Mikä on liikennelaitoksen vastuu?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos oletetaan että matkustamossa pitäisi olla mukava matkustaa ja rauhallinen, myöskin turvallinen terveydelle.

Niin mikä on liikennelaitoksen vastuu kun, moottorimelu tunkeutuu taakse kovana yli 80-95 desibelin voimakkuudella. Kuitenkin todennäköisesti huoltotoimenpiteellä olisi moottorin desibelejä voinut vähentää. Koska moottorissa oli selvästi jotakin epä-ääniä, mitkä ei todennäköisesti kuulu olla sielä silloin kun moottori on kunnossa.

Linja-autossa oli 10 paikkaa moottorin vieressä, moottori oli seinämän takana ja seinässä oli huoltoluukkuja. Olisi voinut olettaa että huoltoluukku oli auki mutta olivat kyllä ihan kiinni laitettu.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=sae12040

Kommentit (5)

Vierailija

Samaa vastuuta olen haikaillut kadulla meluaviin työkoneen käyttäjiin ja hälytysajoneuvonkuljettajiin. Mikä vastuu heillä on siitä että ohikulkijat altistuvat vaarallisen kovalle melulle.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Rautakaupasta saa halvalla vaahtomuovisia korvatulppia. Osta sellaiset ja käytä niitä, niin meluhaitat vähenevät. Eräs ystäväni pitää sellaisia aina nukkuessaan, ei kestä yön ääniä.

Tietää: Etkö tiedä, että kadulla meluavan työkoneen käyttäjälle pitää antaa Coca- Cola tai Fanta pullo. Sitten ne lopettaa työnsä, kun latkivat juomiaan. Rauha palautuu.

Lierikki Riikonen

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
tietää
Samaa vastuuta olen haikaillut kadulla meluaviin työkoneen käyttäjiin ja hälytysajoneuvonkuljettajiin. Mikä vastuu heillä on siitä että ohikulkijat altistuvat vaarallisen kovalle melulle.

Olen kanssa ihmetellyt Samaa asiaa ja miettinyt ratkaisuja. Mutta kadulla meluun altistuu aika vähän aikaa, kun kävelee ohi. Mutta kuitenkin sekin voi aiheuttaa vaurioita jos on jo vauriot korvissa tai melu on impulssimelua.

Hälytysajoneuvoista tulee ainakin 113 desibeliä ja jos on sellaine katu jonka vieressä on kerrostalot esimerkiksi Vaikkapa Helsinkin keskustassa, melu nousee aika siätämättömäksi. Jotkut kuskit kuitenkin sammuttavat sireenit jos huomaavat ihmisryhmän, tai sellaisen paikan missä kuvittelevat että sireenit soi kovaa.

Vierailija

hälytysajoneuvoijen tarkoitus on pelastaa / auttaa ihmishenkiä / terveyttä ja hirveästi parempaakaan tapaa ei ole ja kun sitä ei ole niin jos ei puututtaisi siihen, työkoneet taas on pakollisia ja ne voi kiertää, joten ei puututa siihenkään jos ei parempaakaan vaihtoehtoa ole.

Linja-autot taasen..... parannusta olisi mahdollista ja syytäkin tehdä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Kyrsa
hälytysajoneuvoijen tarkoitus on pelastaa / auttaa ihmishenkiä / terveyttä ja hirveästi parempaakaan tapaa ei ole ja kun sitä ei ole niin jos ei puututtaisi siihen, työkoneet taas on pakollisia ja ne voi kiertää, joten ei puututa siihenkään jos ei parempaakaan vaihtoehtoa ole.

Linja-autot taasen..... parannusta olisi mahdollista ja syytäkin tehdä.

Näin on, työkoneet ja ambulanssista tulee hetkellisesti vain melualtistusta se ei ole kovinkaan paha yleensä. Riippuu tietenkin melulaadusta millasta vaurioo voi tulla, mutta yleensä altistus on kuitenkin lyhyt kestoista ja ulkona melu vaimenee erinlailla kun sisätiloissa sitten myös voi kiertää tai välttää pahempia pullonkauloja.

Voi asioihin puuttua, vaikka niihin ei olisi parempaa. Koska eihän niihin koskaan parempaa löydykkään jos ei puutu.

Uusimmat

Suosituimmat