Joukkoliikenne on huomisen vastuuta yhteiskunnasta

Seuraa 
Viestejä7184
Liittynyt9.9.2005

[size=150:2e38vn9k]Joukkoliikenne on vastuullista huomista[/size:2e38vn9k]

Valtakunnallinen sanomalehti jakoi sisässään maksetun ilmoituksen tyytyväisimmistä itsensä liikuttelijoista. Joukkoliikennettä käyttävät olivat kaikkein tyytyväisimpiä omaan valintaansa kulkijoina markkinatalouspyörässä, siirrellessämme itseämme paikasta toiseen. On vastuullista yhteiskunta- ja ympäristöpolitiikkaa valita kulkumuodokseen yleiset liikkumisvälineet, siellä missä se on tarjottuna.

Kasvuhokemassa olevat suuremmat kaupunkimme vaikeroivat yksityisautoilijoina ruuhkista, punaisissa seisomisesta ja parkkipaikkojen puutteesta. Seisova ja käyvä henkilöauto on suurin saastuttaja ajettua kilometriä kohden per matkustaja.

Kaupunkien parkkipaikat on täynnä silloin, kun sitä ruutua tarvitsee - parkkiliisa lisäksi muistuttelee kiireessä väärin pysäköinneistä. Suuremmissa kaupungeissa työmatkoihin ja työajan sisällä mm. kokouksiin siirrot kaupungin sisällä, ottavat melkoisesti aikaa, ollen myös tuottamatonta työnantajallensa.

Henkilöauton käyttö tyypillisesti matkustaja per auto on luonnonvarojen ja energian tuhlaamista, mutta tosin valinnan riemukasta vapautta. Yksinajelussa on myös vahingoniloinen tapa päästä haukkumaan muiden vääristä ajotavoista ja vitkastelusta; sillä juuri itse ajava kuski on se paras tietäjä, kuinka jouhevasti kaistoilla suhahdellaan.

Yksityiset autot vievät kaupunkisuunnittelulta runsaasti hyödyllistä ja arvokasta tonttimaata rakennuksilta, puistoilta ja kevyeltä liikenteeltä, erityisesti polkupyöräilijöiltä. Poistamalla henkilöautot kokonaan keskustoista, vapautuu merkittävästi vapaata maata uusille ideoille aina niukkuuden alla olevista neliöistä.

Joukkoliikenne on huomisen kulkemistapa. Yksi bussi vie jopa 60 henkilöä, raitiovaunu jopa 100 ja metroon menee muutamalle kymmenelle metrille leveydellä kolme metriä parhaimmillaan satoja henkilöitä. Tarvittavan kulkemisneliömetrimäärän henkilölukusuhde on joukkoliikenteessä aivan ylivoimainen, samoin kuin tarvittava energiamäärä per matkustaja.

Nyt joukkoliikenne informoi itseään positiivisten ihmisten tapana siirtää itseään työhön ja kotiin sekä harrasteisiin ynnä muuhun vapaa-aikaan. Seuraavaksi tyytyväisimpiä valitsemaansa tapaan ovat jalankulkijat ja sitten pyöräilijät. Erittäin tyytyväisiä yksityisautoiluun on 0 prosenttia, julkisen tavan käyttäjissä vastaava prosentti on 23 (liikennebarometri 2004, Otantatutkmius Oy).

Joukkoliikennettä haja-asutusalueilla vaikeuttaa sen vähäinen käyttö, koska väki on paennut keskuksiin ja suurempiin kaupunkeihin - palatakseen osin suurina ikäluokkina takaisin kotikonnuilleen etsien elämänlaatua ja -rauhaa kilpajuoksullisen työelämävaiheen jälkeen.

Joukkoliikenne paranisi huomattavasti koko maassa, mikäli käyttöasteet nousisivat. On varmaa, että yhteiskunta järjestää "joka paikkaan" modernin joukkoliikenteen, jos saavutamme korkean käytettävyyden. Kysymyksessä on kannattavuuslaskelma suoritettaviin investointeihin ja käyttömenoihin nähden. Nyt tulisikin laskea, kuinka lippujen hintojen kävisi esim. 50, 60, 70 ja jopa 80-90% käyttöasteilla; lippujen hinnat laskevat käyttöasteen noustessa. Lisääntyvä joukkoliikenteen käyttö vähentää ympäristökuormaa ja siksi se on myös yhteiskunnallisesti kannustettava muoto liikkua.

Kansalaisten siirtyessä rauta- ja paripyörille (linja-autot/ pienbussilinjat) saavuttaa yhteiskunta säästöjä, joita voidaan kohdentaa joukkoliikenteen edelleenkehittämiseen. Verkoston tihentyessä kulunut siirtoaika paikasta toiseen vähenee ja tyytyväisyys kasvaa. Tyytyväisyyden kasvaessa työpäivän motivaatio paranee ja ihmiset huomaavat liikennevalotörttöilijöiden sijasta positiisempia tapahtumia. Joukkoliikenteessä on myös mahdollisuus tavata kanssaihmisiä helpotteeksi useiden yksinoloon

Joukkoliikenteen tarjoajat voisivat tehdä yhteiskuntatakuuhinnoittelun esim. saavutettaessa 80% käyttöaste, jolloin kulkemisen hinta ei olekkaan 1,45 euroa per päivä (pääkaupunkiseutu/HKL), vaan esim. 0,95 euroa. Markkinataloudessa hinta on yleensä suurin valintatekijä. On varmaa, että käyttöasteen parantuessa on varaa hintojen alennuksiin (myös vuorojen lisäämiseksi), nythän monet julkiset vuorot menevat vain 10-30% käyttöasteella.

Joukkoliikennettä ei voida asettaa kaupungin/ kunnan rahareikien täyttäjäksi, se on liiketoiminnallinen palvelu kansalaisille, kuten kunnallisten energiayhtiöidenkin pitäisi olla. Yhteiskunnan järjestämissä palveluissa veroilla säädelleen kulutusta, ei voittoa maksimoimalla.

Seuraava laaja projekti onkin siirtää kaikki julkiset kulkuvälineet liikkumaan sähköllä ja kaasulla. Erityisesti sähköä voidaan suosia, koska enenevässä määrin huomisen sähkö tuotetaan ydinvoimaloissa ja se on tunnetusti toistaiseksi vähäpäästöisintä sisältäen kuitenkin vastuuta tuhansiksi vuosiksi.

Kiinalaiset ajoivat vielä pari vuosikymmentä sitten liikuntasuorituksensa paikasta toiseen polkupyörillä, heidän ollen edelleenkin yksi vähäylipainoisimpia kansakuntia. Lopullinen kulkeminen tapahtuu lyhytmatkoilla omalla ruismoottorilla tuottaen positiivisen mielenlaadun lisäksi fyysistä kuntoa.

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (139)

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7184
Liittynyt9.9.2005
Sigmund
Laarum

................

Vannoutunut yksityisautoilija ?

Uskoa siihen, että kaikki päästö-, energia-, ruuhka- ja tuotanto-ongelmat ratkaistaan....

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Sittenkunminustatuleemaailmandiktaattori(TM), yksityisautoilu kielletään lailla kaupunkien keskustoissa ja joka hemmetin syrjäkyläänkin pääsee vähintään kolmasti päivässä julkisilla. Ja pyöräteitä rakennetaan valovuositolkulla lisää.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7184
Liittynyt9.9.2005
asdf
Liirum.

..................

Jeps, olet oikeassa vastineessasi: aloituksessa olisi pitänyt olla ratkaiseva seikka valinnan vapauden hinnasta, yksityisautoilu on kuluttavampaa ja käy loppujen lopuksi energiakuluttavampana koko eliöstön etujen päälle, jolloin valittaessa kuluttavampi vaihtoehto, olisi siinä oltava ns. haittavero.

Valinnan oikeus ja vapaus on myös vastuuta muusta luonnosta/yhteisöstä ja tuo seikka jäi mainitsematta tässä aloituksessa, ...lähinnä modernia ja kehittynyttä yhteiskuntaa koskevassa yhteiskuntaongelmassa, mitä juuri mm. osin yksityisautoilu on kaikkinensa.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7184
Liittynyt9.9.2005
Pikku Gen
Sittenkunminustatuleemaailmandiktaattori(TM), yksityisautoilu kielletään lailla kaupunkien keskustoissa ja joka hemmetin syrjäkyläänkin pääsee vähintään kolmasti päivässä julkisilla. Ja pyöräteitä rakennetaan valovuositolkulla lisää.

