Ajatusleikki: Mitä historian käännekohtaa haluaisit katsella

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuvitellaan aikakone joka toimisi tavallaan kuin televisio. Sinulla olisi mahdollisuus katsoa yksi itse valitsemasi pätkä ihmiskunnan historiasta kuinka se mullistava ilmiö todella tapahtui. Olisit tavallaan tapahtumien keskipisteessä mutta et voisi vaikuttaa mihinkään.

Aikaa olisi vaikkapa 1 vrk.

Mitä katsella?

Millaisia olivat Jeesuksen ihmeteot? Kävelikö hän vetten päällä? Mitä tarkoittaa kun hän muutti "Viisi leipää ja kaksi kalaa riittäväksi ruokkimaan tuhannet ihmiset ja ruokaa jäi ylikin?"

Oliko Kennedyn murhaajia useampia kuin yksi?

Kaikkea tältä väliltä ja ulkopuoleltakin.

Ai niin. Viimeinkin saataisiin selvyys tähän 9/11 touhuun.

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Pyörän keksiminen olisi mukava nähdä. Tietysti yksittäiset tapahtumat ja ihmiset, joilla on tunnearvoa milloin vain.

Vierailija
tietää
Pyörän keksiminen olisi mukava nähdä. Tietysti yksittäiset tapahtumat ja ihmiset, joilla on tunnearvoa milloin vain.

Olisi kivaa nähdä se kaveri joka hoksasi kirjoitustaidonkin.

Tosin eri kulttuureissa se ainakin nykytiedon mukaan syntyi erillisesti mutta silti...

(tarkoitan eri kulttuureilla Euraasian ja Amerikan kulttuureja.)

Vierailija

Miten olisi oma syntymä? Luulen että nuo jeesuksen sähellykset kannattaa unohtaa, menis vaan hukkaan koko hieno kortti kun mitään ei tapahdukkaan.

Dinosaurusten tuho
Mikä sai Azteekit rakantamaan
niitä outoja "lentokenttiä"

Hyvä aihe.

Vierailija
Mummo
Voi että on vaikea aihe!

Ehkä Hitlerin viimeinen vuorokausi Berliinin bunkkerissa.

Mummo hyvä,

tuossa tapauksessa suosittelen elokuvaa nimeltä Der Untergang. Itse katselin kyseisen leffan joku aika sitten. Se kertoo Hitlerin ja hänen lähimpien alamaistensa viimeisistä sinihapon höyryisistä hetkistä Führerbunkerissa, sekä ihmiskohtaloista Berliinissä ja sen lähistöllä.

Ehkä oletkin elokuvan jo nähnyt, mutta tulipahan nyt mainostettua.

Baltin kysymykseen vastaan, jotta itse haluaisin ehkä olla todistamassa dinosaurusten tuhoa. Mitä tuolloin todella tapahtui, ja kuinka se muutti maailmaa...

Vierailija
Savor
Juuri nykyinen ajan kohta on ihmiskunnan historian jännittävintä aikaa.

Savor

;):)

Sinuahan tässä kaipasinkin. Tule nyt ja sotke tämä ketju omiin kysymyksiisi ja vastauksiisi.

Sama kai tämä on. Toivoin eri ihmisten näkökulmia historiamme polttopisteisiin; niihin paikkoihin joissa yksittäisen ihmisen/muutaman ihmisen päätökset ovat vaikuttaneet maailmanhistoriaan.

Toivoin keskustelua. En julistusta.

Se on savor sillä viisiin että sinä olet erittäin onnistunut keskustelun kuolettaja. Jo tuo nimimerkkisi takaa sen ettei kovin moni halua osallistua säikeeseen.

Miksi sinä et voisi tyytyä avaamiisi säikeisiin silloin kun käytät omaa nikkiäsi?

Kun osallistut vaikka tällaiseen jossa ei minun rajallisen ymmärrykseni mukaan pitäisi olla mitään tekemistä teorioidesi kanssa niin voisit luoda multinikin kommentoimaan. Ja mielellään jotakin järkevää.

Sinä karkoitat keskustelijoita.

Vierailija

Anteeksi Balt, olet ehkä oikeassa, mutta toisaalta jos ja kun minä olen oikeassa maailmankaikkeuden toiminnan kannalta, niin silloinhan te olette seuraamassa mitä merkittävintä ajatuksen kehittymistä suoraan polttopisteessä.

Savor

;):)

Vierailija

Olen jo aikaisemmin kertonut toivepäiväni. Toistan.

Se on se, kun kädelliset näkivät kepin nojallaan kiveä vasten, ja nokkelin sanoi, että jumankauta pojat, tuohan on maailman ensimmäinen kone, vipu!

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Hyvä kysymys ja todella vaikea valita. Ihmiset joilla on minua parempi mielikuvitus saattavat vielä keksiä hienoja ehdotuksia tähän ketjuun.

Pitäisi kai valita jokin hyvin tärkeä hetki, jokin käännekohta, jossa kuitenkin on historiankirjoituksessa aukko, jonka paikkaaminen olisi tärkeää. En kuitenkaan osaa määritellä sellaista, joten heitän vain hatusta jotain joka sattuu uteliaisuuttani kiehtomaan.

Voisin käydä katsomassa miten ne raahasivat niitä Stonehengen kiviä satojen kilometrien päästä.

Voisin käydä kuuntelemassa millaista kieltä jotkut hyvin varhaisen kielen puhujat käyttivät.

Voisin käydä katsomassa miten jokin muutaman sukupolven takainen esi-isäni eleli.

Balthasar

Minkä hetken voisi määritellä kirjoituksen keksimiseksi? Oliko mitään suurta yksittäistä läpimurtoa? Vai onko lähinnä jatkumo jonka alkupäässä ihmiset piirtelivät kuvia hiekkaan, puunkylkiin ja kallioihin kertoakseen toisille asioita. Sitten jotkut kuvat vakiintuivat yleisempään käyttöön ja niin edelleen.

Vierailija

Minä olisin utelias näkemään, kuka se mies oli, joka teki marian raskaaksi. Siis kuka on Jeesuksen isä? Sellainen tieto voisi heilauttaa maailmaa.

Vierailija
\o.
Miten olisi oma syntymä? Luulen että nuo jeesuksen sähellykset kannattaa unohtaa, menis vaan hukkaan koko hieno kortti kun mitään ei tapahdukkaan.

Dinosaurusten tuho
Mikä sai Azteekit rakantamaan
niitä outoja "lentokenttiä"

Hyvä aihe.

Kiitos. Mutta eikös se ollut jokin kummallinen kulttuuri nykyisessä Perussa josta Erich von Däniken sai niin kimmokkeensa ja (oletettavasti) miljoonansa.

Tarkoitan seuraavaa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nasca

Näitä herra von Däniken väitti avaruusalusten laskeutumisalustoiksi.

Vaikuttaviahan ne ovat.

Katsoin pari vuotta taapäin dokkarin jossa arkeologit tekivät ilmapallon käyttäen Nasca-kulttuurin hallussa ollutta kudontataitoa ja yleensä tekniikkaa joka siellä on hallittu. He pystyivät nousemaan taivaalle käyttäen silloisia materiaaleja. (nyt liikun heikoilla jäillä koska en muista milloin tämä dokumentti näytettiin)

Joka tapauksessa uskottavampi vaihtoehto on ihmisen tekemä uskonnollinen monumentti kuin alienien laskeutumisalusta.

Vierailija
iisakka
Hyvä kysymys ja todella vaikea valita. Ihmiset joilla on minua parempi mielikuvitus saattavat vielä keksiä hienoja ehdotuksia tähän ketjuun.

Pitäisi kai valita jokin hyvin tärkeä hetki, jokin käännekohta, jossa kuitenkin on historiankirjoituksessa aukko, jonka paikkaaminen olisi tärkeää. En kuitenkaan osaa määritellä sellaista, joten heitän vain hatusta jotain joka sattuu uteliaisuuttani kiehtomaan.

Voisin käydä katsomassa miten ne raahasivat niitä Stonehengen kiviä satojen kilometrien päästä.

Voisin käydä kuuntelemassa millaista kieltä jotkut hyvin varhaisen kielen puhujat käyttivät.

Voisin käydä katsomassa miten jokin muutaman sukupolven takainen esi-isäni eleli.

Balthasar

Minkä hetken voisi määritellä kirjoituksen keksimiseksi? Oliko mitään suurta yksittäistä läpimurtoa? Vai onko lähinnä jatkumo jonka alkupäässä ihmiset piirtelivät kuvia hiekkaan, puunkylkiin ja kallioihin kertoakseen toisille asioita. Sitten jotkut kuvat vakiintuivat yleisempään käyttöön ja niin edelleen.

Tuota olen minäkin pohtinut. Onko se kirjoitustaito lähtenyt siitä liikkeelle että olen antanut sinulle lainaksi kolme vuotaa ja raapaissut siitä merkiksi kolme naarmua kallionkylkeen? Palauttaessasi on sitten tullut raapaistua ruksit ylitse?

Ongelma on vain se että tarkastelmme tilannetta nykyisen yhteiskuntamme näkökulmasta.

Minä arvelen että itsestäänselvyyksien havaitseminen on nerojen työtä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat