Exxon puhaltaa savua silmiisi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Exxon puhaltaa savua silmiisi sekä kirjaimellisesti että vertauskuvallisesti.

Brittitutkijat: Exxon rahoittaa ilmastonmuutosta vähättelevää tutkimusta

Julkaistu: 18:46

Britannian johtavat tutkijat syyttävät öljyjätti ExxonMobilia ilmastonmuutosta vähättelevien lobbaus- ja tutkimusryhmien rahoittamisesta sekä yleisön harhauttamisesta ilmastokysymyksissä.

Exxon jakoi viime vuonna Yhdysvalloissa yli 2,9 miljoonaa dollaria (noin 2,3 miljoonaa euroa) organisaatioille, jotka ovat levittäneet nettisivuillaan harhaanjohtavaa tietoa ilmastonmuutoksesta, kertoo Britannian arvostetun tiedeakatemian The Royal Societyn tutkimus. Tutkimus tuli julki keskiviikkona The Guardian -lehden julkaisemassa, akatemian edustajan Exxonille osoittamassa kirjeessä.

Osa öljyjätin rahoittamista 39:stä järjestöstä kieltää suoraan kasvihuonekaasujen yhteyden ilmaston lämpenemiseen.

The Royal Societyn tiedotusosaston päällikkö Bob Ward sätti kirjeessä myös Exxonin yhteiskuntavastuuraportteja, joita hän luonnehti "epätarkoiksi" ja "harhaanjohtaviksi".

Exxonin raportti antaa ymmärtää, ettei ihmisten vaikutusta ilmastonmuutokseen voida arvioida objektiivisesti. Se myös kyseenalaistaa YK:n Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin raportin, joka perustuu satoihin tutkimuksiin, ja jonka mukaan ihmisten toimet nimenomaan edistävät ilmaston lämpenemistä.

Exxonin mukaan väitteet raporttien epätarkkuudesta eivät pidä paikkaansa.

"Päinvastoin kuin The Royal Society väittää, ExxonMobil tunnustaa hiilidioksidipäästöjen olevan yksi ilmastonmuutokseen vaikuttavista tekijöistä", yhtiön lausunnossa sanottiin uutistoimisto Reutersin mukaan.

Exxonin edustajan mukaan yhtiö ei välttämättä ole samaa mieltä kaikkien rahoittamiensa tahojen kanssa.

Exxon rahoitti Yhdysvalloissa viime vuonna myös 25 organisaatiota, joiden kanta vastaa tiedemaailmassa vallalla olevaa käsitystä päästöjen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen.

Virve Kähkönen
helsingin sanomat

Ihmetyttää miten nuo ihmiset nukkuvat yönsä?
(isossa kartanossa rahaläjän päällä?)

Kommentit (2)

Vierailija

Eli siis Exxon rahoittaa 25:ttä sellaista tahoa jotka sanovat "jaa" ja 39 - 25 - X kappaletta sellaisia tahoja, jotka sanovat "ei". Eli siis korkeintaan 14 tahoa jotka ovat eri mieltä vallalla olevan käsityksen kanssa, joista artikkelin mukaan kaikki eivät välttämättä edes kuulu tähän väärää tietoa levittävien joukkoon.

Eli Exxon kusee omiin muroihinsa syytämällä enemmän rahaa "ympäristöystävällisiin" kuin "ympäristövihamielisiin" firmoihin.

Eli tässä nähdään taas kuinka yksisilmäisesti artikkelia voi kirjoittaa (ja lukea) kun on valmiiksi päättänyt sen, kuka on syyllinen ja mihin.

Tyypillistä paskalehtien journalismia. Otsikossa lukee "MURHAMIES SAAPUU OIKEUDEN ETEEN" ja leipätekstistä käy ilmi, että miestä on epäilty ja tutkinta johtanee todennäköisesti syytteen hylkäämiseen.

Jo tällainen "uutinen" omassa asenteellisuudessaan tekee siitä propagandaa, eikä uutisen.

sipu250
Seuraa 
Viestejä400
Liittynyt23.3.2005

Toisaalta että ne sadat tutkijaryhmät jotka julkaisevat ilmastotieteen tutkimustuloksia saavat ylivoimaisen pääosan rahoituksestaan muualta.

Toisaalta ne tahot jotka julkaisevat "kritiikkiä" saavat kaiken rahoituksensa energiateollisuudelta, Exxon/Esso mukaanlukien. Ilman tätä tukea mitään väittelyä asiassa ei olisikaan. Heidän julkaisunsa ovat myös yksinomaan suuren yleisön lukemissa lehdissä ja internetin keskustelupalstoilla, mitään ei näy tieteellisissä julkaisusarjoissa koska kyseessä on puhtaasti poliittinen polemiikki.

Voihan näillä palstoilla toki väittää ihan mitä idiotiaa tahtoo, esimerkiksi voi sanoa että brittien Royal Society kirjoittaa paskajournalismia ...

Uusimmat

Suosituimmat