Seuraa 
Viestejä45973

Mitä olette nähneet taivaalla, siis yöllä? ;S

Sivut

Kommentit (25)

enmäs oo mitää kummosta nähny.. paitsi kerra jonku iha ihmeellisen viissakarisen tähden muotosen pyörivän hökötyksen... se niinku liikkku eteempäi ja pyöri hitaasti... oisko ollu jotai sentin kokonen taivaalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olisiko ollut noin 12 vuotta sitten asuessani tuolloin Pohjanmaalla, kun näkyi useina öinä talvella hemmetin komeita revontulia. Taivas suorastaan leiskui paikoin punaisena ja vihreänä kuin ilotulituksen yhteydessä. Olen myös nähnyt muutaman komeetan. Supernovakin olisi kyllä kiintoisa...

Andúril
Olisiko ollut noin 12 vuotta sitten asuessani tuolloin Pohjanmaalla, kun näkyi useina öinä talvella hemmetin komeita revontulia. Taivas suorastaan leiskui paikoin punaisena ja vihreänä kuin ilotulituksen yhteydessä. Olen myös nähnyt muutaman komeetan. Supernovakin olisi kyllä kiintoisa...

En oo nähny revontulia ollenkaa,... mut pari tähden lentoo oon nähny

Olikohan se nyt elokuussa, kun taivas leiskui ja välkkyi revontulista. En kyllä koskaan muista nähneeni yhtä eläväisiä revontulia, välkehtivät ja aaltoilivat lakkaamatta. Kovin ovat harvinaisia siihen aikaan vuodesta, ja varsinkin auringonkin aktiivisuuden ollessa nyt matala.

Harmittaa kyllä, että missasin vuonna 1990 täydellisen auringonpimennyksen, seuraava kun tapahtuu Suomessa vasta vuonna 2126. Täytyy varmaankin tyytyä lähtemään joskus ulkomaille katselemaan sellaista.

Kyllä helposti komein kohde taivaalla on oma Linnunrata pölyjuovineen ja kirkastumineen. Varsinkin katsottuna etelästä. Supernovia on tullut kyllä nähtyä, viimeisin mahdollisesti SN2004ET. Katsottavaa kyllä riittää.

Never

olen nähnyt "pyrstötähden" kerran yöllä kun oli joku 8v ja muistan sen hetken kuin eilisen..kai se oli pyrstötähti..ainakin vanhemmat sanoivat niin sillä se oli sellanen punainen pallo jossa oli hohtava tulinen pyrstö

Kerran oli taivaalla ruuhkaa, siellä paistoi aurinko ja toine
aurinkoa muistuttava kohde, joka oli luultavasti halo.
Sen lisäksi taivaalla oli kolme sateenkaarta. Harmi
ettei ollut kameraa mukana.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313

olen nähnyt nopean välähdyksen kirkkaalla tähtitaivaalla talvella. Kesto oli varmaan alle puoli sekuntia, ja se oli kirkkaampi ja isompi kuin yksikään tähti, mutta ei mikään älyttömän kokoinen.

Olisiko voinut olla supernova?

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Maalaisjärki
olen nähnyt nopean välähdyksen kirkkaalla tähtitaivaalla talvella. Kesto oli varmaan alle puoli sekuntia, ja se oli kirkkaampi ja isompi kuin yksikään tähti, mutta ei mikään älyttömän kokoinen.

ei supernova sellane oo...? mäki näin sellasen ihme välähyksen mut se ei ollu tähde lento.. oon nähny tähdenlentoja 2, mut toi oli erillainen...

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210

"Keräilen" haloilmiöitä. Yksi parhaista oli triplasateenkaari, sivuauringon olen nähnyt parikin kertaa, pilarin kerran ja kuunkehän useasti. Yksi kaverini väittää, että Venus tekisi myös kehän äärimmäisen harvoin ja aivan tietyissä olosuhteissa. Se pitäisi vielä nähdä.

Ai niin, sivusateenkaari on myös hieno. Ja punainen sateenkaari, joka näkyy kun aurinko on tarpeeksi alhaalla että valo taittuu punaisena...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä34649
Maalaisjärki

Ei, paljain silmin nähtyjä supernovia ei ole havaittu vuosikymmeniin. Supernova on paljon hitaampi ilmiö. Sen kirkastuminen vie päiviä ja hiipuminen kestää viikkoja.

Tuossa on todennäköisimmin kyse satelliitin aurinkopaneelista heijastuvasta valosta. Se on ollut radallaan hetken asennossa, jossa Auringon valo heijastuu suoraan silmiisi. Jokainen lienee kokeillut häikäistä kaveria rannekellon lasista samaan tapaan heijastuneella valolla.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313
Neutroni
Maalaisjärki

Ei, paljain silmin nähtyjä supernovia ei ole havaittu vuosikymmeniin. Supernova on paljon hitaampi ilmiö. Sen kirkastuminen vie päiviä ja hiipuminen kestää viikkoja.

Tuossa on todennäköisimmin kyse satelliitin aurinkopaneelista heijastuvasta valosta. Se on ollut radallaan hetken asennossa, jossa Auringon valo heijastuu suoraan silmiisi. Jokainen lienee kokeillut häikäistä kaveria rannekellon lasista samaan tapaan heijastuneella valolla.

Se välähdys oli paikallaan. Satuin juuri katsomaan siihen suuntaan. Olen nähnyt näitä paneelin loimotuksia pari kertaa ennenkin, mutta ei tämä ollut sellainen.

Paneelin olen nähnyt tosiaan kaksi kertaa, ja molemmat oli tasaisessa liikkeessä tapahtunut kirkastuminen, ja himmeneminen. Kestoltaan noin arvioisin n. 5 - 7 sekuntia. Väriltään vihertävä.

Kerran näin suurimman vihertävän tähdenlennon ikinä. Ajoin exäni ja kaverini kanssa turun moottoritien suunnasta helsinkiin päin kehä2 kohdalla, ja suoraan edessä tuli alas n. kello 1 - 7 suuntaisesti kirkas vihreä meteori. Varmasti tuli maahan asti jotain. Me kaikki kolme oltiin aika suut auki.

Ja voitte unohtaa pienet tähdenlennot jotka jättää neulanohuen pyrstön, tää mikä nähtiin oli aivan eriluokkaa.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat