Moottoripyörä ja ylinopeus

Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Sumua, yhdeksän lämpöastetta. Syksy tulee viimein. Tuusulanväylän pohjoisessa päässä, vähän ennen Hyrylää on oikealla pientareella muistoalttari keväällä kuolleelle virolaiselle motoristille. Iso kumpu tuoreita kukkia ja toistakymmentä hautalyhtyä tänäkin iltana.

Kaikella kunnioituksella rauha hänen balttisielulleen, ja kaikella kyynisyydellä toteamus että luonnonvalinta toimii. Muistopaikan ohi ajaessa palaa mieleen lehdestä luettua. Virolainen nuorimies ajautui loivassa oikeassa kaarteessa keskikaiteeseen ja kuoli heti. Paikalla on 80 km/h nopeusrajoitus, miehellä vauhtia 200.

Hämmästyn joka kerta kun ohi ajavalla motoristilla on vain 20 km/h ylinopeutta. Onko noissa hienoissa viuluissa jokin rajoitin joka estää nopeusrajoitusten noudattamista?

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Monet ajavat MP:llä koko ikänsä tietämättä miten sitä ohjataan. Usein ikä jää lyhyeksi.
Äkkitilanteessa väännetään tangosta väärään suuntaan eli haluttuun menosuuntaan. Se kääntää MP:n vastakkaiseen suuntaan. Asia korostuu kun ajetaan väärillä rengaspaineilla ylinopeutta.
Jarruttamista ei opetella juuri lainkaan.

Vierailija
tietää

Äkkitilanteessa väännetään tangosta väärään suuntaan eli haluttuun menosuuntaan. Se kääntää MP:n vastakkaiseen suuntaan. Asia korostuu kun ajetaan väärillä rengaspaineilla ylinopeutta.
Jarruttamista ei opetella juuri lainkaan.

kuulin joskus kaverilta tuosta väärään suuntaan kääntämisestä, ja hämmästyin.. Mihin se oikein perustuu? Vissiin hyrrävoimiin?

Vierailija

Se perustuu hyrrävoimiin, painopisteen muutoksiin ja ohjausgeometriaan. Asiaa voi kokeilla fillarilla, jonka etupyörää pyöräyttäen ja kääntäen huomaa sen aiheuttaman voiman.

Löytyi teoriaa:
http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
"Kun moottoripyörä liikkuu tarpeeksi nopeasti ja oikeanpuoleisesta kahvasta työnnetään eteenpäin niin moottoripyörä kallistuu pituusaksliinsa nähden oikealle. Ohjaustangosta siis kirjaimellisesti ohjataan eri suuntaan kuin minne halutaan mennä, tätä kutsutaan vastaohjaukseksi. Vastaohjauksella kallistetaan pyörää johonkn suuntaan mutta sitä ei käytetä itse kääntymisen aikana (paitsi jos halutaan muuttaa ajolinjaa). Vastaohjaus perustuu massan liike-energiaan joten sen huomaa konkreettisemmin vasta kaupunkinopeuksista ylöspäin.

Moni aloittelija tai kaverin prätkää kokeillut on valitettavasti päätynyt tilastoihin koska vastaohjausta ei ole osattu tai siitä ei ole edes kuultu. Monelle kokeneellekin motoristille vastaohjausliikeet ovat tiedostamattomia ja sitä käytetään painon siirron kanssa samanaikaisesti. Ja vaikka vastaohjausta käytettäisiin harkitusti liikkeet ovat niin pieniä että ohjaustanko ei juuri näytä liikkuvan."

Vierailija

Uskoisin kyllä tuohon kääntymiseen vaikuttavan renkaan profiilin, ja renkaan kallistuksen. Ohjataan vasemmalle, pyörä taittuu oikealle (keskipakovoima?), oikean ulkoreunan säde renkaassa pienempi, verrattuna renkaan korkeampaan keskilinjaan, saa pyörän kääntymään oikealle.

Vierailija

Kyllä nykyään ainakin kevarikoulussa jo opetetaan vastaohjaus. Itsekkin kyllä käytän sitä tietoisesti lähes koko ajan. En sitten tiedä hätätilanteesta, että menisikö sillon refleksinä.

Ja aloittajalle:

Kyllä, etkö tiennyt että vuoden 1995 jälkeen EU:n alueella rekisteröidyissä moottoripyörissä on ollut säädin, joka estää rajoitusten mukaan ajamisen?
Kaikki motoristit eivät tosiaan ole mitään bombereita.

Vierailija

Ohjausen saloihin päässeeltä onnistuu temput joita ei ajokoulussa opeteta.
Nopeat ajolinjan muutokset, etupyöräluiston hallinta ja jarrutus etupyörä lukkiutuneena kaatumatta.
Lahjakkuus ja valtava harjoittelumäärä on avain tuohon taitoon. Teorian hallitseminen ei haittaa yhtään. Onneakin tarvitaan, koska joitain asioita ääritilanteissa ei voi tietoisesti harjoitella. Pieni osa ajajista pääsee tuolle tasolle.

Vierailija

Pitää ottaa huomioon että moottoripyörä pysähtyy paljon autoja nopeammin, ja se aiheuttaa muita kuolinuhreja kuin itse kuski äärimmäisen harvoin. Moottoripyörä on myös paljon turvallisempi törmäyksessä myös pienemmän massan ja koon takia muita jalankulkijoita kohtaan. Tämän takia pyörillä tulisi saada ajaa 20-30km/h ylinopeutta, tai antaa pienempiä sakkorangaistuksia. Sakot ovat jo ylimitoitettuja suhteessa muun muassa raiskauksiin, pahoinpitelyihin yms oikeisiin rikoksiin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
teini
Pitää ottaa huomioon että moottoripyörä pysähtyy paljon autoja nopeammin, ja se aiheuttaa muita kuolinuhreja kuin itse kuski äärimmäisen harvoin.

Rohkenen epäillä tätä. Joskus nuorempana todettiin, että kaverin uusi piikki joku aprilia ja toyota corolla vai mikä se nyt sillä kertaa olikaan halpisauto (normaalirengastuksella, 175 mm max), pysähtyvät yhtä nopeasti.

Nykyaikaisilla autoilla 100-0 km/h pysähdys menee hyvinkin alle 40 metrin.

Vierailija

Hyvissä olosuhteissa taitava moottoripyöräilijä voi pysäyttää pyöränsä ehkä hitusen lyhyemmällä matkalla, kuin autoilija. Kuitenkin normaaleissa olosuhteissa pyörä voi pysähtyä merkittävästi hitaammin kuin auto. Märkä tienpinta, hiekka tai muut tien epäpuhtaudet vaikuttavat todella paljon. Lisäksi kaarteessa jarruttaminen on paljon haastavampaa kuin autolla, sillä jarrutus pyrkii nostamaan pyörän vaakasuoraan. Tämän lisäksi varomaton jarrutus voi kaataa pyörän. Olen havainnut, että yllättävän monet motoristit eivät hallitse pyöränsä tehokasta pysäyttämistä kunnolla. Pahimmat tapaukset uskaltavat käyttää vain takajarrua pelätessään etupyörän lukkiutumista. Tehokkaassa jarrutuksessa takapyörä voi vaikka nousta hitusen ilmaan ja osaava kuljettaja hallitsee edelleen tilanteen. Pyörällä temppuilu kyllä mielestäni kehittää huomattavasti pyörän hallintakykyä ääritilanteissa, mutta temppuilijat toisaalta ajavat usein riskirajoilla ja tämän vuoksi joutuvat usein onnettomuuksiin.

Vierailija

Nykyisinhän moottoripyöriinkin alkaa tulla lukkiutumattomia jarruja, jotka parantavat turvallisuutta huomattavasti juuri märällä tai hiekkaisella tienpinnalla jarrutettaessa. Tehokkaimman jarrutuksen (suoraan ajaessa) saa, kun jarruttaa takajarrulla vähän ennen etujarrulla jarruttamista. Tällöin takajousi painuu alas, pyörän painopiste madaltuu ja etujarrua voi painaa kovempaa. Takajarrun lukkiutuminen ei ole ongelma (suoraan ajaessa), koska pyörän hallittavuus ei muutu.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
teini
(...) Tämän takia pyörillä tulisi saada ajaa 20-30km/h ylinopeutta, tai antaa pienempiä sakkorangaistuksia. Sakot ovat jo ylimitoitettuja suhteessa muun muassa raiskauksiin, pahoinpitelyihin yms oikeisiin rikoksiin.

Lähestyt asian ydintä teini. Sano olenko väärässä kun sanon, että ihminen jonka mielestä kaikkia koskeva sääntö ei koske häntä, ajattelee olevansa kaikkien yläpuolella.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Moottoripyörä on hyvä väline luonnonvalinnan kannalta. Koheltajat karsiutuvat muonavahvuudesta. Darwinismin on pakko toteutua tavalla tai toisella, nyt kun yksityinen sodankäynti ja kaksintaistelut eivät ole enää sallittuja.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Darwinin valinnasta esimerkki muutaman vuoden takaa.

Ajelin pikkutietä urheiluautollani ja viritetty teinibemari kaahasi ohitse. Sattumalta 8-tietä myöhemmin ajaessani sama bemari kääntyi sivutieltä eteen ja pyyhälsin ohi, kun en viitsinyt jarruttaakaan. Kääntyessäni sitten Raumalle ajoin liittymän 90 asteen rampin sallittua 80 km/h ja bemari samaa vauhtia perässä - mutta metsähallituksen puolelta! Ei ymmärtänyt, että urheiluautolla ja teinibemarilla ei ole sama suorituskyky - ja ajolinjoissakin oli hieman eroa...

Kuski selvisi kuitenkin saman tien takaisin tielle ja päätyi seuraaviin liikennevaloihinkin perääni - oli "hivenen" kalpea kuski!

Vierailija
shat
Nykyisinhän moottoripyöriinkin alkaa tulla lukkiutumattomia jarruja, jotka parantavat turvallisuutta huomattavasti juuri märällä tai hiekkaisella tienpinnalla jarrutettaessa. Tehokkaimman jarrutuksen (suoraan ajaessa) saa, kun jarruttaa takajarrulla vähän ennen etujarrulla jarruttamista. Tällöin takajousi painuu alas, pyörän painopiste madaltuu ja etujarrua voi painaa kovempaa. Takajarrun lukkiutuminen ei ole ongelma (suoraan ajaessa), koska pyörän hallittavuus ei muutu.

Lukkiutumattomat ovat paikallaan jos ajajan taidot eivät ole hyvällä tasolla tai ajomäärä, eli harjoittelu on pientä. Hyvin harjoitelleelle niillä ei ole juuri merkitystä. Ne vievät aina osan jarrutustehosta.
Jarrutuksessa ratkaisee kova aloitus, jossa eturenkaan pito vielä riittää. Se voi hieman lukkiutuakin ja takapyörä voi nousta ilmaan. Jarrutusvoimaa säätämällä pidetään paino etupyörällä, jolloin sen pito on maksimissaan. Tietyissä tilanteissa jarrun pummppaaminen auttaa, varsinkin kun alusta on likainen tai liukas. Kaarteissa jarrutettaessa kannattaa käyttää kaikki tila mitä on. Vaikka penkalle saakkaa jos on pakko.
Epäpuhtaudet ja tien vauriot ylläättävät helposti. Niihinkin auttaa taito ohjata ja jarruttaa oikein.

Varokaa autoja

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat