Seuraa 
Viestejä45973

Alempana on keskustelu Ahvenanmaan mahdollisesta itsenäistymisestä. Mitä olette mieltä, voisiko puolestaan itsenäinen saamelaisvaltio tulla omillaan toimeen. Siihen lohkaistaisiin alueita Suomesta, Ruotsista, Norjasta ja Venäjältä.

Mitä Lapin tai sen osan menetys Suomelle merkitsisi.

Sivut

Kommentit (101)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Vaikea sanoa. Millaisia toimeentulomahdollisuuksia tällaisella saamelaisvaltiolla olisi? Kesittyisivätkö he porotalouteen vai hakkaisivatko he loputkin metsänsä (ne, jotka olemme heille jättäneet)? Voisi olla hyväkin ajatus.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Phony

Onhan maapallolla muitakin pikkuvaltioita, joilla ei ole armeijaa ollenkaan.

(Totta kyllä niillä valtioilla ei ole Venäjää rajanaapurina...)

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

No jovain se Lappi vieläkin tulis omilhans toimhen .
Onhan meillä talvi ja turistit, muutama kaivoski on käynnissä .
Ja uusija olhan aukomassa. Son Kittilhänki sinne Kiistalan kylhän ,tai
siihen ihan lähelle tulossa euroopan suurin kultakaivos .
Tuota suurikuusukon kaivosta siellä ootethan ku kuuta nousevaa.
Ja onhan meillä voimaloita jokka jauhavat sähköä.
Nekki tuotot ku laskettas , tiijähäntä vaikka pärjäisimmä helvetin hyvinki.
Nyhän ne voimalojen tuotot menevät kokonhans etelhän.
Son Helsingin kaupunki suurimpia mejän voimalojen omistajia.
Son seki asija että jos olsimma itsenäinen valtijo ,solis ne kalaporthakki tehty aikoja sitte ,kemijokhen. Solis turisti kalastamassa kesällä.
Nyhhän niitä ei kovinkhan monta kesällä nävy.
Son semmonenki asija että son mahoton määrä mitä matkailu työllistää, niin etelän asukhaita . Non kuulkaa kirjoilla etelässä ,täällä ne käyvät talvet töissä mutta sinne etelhän ne verons maksavat.
Ihan niinku osa turistirysistäki , nekki son etelänmiesten omistuksessa.
Hulluja ne tänne mithän veroja maksa, etelhän nekki rahat menevät.

Sanokaappa mihin me armeijjaa tarttisimma ? Sunkhan me ole minhen höökimässä. Siinäki säästäsimmä mahottomasti.
Ei se ole Monakollakhan armeijjaa, eikä Vatikaanillakhan.
Vielä jos alkasimma pankiireiksi. Olsimma me hyvin pärjääväviä ihmisijä.
No sehän on selevää ,että ei suomi niin vain Lapista luovu.
Eikä meillä ole kylliksi porukkaa ,alottaa vapaussottaa suomalaisija vasthan. Na tiijähäntä jos saisimma sen venäjän putiinin kaveriksi.
Eikä se ruottikhan mielelläns luopus Norpottenista.
Onhan siellä Jällivaaran ja Kiirunan valtavat malmikentät.
Norski ny milhän ei Ruijastans luopus. Niilläku on sillä tunturien
kätköissä niitä naton sotilastukikohtia.
Eikä ryssä luopus omista aluvheistans. Sielläku on vaikka mitä .
Malmiaki ties määräns, ja tukikohtia joka paikassa.
Niin että olhan vain alistettuna kansana , maailmanlophun asti.
Pirunko tuolle sulikäsin voipi ?

Soh, Aslak, siehän nyt levitit saamelaisten itsenäisen valtion koko Laphin!Tuo Lappi itsenäiseksi olisi kyllä ihan viisas ajatus. Ei meillä olisi mitään menetettävää jos saatas tämä sellaiseksi paratiisiksi kuin Monaco. Muutamalla monacolaisellahan on jo nyt mökki Levillä, sellaiset voisi sitten muuttaa tänne kokonaan.

Alkuperänen kirjoittaja pohti saamelaisten kansallisvaltiota. Siinä oliskin selvittämistä, että missä sen rajat ovat.

Kun tässä saamelais-lappalais-suomalaisasiassa hyvään alkuun nyt päästiin, niin kertokaa ihmeessä meille hölmöille, että mitä ne alkuperäisasukkaat oikeastaan ovat. Suomeen tuli mustalaisia 1500-luvulla, mutta ei niiä kukaan alkuperäisasukkaiksi sano. Nykyiset saamea puhuvat poropaimentolaist muuttivat nykyisille asuinpaikoilleen 1800-luvulla ja nyt ne ovat alkuperäiskansaa. Mutta ne suvut, jotka asiakirjojen perusteella ovat asuneet Lapissa samoilla mailla vähintään 1600-luvulta alkaen, eivät sitten ole alkuperäiskansaa. Ei ymmärrä, joku logiikka tästä nyt puuttuu.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

No kattoppa Ansku uuvesthan tuota alotusta.
Eikö se tuo Heppu joka tämän alkhun pani ,puhunukki valtijosta johon lohkastas osija kaikista mejän naapureista ?
Tietenki jos perustethan Saamelaisten kansallisvaltijo, sehän perustethan aluvhelle jossa Saamelaisia assuu. Ja niitähän assuu niin venäjällä ku suomessa,ruottissa ja Norjassaki.
Jos vaikkapa jollaki kansainvälisellä sopimuksella valtio perustettas ,niin
kaikista näistä maista pitäs Saamenmaahan lohkassa aluvheita.
Mutta niinko mie jo sanoin son utopijjaa tuommonen ajatus.
Nyt sitte mitä sie sanot Lapin alkuperäis kansoista mennee minun hilshen yli.
Saamelaisekko olis maka tulhet vasta 1800 luvulla tänne ?
Son kuule sillälailla non Saamelaiset asunhet yli kakstuhatta vuotta täällä.
Pyytänhet peuroja ja kalastelhet. Son ne suomalaiset tulhet vasta jälkhimpäin. !600 luvullako ruotti kehotti ihmisijä muuttamhan laphin.
Sillon son tullu etelän asukhat tänne uuvisasukhaiksi.
Niin tänne suomhen ku ruottinpuolellekki.
Alkhun non tulhet hyvin yhthen Saamelaisten kanssa, mutta sitte non alkanhet vallottamhan parhaita Saamelaisten asuinpaikkoja.
Non tulhet uuvisasukhat parhaitten kalajärvien rannoille ja karkottanhet saamelaiset. Jos ne ei muuta ole hoksanhet non polttanhet ,Saamelaisten porolaitumet. Non lyönhet jäkäläkankhat tulhen, son Saamelaisten ollu pakko muuttaa ylemmäksi.
Jos vähäki viittit kattoa kirjastoista pitäjien histuriaa, hoksaat varmasti saman minkä mieki olen aikoja sitte hoksannu.
Jos puhuthan Muonion ,Kolarin tai Kittilän ensimmäisistä asukhaista, se
aina puhuthan Suomalaisista uuvisasukhaista.
Sama son ku menhän Ruottinpuolellekki . Son jokasen pitäjän histuurian ensmäiset asukhat makamas suomalaisija, tai on silläpuolen joku
ruottalainenki. Semmosija ne histuuriat pakkaavat olemhan jokasessa lapin pitäjässä. Son se Saamelainen vai ohimennen mainittu.
Ja jos solis suomalainen saanu pittää pääns, solis Saamelaiset hävitetty niinko intiaanit ammeriikasta. Tapethinhan niitä muutamia täälläki.
Monet ne joutu menemhän vainoa pakhon kairhoin.
Niin että mistä se sie luulet, niitten Saamea puhuvien poronhoijolla elävien ihmisten tulhen Laphin 1800 luvulla ?
Son vain niin että virallisissa kirjoissa Saamelaisija ei ole otettu ees asukhaina huomijhon, enneku 1800 luvulla ko se venäjän valta tuli tännekki. Mutta siitähän ei mihinkhän päässä että täällä asu Saamelaisija paljon ennen Suomalaisija. Niinko minunki esiisät , Päiviöstä lähtijen.
Son kuule minunki suvussa niinki kaukhaiselta ajalta, ko 1500 luvulta saakka ollu asukhaita täällä keskilapissa. Nuin niinko tojistettavasti. Vaikka ei sitä Päiviötä mishän kirkonkirjoissa mainita. Mutta ihmisten muisteluksissa se killa mainithan
yhtenä Saamenkansan sankarina, seku ei ollu ihan toimettomana ku ryssän tsuudit ryösteli saamelaisija, siihen aikhan ku täällä ei vielä suomalaisia ees ollu yhthän.
Son se Päiviö elelly 1500 luvulla . Minunki suku se juurtaa alkus Päiviöstä
ja siittä ikivanhasta Vasaran suvusta, Osija tullee Suikin suvusta ja
ripahus kuulusasta Roju- Ellistäki.
Ei niitä sukuja kylläkhän virallisissa papereissa mainita, mutta muistelukset nuista kuulusista ihmisistä elävät vieläki.
Ja on Päiviö säilyny sukunimenäki tuolla Kittilässä.
Vaikka sitä nimeä ei kirkonkirjoista löyvykhän, ennenko vasta nykyajalta.
Son vasta niinko mie sanoin 1800 luvulla venäjän vallan aikhoin alettu Saamelaisijaki merkittemhän kirkonkirjhoin.
Siihen saakka non olhetku elukat, eihän niitäkhän ole kirkonkirjhoin viety. Vai olekko lukenu kirkonkirjoista Vuollon suuresta valkosesta sonnista, 1700 luvulta ?
Son vain semmonen maininta, jos son joku uuvisasukas ottanu Saamelaisen vaimoksi esimerkiksi.
Antti Juusonpoika.... puoliso Lapinsukua.
Niin että mie kysynki vielä kerran mihin perustat tietos, että
Saamea puhuvat poropaimentolaiset olis vasta 1800 luvulla muuttanhet
nykysille asuinsijoilhens? Killan non kuule asunhet täällä ijät ja ajat .
Mutta vasta 1800 luvulla niitä asukhaita on alettu kirjaamhan.

Sen kun itsenäistytte. Saatte minulta luvan. Jos jollakulla on valittamista, sanokaa, että valitukset voi osoittaa meikäläisen postilokeroon, josta ne viedään saunanpesään jatkokäsittelyyn heti kun tarvitsen sytykkeitä.

Koko kansallisvaltio on aika hölmö ajatus, kun nuo kansat tuppaavat olemaan enemmän tai vähemmän keksitty juttu ja yhden kansallisvaltion alueella asuu yleensä useampi kuin yksi kansa. Se että valtaväestöllä on suuri ääni peittää tilanteen ainakin valtaväestön edustajilta.

Odotan innolla miten Ruotsin, Norjan ja Venäjän saamelaiset, puhumattakaan jostain inarinsaamelaisista ja koltansaamelaisista jotka eivät siis pohjoissaamea ymmärrä ilman harjoitusta. Plus millä verorahoilla tämänhetkistä infrastruktuuria pyöritetään, Etelä-Suomesta kun pumpataan rahaa pohjoiseen melkoisessa määrin.

Kun on tarpeeksi solidaarisuutta, niin yhteinen kieli löytyy kyllä. Näen sieluni silmin tilanteen, jossa lapin äijät opettelevat porukalla esperantoa lisätäkseen keskinäistä yhteisymmärrystään.

Jos pohjoisella alueella olisi tarkoitus harjoittaa saamelaisten perinteisiä elinkeinoja, niin eivätköhän nuo pärjäisi, jos vaikka pari hotellia menisikin konkkaan, arvaan ma.

viinakauppa...viinakaupassa olisi etelän miestäkin mielyttävästi vapaan lapin tulevaisuus: nytkinhän onpi hyvinkin pitkälti niin, että syntyisi lappimme vapautuessa pohjoiseen uusi tulliraja, jonka ylitse sopisi raijata etelänmiehen viinaksia tosi edulliseen taxfree-hinnastoon vedoten... tietenkinsä saattaisi tälläisen yllättävän tullirajamuodollisuuden ilmaantuminen pohjoiseemme merkitä sitä, että menisi muutama virolainen lauttafirma ja sitämyöden koko viro konkursiin, koska ovat ahneuttansa kokoajan korottelemassa viinojensa taxfree-hinnastoja... tämähän onpi siis mielettömän loistava ajatus tuontialkoholikilpailun lisäämismielessä...ja kaikki se raha, joka saataisiin vapaan lapin myötä alentuneitten alkoholien taxfree-hinnastojen myötä säästettyä suuriakin lasteja tuotaessa voitaisiin panna todella laadukkaisiin savukekartonkeihin, joiden hinnat nekin tulisivat kiireenvilkkaa ales em syistä... kohottakaamme kolminkertainen eläköönhuuto vapaalle lapille...eläköön...eläköön...eläköön...

Hei Aslak -

pirä sää vaan Lappi vapaana itelläs jo ota Lapin lennosto ja ne Sevetin suuret hyttyset avuks pitämän sun pualias, kyl te pärjäätte ja ajaka asiantuntemattomat turistit hekkarin kuusee

ne Sevetin hyttyset alotti sillo muinon ko mää siäl käve ni semmottos et ulvahtiva riamust ko turistin haisto ja sit haukkas kilom palan turistis ja sit äkkin kuuse oksal syämä ja kyl me vähä kateltin niit pitkää ja häivyttii sit taas äkkin takas tän etelää

joo

hyvii voimissi sin ja tervessii z

Mummo
Onko olemassa (ja miksei olisi) joku systeemi tai periytymissäädös, jonka mukaan joku Lapissa asuva on saamelainen ja joku toinen ei?

Mummo


Saamelaiskäräjälaissa saamelaismääritelmä on hyvin häilyvä ja tähän on myös Euroopanneuvosto jo ajat sitten kiinnittänyt huomioita ja kehottanut Suomen lainsäätäjiä korjaamaan tilanteen. Saamelaiskäräjät ovatkin ehdottaneet, että määritelmä muutettaisiin kieliperusteiseksi, siis inarin, koltan tai pohjois -saameen taitoon tai henkilön vanhempien/isovanhempien ao. kielten taitoon.

mikäli tässä saamelaismääritelmässä päästään sukujuuristojani mielyttävään lopputulemaan, aion alustavasti ja muita mahdollisuuksia silmäillessäni vaatia erään lappilaisen järven kalastustakunnastoilta sekä takautuvasti että tuleutuvasti suvulleni kuuluvan osan po järvelle suoritelluista kalasteluittenhoitelumaksuista... kuitenkaan en aio po järven rannalle täältä etelästä muuttaa, vaan ajattelin myydä suvulleni saamelaismääritelmän mukaisesti kuuluvan siivun po järvenrantaa eniten tarjoavalle saamelaiselle ensisijaisesti...tietenkin mikäli eniten tarjoava onpi etelän henkilö, niin sitten hänelle ensisijaisesti... tämän tekisin, koska muuttaessani po järven rannalle, joutuisin täysin väärälle puolelle keskusteluittemme edistyessä esiinnoussutta yllättävää tullirajaa, koska suomen puolella onpi niin kalliit viinasten taxfree-hinnastot...

Laki saamelaiskäräjistä N:o 974/1995, pykälä 3:

Saamelaisella tarkoitetaan tässä laissa henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena, edellyttäen:
1) että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään; tai
2) että hän on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa; taikka
3) että ainakin yksi hänen vanhemmistaan on merkitty tai olisi voitu merkitä äänioikeutetuksi saamelaisvaltuuskunnan tai saamelaiskäräjien vaaleissa.

No OHHOH ja ihan tarkoituksella isoin kirjaimin.

Onkos tällaista kansa-määritelmää missään muualla maailmassa käytössä vai ihanko tuo on saamelaisuuden määritelmäksi kehitetty?

Tuon mukaan minä olisin enemmän suomenruotsalainen kuin -suomalainen!

Mitens tuli yht´äkkiä ne kolmannen valtakunnan juutalaismääritelmät mieleen.

Mummo

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat