Ratkaiseeko usko mielenrauhan?

Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005

Vierailu Espoon Myöhempien aikojen pyhien temppelissä generoi allaolevan kirjoituksen:

[size=150:8b7cknc2]Täydellisyyden temppeli mielenrauhalle[/size:8b7cknc2]

Myöhempien aikojen pyhät, tunnetummin mormonit saivat Suomeen oman täydellisyyden temppelin hiljentymiselle suurimpansa edessä ja alla. Lähestyttäessä Espoossa olevan mormonitemppelin pyhintä huonetta, katto nousi kerta kerralla ylemmäksi ja valo kirkkaammaksi - lähemmäksi rauhan antajaa - lähemmäksi mielen hallintaa ja harmoniaa luojansa kanssa. Jo maallisena tapahtumana tutustuminen pieteetillä valmistettuun rakennukseen oli mykistävä kokemus.

Kasteella on mormoneille suuri merkitys; kahdentoista härän kannattamana on kasteallas, jossa siunauksellisuutta voidaan saada myös jo maallisesta kierrosta poistuneille. Mormonitemppeli on yleisölle avoinna pari viikkoa ja jo nyt on saavutettu yleisötavoite. Lähes 30.000 uteliasta on käynyt ihastelemassa rakennusta, joka laadussaan ja suunnittelussaan hipoo täydellistä, kuvauksena siitä arvokkuudesta, mitä uskonto voi antaa jäsenilleen rauhana, turvana ja yhteenkuuluvuutena. Uskonnot ovat ihmisten rauhansatamia, jossa nykypäivän pintakiihkorytmille saadaan irtautumista tutkintaan oman elämän syvimmistä tarkoituksista.

Talkoilla järjestetty temppeliesittely sujui esimerkillisesti. Kaikki oli suunniteltu tarkasti ja pieni ihminen otettiin joka käänteessä huomioon; tapahtumasta olisi monille maallisen vaelluksen markkinaorganisaatioille ollut opin ottamisen paikka. Ihminen tunsi olonsa tärkeäksi ja tulipa tuntu, että vierailijoista oikeasti välitettiin. Maalliset markkinamekanismit eivät tähtää kuin myyntiin ja rahallisiin tuloksiin näennäisellä pintakiiltovälittämisellä -korkeintaan ostohetkeen saakka. Mormonit eivät aktiivisesti myyneet uskoaan, vaan esittelivät vaihtoehtoansa osin selvästi kiiinnostuneille maallikkovieraille. Yleisö kuunteli hiiren hiljaa lyhyttä esittelyä, mitä Myöhempien aikojen pyhät ovat.

Oli miellyttävää kokea huomaavaisuus, huolellisuus ja nykykulutusyhteiskunnalle oudot ilmiöt, hymy vilpittömästi ja osoitus, että sinua kuunnellaan. Ei ole vaikea uskoa, että uusia jäseniä haluaa tulla osalliseksi yhteishengestä, jäsenyyden toisilleen tuomasta turvasta ja tarpeelliseksi tuntemisen ilosta joukossa, jossa arvot ovat samat kaikille.

Mielenkiintoista pienuskontokuntien edustajissa on heidän rehellisyys, lupauksien pitäminen itsestään selvyyksinä ja aito kiinnostus ihmisestä olla osana sellaista uskoa, joka valmentaa kohtaamaan huomisen, jossa meille on varattuna runsaasti vastauksettomia kysymyksiä. Uskonto on vastaus tietämättömyyteen; se antaa sielulle rauhan olla tavoittelematta ihmiselle mahdottomia vastauksia tietona siitä oleellisimmasta, mihin me kaikki yhdessä ratkaisevassa vaiheessa siirrymme.

Voisimme ajatella uskon ja korkeimman olevan kaikkialla. Usko on vapaaehtoista kullekkin tapojensa ja tottumustensa mukaisesti. Ei kannata kysyä, missä se taivas on. Jos haluaa, voisi miettiä sen olevan kaikkialla, joka paikassa energiana, josta ammennamme myös maallisen elontaipaleen voimat menestyä ja jatkaa sukukuntaamme.

Kaiken ratkaisu voisi olla sisässämme ja ulkona pienuuden sekä suuruuden ytimissä, missä ei ole enää aikaa eikä paikkaa. Tiedemiehetkin ovat helpottamassa ikuista tietämisen etsintää harmoniana sielulleen sijoittaen kaiken olevaisuuden joka paikkaan - ikään kuin koko universumin käyttöjärjestelmäksi. Jokainen voi antaa oman nimen käyttöjärjestelmällensä. Tiede koettaa löytää kaiken teoriaa.

Käytännön elämässä niin mormonit, lestadiolaiset, Jehovan todistajat kuin muutkin aktiivisesti osallistuvat uskovaiset ovat rehtejä kumppaneita, myös normaalissa liike-elämässä. Heillä on se pieni, mutta oleellinen ominaisuus; rehellisyyden ja luotettavuuden ominaisuus, jossa elää myös hyväksyntä muista ja huoli lähimmäisistä. Kulutusjuhlayhteiskunnassa ei ole ylenpalttisesti lähimmäisen huolehdintaa jaettavana.

Espoossa Myöhempien aikojen pyhien temppeli - Herran huone - sai suuret joukot liikkeelle uteliaina itse rakennuksesta ja saattoipa itse hiljentyminen puhutella joitain. Ehkä oman elämän huominen heräsi kysymykseksi - vastauksia voi sitten hakea kukin tavallansa, hiljentyen lähimmäistensä kanssa vastauksettomien kysymysten ääreen.

Ilkka Luoma
Suomen yleisimmän kirkon jäsen vapaa-ajattelijana ja rippikoulun käyneenä

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kävin eilen piruuttani kuuntelemassa Dalai lamaa Finlandiatalolla. Hän ehdotti myötätuntoa keinoksi löytää mielenrauha.

Ajattelin siinä kuunnellessani, että noinhan se jumalauta meneekin - kun jättää itsekkyyden ja minän korostuksen taakseen, sieltä löytyy se sama sosiaalinen laumaeläin, joka haluaa myös olla sosiaalinen ja saa siitä mielenrauhansa.

Vierailija
Ajattelin siinä kuunnellessani, että noinhan se jumalauta meneekin - kun jättää itsekkyyden ja minän korostuksen taakseen, sieltä löytyy se sama sosiaalinen laumaeläin, joka haluaa myös olla sosiaalinen ja saa siitä mielenrauhansa.
Näin se toimii. Siinä ei tarvita uskonnollisia vääntöjä sen kummemmin; "Tee lähimmäisellesi mitä toivoisit itsellesi tehtävän".

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Konkari
Kävin eilen piruuttani kuuntelemassa Dalai lamaa Finlandiatalolla. Hän ehdotti myötätuntoa keinoksi löytää mielenrauha.

Ajattelin siinä kuunnellessani, että noinhan se jumalauta meneekin - kun jättää itsekkyyden ja minän korostuksen taakseen, sieltä löytyy se sama sosiaalinen laumaeläin, joka haluaa myös olla sosiaalinen ja saa siitä mielenrauhansa.

...............

Ehkä itsekkyyttä ei voi jättää kokonaan, sillä on vaikutusta kehitykseen ja olemassaolon turvaamiseen, mutta minä keskeisyydestä voisi tinkiä runsaastikkin

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Ratkaiseeko usko mielenrauhan?

Riippuu uskonnosta. Jotkut uskonnot voivat viedä mielenrauhan.

En siis äänestänyt.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Konkari
Kävin eilen piruuttani kuuntelemassa Dalai lamaa Finlandiatalolla. Hän ehdotti myötätuntoa keinoksi löytää mielenrauha.

Ajattelin siinä kuunnellessani, että noinhan se jumalauta meneekin - kun jättää itsekkyyden ja minän korostuksen taakseen, sieltä löytyy se sama sosiaalinen laumaeläin, joka haluaa myös olla sosiaalinen ja saa siitä mielenrauhansa.

......................

Saiko Dalaita kuvata, oliko paljon väkeä?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma
Konkari
Kävin eilen piruuttani kuuntelemassa Dalai lamaa Finlandiatalolla. Hän ehdotti myötätuntoa keinoksi löytää mielenrauha.

Ajattelin siinä kuunnellessani, että noinhan se jumalauta meneekin - kun jättää itsekkyyden ja minän korostuksen taakseen, sieltä löytyy se sama sosiaalinen laumaeläin, joka haluaa myös olla sosiaalinen ja saa siitä mielenrauhansa.




......................

Saiko Dalaita kuvata, oliko paljon väkeä?

Tupa oli helvetin täynnä, oli loppuunmyyty jo alkukesästä ja vartissa. Lehdi8stötiöoissa sai kuvata, mutta salista en tiedä.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7181
Liittynyt9.9.2005
Kale
Ratkaiseeko usko mielenrauhan?

Riippuu uskonnosta. Jotkut uskonnot voivat viedä mielenrauhan.

En siis äänestänyt.


..................

ääriliikkeet ovat aina kiihkossaan villinneet ihmisiä; tarkoituksellako..., vai ovatko ihmiset kuulemastaan niin ehdottomia, että sokeutuvat kaikelle muulle...?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma
Kale
Ratkaiseeko usko mielenrauhan?

Riippuu uskonnosta. Jotkut uskonnot voivat viedä mielenrauhan.

En siis äänestänyt.


..................

ääriliikkeet ovat aina kiihkossaan villinneet ihmisiä; tarkoituksellako..., vai ovatko ihmiset kuulemastaan niin ehdottomia, että sokeutuvat kaikelle muulle...?


Uskonto voi tarjota oloonsa kyllästyneelle valmiiksi pureskellun maailmankatsomuksen; Jumala loi kaiken, kaikki on Jumala/Allahin tahtoa ja sillä selvä. Aivot narikkaan ja hihhuloimaan vapaana omasta vastuusta. Joku voi uskoa oikeasti, mutta moni varmasti myös vain pettää itseään ja hyökkää fanaattisesti jokaista jumalan sanaa ja samalla omaa täydellistä maailmaansa vastaan sotivaa selitystä vastaan.

Vierailija

Mielenrauhan voi saavuttaa myös ateistina. Kun tietää että maailma toimii täysin luonnonlakien ja sattuman mukaan, niin ei tarvitse stressata miellytämällä jotain jumalaa. Kun tajuaa oman pienuutensa ja mitättömyytensä universumissa, ja sen ettei ole muuta kuin kasa atomeja, niin se helpottaa kummasti elämää.

Vierailija

Ilkka Luoma

Ratkaiseeko usko mielenrauhan?

Mitä tarkoitat mielenrauhalla? Millainen tila se on sinun mielestäsi?

Itse olen ateisti, en etsi rauhaa itselleni mistään uskonnoista. Minun mielestäni uskonnot ei ole mikään ratkaisu. Päin vastoin monta kertaa, Uskonto valtaa ihmisen mielen, ihminen ei lopulta enää ajattele omilla aivoillaan. Uskonto sanelee mitä tehdään, sanotaan, ajatellaan ja niin edelleen. Ihminen on uskontoon kahlittu, uskonnon vanhoihin kirjoituksiin. Elämästä on tullut näkymättömiin uskoninen, jotkut menevät ajassa taaksepäin uskonsa kanssa ja eivät ymmärrä että nyt eletään vuonna 2006, eikä vuonna 700.

Vierailija

Aivan kuten Pohjoinen Zen sanoi. Kun ei tarvitse miellyttää mitään jumalaa, tietää ettei elämälläkään ole mitään muuta tarkoitusta kuin itsetarkoitus. Taivaspaikoista ei tarvitse kilpailla, eikä nostaa itseään toisten yläpuolelle, vaan voi katsella maailmaa avoimin mielin. Jumalten sijaan voi miellyttää läheisiään, kanssaihmisiä ja itseään, sekä keskittyä elämään tätä kovin rajattua aikaamme tällä pallolla.

Ateistisuus ei tee ihmisestä nihilististä, kylmää, tai itsekästä, vain maallista omaisuutta havittelevaa egoistia. Eikä uskovaisuus ehkäise kyseisiä piirteitä ihmisessä.

Vierailija

Ilkka Luomalle salaisesti, henkilökohtaisesti, julkisesti ja Lapin Kansan tutkimattomien lukijoiden puolesta.

Sinologi tarkoittaa Kiinan kulttuurin tuntijaa. Me täällä Vaasassa osaamme sujuvaa kantonia.

Vierailija
Ilkka Luoma
Vierailu Espoon Myöhempien aikojen pyhien temppelissä generoi allaolevan kirjoituksen:

[size=150:8fq5sq63]Täydellisyyden temppeli mielenrauhalle[/size:8fq5sq63]

Myöhempien aikojen pyhät, tunnetummin mormonit saivat Suomeen oman täydellisyyden temppelin hiljentymiselle suurimpansa edessä ja alla. Lähestyttäessä Espoossa olevan mormonitemppelin pyhintä huonetta, katto nousi kerta kerralla ylemmäksi ja valo kirkkaammaksi - lähemmäksi rauhan antajaa - lähemmäksi mielen hallintaa ja harmoniaa luojansa kanssa. Jo maallisena tapahtumana tutustuminen pieteetillä valmistettuun rakennukseen oli mykistävä kokemus.

Kasteella on mormoneille suuri merkitys; kahdentoista härän kannattamana on kasteallas, jossa siunauksellisuutta voidaan saada myös jo maallisesta kierrosta poistuneille. Mormonitemppeli on yleisölle avoinna pari viikkoa ja jo nyt on saavutettu yleisötavoite. Lähes 30.000 uteliasta on käynyt ihastelemassa rakennusta, joka laadussaan ja suunnittelussaan hipoo täydellistä, kuvauksena siitä arvokkuudesta, mitä uskonto voi antaa jäsenilleen rauhana, turvana ja yhteenkuuluvuutena. Uskonnot ovat ihmisten rauhansatamia, jossa nykypäivän pintakiihkorytmille saadaan irtautumista tutkintaan oman elämän syvimmistä tarkoituksista.

Talkoilla järjestetty temppeliesittely sujui esimerkillisesti. Kaikki oli suunniteltu tarkasti ja pieni ihminen otettiin joka käänteessä huomioon; tapahtumasta olisi monille maallisen vaelluksen markkinaorganisaatioille ollut opin ottamisen paikka. Ihminen tunsi olonsa tärkeäksi ja tulipa tuntu, että vierailijoista oikeasti välitettiin. Maalliset markkinamekanismit eivät tähtää kuin myyntiin ja rahallisiin tuloksiin näennäisellä pintakiiltovälittämisellä -korkeintaan ostohetkeen saakka. Mormonit eivät aktiivisesti myyneet uskoaan, vaan esittelivät vaihtoehtoansa osin selvästi kiiinnostuneille maallikkovieraille. Yleisö kuunteli hiiren hiljaa lyhyttä esittelyä, mitä Myöhempien aikojen pyhät ovat.

Oli miellyttävää kokea huomaavaisuus, huolellisuus ja nykykulutusyhteiskunnalle oudot ilmiöt, hymy vilpittömästi ja osoitus, että sinua kuunnellaan. Ei ole vaikea uskoa, että uusia jäseniä haluaa tulla osalliseksi yhteishengestä, jäsenyyden toisilleen tuomasta turvasta ja tarpeelliseksi tuntemisen ilosta joukossa, jossa arvot ovat samat kaikille.

Mielenkiintoista pienuskontokuntien edustajissa on heidän rehellisyys, lupauksien pitäminen itsestään selvyyksinä ja aito kiinnostus ihmisestä olla osana sellaista uskoa, joka valmentaa kohtaamaan huomisen, jossa meille on varattuna runsaasti vastauksettomia kysymyksiä. Uskonto on vastaus tietämättömyyteen; se antaa sielulle rauhan olla tavoittelematta ihmiselle mahdottomia vastauksia tietona siitä oleellisimmasta, mihin me kaikki yhdessä ratkaisevassa vaiheessa siirrymme.

Voisimme ajatella uskon ja korkeimman olevan kaikkialla. Usko on vapaaehtoista kullekkin tapojensa ja tottumustensa mukaisesti. Ei kannata kysyä, missä se taivas on. Jos haluaa, voisi miettiä sen olevan kaikkialla, joka paikassa energiana, josta ammennamme myös maallisen elontaipaleen voimat menestyä ja jatkaa sukukuntaamme.

Kaiken ratkaisu voisi olla sisässämme ja ulkona pienuuden sekä suuruuden ytimissä, missä ei ole enää aikaa eikä paikkaa. Tiedemiehetkin ovat helpottamassa ikuista tietämisen etsintää harmoniana sielulleen sijoittaen kaiken olevaisuuden joka paikkaan - ikään kuin koko universumin käyttöjärjestelmäksi. Jokainen voi antaa oman nimen käyttöjärjestelmällensä. Tiede koettaa löytää kaiken teoriaa.

Käytännön elämässä niin mormonit, lestadiolaiset, Jehovan todistajat kuin muutkin aktiivisesti osallistuvat uskovaiset ovat rehtejä kumppaneita, myös normaalissa liike-elämässä. Heillä on se pieni, mutta oleellinen ominaisuus; rehellisyyden ja luotettavuuden ominaisuus, jossa elää myös hyväksyntä muista ja huoli lähimmäisistä. Kulutusjuhlayhteiskunnassa ei ole ylenpalttisesti lähimmäisen huolehdintaa jaettavana.

Espoossa Myöhempien aikojen pyhien temppeli - Herran huone - sai suuret joukot liikkeelle uteliaina itse rakennuksesta ja saattoipa itse hiljentyminen puhutella joitain. Ehkä oman elämän huominen heräsi kysymykseksi - vastauksia voi sitten hakea kukin tavallansa, hiljentyen lähimmäistensä kanssa vastauksettomien kysymysten ääreen.

Ilkka Luoma
Suomen yleisimmän kirkon jäsen vapaa-ajattelijana ja rippikoulun käyneenä

Tuo tapa saada uusia asikkaita käyttäytyämmällä vierailijoita kohtaan yksi on tapa saada heidät mukaan toimintaa. kerrnankin ihminen on löytänyt yhteisön jossa juuri täntä arvostetaan. Totuus liikkeessä tulee vasta paljon myheömmn:

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/mormon.html

Oma näkemykseni on että ollle kaikki buddan kultamaalla, paratiisissa, emme vain kiinnitä huomiota siihen. Jos todella astelisit joka päivä paratiisissa miettitikö kaiket päivät menneitä ja tulleita,vittumaisia naapureita jne. Et kulkisit ylväästä ja nautti olemassaolon riemusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat