Voiko laittaa 25Watin lampun 60Watille tarkoitettuun lamppuu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Valo käy silmiini 60watin hehku lampusta.. voiko huoletta laittaa tilalle vaikka 25watin hehkulampun?
Näsä viisaat älköön vaivautuko vastaamaan.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija
Volitans
Voi. Ei ole vaaraa. Himmeämpi valo ja vähemmän sähköäkin kuluttaa.

Ei siis poksaha silmille koko paska?

Voiko vaikka 100Watin paikkaan laittaa halutessaan 25Watin hehkulampun
ilman vaaraa?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pokemon
Volitans

ilman vaaraa?

Pienempitehoinen lamppu vain vie vähemmän virtaa, josta seuraa se, että se valaisee vähemmän ja myös lämpenee vähemmän.

Valaisimissa on ilmoitettu valaisimen kestämä maksimi tehonkesto. Esim. 60 W:n valaisimeen, voit kyllä ruuvata kiinni 100 W:n polttimon, mutta tämä voi lämmittää valaisinta sen verran, että huonossa tapauksessa saat aikaan tulipalon.

Aina voit kuitenki turvallisin mielin ruuvata matalampitehoisen polttimon.

Polttimon resistanssi eli vastus määrää sen, kuinka paljon se virtaa kuluttaa. Mitä suurempi vastus, sen vähemmän virtaa kulkee ja toisin päin.

Ruuvaa nyt vaan se polttimo kiinni!

Vierailija
Volitans
Pokemon
Volitans

ilman vaaraa?

Pienempitehoinen lamppu vain vie vähemmän virtaa, josta seuraa se, että se valaisee vähemmän ja myös lämpenee vähemmän.

Valaisimissa on ilmoitettu valaisimen kestämä maksimi tehonkesto. Esim. 60 W:n valaisimeen, voit kyllä ruuvata kiinni 100 W:n polttimon, mutta tämä voi lämmittää valaisinta sen verran, että huonossa tapauksessa saat aikaan tulipalon.

Aina voit kuitenki turvallisin mielin ruuvata matalampitehoisen polttimon.

Polttimon resistanssi eli vastus määrää sen, kuinka paljon se virtaa kuluttaa. Mitä suurempi vastus, sen vähemmän virtaa kulkee ja toisin päin.

Ruuvaa nyt vaan se polttimo kiinni!

OK mutta se on sitten sinun vastuullasi.

Olin kuvitellu, että jos laittaa liian pieniwattisen hekulampun, lamppu käyttäytyy sirpalegranaatin tavoin tappaen posahtaessaan kaiken viiden metrin säteellä.

tai siis niin minulle oli väitetty. ihan sähkö liikkeessä

mutta käyn nyt jokatapausessa ostamassa sen 25 lampun
kiitos näistä neuvoista

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Pokemon

Olin kuvitellu, että jos laittaa liian pieniwattisen hekulampun, lamppu käyttäytyy sirpalegranaatin tavoin tappaen posahtaessaan kaiken viiden metrin säteellä.

Älä käytä enää tuollaista sähköliikettä, joka ei tietä sähköstä mitään.

Lampuissa on kannat suunniteltu niin, että suurempia vahinkoja ei pääse tapahtumaan, vaikka vääränkin lampun kiertäisi paikoilleen. Muovivalaisimissa voi kuitenkin käydä niin, että jos ruuvaa esim. 100 W:n lampun max. 60 W:n valaisimeen, niin alkaa muoviosat sulamaan.

Vierailija
Volitans
Pokemon

Älä käytä enää tuollaista sähköliikettä, joka ei tietä sähköstä mitään.

Lampuissa on kannat suunniteltu niin, että suurempia vahinkoja ei pääse tapahtumaan, vaikka vääränkin lampun kiertäisi paikoilleen. Muovivalaisimissa voi kuitenkin käydä niin, että jos ruuvaa esim. 100 W:n lampun max. 60 W:n valaisimeen, niin alkaa muoviosat sulamaan.

OK käyn lajittelemassa sille liikkeen näsä viisaalle miehelle leegot kurkkuun
samalla kun hajen sen 25watin hehkun.

Älytöntä uskotella oikeille asiakkaisille tuommosta, että hehkulamppu
muka räjähtää pitkin huonetta jos siinä on watteja liian vähän itse valaisimelle

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Bystander
Onhan olemassa myös 12V lamppuja E27 kannalla, niitä ei tosin saa ihan joka paikasta. *poks*

Aurinkokennokäyttöön on. Ja kalliita.

Vierailija
Bystander
Onhan olemassa myös 12V lamppuja E27 kannalla, niitä ei tosin saa ihan joka paikasta. *poks*

Selvyyden vuoksi vielä. Lampun voi aina vaihtaa pienempitehoiseen, mutta ei pienempijännitteiseen.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

tarkista ostaessa vain se, että kanta on samankokoinen (erottuu kyllä) ja että se on tarkoitettu 230V jännitteelle. (jos ei erikseen mainita muuta, niin on)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Kyrsa
itse korjasin vastaavan ongelman vaihtamalla seinään himmentimen

Se on tietysti yksi vaihtoehto, mutta pitää muistaa olla laittamatta sellaiseen energiansäästölamppuja.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005
Pokemon
Valo käy silmiini 60watin hehku lampusta.. voiko huoletta laittaa tilalle vaikka 25watin hehkulampun?
Näsä viisaat älköön vaivautuko vastaamaan.

Sinäkö olit se yökerhoista naisia iskevä kaikkia fiksumpi "kaappi" ?
Miksiköhän valaisemessa yleensä lukee MAX 60W.
Vinkki: MAX tarkoittaa suomeksi enintään. Ei siis ainoastaan.

P.S. Älä kuitenkaan sovella saamiasi ohjeita purkauslamppuihin. Esim. liian pienitehoinen elohopealamppu voi poksahtaa iloisesti. Siksi niissä lukeekin pelkkä teho, eikä MAX jotakin...

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

...tätä ei kannata tehdä... Tietämätön kaverini oli tuonut Norjasta 24V hehkulamppuja, samalla kannalla kuin meidänkin perinteiset 230V lamput.

Noh.. olin sitten kaverin luona ja hän asensi lampun paikalleen ja pyysi minun kytkemään valon päälle, ei jumalauta mikä poksahdus siitä tuli.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat