Voittamisen halu.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täällä on käyty keskustelua eräiden henkilöiden bannaamisesta ja häätämisestä foorumilta. Itse olen esittänyt arvostelua vakiokirjoittajien "asiallista" sävyä vastaan. Olen esittänyt, että monessa aiheessa "asiakirjoittajat" sortuvat saivarteluun ja hiustenhalkomiseen vielä pitkään, kun jo keskustelun hedelmällinen osa on jo taakse jäänyttä elämää.

Väitän, että keskustelun pitkittäminen ja inttäminen johtuu eräiden kirjoittajien voimakkaasta voittamisenhalusta.
Väitän, että tällä ei ole enää mitään tekemistä asioiden rakentavalla eteenpäin viemisellä.
Oletan, että jos nämä henkilöt käyttäytyvät samoin siviilissä, heillä olevan suuria vaikeuksia työyhteisössä.

Valmistaudun selkäsaunaan...

Kommentit (7)

Vierailija

En tiedä kuuluuko aiheeseen, mutta muutama vuosi sitten luin amerikkalaisesta tutkimuksesta, jossa nuorilta lahjakkailta urheilijanuorukaisilta kysyttiin m.m. seuraavaa:

Käyttäisitkö kiellettyjä aineita (dopingia) jos:

a) Et koskaan jäisi niistä kiinni
b) Voittaisit niiden avulla lajissasi olympialaisen kultamitalin ja
c) Kuolisit kolmen vuoden kuluttua kultamitalisi saavuttamisen jälkeen.

Olin järkyttynyt, kun yli 60% kysytyistä vastasi myöntävästi!!!

Onko inhimillisellä kunnianhimolla mitään ylärajaa?

Vierailija
Tarkkailija
En tiedä kuuluuko aiheeseen, mutta muutama vuosi sitten luin amerikkalaisesta tutkimuksesta, jossa nuorilta lahjakkailta urheilijanuorukaisilta kysyttiin m.m. seuraavaa:

Käyttäisitkö kiellettyjä aineita (dopingia) jos:

a) Et koskaan jäisi niistä kiinni
b) Voittaisit niiden avulla lajissasi olympialaisen kultamitalin ja
c) Kuolisit kolmen vuoden kuluttua kultamitalisi saavuttamisen jälkeen.

Olin järkyttynyt, kun yli 60% kysytyistä vastasi myöntävästi!!!

Onko inhimillisellä kunnianhimolla mitään ylärajaa?

Vastasi siis kaiikkin kohtiin myöntävästi? Vai hyväksyi jonkun kohdan?

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26997
Liittynyt13.5.2005

Mielestäni sopisi itse kunkin käydä välillä aina muistuttamassa itseään palstalla esiintymisestä lukemalla [size=100:12xigkqh]netiketti[/size:12xigkqh] ja motivoitumalla toimimaan sen mukaan. Sikäli kun oikealle tiedolle profiloituneella palstalla olemme, ja väärinkäsitysten --- hiusten halkomisen --- välttämiseksi yhteinen kieli olisi suotavaa.

Jos netiketti ei sitten jostain sattuneesta syystä kiinnosta, suosittelisin vilpittömästi tarkistamaan, josko internetistä löytyisi jokin maallikkojen mutuilupalsta kaikessa netikettimyydessään, jolle katsoisi aivan vastustamattonta halua suoltaa kaikki asiasisällöllisesti tyhjyyttään kolisevat ja ohuet mielipiteensä, tiede-palstan asemesta.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Niin no, minulla on ehkä hiuksen paksuuden verran liberaalimpi asenne tätä foorumia kohtaan. Tämän on Tiede-lehden foorumi, ei niinkään perinteinen vertaisarviointikammio. Aina sitä parempi, mitä useammat tieteenalat alojen tuntijoineen ovat paikalla, mutta samalla palsta voi hyvin toimia tieteen tulosten ja toiminnan popularisoijana, yllättävienkin aiheiden käsittelykanavana eri alojen ihmisten kesken ja niin edelleen. Onhan täällä niin uskomattoman kaikenkarvaista sakkia, että olisi harmi jos vain yhdenlaisille asiakeskustelijoille olisi tarjolla muutakin kuin banaania.

Kakan ja kiusaamisesta primitiivistä tyydytystä saavat teinariääliöt saisi minunkin puolestani moderoida jo toisella pysäkillä hiuksista vittüün. Häiritsee nimittäin oikeasti, kun tulee aikoja jolloin vähimmästäkin provosoituvia trolleja ei pidättele mikään tuhoamasta kiinnostavia asia-/arvokeskusteluja tieteeseen enemmän tai löyhemmin liittyen.

Maukka Perusjatka
Väitän, että keskustelun pitkittäminen ja inttäminen johtuu eräiden kirjoittajien voimakkaasta voittamisenhalusta.
Väitän, että tällä ei ole enää mitään tekemistä asioiden rakentavalla eteenpäin viemisellä.

Jep. Standpoint-argumentaatioon, hupivänkäämiseen, oman prestiisin menettämisen pelkäämisen vuoksi kiistelyyn, penistenkalisteluun ja ad hominem -korttelisotimiseen olen minäkin silloin tällöin 'syyllistynyt'. Yritän vain tällaisella asiallisuuteenkin joskus taipuvaisella foorumin retaleella yleensä joka viestissä edes jotenkin edistää asioita. Hyvä perusmuistisääntö minusta onkin että pyrkii aina edellistä viestiä parempaan argumentaatioon tai jos se ei eri syistä luonnistu, niin ainakin tuomaan jotain uutta infoa tai näkökulmaa asiaan. Asiakeskusteluissa onnistuessaan onkin se hieno piirre, ettei ihmiset kiistele, vaan asiat ja näkökulmat keskustelevat, jokin korkeampi ideaali tavoitteenaan.

Maukka Perusjatka
Oletan, että jos nämä henkilöt käyttäytyvät samoin siviilissä, heillä olevan suuria vaikeuksia työyhteisössä.

Varmaan joo. Itse tykkään hoitaa penisten kalistelut tällaisen kaltaisilla foorumeilla, kun tosielämässä pituus ei riitä siihen oikein koskaan.

(toki täällä voi keskustella paljosta, mistä 'tosielämässä' ei useinkaan voi)

Maukka Perusjatka

Turhaan koska suojauduit kritiikiltä sanomalla tuon jo etukäteen. Hyvä psykologinen strategia!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Mielestäni sopisi itse kunkin käydä välillä aina muistuttamassa itseään palstalla esiintymisestä lukemalla [size=100:2h1mo0ts]netiketti[/size:2h1mo0ts] ja motivoitumalla toimimaan sen mukaan. Sikäli kun oikealle tiedolle profiloituneella palstalla olemme, ja väärinkäsitysten --- hiusten halkomisen --- välttämiseksi yhteinen kieli olisi suotavaa.

Katso tohon palkkiin vasemmalle. Ei sielä juuri puhtaita tiedeaiheita pyöri. Trollaavia suurin osa. Mielestani ilman niitä palsta olisi tappavan kuiva. Muutamat "avainkirjoittajat" tykkäävät jutella lämpimikseen ja toistensa kanssa. Ilman ylimääräistä "sälää" palsta kuivuisikin muutaman hassun persoonan selkääntaputtelufoorumiksi.

Jos netiketti ei sitten jostain sattuneesta syystä kiinnosta, suosittelisin vilpittömästi tarkistamaan, josko internetistä löytyisi jokin maallikkojen mutuilupalsta kaikessa netikettimyydessään, jolle katsoisi aivan vastustamattonta halua suoltaa kaikki asiasisällöllisesti tyhjyyttään kolisevat ja ohuet mielipiteensä, tiede-palstan asemesta.

Selitin jo omalta kohdaltani miksi se ei käy.
Koko asiakeskustelu on veteen piirretty viiva.
Niin kun joskus on sanottu, vastuu siirtyy lukijalle. Saman tekstin jotkut ymmärtää täysin eritavalla.

Vierailija
Neonomide
Maukka Perusjatka

Neonomide
Jep. Standpoint-argumentaatioon, hupivänkäämiseen, oman prestiisin menettämisen pelkäämisen vuoksi kiistelyyn, penistenkalisteluun ja ad hominem -korttelisotimiseen olen minäkin silloin tällöin 'syyllistynyt'. Yritän vain tällaisella asiallisuuteenkin joskus taipuvaisella foorumin retaleella yleensä joka viestissä edes jotenkin edistää asioita. Hyvä perusmuistisääntö minusta onkin että pyrkii aina edellistä viestiä parempaan argumentaatioon tai jos se ei eri syistä luonnistu, niin ainakin tuomaan jotain uutta infoa tai näkökulmaa asiaan. Asiakeskusteluissa onnistuessaan onkin se hieno piirre, ettei ihmiset kiistele, vaan asiat ja näkökulmat keskustelevat, jokin korkeampi ideaali tavoitteenaan.

Näin sen pitäisi olla. Eikä noi periaatteet mitenkään eroa edes "trolli aiheesta". Noilla periaatteilla se on vietävä.

Maukka Perusjatka

Neonomide
Varmaan joo. Itse tykkään hoitaa penisten kalistelut tällaisen kaltaisilla foorumeilla, kun tosielämässä pituus ei riitä siihen oikein koskaan.

(toki täällä voi keskustella paljosta, mistä 'tosielämässä' ei useinkaan voi).

Tuokin on totta.

Maukka Perusjatka

Neonomide
Turhaan koska suojauduit kritiikiltä sanomalla tuon jo etukäteen. Hyvä psykologinen strategia!

Rivien välistä lukutaito on kyky sinänsä. Kaikki eivät sitä omaa...

Uusimmat

Suosituimmat