Mikä nyky tekniikassa on pielessä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /09/467776

sukkuloissa on kokoajan vikaa...
mikä mättää, eikö osata tehdä laitteita mitkä on varmoja?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Laitteessa jossa on useampi kuin yksi osa, vikautuu varmasti ajan ja käytön kuluessa. Mitä useampi osa, sitä todennäköisemmin.

Vierailija

Liekö tuo avaruustekniikka kaikkein yksinkertaisinta? Ennen vanhaanhan nuo raketit räjähteli yhtenään. Eteenpäin on menty kun viat löydetäänjo maassa.

Vierailija

NASAn avaruussukkula on tiettävästi monimutkaisin yksittäinen rakennettu lentolaite. Ei siis ole mikään ihme että kilometreittäin kaapeleita, sensoreita ja muuta tekniikkaa sisältävässä masiinassa joku yksittäinen pikku osanen saattaa sanoa työsopimuksen irti. Nykyiset sukkulan turvamääräykset ovat huomattavasti tiukemmat kuin aikaisemmin ja tästä syystä matkaan ei lähdetä ennen kuin kaikki toimii moitteettomasti.

Ennen sukkuloiden onnettomuuksia avaruusalukset laukaistiin huolimatta eräistä "pikku puutteista" tunnetuin seurauksin. Tosin ulkoisen polttoainetankin eristeen irtoaminen ei ole ennakoitavissa mittauksilla ja tässä suhteessa NASA on tehnyt valtavasti tutkimustyötä sen lujuuden parantamiseksi.

http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... index.html

Vierailija
enska
eikös tuossakin auttaisi että yksinkertaidtettaisiin tekniikkaa niin paljon kuin mahdollista

Ehkäpä, mutta avaruuteen meneminen ei ole ihan maailman yksinkertaisin homma, joten kovin yksinkertaiseksi ei niitä laitteita saa.

Vierailija

NIIN, sukkulassa, maailman monimutkaisimmassa
koneessa on 18 miljoonaa osaa, jumbojetissä noin miljoona
ja autossa n. 5 000.

Jo todennäköisyysmatematiikalla usein tapahtuu, vaikka
yksitäisten komponenttien, kuten Kuuohjelmassa, luo-
tettavuusvaatimus olisikin 99,9999.

Silti jopa "BUSHMAN" henkilökohtaisesti on seurannut
Capessa sekä Atlantiksen että Discoveryn aamunkoiton
onnistuneita lähtöjä. Ensimmäinen lähti täsmälleen alku-
peräisessä aikataulussaan, toinen viivästyi 24h.

Vierailija

Miten ihmiset koskaan kykenevät rakentamaan tähtialuksia kuten Star Trekin Enterprise, jos jo sukkulan 18 miljoonaa osaa tuottaa näin paljon päänvaivaa? Jos tähtialus on vaikka 100 kertaa sukkulaa suurempi, niin osia on jo 1,8 miljardia. Tai 1000 kertaisessa 18 miljardia. Jos tähtialukseen kuuluu vaikka kaksi sukkulaa, niin olisihan se noloa ihmisiltä, jos tähtialus ei pääsisi lähtemään seuraavalta planeetalta sukkula-vian takia.

Esimerkiksi vieraalle planeetalle laskeutunut sukkula ei pääse takaisin tähtialukseen sen takia, että osa numero 13 131 313 on vioittunut. Oletetaan myös, että tuolla vieraalla planeetalla ei ole kiitoratoja arvon sukkulaa varten. Planeetalla asuu myös vihamielisiä Gromloja, jotka kivittävät sukkulasta osat 11 245 345 ja 11 987 345 rikki, joten siinähän sukkula seisoo kuin täi tervassa, kun lähtöä pitää lykätä.

Vierailija
tiäremiäs
muistaakseni 1983 vuodelta taitaa olla sukkulat, mitä on jäljellä.
Vanhin ehjä sukkula on Discovery. Se lensi ensimmäisen kerran 1984. Täällä on tilastoa sukkulalennoista. Discoveryn lisäksi on vielä kaksi sukkulaa: Atlantis ja Endeavour. Endeavour on telakalla ja Atlantis on menossa romutukseen ja sen osat kierrätetään kahdelle jäljellejäävälle sukkulalle. Tällä hetkellä on siis vain Discovery lentokunnossa.

Vierailija
ilesoft
tiäremiäs
muistaakseni 1983 vuodelta taitaa olla sukkulat, mitä on jäljellä.
Vanhin ehjä sukkula on Discovery. Se lensi ensimmäisen kerran 1984. Täällä on tilastoa sukkulalennoista. Discoveryn lisäksi on vielä kaksi sukkulaa: Atlantis ja Endeavour. Endeavour on telakalla ja Atlantis on menossa romutukseen ja sen osat kierrätetään kahdelle jäljellejäävälle sukkulalle. Tällä hetkellä on siis vain Discovery lentokunnossa.

KYLLÄ kai se "Atlantis":kin vielä "lentokunnossa" on, kun
lähtöalustalla 39B tönöttää ja aiotaan kiertoradalle lähettää
BUSHMAN ihan omin silmin näki sen sillä vielä viime
viikon maanantaina, oli ensi kertaa lupalappu kutsuvieras-
aitioon ( Visitor Center-aluehan on lähtöpäivinä suljettu ylei-
söltä )

EI ne aina teknisiä ongelmia ole, jotka lykkäävät lähtöä, sää
on suuri tekijä myöskin, mitään ei haluta riskeerata. Tällä kertaa
ensin salama iski huoltotorniin perjantaina, kun lähtö oli
edessä sunnuntaina. Sitten hurrikaani "Ernesto" käänsi suunnan
Meksikon lahdelta suoraan Floridaan ja siitä ensimmäinen
lykkäys ( "BUSHMAN" pakeni Miamista illan viimeisellä ilmaan
lasketulla AF:n jumbolla ). Polttoainetankin anturit ovat
ennenkin aiheuttaneet huolta, toimeen tullaan vaikka yksi
kolmesta olisikin pois, mutta riski lisääntyy, ne määrittävät
päämoottoreiden sammutushetken, osittain myös tehon las-
kun "Max Q" - pisteessä.

Vierailija
Terrieri
Nopealla googlauksella: sukkulassa on "vain" 2.5 miljoonaa osaa.

KAS, SciAmin elokuun 2006 numero väittää, että 18 miljoonaa..

Pitänee tarkistaa !

Vierailija

ENPÄS löytynyt tarkkaa tietoa NASA:n sivuiltakaan.

Onko tuo 2,5 miljoonaa osaa pelkkä sukkula vai kokonaisuus
sukkula, boosteriraketit ja polttoainetankki ? Tuo
saattaisi selittää eron tiedoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat