Saame pakolliseksi Norjan kouluissa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Mitä vikaa "alkuperäisväestön" kielen opiskelussa on?
Tai "lappalaisissa" yleensä?
Tärkeämpää olisi saada pakkoruotsi pois...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Suomeen tarvitaan sama meininki. Nytkin opetellaan yhtä turhaa ruotsia. Saame kouluihin heti ja Helsinkiä myöten. Jotka tätä vastustavat, niin käykää lukemassa pakkoruotsin puolustuspuheet toisista ketjuista. Täsmälleen samat perusteet sopivat myös saamen kieleen.

Ainiin, en allekirjoita, niin kauan kuin meillä on pakkoruotsi.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Asimov
YLE:
"SAAMEN kieli tulee pakolliseksi oppiaineeksi Norjan peruskouluissa. Opetus alkaa aakkosista jo tämän lukukauden alusta. Saame on virallinen kieli, joten koululaisten halutaan oppivan myös sen aakkoset."

Lappalaisten into menee liian pitkälle! Käy kirjoittamassa nimesi tähän adressiin että saadaan saame pois Norjan kouluista.

http://www.adressit.com/pakkosaame_pois

Linkkisi antaa tyhjää. Olisiko jotain lähteitä, vai valehteletko sinä? Norjan puolen tuttavani eivät olllet kuulleetkaan tuollaisesta. Kirjoituksesi vaikuttaa idiotialta. Käyn säännöllisesti pohjoisessa Norjassa, olen asunut siellä, osaan maan kieltä, ja pidän esimerkiksi monista maan ruuista (suosittelen norjalaisia rapureseptejä). Seuraan maan tapahtumia.

Saamen kielistä suurinta osaa kirjoitetaan länsimaisilla aakkosilla. Suomeen verrattuna siellä on pari meille vierasta kirjainta, koska saamelaiskielissä on muutama suomesta puuttuva äänne, ennen kaikkea dentaalirispirantti. Se ei ole yhtään sen kummempaa kuin suomalaisten ö-ja ä-äänteet, joita ulkomaalaiset pitävät aika hankalina.

Joitakin pääosin Venäjällä puhuttavia itäsaamelaisia kieliä kirjoitetaan kyrillisillä aakkosilla, mutta kolttien osuus esimerkiksi Norjan saamelaisista on aivan olematon. Varsinaisesta asiasta olen sitä mieltä, että saamelaisenemmistöisillä alueilla alueen valtakielen pitäisi olla pakollinen oppiaine kaikille niin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa kuin Venäjälläkin.

Minusta oli aika mielenkiintoista, että juuri tämä nimimerkki heitti tällaisen vyörytyksen kehiin. Oletko yleensäkin sitä mieltä, että vähemmistöjen pitää pitää päänsä kiinni ja uskoa kaikki mitä te herrakansan edustajat sanotte?

edit. Ihan uteliaisuudesta. Nimitätkö yleensäkin saamelaisia lappalaisiksi?

Vierailija

No adressi ja tunteen palo oli huumoria mutta uutinen on kyllä ihan oikea. Kts. http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/ ja "Ulkomaat lyhyesti" sivun oikeasta reunasta.

Minusta on niin huvittavaa intoilla jonkun pakkoruotsin takia kun uskontoakin opetetaan väkipakolla jo ekasta luokasta lähtien, 9 vuotta. Ruotsia ei ole kuin muutama vuosi.

Sen voisi kyllä poistaa Itä-Suomesta ja sinne tilalle venäjä. Siitä olisi enemmän hyötyä. Suomi on iso maa maantieteellisesti, meillä on paljon rajaa itänaapurin kanssa ja Venäjänkauppa kasvaa kohisten. Kielen opetus lisäisi suvaitsevaisuutta ja poistaisi ennakkoluuloja. Venäjästä kannattaisi hyötyä taloudellisesti eikä pelätä sitä sen vuoksi kun vaari kaatui Talvisodassa.

Vierailija

Inarin kunnassa on neljä virallista kieltä. Ei ole toivoakaan, että saisit omalla kielelläsi, kunnan, poliisin tai saamelaisvaltuuskunnan jäseneltä palvelua omallasi. Ellei se satu olemaan sama kuin edellämainituilla.

Vierailija
Bomt Kneder
edit. Ihan uteliaisuudesta. Nimitätkö yleensäkin saamelaisia lappalaisiksi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lappalainen

Minnes tuo vie? "Näitä metsästyksellä eläviä ihmisiä kutsuttiin Suomessa lappalaisiksi."

Lappi on alue jossa asuu pääosin saamelaisia. Tunnen kyllä muutaman lappalaisen jotka eivät osaa sanaakaan saamea. Tai ehkä Vulle Vuojas on tuttu.

Vierailija

Jaha, Nyt tuli talvisotakin kehiin ja juttu olikin huumoria. Et kai vain ole tamperelainen? Linkittämäsi suomalainen uutinen oli täysin käsittämätön. Toistan, että saamea kirjoitetaan ihan samoilla aakkosilla kuin suomeakin.

Olisiko sinulla jotain norjalaista linkkiä tähän väitteeseen? Rasistisessa huumorissa ja herjanheitossa minulla ei todellakaan ole lainkaan huumorintajua. Sinusta kertoo aika paljon, että sinä heität tänne epämääräistä etnisiä vähemmistöjä kohtaan suunnattua soopaa ja sitten kuittaat, että hehheh se oli vain huumoria. Kuvottavaa.

Vierailija
Asimov
Lappi on alue jossa asuu pääosin saamelaisia. Tunnen kyllä muutaman lappalaisen jotka eivät osaa sanaakaan saamea. Tai ehkä Vulle Vuojas on tuttu.

Mun gal sahtan halain dutnje sámigiella. Anteeksi huono oikeinkirjoitus. Vulle Vuojas on tuttu. Yhdellä läheisellä sukulaisellani on täydelliset vuosikerrat.

Opettele edes perusteet. Suomen Lappi on alue, jossa asuu noin 190 000 ihmistä. Heistä saamelaisia on noin 6 000- 7 000. Eli siis sinä et tiedä mitään asiasta mistä puhut.

Olisi aika kiinnostavaa kuulla määritelmäsi termille "lappalainen"?

Epäilen vahvasti, että sinä tunnet muutaman Lapin suomalaisen, eli lappilaisen, etkä ole eläissäsi tavannut yhtään saamelaista, eikä sinulla ole mitään käsitystä siitä mitä kansallisuus merkitsee. Se on erittäin tyypillistä enemmistökansan edustajille, joiden ei ole eläissään ikinä tarvinnut miettiä sitä mitä minä oikein olen.

edit. typo

Vierailija
Ding Ding
http://www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/id43329.html

Kyse on vain kirjainten ja ääntämisen opettelusta.

"Saamen kieli tulee pakolliseksi oppiaineeksi Norjan peruskouluissa. Norjan saamelaiskäräjien aloitteesta kaikki seitsemäsluokkalaiset opiskelevat saamelaisia aakkosia kuluvasta lukukaudesta alkaen."

Niinpä. Idioottimainen uutinen. Ja vielä idioottimaisempaa on laittaa sitä vastaan adressi. Ja kaikkein typerintä on alkaa vaahtoamaan siitä täällä ilman mitään tietoa asiasta. Mitään erityisiä saamelaisia aakkosia ei ole olemassa sen enempää kuin suomalaisia aakkosiakaan. Sain itsekin nyt vihdoin infoa Norjasta. Kyseessä on saamani tiedon mukaan vain muutamien norjan kirjoituksesta puuttuvien kirjainten ja saamenkielisten paikannimien ääntämyksen opettamisesta. Niitähän on on puoli Norjaa täynnä. Kyseessä ei ole mikään oma oppiaineensa, vaan lähinnä kurssi.

Minusta on mielenkiintoista, että Asimovin kaltaiset tyypit vetäisevät koko hernepellon nenäänsä tämä perusteella. Vastenmielistä vauhkoilua.

Vierailija
Bomt Kneder
Jaha, Nyt tuli talvisotakin kehiin ja juttu olikin huumoria. Et kai vain ole tamperelainen? Linkittämäsi suomalainen uutinen oli täysin käsittämätön. Toistan, että saamea kirjoitetaan ihan samoilla aakkosilla kuin suomeakin.

Olisiko sinulla jotain norjalaista linkkiä tähän väitteeseen? Rasistisessa huumorissa ja herjanheitossa minulla ei todellakaan ole lainkaan huumorintajua. Sinusta kertoo aika paljon, että sinä heität tänne epämääräistä etnisiä vähemmistöjä kohtaan suunnattua soopaa ja sitten kuittaat, että hehheh se oli vain huumoria. Kuvottavaa.

Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Saame Ei kaikissa saamenkielissä ole samanlaista aakkostusta. Kildininsaame käyttää laajennettua kyrillistä aakkostoa.

Mikä ihme sai sinut noin suuttumaan? Oletko saamelainen? Eikö ole hyvä jos Norjassa opiskellaan saamea? En osaa norjaa ja näin tuon uutisen YLE:n sivuilla, en minä niitä kirjoita. Mikä ihme viestissäni oli rasistista? Vihaan rasisteja ja asun Espoossa. Olet kyllä aikamoinen tosikko, anteeksi vain. En tunne saamelaisia vaan lapissa asuvia suomalaisia. Kyllä he sanovat itseään lappalaisiksi. Ihan kuten minä sanon itseäni espoolaiseksi tai suomalaiseksi.

Kun täällä on ollut viime aikoina adresseja hollannin pedofiilipuolueen kieltämiseksi, ihan kuin suomalainen nettiadressi voisi vaikuttaa Hollannin sisäpolitiikkaan. Minusta nuo nettiaddressit ovat typeriä ja pakkoruotsista vänkääminen on myös typerää. Anteeksi jos nyt loukkasin herran herkkiä tunteita.

Vierailija
Asimov
Bomt Kneder
.

Asimov
Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Saame Ei kaikissa saamenkielissä ole samanlaista aakkostusta. Kildininsaame käyttää laajennettua kyrillistä aakkostoa.

Ei olekaan. Skandinaviassa sitä ei käytetä missään.

Asimov
Mikä ihme sai sinut noin suuttumaan? Oletko saamelainen? Eikö ole hyvä jos Norjassa opiskellaan saamea? En osaa norjaa ja näin tuon uutisen YLE:n sivuilla, en minä niitä kirjoita. Mikä ihme viestissäni oli rasistista? Vihaan rasisteja ja asun Espoossa. Olet kyllä aikamoinen tosikko, anteeksi vain.

Pyydän anteeksi omasta puolestani. Viestisi sanoma pakkosaameineen oli vain aika epäselvä ja ja epämiellyttävä. Minä olen asunut myös Espoossa. Kuten olen aikaisemminkin sanonut, tiettyjen asioiden suhteen olen täysin tietoisesti tosikko.

Ei riidellä enempää. Uskoisin meidän olevan enemmän samaa kuin eri mieltä erilaisista asioista.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

En sano itseäni lappalaiseksi, eikä kukaan tuntemani lapinläänin asukas sano itseään lappalaiseksi. Mistä tuokin on keksitty? Lappalainen on lappalainen, vaikka asuisi Helsingissä.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat