Seuraa 
Viestejä45973

Mitä työkoneita olet ajanut ja millaisin kokemuksin? Mitä työtä teit/teet? Kerro mikä koneessa on hyvää tai huonoa ja sattuneita juttuja ym. mitä mieleen tulee. Mikä on esimerkiksi hyvä penkkakone siis puskutraktori tänä päivänä. Mikä on Okerin ja Länkkärin ero nykyään? Jaksaako Caterpillarin pyörmäkuormaaja sutia jos maakasasta haukkaa liikaa? Sana on vapaa.
Omat kokemukset ovat jo kaukaa kun caterpillar d4 oli lelu ja liebherrin täyshydraulisessa oli voimaa. Niinpä telalappuihin piti hitsailla lisää korkeutta jotta olisi ollut parempi pito. Vääntöä kun piisasi. Dumpperit olivat volvoja. Kaivinkoneet Okereita ja Länkkäreitä (mokoma oli käännön levyjarrulla). Traktorikaivuri oli lännenkone. Siitä oli etukauhan varsi aina solmussa.

Sivut

Kommentit (27)

Työkoneet eivät ole minulle tuttuja, mutta jonkin verran foorumia luettuani on pakko yrittää vastata.

Sanoit että telalappuihin piti hitsata enemmän korkeutta, miksi? Menivätkö muut merkit edelle ja kyseinen malli olisi jäänyt unholaan, jos telaketjuja ei olisi korotettu? Korotettiinko telalaput lopulliseen korkeuteen kerralla, vai oliko välimuotoja? Jos välimuotoja oli, niin missä ne ovat nyt?

Asiaa paremmin tuntevat toivottavasti jatkavat, sori huonosta vastauksesta.

Olen ajanut Bernerin Maicoa. Niitä oli neljä Suomessa. Siksi en pidä laulusta skootteri on lälläripyörä. Kaikki Jawat jäivät taakseni. Heistä ei ole kuultukaan aikoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
murphys
Työkoneet eivät ole minulle tuttuja, mutta jonkin verran foorumia luettuani on pakko yrittää vastata.

Sanoit että telalappuihin piti hitsata enemmän korkeutta, miksi? Menivätkö muut merkit edelle ja kyseinen malli olisi jäänyt unholaan, jos telaketjuja ei olisi korotettu? Korotettiinko telalaput lopulliseen korkeuteen kerralla, vai oliko välimuotoja? Jos välimuotoja oli, niin missä ne ovat nyt?

Asiaa paremmin tuntevat toivottavasti jatkavat, sori huonosta vastauksesta.


Telalapuilla on tapana kulua. Siksi niihin hitsataan lisää rautaa kiinni jossain vaiheessa. Molempiin teloihin joka lappuun kerralla. Saapi siinä hitsata. Kysymys on pidosta. Vääntö riittää mutta pito ei jos telalaput eivät uppoa tarpeeksi syvälle.

teijoster
Mitä työkoneita olet ajanut ja millaisin kokemuksin? Mitä työtä teit/teet? Kerro mikä koneessa on hyvää tai huonoa ja sattuneita juttuja ym. mitä mieleen tulee. Mikä on esimerkiksi hyvä penkkakone siis puskutraktori tänä päivänä. Mikä on Okerin ja Länkkärin ero nykyään? Jaksaako Caterpillarin pyörmäkuormaaja sutia jos maakasasta haukkaa liikaa? Sana on vapaa.
Omat kokemukset ovat jo kaukaa kun caterpillar d4 oli lelu ja liebherrin täyshydraulisessa oli voimaa. Niinpä telalappuihin piti hitsailla lisää korkeutta jotta olisi ollut parempi pito. Vääntöä kun piisasi. Dumpperit olivat volvoja. Kaivinkoneet Okereita ja Länkkäreitä (mokoma oli käännön levyjarrulla). Traktorikaivuri oli lännenkone. Siitä oli etukauhan varsi aina solmussa.

