamond

Maailma eiliseen saakka
Mitä voimme oppia perinteisistä yhteiskunnista

http://www.terracognita.fi/kirjat/9789525697629.html

Epäsotkinko yhtään....?

Äläs nyt yritä yhtään epäsotkea, kun minä nyt yritän parhaani mukaan epäselventää.

Siis menneitten yhteiskuntien panolastihan nyt lankeaa isiltä pojille jopa kolmannessa polvessa. Jo aikapäiviä sitten on todistettu että ei pojasta polvi parane tai ettei omena puusta edes putoo. Sanoisin siis että yhteiskunta muodostuu ituitiivisesti instituutioitten kulloisistakin painoarvoista. Nyt on polviteorian painoarvo alenemassa ja omenan putoamisen painoarvo nousemassa.

Kahden eri uskomuksen karhunpaini on parhaillaan menossa.

Polveilinko sivupolulle vai putosinko puusta?

You have to die few times before you really can live.
- Charles Bukowski