Mistä johtuu ihmisen mieltymys lämpimään ruokaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli miksi ruoka lämmitetään?

Sivut

Kommentit (16)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Lämmittäminen tappaa mikrobeja. Lämmitetyssä ruoassa on pienempi riski ruokamyrkytykseen.

Ruan kypsennys muodostaa moneen ruokaan enemmän makuaineita. Lämpimässä ruoassa aromit vapautuvat herkemmin, jolloin tuoksu ja maku tuntuvat paremmin.

HooFoo
Seuraa 
Viestejä813
Liittynyt30.9.2006

Ruuan lämmittäminen ruumiinlämpöiseksi kuluttaa energiaa, kun taas ruumiinlämpöä korkeampi ruuan lämpötila säästää kehon omia energiavaroja esim kylmässä ilmastossa.

Lisäksi monet kasvikset muuttuvat paremmin sulaviksi, niitten ravintoaineet imeytyvät paremmin, monet kasvien haitalliset suoja-aineet tuhoutuvat.

Pehmeäksi kypsentäminen säästää hampaita kulumiselta, lapset ja vanhukset saavat helpommin ravinteita ja vanhukset pystyvät pitempään siirtämään opittua kulttuuriperimää jälkipolville.

Keksittekö lisää?

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Siihen lienee kaksi syytä.

1. Lämittäminen pehmentää tai muuten tekee monista ruoista (paremmin) ihmiselle sopivia. => Enemmän ravintoa ja valinnanvaraa eli varmuutta ravinnon hankinnassa. => Lämpimästä ruoasta pitäneet ovat pysyneet paremmin hengissä.

2. Lämmittäminen tappaa loisia, bakteereita ja viruksia sekä poistaa joistakin ruoista myrkyn. => Lämpimästä ruoasta pitäneet ovat pysyneet paremmin hengissä.

Vierailija

Lämmin ruoka tuntuu paremmalta suussa. Kaveripariskunta lämmittää koiralleen koiranruuankin - "jotta aromit tulisi paremmin esille" !

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

..lisäksi lämmin ruoka tuo aromit paremmin "esille", eli ruoan maku voimistuu.

EDIT:

jaahas. Voisi näköjään lukea muidenkin viestit hieman tarkemmin, oli näköjään mainittu jo aiemmin tuossa yläpuolella

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Mä oon varmaan jotenkin perverssi ku mun mielestä
kylmä ruoka on ihan älyttömän hyvää.

Toki lämminkin ruoka on

Vierailija

Lämmin ruoka tuoksuu, se herättää halun syödä, etenkin jos se tuoksuu hyvälle. Kylmä ruokakin voi tuoksua, mutta kylmää ruokaa syödessä ei tunnu lämmin olo. Kesällä kylmä ruoka menettelee kun on lämmin, kuuma ilma. Mutta muulloin "ruumis" kaipaa lämmintä sisäänsä.

Vierailija

Itse veikkaisin ns. biologisia syitä edellämainittujen lisäksi: muinoin lämmin ruoka, esim. lämmin liha on viitannut hiljattain teurastettuun/surmattuun saaliiseen, kun taas kylmä liha on todennäköisemmin ollut jo vanhempaa ja samalla vilissyt haitallisia bakteereja jo kuolettavassa määrin, jolloin kylmän lihan hyväksyneet ovat suuremmassa määrin menehtyneet ja lämpimästä lihasta pitäneet ovat jääneet henkiin jatkamaan sukuaan. Sukupolvien aikana vaikutus on kertaantunut, jolloin lopulta valtaosa tuntee mieltymystä lämmintä lihaa/muuta ruokaa kohtaan. Lisäksi toki aromit voimistuvat lämmön myötä, mutta se, miksi lämpöön liittyvä aromien voimistuminen tietyllä tavalla koetaan miellyttäväksi, hyvinkin voisi liittyä samaan evoluutioperäiseen ajatukseen.

Vierailija

Lisäys edelliseen: ovathan ne edelliset seikatkin biologisperäisiä; tarkoitan ehkä voimakkaan evoluutioperäistä ajatushahmotelmaa (selitinkö taas mahdollisimman epäselvästi?).

Vierailija
May
Itse veikkaisin ns. biologisia syitä edellämainittujen lisäksi: muinoin lämmin ruoka, esim. lämmin liha on viitannut hiljattain teurastettuun/surmattuun saaliiseen...
Oletko koskaan tutkinut raakaa lihaa ja huomannut, miten se eroaa maultaan, näöltään ja rakenteeltaan paistettuun?

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Syökää vuosi raakaa haukea ja ahventa ja käykää vuoden päätteeksi lääkärillä laskettamassa montako lapamatoa kropasta löytyy. Luulen ettei sen jälkeen enää ihmetytä miksi ruokaa kypsennetään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapamato

Raa'asta karhun lihasta voitte käydä hommaamassa itsellenne trikinejä, hirvestä voitte napata ekinokokin. Myös jänisrutto voisi olla hyvä lisä kokoelmaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

... mutta tartarpihvi, graavilohi ja sashimi on hyvää.

Raaka liha itse asiassa sulaa helpommin kuin kypsäksi paistettu, sillä kypsytetyn lihan proteiinit ovat kökkäröityneitä ja vaativat ruuansulatukselta enemmän duunia.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
SAMAEL
Ostakaa pala naudanlihaa, sipuleita ja perunoita. Yrittäkää syödöä sellaisenaan. Syy selviää.

Pentuna järsittiin toisinaan uusia perunoita suoraan pellosta. Hyviä ne oli niinkin. Ei niitä tosin kattilallista syöty kerralla.

Sipuleitakin on testattu, mutta aiheuttaa pahan närästyksen tunteen.

Graavilohta olen syönyt elämäni aikana kirjaimellisesti kymmeniä tai satoja kiloja. Hyvää se on, mutta lohesta ei tietääkseni lapamatoa löydykkään. Pelkkä suolaaminen ei sitä tappaisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat