Kuinka torppa viileäksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Klapeja keräätte parhaillaan talveksi pitääksenne pirtin lämpimänä.
Itse ostelen kuorma-autojen akkuja ja samalla amperitunteja saadakseni invertterin kautta tuulettimen pyörimään jokapäiväisten ja pitkien sähkökatkoksien (110 V AC) ajaksi.

Ulkoilman lämpötila on jatkuvasti päivisin 30-39 asteen tietämissä ja auringon porottaman talon sisällä tuo lämpötila on huomattavasti korkeampi....jopa öisin. Ei tuossa suuria vaadita, sillä kropan termostaatti on asettunut jo kymmeniä vuosia sitten +27 C-asteen tasalle.

Desert cooler? Erinomaisia ja pitkäaikaisia kokemuksia hiekka-autiomaassa, mutta viidakon aiheuttama ilman korkea suhteellinen kosteusprosentti eliminoi moisen laitteen toimivuuden.

Onko tuon minulle tuntemattoman maalämpöpumpun asemasta olemassa ns. maakylmyyspumppua?

Kyllä joka huoneessa on kompressori-ilmastointilaite, mutta sähköongelmat saanevat(?) ratkaisun kenties vasta yli vuoden kuluttua.
Onko tässä tosiaan muutettava asumaan Argentiinan vuorille?

Kommentit (3)

Vierailija

Pienempi tila on lähtökohtaisesti helpompi pitää viileänä, kun kyse on koneellisesta jäähdytyksestä. Hyvät lämmöneristeet tietenkin kuuluvat asiaan.
Mutta jos sähkökatkot ovat arkipäivää asia käy monimutkaiseksi varavoiman tarpeen vuoksi.
Itse olen miettinyt käyttää veden viileyttä talon jäähdytykseen. Joko jonkin vesistön tai pohjaveden, johon liittyy riskejä sen pilaantumisesta jos sen lämpötila nousee liikaa.
Voisihan sitä miettiä tuulivoimaisen lämpöpumpun käyttöä maaperän viilennykseen, josta sitten viileyttä kotiin nestekierron avulla. Maaperä toimisi kuin kylmävarastona. Tarvittaisiin kostea maaperä.

Vierailija
tietää
Pienempi tila on lähtökohtaisesti helpompi pitää viileänä, kun kyse on koneellisesta jäähdytyksestä. Hyvät lämmöneristeet tietenkin kuuluvat asiaan.
Mutta jos sähkökatkot ovat arkipäivää asia käy monimutkaiseksi varavoiman tarpeen vuoksi.
Itse olen miettinyt käyttää veden viileyttä talon jäähdytykseen. Joko jonkin vesistön tai pohjaveden, johon liittyy riskejä sen pilaantumisesta jos sen lämpötila nousee liikaa.
Voisihan sitä miettiä tuulivoimaisen lämpöpumpun käyttöä maaperän viilennykseen, josta sitten viileyttä kotiin nestekierron avulla. Maaperä toimisi kuin kylmävarastona. Tarvittaisiin kostea maaperä.

Luulen olevani spesialisti noissa tuulivoima-asioissa, mutta asun tuulettomassa laaksossa 3-kraaterisen aktiivisen tulivuoren laavakentän reunamilla. Ympärillä lisäksi lukuisia sammuneita tulivuoria.

Maaperä on yleensä kuiva kuin Kullervon tuohitorvi ja kaiken lisäksi koko piha on paksun betonin peittämä ja kolmen metrin korkuinen betonimuuri varastoi itseensä melkoisesti lämpöä yön ”ratoksi”.

Ei ole myöskään pohjavesiä vesistöistä puhumattakaan - siis melkoinen ongelma?

Vierailija
tietää

On vielä lisättävä taustatietoihin seuraavaa:

Tietysti voisi (huom. konditionaali) ajatella lämpöpattereiden asentamista joiden lävitse juoksee vesiputkistosta saapuva neste öisin vaikka pihamaalle. Juuri asennettiin kaikkiin taloihin uudet pronssista valmistetut vesimittarit, mutta ne kaikki ”katosivat” väkivalloin hyvin nopeaan tahtiin pimeisiin sulattamoihin ja tällä hetkellä kaikilla on suora (ilman mittaria) ja halpa (2 US$/kk) kytkentä vesijohtoverkkoon.

Tuohon kuitenkin liittyy pari pienehköä ongelmaa:
- vesi saapuu pirun kuumana
- saapuuko se yleensä?

Talot rakennetaan ilman eristystä. Ikkunat sälekaihtimen tavoin toimivia, ei-tiiviitä "persiana"-tyyppisiä, joten talon tiiviydellä ei juuri voi kerskua. Luonnollisesti voisi eristää talon rakentamalla tuplaseinät ja väliin eristeeksi tuota tulivuorten hohkakiveä (pumice rock/piedra pómez). Sopiiko se yleensä eristeeksi? Warmasti, sillä kerran kuriositeetin vuoksi tein eräälle uimataidottomalle uimaliivit tuosta kivestä ja kellui pinnalla kuin korkki.

On posketonta edes yrittää viilentää koko taloa, sillä kahden makuuhuoneen viilentäminen on aktuelli ja tarpeen sekä mahdollinen ratkaisu. Jos tuo lämpöpumppu puhaltaa myös kylmää, on varsin helppo järjestää pihamaa kosteaksi ilmaisella vedellä.

Re: <<"....tuulivoimaisen lämpöpumpun käyttöä....">>
12 V DC pumppu suoraan akuista invertterin häviöiden eliminoimiseksi.

Uusimmat

Suosituimmat