Ymmärsin kyllä että kysymyksessä oli kyse työkoneen evoluutiosta, eikä kulumisesta.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

40 tonnisten kaivureiden ja täysperävaunurekkojen jälkeen suurin lienee 80 metrinen rahtilaiva. Pisteet rauhalliselle ja ennalta-arvattavalle käyttäytymiselle sekä loistavalle miehistölle.

Viimeisimmässä Kobelcon kaivurissa hyvää oli väri ja CD-soitin. Poravaunussa sen sijaan Dumpperin pysäytyskyky kun eivät mahtuneet kiertämään ja joutuivat odottamaan reiän valmistumista. Kohdalle sattunut Daewoon kaivuri oli selkeästi tehottomampi, tosin oli se kymmenisen tonnia pienempikin.

H&K G3 sen sijaan potkii sarja-automaattina turhan rajusti eikä tuli ole lainkaan tarkka. Sen sijaan MG-42 yllätti hallittavuudellaan vaikka siinä se rekyyli vasta hurja onkin. Miinuksia jakelisin MP-5K:lle huonosta hallittavuudesta, samoin kuin Glock 18 -pistoolille.

Nykyinen mäkki alkaa käymään tehottomaksi, joskin Cinema Display on lunastanut lupauksensa ja näyttääkin armottoman tarkasti käsiteltävät kuvat.

Muina työkoneina mainittakoon ala-asteella suoritetun ompelukoneen ajokortin tuoman mahdollisuuden Singerin käyttöön joka poljettavana ei ole ollut millänsäkkään sähkökatkoksista. Samoin useasti tilanteesta kuin toisestakin on pelastanut Leatherman, jota ilman ei oikein tule toimeen edes nukkuessa. Toinen, jota en vaihda jokapäiväisissä ongelmanratkaisuissa, onkin Forcitin tuotteet.

Ja mitäkö teen työkseni? Maksan veroja.

Entäpä sattumukset sitten. Joistain on luettu lehdissä, suurin osa on jäänyt pressiltä huomaamatta..

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Kävin tuossa iltalenkillä lähityömaalla ja näytti olevan aika korkeat telalaput.

Voisiko olla niin, että tyttö-työkoneet(valmistajat) eivät enää antaneet matalatelaisille poika-työkoneille valmistus-lupaa ja matalatelaiset kuolivat sukupuuttoon? Vain se uusin ookeri sai jatkaa sukua, kunnes kehittyi uudempi malli. Oletko koskaan miettinyt, miksei ne kauneimmat naiset välttämättä halua jatkaa sukua joka jampan kanssa? Vain sellainen uros, jolla on joku erityinen kyky, erikoisen komea, tai muuten vaan suosittu, niin sellainen pääsee parittelemaan niitten kauneimpien naisten kanssa. Käsittääkseni evoluutio on tätä, en toki ole asiantuntija.

Jos ajattelet, että"saahan taviksetkin lapsia" niin ajattelepa asiaa pidemmän päälle.

Tavisten lapset ovat todennäköisesti taviksia....kaikki uudet ominaisuudet siirtyvät niiden kauneimpien naisten kautta eteenpäin, eli kehitystä tapahtuu vain siellä "paremmassa" päässä ja pikkuhiljaa se alin tavis-ryhmä kuolee pois, kunnes taas laji kehittyy ja seuraavaksi alin tavis-ryhmä kuolee pois.

Tämä on käsitykseni evoluutiosta ja toivon että joku asiantuntija korjaa mahdolliset virheelliset käsitykseni.

Ja sit jääkaapille nestetankkausta hakemaan.

Paras työkone, mitä olen ajanut oli eräs saksalainen kiihotustaiteilija. Kun esiinnyimme yhdessä työmatkalla Suomessa, siitä nousi kovempi kohu kuin rouva Sievisen ikenistä.

Melkoista kuittailua. Itse en ole montakaan työkonetta ajanut. Isoja käsityökaluja on tullut kyllä käytettyä. Ajanut olen takaveto-fergusonia ja traktorikaivuria. Kokemusta löytyy myös fiskarsin etukuormaajasta. Monenlaista hiltillä on tullut paukutettua. Boschin valtava maakiilakone vei äkkiä voimat käsistä. Kantojakin olen jyrsinyt ja puita kaatanut. Niin ja olenhan ajanut nelivetoista saksilavaa. Se oli hurja peli.
Vihertaapero taitaa olla tällä hetkellä johdossa koneiden koossa.

Nuorempana ajelin torninosturia työkseni. Siinä oli Betox-80 ja -150. Myös Potainia, mutta kaikkein eniten Wärtsilä-Weitzia. Betox-100:sta en päässyt koskaan kokeilemaan.

Ai niin. Meinasi unohtua. Tottakai trukkeja kaikki työelämässä olleet ovat ajelleet.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
pekka

Vihertaapero taitaa olla tällä hetkellä johdossa koneiden koossa.

Niin, onhan tuo poljettava singeri melko kova peli kun toimii ilman muinaisten dinosaurusten maallisia jätteitä

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Työkoneiden ajokokemukseni rajoittuvat pikkupoikana ajamiini pariin Universal ja Kirov neuvostotraktoriin. Universal oli rautapyöräinen mutta Kirovissa oli jo ilmarenkaat - molemmat melko pieniä kolhoosien yleistraktoreita.

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039

En ole tainnut ajaa mitää mainitsemisen arvosta työkonetta. Olen taluttanut hevosta, mutten varsinaisesti ajanut.

Lisäksi olen kerran ajanut sellaista asiaa, että eräs paperikone tulisi käyttökuntoon neljä päivää ennen sovittua päivämäärää. En siis ajanut itse paperikonetta (kukapa ajaisi), mutta toimin koneen käyttövalmiuden puolesta. Onnistuin jopa, minkä takia minut kutsuttiin puolisoineni ko. laitoksen käynnistäjäisiin.

Minä ihastuin tarjolla olleisiin sienipasteijoihin ja karpalodrinkkeihin, ja toisia niistä nautin liikaa. Seuraavana aamuna oli paha olo ja seuralaiseni (nykyinen vaimo) mukaan olin puhunut idioottimaisuuksia sekä taksissa että kotiin päästyämme. Hän saattoi kyllä puhua potaskaa, koska en itse muista edes olleeni taksissa tai edes päässeeni kotiin.

Ps. Nyt muistin! Olen ajanut ihan oikeaa työkonetta, nimittäin trukkia. Olen jopa kaatanut trukin ja sen jälkeen nostanut sen isommalla trukilla pystyyn.

Tämä tapahtui eräässä kirjapainossa, jossa siirtelin pienehköllä trukilla roskalavoja ja väriainekanistereita. Sain trukin kaatuman leikkimällä sillä suurehkolla n. 20 asteen luiskalla. Vehje kaatui, joten hain suuremman, paperirullien liikutteluut tarkoitetun trukin, jolla tämä pikkuvehje nousi helposti.

Zetor 25A vm 1954 on ehkä mainioin peli, jonka ratissa olen istunut. Siinä tietää oikeasti ajavansa, olipa vaihde ykkösellä tai kuutosella (= suurin). Kuulosuojaimet ovat taatusti välttämättömät, eikä olkapäissä (siis kuskin) saa olla kulumaa, jos aikoo rattia vääntää. Eikä sekään auta kun ajaa pehmeällä pellolla: suoraan menee jos etupyörät ovat 45° kulmassa kulkusuuntaan; onneksi takapyöräjarrutuksella saapi käännettyä. Kylmähän tuo tietysti oli talvikeleillä...

Minulla on ompelukoneen ajokortti. Siinä on vaarallinen laite. Ilman kortteja on tullut ajettua mönkijää, traktoria ja persveivaria. Myös päältä ajettava ruohonleikkuri on tuttu peli. Sitten on kottikärryt ja fiskars. Talvella lumikola.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat