Miksi historia on kirjoitettava uudestaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mantere-Sarvan lukeneena olen ihmetellyt kuinka varmastikin(?) ollut ja mennyt aika muuttuu nopeammin kuin Liliuksen kravatti.

Onko historiassa kiintopisteitä? Juliaaninen, gregoriaaninen, islamin, juutalaisten ja niin käsin pois olevat nollapaikat eivät juurikaan heilu, mutta mites tää muu rähmä liikehtii niin vallattomasti?

Kommentit (7)

Vierailija

Miksi se on kirjoitettava uudestaan?
Jo tuohon kysymykseen vastaaminen vaatii 12 tiiliskivikirjaa.

Kauko
Mantere-Sarvan lukeneena olen ihmetellyt kuinka varmastikin(?) ollut ja mennyt aika muuttuu nopeammin kuin Liliuksen kravatti.

Onko historiassa kiintopisteitä? Juliaaninen, gregoriaaninen, islamin, juutalaisten ja niin käsin pois olevat nollapaikat eivät juurikaan heilu, mutta mites tää muu rähmä liikehtii niin vallattomasti?

Ainakin minulle ydintärkeät kiintopisteet ovat Theran ja Heklan tulivuorten purkaukset egyptiläisten Siriukseen (Sothic) perustuvasta kalenterista puhumattakaan.

Vierailija
Johan
Miksi se on kirjoitettava uudestaan?
Jo tuohon kysymykseen vastaaminen vaatii 12 tiiliskivikirjaa.

Kauko

Ainakin minulle ydintärkeät kiintopisteet ovat Theran ja Heklan tulivuorten purkaukset egyptiläisten Siriukseen (Sothic) perustuvasta kalenterista puhumattakaan.

Olen käynyt Therassa seuraamassa historian uudelleenjärjestämistä. Samoin Knossos alkaa vaikuttaa Hollywoodilta. Miksi?

Vierailija

Re/Kauko:
<<”Olen käynyt Therassa seuraamassa historian uudelleenjärjestämistä. " (ONNITTELUT!)
"Samoin Knossos alkaa vaikuttaa Hollywoodilta. Miksi?”>>

Nín vasta herätellessäni itseäni vaikean Formula-yön jälkeen tuntuu hieman tahmealta perustella yksityiskohtaisesti.

Theran pamaus (vuonna 1628/7 BC.) oli sittenkin huomattavasti suurempi, kuin aikaisemmin on otaksuttu. Nähdäkseni se oli ainakin noin 10 x Krakatau (Krakatoa) tuhoten jopa Kiinan Shang-Dynastian. Jäljet siis koko Telluksella. Yhdysvalloissa keskilämpötila laski 5 astetta useaksi vuodeksi.

Entä mahtava tuhka- ja hohkakivisade lähettyvillä länsi-/luoteistuulen alla?
What about Anatolia, Mustanmeren alue, Kreeta etc.????

Se nimenomaan – vastoin David Rohlin väärää kronologiaa – sai Hyksot massiivisesti liikkeelle alistaen Egyptin satojen vuosien ikeen alle indoeurooppalaisin ja juutalaisin kuninkain.

Re/Rohl:
http://debate.org.uk/topics/history/rohl-1.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Chronology_(Glasgow)

Siis saadaan lukituksi krononologisesti - Kiinaan sen enempää sotkeutumatta - Egyptin 15. Dynastian alku. 12. Dynastiahan on lukittu paikalleen Siriuksen avulla.

Islannin Heklahan aiheutti tietääkseni maailmanhistorian ensimmäisen yleislakon Ramses III:n aikana Egyptissä.

Tuossa joitakin alkupaloja ennen aamukahvikuppia.

Vierailija
Kauko

Onko historiassa kiintopisteitä?

Lisään hieman.
En ajattele tuota Santorinia egoistisesti ainoastaan egyptologian kannalta.

Sen avulla saadaan koko maailman - ja ennen kaikkea - "Hedelmällisen Puolikuun" (Fertile Crescent) kulttuurit keskenään synkroniin!

Rohl muistaakseni asetti väärin perustein - ottamatta "syy- ja seuraus-ilmiötä" huomioon - Theran mäjähdyksen Egyptin 13. Dynastian alkamisajankohdaksi.

Eihän maailmanhistoria toki ole pelkkää Välimeren pohjukkaa, joten annan kernaasti muillekin suunvuoron.

Post Scriptum:
Viiva vie ihmisen ajasta melkoisen siivun, mutta itse olen nyt pitkään kiinni tiukasti tuon viivan alla.

Vierailija
Johan
Kauko

Onko historiassa kiintopisteitä?

Lisään hieman.
En ajattele tuota Santorinia egoistisesti ainoastaan egyptologian kannalta.

Sen avulla saadaan koko maailman - ja ennen kaikkea - "Hedelmällisen Puolikuun" (Fertile Crescent) kulttuurit keskenään synkroniin!

Rohl muistaakseni asetti väärin perustein - ottamatta "syy- ja seuraus-ilmiötä" huomioon - Theran mäjähdyksen Egyptin 13. Dynastian alkamisajankohdaksi.

Eihän maailmanhistoria toki ole pelkkää Välimeren pohjukkaa, joten annan kernaasti muillekin suunvuoron.

Post Scriptum:
Viiva vie ihmisen ajasta melkoisen siivun, mutta itse olen nyt pitkään kiinni tiukasti tuon viivan alla.

Tuo 1300 vuotta eaa. on harrastelijallekin pistänyt silmään. Toinen hauska yhteensattuma on 600 eea. Enpä höperöitse enempää. Kahvi kiehuu yli.

Vierailija

Kun kävelet Eirassa ja ihailet taloja, joissa on erkkeri, olisi hyödyllistä muistaa tämän ulokkeen historia.

Se oli kristityissä kaupungeissa porvaris- ja aatelistalojen vessa. Nämä eivät tunteneet kloaakkijärjestelmää Kristuksen Tähden. Siksi puhutaan pahallehaisevista eurooppalaisista.

Kloaakit olivat tunnettuja sekä minolaisessa että egyptiläisessä kulttuurissa. Kristityt kielsivät ne synnillisinä koska he joutuivat piileskelemään niissä ennenkuin heistä tuli maailmankaikkeuden herroja.

Uusimmat

Suosituimmat