...............

Haluat siis hajasijoittaa ihmiset uudelleen sinne, mistä he ovat lähteneetkin...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija

Ajan melkein kaikki ajoni yksin henkilöautolla. Jos ajaisin bussilla edestakaisin alle kymmenen kilometrin matkan niin se maksaisi 5.20e jos ei ole vielä tuostakin noussut. Autolla menee polttoaineisiin samalla reissulla alle euro vaikka miten ajaisi. Omalla autolla pääsee aina pisteestä a pisteeseen b. Ei pisteen viereen. Lisäksi omassa autossa on aina tilaa ja se kulkee tarvittaessa myös yöllä.

Junalla vaikkapa Oulusta Helsinkiin pääsen edestakasin kohtuulliseen 140 euron hintaan. Jos viitsisi ajaa niin yksin autolla pääsisi paljon halvemmalla.

Vierailija

Haja-asutusalueilla ei voi olla joukkoliikennettä sanan varsinaisessa merkityksessä, koska siellä ei ole joukkoja kulkemassa mihinkään säännöllisesti. Vain yksittäisiä ihmisiä silloin tällöin.

Joukkoliikenteestä puheenollen: länsimetro pitäisi saada a.s.a.p. rakennettua. Nyt joku taho on löytänyt sattumalta juuri kaavoitetun metron radalta ison määrän tutkimusta vaativia luonto- muinaismuistokohteita yms. Mitä ihmeen kulttuurihistoriaa voi olla maan alla? Vai sattuvatko ne olemaan juuri suunniteltujen asemien kohdalla? Uskomatonta tahallista hidastamista, mistä tulisi rankaista oikeustoimin.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Ilkka Luoma

Jeps, olet oikeassa vastineessasi: aloituksessa olisi pitänyt olla ratkaiseva seikka valinnan vapauden hinnasta, yksityisautoilu on kuluttavampaa ja käy loppujen lopuksi energiakuluttavampana koko eliöstön etujen päälle, jolloin valittaessa kuluttavampi vaihtoehto, olisi siinä oltava ns. haittavero.

No jaa. Autoilustahan ei muuten juurikaan veroteta auton tai bensan suhteen...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7184
Liittynyt9.9.2005
bosoni
Ilkka Luoma

Jeps, olet oikeassa vastineessasi: aloituksessa olisi pitänyt olla ratkaiseva seikka valinnan vapauden hinnasta, yksityisautoilu on kuluttavampaa ja käy loppujen lopuksi energiakuluttavampana koko eliöstön etujen päälle, jolloin valittaessa kuluttavampi vaihtoehto, olisi siinä oltava ns. haittavero.



No jaa. Autoilustahan ei muuten juurikaan veroteta auton tai bensan suhteen...

.................

Autoilusta ja bensasta verotetaan ratkaisevat eurot valtion kassaan, sis. alv.

Yksityisautoilun rasite sattuu kaikkinensa olemaan huomattavasti suurempi, kuin nuo autoiluverot. Jos otamme huomioon koko sitä varten tehdyn infran, niin sen hinta + ylläpito veisivät kaiken yksityisautoiluun sälytetyn verovarannon..., autoilija vain unohtaa mm. lähinnä katujen tonttiarvot esim. keskustoissa.

Kuljettaessa vain julkisilla, tie- ja katuverkostosta voisi purkaa esim. rakennusneliöitä huomattavat määrät. Joku voisi laskea kuinka paljon yksityisautoilu vie katuverkostosta, ...siis julkinen-, fillarointi- ja kävelyverkostot jätettäisiin.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma

Joukkoliikenne paranisi huomattavasti koko maassa, mikäli käyttöasteet nousisivat. On varmaa, että yhteiskunta järjestää "joka paikkaan" modernin joukkoliikenteen, jos saavutamme korkean käytettävyyden. Kysymyksessä on kannattavuuslaskelma suoritettaviin investointeihin ja käyttömenoihin nähden. Nyt tulisikin laskea, kuinka lippujen hintojen kävisi esim. 50, 60, 70 ja jopa 80-90% käyttöasteilla; lippujen hinnat laskevat käyttöasteen noustessa. Lisääntyvä joukkoliikenteen käyttö vähentää ympäristökuormaa ja siksi se on myös yhteiskunnallisesti kannustettava muoto liikkua.

Ilkka Luoma

Tätä asiaa on laskettu iät ja ajat. Ensimmäinen joukkoliikenteen muoto oli vesiliikennettä. Sen verran tärkeä asia oli kuitenkin, että jopa vainaja sai kolikon mukaansa viimeiselle matkalleen lautturimaksua varten.

Investoinnitkin ovat jo tehty, tie- ja rataverkko on jo olemassa samoin kun kalustoakin. Joukkoliikennekalustoakin valmistavaa teollisuutta meillä on.
Määrätyillä reiteillä matkustajia ei vain saa riittävästi. Maaseudulla on karsittu joukkoliikennettä kannattamattomuuden vuoksi, tämä on tuttu asia jokaiselle.
Taajamissa ongelma on halu muuttaa pientaloalueille. Neliökilometrille mahtuu maksimissaan muutama sata omakotitaloa, josta aamulla lähdetään ja illalla tullaan takaisin. Ruuhkahuiput sattuvat muutaman tunnin ajaksi ja muuten ei matkustajia juurikaan ole.
Jos bussi kulkee harvoin tai pysäkille on pitkä matka ei sitä käytetä vaan hankitaan oma auto.

Vierailija
Ilkka Luoma

Kiinalaiset ajoivat vielä pari vuosikymmentä sitten liikuntasuorituksensa paikasta toiseen polkupyörillä, heidän ollen edelleenkin yksi vähäylipainoisimpia kansakuntia. Lopullinen kulkeminen tapahtuu lyhytmatkoilla omalla ruismoottorilla tuottaen positiivisen mielenlaadun lisäksi fyysistä kuntoa.

Ilkka Luoma

Orjan asemassa diktatuurisessa Kiinassa asuva maatyöläinen kantaa edelleenkin raskaita taakkoja paikasta toiseen.
Järkevämpää yksilön ja yhteisön kannalta olisi käyttää vaikka kottikärryjä: siirrettävää tavaramäärää voisi kasvattaa ja fyysinen rasitus olisi pienempi.
Mutta mitäpä väliä tuollaisella maatyöläisellä on Kiinaa johtavalle eliitille ja siksi häneltä puuttuu perusihmisoikeudetkin. Osassa Kiinaa elintaso kasvaa kolmannessa potenssissa mutta sinne hänellä ei ole mahdollista laillisesti päästä.

Mutta kunto kiinalaisella työläisellä on varmasti hyvä.

Vierailija

Julkisen- ja joukkoliikenteen määritelmät wikipediasta:

Julkinen liikenne kattaa kaikki liikenteen muodot, joissa matkustaja ei itse omista tai hallitse kulkuneuvoaan. Julkinen liikenne on siis kenen tahansa vapaasti käytettävissä, joskin yleensä vain rahallista korvausta vastaan. Käsite on lähes muttei täysin yhteneväinen joukkoliikenteen kanssa, jossa samalla kulkuneuvolla liikkuu useampia toisilleen vieraita matkustajia yhtä aikaa. Joukkoliikennettä kutsuttiin ennen kollektiiviliikenne-nimellä.

Vierailija

Jyväskylässa kulkee paikallisliikenne yllättävänkin hyvin. Paikasta A paikkaan B pääsee nopeasti ja kohtuullisen edullisesti (kk-lippu 45,5 € ilman alennuksia). Tosin kaupunki tukee vuonna 2007 liikenneyhtiötä avokätisesti.

Lisäksi järven ympärille rakennettu kevyenliikenteenväylä toimii mallikkaasti.

En siis näe järkevää syytä ajella omalla autolla työmatkoja jne.

Vierailija
Kuljettaessa vain julkisilla, tie- ja katuverkostosta voisi purkaa esim. rakennusneliöitä huomattavat määrät.

Luoma et elä reaalimaailmassa. Edes poliitikon ei tulisi kirjoittaa tai puhua ääneen kaikkia näkemiänsä unia tai haavekuvia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat