Kelluvat kivet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.mt-k.sci.fi/sorvikivi/ex2.html

Kivoja koristeita, vaan miten toimivat?
Kivet tietysti ovat sileitä ja pumppu pumppaa vettä, mutta mitä muuta?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Olisikohan niitä "kelluvia" kiviä mahdollista tehdä jonkin muun mallisena kuin pyöreinä. Esim. ovaali voisi olla ihan jännän näköinen tai kartio joka pyörii vaakatasossa. Tai sitten tonnin painoinen kivilaatta, joka liukuu suihkulähteiden lomassa.

Muuten on myös olemassa oikeasti kelluvaa hohkakiveä.

Vierailija

Tiedän niistä jonkin verran. Niiden kivipallojen on tarkoitus pyöriä veden takia ensin siihen suuntaan, sitten toiseen ja seuraavaan suuntaan jne jne jne...

Vierailija
Samittaja
Tiedän niistä jonkin verran. Niiden kivipallojen on tarkoitus pyöriä veden takia ensin siihen suuntaan, sitten toiseen ja seuraavaan suuntaan jne jne jne...

Oletko varma, että kaikki kivet käyttäytyvät noin? Muistaakseni tuo Tampereen kivi pyörii vain yhteen suuntaan, jollen aivan väärässä ole.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Tämä arvoitus pitäisi nyt saada ratkaistua.

Onko alla laakerit? Tai vesisuihkut? Tai kumipyörä?

Missäs näitä on ulkosalla? Nostetaan kivi pois ja katsotaan mitä alla on.

Kivenhän kyllä nostaa, mutta minkälaiset hanskat pitäisi olla, että saa otteen märästä kivestä?

Vierailija

Oulun Rotuaarilla (keskustorilla) on tuollainen kivipallo, joka veden voimin/varassa pyrkii pyörähtelemään. Se vain tahtoo pysähdellä tuon tuostakin, mitä lie roskaa menee kiven ja kaiverretun kolon väliin. En tiedä minkälainen sitten tuo laakerointisysteemi. Olen jotenkin kuvitellut, että se on vain tarkasti hiottu ja alhaalla olevista rei'istä pukkaa vettä voitelemaan ja vähentämään kitkaa. Pieni lapsikin jaksaa pukata kiven uudelleen liikkeelle, mutta kovin kauaa se ei tunnu pyörivän. En tiedä sitten, onko tarkoitus koskaan ollutkaan, että veden virtaus pitää sen liikkeellä 'loputtomasti' ..

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Kale
Samittaja

Oletko varma, että kaikki kivet käyttäytyvät noin? Muistaakseni tuo Tampereen kivi pyörii vain yhteen suuntaan, jollen aivan väärässä ole.

Jos sitä kiveä työntää johonkin suuntaan se rupeaa sinne pyörimään.

Vierailija
Volitans
Tämä arvoitus pitäisi nyt saada ratkaistua.

Onko alla laakerit? Tai vesisuihkut? Tai kumipyörä?

Missäs näitä on ulkosalla? Nostetaan kivi pois ja katsotaan mitä alla on.

Kivenhän kyllä nostaa, mutta minkälaiset hanskat pitäisi olla, että saa otteen märästä kivestä?

Minusta tuntuu että siinä on vain vesi kerros joka pitää kiven ns Ilmassa eiku siis vedessä eikä se voi upota koska vesi ei pääse minnekkään sen tieltä.

Edit: Vastaus kysymykseesi meinas unohtua, voit kokeilla imukupilla joka löytyy esim hyvin varustetuista vessoista.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Miekö solen luullu että mie olen ainua joka se näkkee
ponuissa mitä satuu. Mutta on niitä näköijhäns muitaki.
Nykysin ku olen vähentäny Nappolejoonija ja Väärtiläistä, son
kivekki alkanhet pikkuhiljaa pysymhän jokien ja järvien pohjalla.

Niin että olisko se se joka niitä kivijä kannattellee ?Nappolejonin koknakki??
Muutenhan se kivi mennee pohjhan että mulskahtaa , jos on
oikeja kivi . Koknakkikivet ne killa saattaa sestoa pinnallaki.

Vierailija
Aslak
Miekö solen luullu että mie olen ainua joka se näkkee
ponuissa mitä satuu. Mutta on niitä näköijhäns muitaki.
Nykysin ku olen vähentäny Nappolejoonija ja Väärtiläistä, son
kivekki alkanhet pikkuhiljaa pysymhän jokien ja järvien pohjalla.

Niin että olisko se se joka niitä kivijä kannattellee ?Nappolejonin koknakki??
Muutenhan se kivi mennee pohjhan että mulskahtaa , jos on
oikeja kivi . Koknakkikivet ne killa saattaa sestoa pinnallaki.

Noniin tää pelasti päivän. Taidampa ottaa viiniä sen kunniakasi. Tattis vaan Aslak.

Vierailija

Juu, Oulun Rotuaarilla olen minäkin tuollaisen nähnyt, ja käynyt sitä pentuna pyörittelemässä.

Oikein suunnatuilla ja ajoitetuilla vesisuihkuilla sen kiven saisi pyörimään erilaisiin suuntiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat