ravistettava taskulamppu

Seuraa 
Viestejä12
Liittynyt18.5.2005

Hei!

Ostin viime kesänä torilta 18e maksavan fikkarin, johon ei tarvitse vaihtaa paristoja, ainoastaan ravistellaan välillä. Sen verran utelias olin että avasin apparaatin ja katsoin mitä se oli syönyt. Magneettihan siellä oli, joka ravistettaessa kulki käämin läpi edestakaisin, ja siten kehitti virtaa.

Kävi kuitenkin niin ohraisesti että magneetti limpsahti ulos putkesta, ja laitoin sen tottakai takaisin. Muistin vasta myöhemmin, että ai niin, magneetissahan on plus- ja miinusnapa tahi pohjoinen ja etelä.

Onko nyt niin, että 50% todennäköisyydellä olen laittanut magneetin takaisin väärin päin, ja akku tyhjeneekin kun ravistan fikkaria, vai kehittääkö käämi-magneetti-yhdistelmä vaihtovirtaa joka jotenkin diodeiden tms. avulla lataa akkua riippumatta siitä miten päin magneetti on?

Akkujen paikalla näyttää olevan kaksi nappipariston näköistä vempelettä sarjaan kytkettynä.

Sivut

Kommentit (25)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kokeilu on tieteen paras menettelytapa.

Ei, ei sillä magneetin asennolla ole väliä, koska sehän liikkuu joka tapauksessa ravistettaessa edestakaisin! Käämistä tulee ulos vaihtovirtaa, joka tasasuunnataan.

Vierailija

Hankin joku aika sitten uuden ja 10 vuotta nuorempaa mallia olevan ”astianpesukoneen”, johon ei tarvitse vaihtaa paristoja, ainoastaan ravistellaan välillä.

Re/Tommivaris: <<”Sen verran utelias olin että avasin apparaatin ja katsoin mitä se oli syönyt.”>>

Niin minäkin tein, mutta ennen vihkimisseremoniota. Hän on kuitenkin nykyään hyvin usein iltaisin varsin unelias.
Olen jo tullut hyvin vanhaksi ja huonomuistiseksi, joten ystävällisesti tiedustelen onko postimyynnissä Netin kautta saatavilla pimeässäkin loistavia fosforitarroja teksteineen: ”Ravistettava ennen käyttöä!”

Post scriptum: Minulla ei ole taskulamppua edes ilman ravistuksia.

Vierailija
Bystander
oliskohan ne nappipariston näköiset tehokkaita kondensaattorita.

Taitaa mennä peräti tuonne nanofaradien kategoriaan, mutta onhan sitä toki joskus lauantai-illan kunniaksi hieman kevennettävä.

Itse asiassa pirun mielenkiintoinen juttu tuosta taskulampusta, sillä itse en ole koskaan edes kuullut moisesta innovaatiosta.
Nykyäänhän on poskettoman vahvoja magneetteja kuten esim. Neodymium-Iron-Boron-magneetit (NdFeB) ja tuosta taitaa poikia kenties toinen vempain, sillä olen jo liian vanha ja kalkkeutunut ravistelemaan tuon tuostakin.

Kun tuo maaperä ravistelee itseään vuosittain 1400-1500 kertaa Coco- ja Caribe-mannerlaattojen kolhiessa toisiaan, sehän olisi ilmaista sähköä kyseisellä tekniikalla.

Tein muuten täällä aikanaan basic-tietokoneeseen liitetyn seismografin samaisella tekniikalla ja laite toimii yhä erinomaisesti, sillä ravistelun alettua on suin päin sännättävä taloista ulos ja pitkäksikin aikaa tuon ensimmäisen maanjäristyksen "replikoiden" vuoksi.

Oi aikoja, oi tapoja...eräs etelä-afrikkalainen juippi teki melkoista bisnestä kehittäessään sähköttömille neekereille matkaradion, jonka jouseen vedettiin vetoa kuin muinaisiin kelloihin.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Sisäinen vastus ratkaisee akuista saatavan virran.
Ravistus tuo ehkä syöksyvirran esille, mutta ei jaksa tuottaa tarvittavaa jännitettä?

Edit1: Hm. . . Ulkoinen vastus ehkä on parempi testikohde . . .
Edit2: Hm. . . Laajenevasti tönivät toisiaan . .
Edit3. Hm . . . En polta, mutta kalakukko maistuu, kiitos.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Joka tapauksessa tuo ravistustaskurapulamppu sekä vieteriradio kinnostaa kovasti, sillä vuoristossa ja viidakossa asuu köyhää kansaa pilvin pimein ilman sähköä.

En suinkaan ryhdy bisnestä tekemään, mutta nuo humanitääriset seikat.....

Onko jollakin tarkempia lisätietoja tuosta taskulampusta?

Eräs tunnettu suomalainen ystäväni - todellinen elektroniikan nero - totesi jo vuonna 1982 suurelle asiantuntijajoukolle:
"Laskekaa kilowatin hintaa kuinka tahansa, mutta halvin tuuligeneraattori saadaan polkupyörän dynamosta!"

Taisi olla peräti oikeassa. Olen rakentanut useita kiinalaisista dynamoista seuraavin kustannuksin:
- dynamo 3 US$
- siivekkeet 1/2 US$ (huonetuulettimen varaosana markkinoilta)
En muista tasasuuntaussillan hintaa + konkkaa. Täällä on 12 voltin dynamo hyvin yleinen.

Samainen tuulettimen "propelli" yhdistettynä suureen askelmoottoriin pukkasi ulos 90 volttia, mutta virta jää usein askelmoottorilla vähäiseksi. Superhalvat venäläiset dynamot on rakennettu askelmoottorin tapaan.

Vierailija
Johan
Joka tapauksessa tuo ravistustaskurapulamppu sekä vieteriradio kinnostaa kovasti, sillä vuoristossa ja viidakossa asuu köyhää kansaa pilvin pimein ilman sähköä.

En suinkaan ryhdy bisnestä tekemään, mutta nuo humanitääriset seikat.....

Onko jollakin tarkempia lisätietoja tuosta taskulampusta?

Täällä eräs arvio sellaisesta parempilaatuisesta "shakelightistä". Näitä käytetään melko yleisesti esim. maanalaisissa konetiloissa ja yhdyskäytävissä turvataskulamppuina. Monissa luolastoissa näitä näkee ripoteltuna ympäri seiniä.

http://www.the-gadgeteer.com/review/sha ... ght_review

Vierailija
Snaut

Täällä eräs arvio sellaisesta parempilaatuisesta "shakelightistä". Näitä käytetään melko yleisesti esim. maanalaisissa konetiloissa ja yhdyskäytävissä turvataskulamppuina. Monissa luolastoissa näitä näkee ripoteltuna ympäri seiniä.

http://www.the-gadgeteer.com/review/sha ... ght_review

Kiitokset SNAUT tiedoista. Arvasinkin etukäteen sen toimivan "loisteliaammalla" LED-tekniikalla. Kyllä näytät olevan oikeassa: Tuo edustaa todella korkeaa laatua.

On pakko tilata muutama sämppeli kokeiltavaksi, sillä maan energiaongelmista johtuen tuolle on jokapäiväistä käyttöä kaikille lukuisten sähkökatkosten aikana.

Ihme, etteivät ole ryhtyneet samalla tekniikalla valmistamaan lataavia töppösiä, jotka kävellessä antaisivan pienille NiCd-akuille virtaskaa.

Vierailija

Kiitokset "Bystander" arvokaasta linkistä. Juuri toivuttiin päivittäisestä katkoksesta.

Esittelin tuossa lamppua useille naapureilleni ja kaikki olivat suoraan haltioissaan.
Itselläni on jo toistaiseksi 12 V DC loisteputket, mutta muu perhe hiippailee kerosiinilamppujen kanssa.

Ei köyhän maan sähköongelmaa ratkaista pelkillä uusilla voimalaitoksilla (geotermiset tulivuorilla). Koko maa vaihtamaan lamppujansa LED-tekniikkaan ja hillitömään RAVISTELUUN!

Vielä hieman ravistelee tuo viikonlopun kyytipoika.

Vierailija

Ravistettava hieromasauva olisi kannattava keksintö. Vaimo sitä ravistelisi ja se surisisi sisällä samaan aikaan

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat