Vaikea lasku???

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä takia jotkut maikat väittävät tätä vaikeaksi:

Kauppias teki kymmenen kilogrammaa sika-nautajauhelihaa, jonka kilohinta oli 5,50 e. Naudanlihan kilohinta oli 6,50 e ja sianlihan 4,90 e. Kuinka paljon kumpaakin lihalaatua tarvittiin?

Ihmettelen, jos joku ei tajuaa . Vinkki: Yhtälöpari.

Sivut

Kommentit (18)

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
KenichZ
Minkä takia jotkut maikat väittävät tätä vaikeaksi:

Ilmeisesti siksi, että joillain maikoilla on luokkia, joiden oppilaista suurella osalla on vaikeuksia laskea kyseinen tehtävä...

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Vierailija

Monilla on vain vaikeata muodostaa yksinkertaisestakin sanallisesta tehtävänasettelusta tarvittava formaalinen esitys, jotta sen matemaattinen ratkaisu onnistuisi.

Sikäli tuo on kyllä vaikea tehtävä, että sen ratkaiseminen ei todennäköisesti onnistu edes puolilta vastaantulevilta "kadunmiehiltä".

Vierailija

Ootteko, kaverit, miettineet siihen vastaamista, ennen kuin alatte tulkita sitä helpoksi. Mä alan kohta epäillä, että se on teidänkin mielestä vaikea .

Totta, se ei ole vaikea. Jos oikein yrittää, voi ratkaista 10 sec:ssa.

Vierailija
KenichZ
Ootteko, kaverit, miettineet siihen vastaamista, ennen kuin alatte tulkita sitä helpoksi. Mä alan kohta epäillä, että se on teidänkin mielestä vaikea .

Totta, se ei ole vaikea. Jos oikein yrittää, voi ratkaista 10 sec:ssa.

AHAA! Nyt minä tajuan! Tämä on sitten sinun KOTITEHTÄVÄ, johon opettaja antoi vinkin yhtälöpari! Kun et saanut sopivaa yhtälöparia aikaiseksi, ajattelit "huijata" sen sitten tältä palstalta.

Tämä osoittaa sen, että jopa tiesit, ettei täällä ole tapana laskea toisen kotitehtäviä valmiiksi. Apuja kyllä saattaa tulla.

Mieti ensin, miten valitset tuntemattomat.

Jos sinulla on tarkempaa kysymystä, niin kysy vaan. Eiköhän tämä tehtävä saada tämän illan nimiin ratkaistua.

Vierailija
Kale

AHAA! Nyt minä tajuan! Tämä on sitten sinun KOTITEHTÄVÄ

Öh, ei?

En ole edes kyseisellä kurssilla. Kurssikavereilta tuo on.

Vierailija
KenichZ
Kale

AHAA! Nyt minä tajuan! Tämä on sitten sinun KOTITEHTÄVÄ

Öh, ei?

En ole edes kyseisellä kurssilla. Kurssikavereilta tuo on.

Mutta kun minä en usko, että sinä tosissasi epäilet, etteikö sitä täällä osattaisi ratkaista. Mistä siis moinen hinku ratkaisemiseen?

Juu se "kurssikaveri" on tietysti "käymässä" ja sitten "kahteen pekkaan" koitetaan ratkaista tätä, muttei heti natsannut. Menikö lähelle?

No joka tapauksessa, jos meillä on tuntematon määrä sianlihaa (x) ja tuntematon määrä naudanlihaa (y) niin se yhtälöpari on tällöin...?

Vierailija

Aha. , joo-o. Kyllä mulla vastaukset on. Kaverit käy täällä myös, kato, niin tarkoitus oli, että ne vastaisivat tähän, mutta ei tarvitse laittaa megahyperkommenteja pelkän väärinymmäryksen takia! Joten ei muuta.

Vierailija
KenichZ
Aha. , joo-o. Kyllä mulla vastaukset on. Kaverit käy täällä myös, kato, niin tarkoitus oli, että ne vastaisivat tähän, mutta ei tarvitse laittaa megahyperkommenteja pelkän väärinymmäryksen takia! Joten ei muuta.

OK! Sitä paitsi 3,75 kg naudanlihaa on kyllä liian vähän. Maistuu ihan possulle.

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005

Mä sain 12,5 kiloo sikaa ja -2,5 kiloo nautaa. Kauppiaan työn hinnaksi arvioin 10€ -- varmaan vähän yläkanttiin.

Aika helppohan se oli... aikaa tosin meni yli 10 sec

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Vierailija

Kompakysymykset ovat aina vaikeita.
Kaikki riippuu paljonko on kauppiaan kate.
Possu 4,90/kg+kate+alv=X-määrä possua+Y-määrä teurasjätettä.

Vierailija

Täällä on kyllä helvetisti hyviä matemaatikkoja...

ei hyvää vuorokaudenaikaa

6,5x+4,9y=55
x+y=10
y=10-x

6,5x+4,9(10-x)=55
x=3,75 (nautaa)

3,75+y=10
y=6,25 (porsasta)

Ja pyytäkää sitä opettajaanne opettamaan jatkossa, turha täältä hakea koulutusta.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Yhtälöparin ratkaisu:

Kauppias ajaa itsensä vararikkoon asettamalla kaupankäynnin esteeksi turhan monimutkaisia ostoa vaikeuttavia tekijöitä.

Jos vararikko = epätosi, hän hyvin suurella todennäköisyydellä menettää rutkasti tuloissaan.
Sillä ---> hintelät asiakkaat, joiden ihonväri muistuttaa lähinnä valkoista lakanaa, aurinkoon katsoessaan heidän takaraivoon ilmestyy kaksi savuavaa pistettä, sekä vatsan vetoisuus on noin tölkillinen batteryä, he eivät yksinkertaisesti ole paras mahdollinen myyntikohde.

Vastaus: En osaa sanoa onko parempi opettaa kaikille tämä kaava, kuin antaa lihanjalostajien ajautua konkurssiin.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

hmk
Seuraa 
Viestejä867
Liittynyt31.3.2005
JRepo

Ja pyytäkää sitä opettajaanne opettamaan jatkossa, turha täältä hakea koulutusta.

Mielestäni täältä voi kyllä tulla ihan rehellisesti apua pyytämään, jos koulutehtävissä esiintyy ongelmia. Mutta oppilasta/opiskelijaa ei palvele millään tavoin se, että joku täällä kirjoittaa näkyviin ko. tehtävän ratkaisun alusta loppuun! Parempi tapa on auttaa kynnyskohtien yli, ja jättää kysyjälle itselleenkin vähän mietittävää. Koska tämän viestiketjun kohdalla alkoi vaikuttaa ilmeiseltä, että avaaja yritti epärehellisesti kalastaa eksplisiittisen vastauksen tehtäväänsä, niin moni vastaaja ei ollut halukas moista käytöstä tukemaan...

Vierailija

Ei varmasti olekaan mitään järkeä, mutta jos annetaan vääriä vastauksia, niin siitä on vieläkin enemmän haittaa.

Jos joku ei kykene muodostamaan yksinkertaisesta asiasta yhtälöparia, niin tuleepahan ongelmia jatko-opiskeluissa (mahdollisesti, itse en ole koskaan noita taitoja tarvinnut, en edes muinoin korkeakoulu matematiikassa), joten parempi mennä suoraan opettajan kanssa puhumaan.

Ja kyllä siitä oppii paljon jos jaksaa nähdä vaivaa ymmärtääkseen, miksi jokin lasku menee jollakin tavalla. Suurempi osaaminen siitä syntyy, että ymmärtää kuin siitä, että saa vahingossa oikein puolittaisten ohjeittein perusteella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat