Sivut

Kommentit (577)

el6
Ei vattu, onko ihmiset oikeasti näin avuttomia?

Kantojyrsintä itsekin käyttäneenä voin kertoa ettei kaivinkoneella jo maasta nostettuja kantoja voi enää jyrsiä. Ne pitää laittaa hakettimeen jos haluaa silppua.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
bena
el6

Kantojyrsintä itsekin käyttäneenä voin kertoa ettei kaivinkoneella jo maasta nostettuja kantoja voi enää jyrsiä. Ne pitää laittaa hakettimeen jos haluaa silppua.

Mä mitään silppua halua, kun kaksi isompaa kantoa sen verran moneen osaan, että ne saa käsin kannettua pois. Pienemmät 11 on jo hoideltu, mutta kaksi isompaa ei hievahda sellaisenaan, vaikka vähän irvistäisi. Kokeilen ensin lekaa ja kiillaa ja jos ne ei toimi, on kai pakko ruveta hienostelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vpää
TNT:lä Joku kaveri jolla sattuu olemaan räjäytys / panostajan luvat ja pyydät kosauttamaan ...

Ei taideta tönttöä myydä tai sitten kukaan ei sitä tönttöä noissa hommissa käytä. Myrkyllistä ja nokeaa aivan sairaasti ja vaikea saada kukkumaan ilman järkyttävää nallia. Muutenkin töntön ominaisuudet on hieman liian äkkipikaiset tuohon hommaan.

Yksi keino, jota ei ehkä ole käsitelty, olisi ilmatyyny ja kompura, jolla saa valtavan nostotehon. Se vain tungetaan juurakon alle ja lisätään välillä, kun kanto nousee.

asdf
bena
el6

Mä mitään silppua halua, kun kaksi isompaa kantoa sen verran moneen osaan, että ne saa käsin kannettua pois. Pienemmät 11 on jo hoideltu, mutta kaksi isompaa ei hievahda sellaisenaan, vaikka vähän irvistäisi. Kokeilen ensin lekaa ja kiillaa ja jos ne ei toimi, on kai pakko ruveta hienostelemaan.

Kyllä sä voit moottorisahaa noihin käyttää, kun et sahaa juuriin saakka. Voit poistaa kaarnaa ja sahata siitä halki juuriin päin tai veistää kirveellä vähän pintaa pois ja sahata sitten. Sahattuasi voit hakata lopun kirveellä halki.

mahonen21
Kanto on siis vielä maassa. Jonkin verran olen kaivanu sitä esiin ja juuria katkonut, mutta tuntuu ettei se hievahdakkaan, vaikka tekis mitä.

Kerran yhden muijakaverin kanssa kaivettiin iso männynkanto hakuuaukeelta. Sain idiksen että siitä sais koverrettuna mahtavan lampun kun laittaa pieniä halogeenispotteja.

Valtava työ siinä oli. Eikä meillä ollut kuin sellainen pieni retkikirves. Kokonainen päivä ährättiin ja kaikettiin, pätkittiin pidempiä juuria. mutta nousihan se. Sitten tulikin pulma, millä hemmetillä sen saaa sieltä korvesta raahattua kotiin. Kas* Mulla oli tuolloin kaksi koiraa. Sidottiin nahkahihnat kantoon ja saatiin se sieltä kohtuu ponnistuksin ihmisten ilmoille ja loppumatkasta koirat kytköksiin ja retuutettiin se perille.

Oli se semmoinen urakka paahtavan kuumana hellepäivänä että piti polkea salamavauhtia hakemassa lähikaupasta rutkasti kylmää kaljaa ja lähteä uimaan.
Aaah mitä elämää!

Moottoreita, koneita, dunamiittia, apuvälineitä..

"Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiio-o-hei.
Nyt ne ovat miehet puuta, laivat ovat rautaa, hii-o-hei"

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356
tietää
Yksi keino, jota ei ehkä ole käsitelty, olisi ilmatyyny ja kompura, jolla saa valtavan nostotehon. Se vain tungetaan juurakon alle ja lisätään välillä, kun kanto nousee.

Jostain syystä tuo ilmatyynyn käyttö ei yleistynyt henkilöauton nostotarkoitukseen renkaiden vaihtoa varten. Siihenhän otettiin paine pakoputkesta. En ole pariinkymmeneen vuoteen nähnyt mainostettavan niitä missään.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356
tietää
Palokunta käyttää noin A3 kokoisia tyynyjä ja jos paine on 8 kiloa neliösentille, on tuolle alalle paljon voimaa.

Eihän se voima niin vaikea laskea ole. Pinta-ala kertaa paine. Pitäisi vain tietää A3:n mitat.

Mihinkäs palokunta sellaisia tarvitsee ?

Niin ja missä niitä myydään tai vuokrataan yksityishenkilöille ?

asdf
Mä mitään silppua halua, kun kaksi isompaa kantoa sen verran moneen osaan, että ne saa käsin kannettua pois.

No kyllähän minä sen tiesin. Tähän kommentoin. Tai siis lainauksen ulkopuolelle jääneeseen silppu-osuuten, jota en viitsi enää tässä vaiheessa iltaa lainata uudestaan kun sen jo muokatessa poistin.

el6
asdf
Kone tuli, nosti kannot ja meni.

Älä nyt hyvä mies mitään stanan kaivinkonetta tilaa!!
Kotso paikallislehdestä tai puhelinluettelosta kuka tekee paikkakunnalla kantojyrsintää

...

Mutta raportoi miten kannon halkaiseminen edistyy. Pidetään peukkuja. Smurffin lain mukaan, jos sinulla on viisi kiilaa, niin hetken päästä siinä kannossa on vastaava määrä tukevasti jumissa.

Ertsu
tietää
Palokunta käyttää noin A3 kokoisia tyynyjä ja jos paine on 8 kiloa neliösentille, on tuolle alalle paljon voimaa.

Eihän se voima niin vaikea laskea ole. Pinta-ala kertaa paine. Pitäisi vain tietää A3:n mitat.

Se on kaksi A4. 10 tonnia nostovoimaa.

Ne nostaa mitä eivät muuten voi tai jaksa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356
Tietää
Se on kaksi A4.

Juu niin on. Se tieto ei vielä riitä voiman laskemiseen. Pitäisi olla neliösenttejä.

Ne nostaa mitä eivät muuten voi tai jaksa.

Siis metsään suistuneen rekan perävaunun takaisin tielle, vai ?

Ertsu
tietää

Niin ja missä niitä myydään tai vuokrataan yksityishenkilöille ?

Niillä saa levitettyä rakoja suuremmaksi ja esim. juuttuneen autonoven auki.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356
JaakkoFagerlund
Ertsu, kyllä nyt A4:n mitat kuuluu yleisivistykseen 210mm x 297mm, muita kokoja voi joko laskea tai tihrustella Wikipediaa.

Yhtä lailla kuin kakkos-4:n mitatkin. En silti muista ulkoa höylätyn kakkosnelosen mittoja millimetreinä, vaikka olen joskus ollutkin tekemisissä sen kanssa.
Wikipediaa on kiva tihrustella, jos aihe kiinnostaa riittävästi.

Helpoin tapa on räjäyttää kanto. Mikäli aineita ei löydy kaupasta valmiina, voi ne aina tehdä itse. Ohjeet löytyy senkun lukee netistä. Tämä on luonnollisesti laitonta eikä niin SAA tehdä, mutta niin VOI tehdä, fysiikan lait eivät sitä nääs estä.

Toinen, helpommin saatava ja laillisempi tapa on yksinkertaisesti polttaa se helvettiin. Hanki jostakin 20l bensiiniä ja pari kuutiometriä styroksia ja kaada valmis mössömoska kannon päälle tasaisesti ja tuikkaa koko komeus tuleen. Mitä huolellisemmin töhkä on levitetty ja tungettu joka koloon, sitä paremmin ja varmemmin koko kanto palaa helvettiin.

Pönni
Jos on tuttavapiirissä joku väkivahva yllytyshullu uros, niin sano sille: "Et varmaan saa tuota kantoa nousemaan.." *hih*

Niin. Minä olen tällainen henkilö. Vastaisin "tottakai saan. Kuinka korkealle se pitää nostaa? Riittääkö sata metriä?"

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7356
Bushmaster
Helpoin tapa on räjäyttää kanto. Mikäli aineita ei löydy kaupasta valmiina, voi ne aina tehdä itse. Ohjeet löytyy senkun lukee netistä. Tämä on luonnollisesti laitonta eikä niin SAA tehdä, mutta niin VOI tehdä, fysiikan lait eivät sitä nääs estä.

Kyllä sen myös saa tehdä, mikäli asialla on panostajan lupakirjan omaava henkilö. Räjäytettävä kanto pitää myös peittää räjäytyspeitoilla ennen räjäytystä. Niinhän räjäytettävä kalliokin peitellään.

Toinen, helpommin saatava ja laillisempi tapa on yksinkertaisesti polttaa se helvettiin. Hanki jostakin 20l bensiiniä ja pari kuutiometriä styroksia ja kaada valmis mössömoska kannon päälle tasaisesti ja tuikkaa koko komeus tuleen. Mitä huolellisemmin töhkä on levitetty ja tungettu joka koloon, sitä paremmin ja varmemmin koko kanto palaa helvettiin.

Kyllä tulee kannon hävittäminen kalliiksi tuolla konstilla. Sitä paitsi ei tuollaisen kokon tekeminenkään laillista ole ilman paloviranomaisten lupaa.

Ertsu
Sitä paitsi ei tuollaisen kokon tekeminenkään laillista ole ilman paloviranomaisten lupaa.

Tuo riippuu hyvin paljon kunnasta/kaupungista. Myös haja-asutusalueella/taajamassa on eroa. Mitään ilmoituksia ei paloviranomaiset poltteluista enää ota vastaan...

Myös metsäpalovaroituksen aikaan avotulen teko metsään tai sen läheisyyteen (mitä se läheisyys sitten tarkoittaa) on kiellettyä.

Maanomistajan lupa pitää tulen tekoon joka tapauksessa olla, mutta se tässä tuskin on se pienin ongelma, jos kannot on kaivettu jo maasta.
Pääperiaate kuitenkin avotulta polttaessa on tehdä se turvallisesti.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat