Vauva ja kraanavesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkä ikäiselle vauvalle voi juottaa keittämätöntä kraanavettä? Onko tietoa? Annan vauvallemme (3kk ja risat) joskus jauhemmaista äidinmaitokorviketta (joka sekoitetaan luonnollisesti veteen) jos aitoa äidinmaitoa ei ole saatavilla tai nestemäistä korviketta. Keitän ensin veden, mutta sen jäähdyttämiseen menee melkoisesti ylimääräistä aikaa eikä vaavi oikein jaksa odottaa

Kommentit (4)

Vierailija

Minulla ei sitten ole minkäänlaista virallista tietoa asiasta. Mutta minulla on 4 pienempää sisarusta, enkä kyllä muistaakseni ole kertaakaan nähnyt äidin keittävän vettä, mitä hän juottaa meille.. Eikä yksikään meistä ole muotopuoli, eikä muutenkaan epänormaali.

Mitä pahaa siinä kraanavedessä sitten muka on vauvalle? En kyllä ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt mitään asiaan liittyen, joten tuskin kovin iso asia. On mennyt ehkä nykyaikana vähän liiotteluksi tämä vauvojen suojelu kaikelta mahdolliselta.

Joten minä kyllä ainakin antaisin 3kk ikäiselle vauvalle jo ihan normaalia vettä, kyllähän tuo suomessa ihan puhdasta on

Vierailija

Minulla ei sitten ole minkäänlaista virallista tietoa asiasta. Mutta minulla on 4 pienempää sisarusta, enkä kyllä muistaakseni ole kertaakaan nähnyt äidin keittävän vettä, mitä hän juottaa meille.. Eikä yksikään meistä ole muotopuoli, eikä muutenkaan epänormaali. Smile

Mitä pahaa siinä kraanavedessä sitten muka on vauvalle? En kyllä ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt mitään asiaan liittyen, joten tuskin kovin iso asia. On mennyt ehkä nykyaikana vähän liiotteluksi tämä vauvojen suojelu kaikelta mahdolliselta.

Joten minä kyllä ainakin antaisin 3kk ikäiselle vauvalle jo ihan normaalia vettä, kyllähän tuo suomessa ihan puhdasta on

Koko asiasta saa hieman ristiriitaista tietoa.. osa sanoo että pitäisi keittää ja osa sanoo että ei

Olisiko siinä mitään perää että jauhemaisen korvikkeen vesi täytyisi keittää siksi että siinä olevat bakteerit reagoivat kraanavedessä olevien bakteerien kanssa?

Vierailija

Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2004:II

Lapsi, perhe ja ruoka

Allaoleva ote sivu: 119

Nestemäiset korvikkeet syötetään lapselle sellaisenaan. Jauhemainen korvike valmistetaan pakkauksen ohjeen mukaan keitettyyn, jäähdytettyyn veteen, kerralla vain yhden syöttökerran annos. Lisäruokien aloituksen jälkeen vettä ei tarvitse enää keittää, jos vesi on todettu hyvälaatuiseksi. Korvikkeen turvallisen käytön kannalta on tärkeää, ettei korviketta säilytetä lämpimänä esimerkiksi termospullossa, eikä kertaalleen lämmitettyä tarjota uudelleen.

Äidinmaidonkorvikkeisiin ei käytetä kuumaa vesijohtovettä siinä mahdollisesti olevien haitallisten bakteereiden, pieneliöiden ja epäpuhtauksien vuoksi. Myöskään suolainen vesi tai saastunut kaivovesi eivät sovellu imeväisen ruokaan. Joillakin alueilla talousveden liian korkea fluoripitoisuus (yli 1,5 mg litrassa) on este sen käytölle lapsen ruoissa. Yksittäisissä kaivoissa voi runsas nitraattipitoisuus olla myös veden käytön esteenä. Elintarvikevalvontaviranomaiset tutkivat tarvittaessa talousveden laadun ja antavat paikalliset käyttöohjeet.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishi ... eitetty%22

Uusimmat

Suosituimmat