Seuraa 
Viestejä45973

Katsoitteko uusinta Tiede-lehteä? Joka kolmas ei usko että ihminen on polveutunut apinasta.
Polveutumiseen 3. eniten uskoo ruotsalaiset, suomalaiset ovat 17 sijalla.

Sivut

Kommentit (21)

Lauvii
Katsoitteko uusinta Tiede-lehteä? Joka kolmas ei usko että ihminen on polveutunut apinasta.
Kuka sitä nyt haluaa apina olla Ja se puuttuva rengas puuttuu vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oikeastiko? Korjasin vain teinin kommentin. Mutta aihe vain kommentoi lehden kirjoitusta, missä oli että kolmasosa suomalaisista ei usko ihmisen polveutuvan apinasta.

Lauvii
Oikeastiko? Korjasin vain teinin kommentin. Mutta aihe vain kommentoi lehden kirjoitusta, missä oli että kolmasosa suomalaisista ei usko ihmisen polveutuvan apinasta.

"Alemmista eläimistä" kuului tarkka sananmuoto. Ei minustakaan koska minusta mikään eläin ei ole "alempi" kuin ihminen vaikka kukkakärpäsiä Raiditankin. Olemme apinoita jotka nousivat pystyyn.

/Lajiutumisprosessihan saattaa olla pahasti kesken?

Poikkitieteelliseen todistusaineistoon vedoten on varsin luonnollista että vain 1/3 kansastamme uskoo evoluutioon. Kaksi kolmasosaa on vasta hiljan laskeutunut puusta eikä kokonaisen kansan tajunnan kvanttiloikka voi hetikään tapahtua?
Islantilaisista 9/10 uskoo kädellisistä polveutumiseen, mikä sekin on hyvin luonnollista. Islannissa ei enää aikoihin ole ollut metsiä ja saaren kädelliset ovat mitä ilmeisimmin laskeutuneet puista kovasti paljon aikaisemmin kun kotoiset sukulaisemme?

Oliko asettelu tosiaan muotoa "polveutuuko ihminen alemmista eläimistä"? Jos oli, niin olisin vastannut että "en usko". "kehityksen portaat" "alemmista ylempiin muotoihin" on yksinkertaisesti väärä. Kyllä ne muutkin muuntuu -eri suuntiin vain kulkevat.

Tämä tarkoittaa sitä, että olen joko kaappikreationisti -tai sitten tutkimuksesta tehdyt päätelmät ovat ns."hätäisiä".

installer
Seuraa 
Viestejä9908

Jostain puukiipijöistähän sekä apinat että ihmisapinat kai polveutuvat,
tilasto osoittaa mielestäni sen että suomalaisilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta tämäntyyliseen "turhaan tietoon" perehtymiseen.

On liian kova kiire opiskella työpaikkakoulutuksissa ja haalia mammonaa että saadaan se velkainen iso omakotitalo maksettua 30 vuoden kuluttua.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

kytoann
Seuraa 
Viestejä1964
squirrel
Oliko asettelu tosiaan muotoa "polveutuuko ihminen alemmista eläimistä"?

Gallupin väite kuului: Nykyihmiset polveutuvat varhaisemmista eläinlajeista.

Sehän sisältää selkeästi väitteen, että ihminen on yksi eläinlaji. Ehkäpä siinä väitteen hylänneessä joukossa on niitä, joiden mielestä ihminen ei ole eläin, vaikka polveutuisikin niistä?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Lauvii

Heiiii, en minäkään usko. En ole uskovainen. Teorioita on. Kukaan ei 100% varmuudella tiedä, ei takuulla edes 50% varmuudella. Jotta uskoa en halua. Olettaa voin että näin olisi käynyt. Ehkä. Mutta uskoa? Ei, en usko.

Uskoa voi vaikkei olisi hihhulikaan. Usko-sanan ovat uskovaiset korruptoineet ja varastaneet, kyllä ihminen voi uskoa vaikka ei uskoisi jumalaan tai muuhun sellaiseen huuhaaseen.

Eihän mitään voi tietää varmasti, paitsi sovituissa abstraktioissa kuten matematiikassa. Mutta ei oikeassa elämässä.

Ja tosiaan se kysymys oli "Nykyihmiset kehittyivät varhaisemmista eläinlajeista?", mutta tarkoittaako se, ettei ihminen ole eläin? Ei siinä nyt ainakaan mainita että ihminen on eläin.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1964

Tässä tulee taas nämä uskoa -sanan erilaiset merkitykset. Minä voin sanoa, että uskon polveutumiseen = sen tiedon mukaan, mikä minulla on, pidän sitä erittäin todennäköisenä.

Samoin voin sanoa että uskon, että vesi koostuu molekyyleistä, joissa on kaksi vetyatomia ja yksi happiatomi. Tai että uskon, että yöksi tulee pakkanen, koska näkyy taivas kirkastuvan.

Eikös ruotsin "tro" -sanalla ole samanlaiset merkitykset?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

taksikuski
Seuraa 
Viestejä246

Olisi ihan mielenkiintoista tietää syitä moiseen prosenttimäärään Suomen osalta. Joskus olen pohtinut itse, että useat suomalaiset haluavat vielä säilyttää uskon jollakin tasolla yliluonnolliseen " Jumalatodellisuuteen," vaikka sitä ei liialti pohdita taikka ilmaista. Se on vain näin. Uskotaan. Isät ja isien isätkin ovat uskoneet.

Valitettavasti taas evoluutio käsitteenä on leimautunut näille " uskovaisille " ateismin julistajien myötä, koska vahvaa ateismia ( yhtä uskonnollista uskoa ) on perusteltu muun muassa evoluution havainnoilla, vaikka todellisuudessa evoluutiokin yhtenä naturalistisena tieteellisenä teoriana/paradigmana ei OTA KANTAA esim. Jumalan ja jumalien olemassaloon/ tai olemattomuuteen. Naturalismi ei anna siihen mahdollisuuksia.

Olisi siis parempi evoluution hyväksyttävyyden kannalta jättää syrjään tälläiset kytkökset maailmankatsomuksellisiin tekijöihin. Olkoon evoluutio puhdasta naturalistista tiedettä, ja muut muuta. Ateismia voi toki julistaa, mutta silloin perustelut tulee selittää niin, että ne ovat rationaalisia maailmankatsomuksellisia tulkintoja, jotka ovat saaneet vahvistusta mm uskonto- historialliskriitisyydestä, tieteistä mm biologiasta, mutta eivät siis ole biologian ja yleensä naturalistisen tieteen suoria tieteellisiä johtopäätöksiä.

Useampi voisi vakuuttua ihmisapinuudestaan, jos saisi samalla säilyttää lapsellisen ja tieteellisesti käsittämättömän uskonsa Jumalaan. taksikuskikin on yksi tälläinen evoluutiosta vakuuttunut Jumalan hullu.

Toisaalta tietenkin kirkon pitäisi entistä enemmän muistuttaa, että luomisusko ei ole tieteellinen kertomus, vaan aikansa kuvasaarna, jota ei ole tarkoitus kirjaimellisesti tulkita. Kristitty voi olla samaan aikaan vaikka biologi, joka on erikoistunut evoluutioon.

kytoann
Tässä tulee taas nämä uskoa -sanan erilaiset merkitykset. Minä voin sanoa, että uskon polveutumiseen = sen tiedon mukaan, mikä minulla on, pidän sitä erittäin todennäköisenä.

Samoin voin sanoa että uskon, että vesi koostuu molekyyleistä, joissa on kaksi vetyatomia ja yksi happiatomi. Tai että uskon, että yöksi tulee pakkanen, koska näkyy taivas kirkastuvan.

Eikös ruotsin "tro" -sanalla ole samanlaiset merkitykset?

On samat merkitykset.

tro = övertygelse att något är sant
Exempel : kan man sätta tro till sådana rykten?
exempel : (göra något) i god tro ("utan att ana att något är fel")

tro = religiös övertygelse, lära, religion
Exempel : (göra något) i god tro ("utan att ana att något är fel")
Sammansättningar/avledningar : folktro, bokstavstro

Se olen vain minä joka en mielelläni käytä sanaa uskoa. On ollut monta "makeaa" kiista ruotsalaisilla foorumeilla uskovaisten ihmisten kanssa sanasta uskoa. Ei sen kummempaa. Käytän mieluummin sanoja luulen tai oletan. Samaahan se tarkoittaa mutta sanat eivät oikeastaan viittaa uskontoon ja uskoon. Se on kai makuasia miten haluaa ilmaista tätä asiaa. Minä yritän karttaa sanaa usko.

Siis eikö nimenomaan ole niin että ihminen ei ole kehittynyt apinasta, vaan apinat ja ihmiset ovat kehittynyt samasta lajista? (evoluution mukaan) Uusimmassakin tiede-lehdessä puhuttiin "ihmisen polveutumisesta apinasta", mitä ihmettelin.

EDIT: Evoluution mukaan.

Siis eikö nimenomaan ole niin että ihminen ei ole kehittynyt apinasta, vaan apinat ja ihmiset ovat kehittynyt samasta lajista? (evoluution mukaan) Uusimmassakin tiede-lehdessä puhuttiin "ihmisen polveutumisesta apinasta", mitä ihmettelin.

No siis sinäänsä yleistys "ihmisen polveutumisesta apinasta" on oikeassa siinä, että meidän yhteinen kanta-isämme (Most recent common ancestor)
Oli "apinamaisempi" kuin kuin nykyihminen mutta omasi myös ihmisille tyypillisiä piirteitä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat