Kysymyksiä funktioista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koe tulee pian joten kysynpä täällä vielä joitain minua askarruttavia kysymyksiä funktioista.

KYSYMYKSET:

1.

Pitääkö aina välttämättä laskea montaa pistettä jos halutaan piirtää paraabeli kuvaaja. Minulla oli tehtävä jossa piti piirtää funktion y=1/5x^2-5 kuvaaja. Piirsin tämän vain kolmea pistettä käyttäen (x= 0, 5 ja -5), koska jos kertoo murtoluvun sen nimittäjällä jaollisella luvulla saa tulokseksi kokonaisluvun. Tarkistettuani tehtävän olin piirtänyt kuvaajan oikein, mutta täytyykö kokeessa laskea tällaiselle enemmän pisteitä ja jos täytyy miten valitsen muita x:n arvoja jotta saisin mahdollisimman pienet luvut y:n arvoksi ja jotta se olisi helppo sijoittaa myös koordinaatistoon.

2.

Mitä tarkoittaa:

Määritä kuvaajasta, millä muuttujan arvoilla |f(x)|<2 . Siis mitä tuo kysyy oikeastaan?

3.

Mitä tarkoittaa:

Jos kaksi suoraa on kohtisuorassa toisiaan vastaan, niiden kulmaketoimien tulo on -1. Määritä suoralle y=3x-2 pisteen (0,4) kautta piirretyn normaalin yhtälö.

4.

Funktio f(x)=-3x+2. Laske

f(1)

Onko mitään väliä vastaanko näin y= - 1 tai näin f(1)= -1 ?

5.

Mikä on suhteellinen frekvenssi?

Kommentit (4)

Vierailija

Alustavaa ennen pitkiä selityksiä muilta:

1) Itse laskisin huipun, ja neljä muuta pistettä. Riippuu tietenkin miten tarkan haluaa. Jos on iso kuvaaja, niin enemmän pisteitä peliin, varsinkin jos käsivaralla piirrät. Ainakin Texaxin TI-86 laskin osaa laskea pisteitä sinulle, jos ilmoitat sille yhtälön.

2) Kun sinulla on funktio f(x), niin millä x:n arvoilla funktion arvon (kuvaajassa y-akselin arvo) itseisarvo on pienempää kuin kaksi. Eli toisin sanoen,

millä muuttujan x arvoilla -2

3) Eli y=3x-2 :n normaali on kohtisuorassa sitä vastaan. Lasket kulmakertoimen (eli k1*k2=-1) ja sitten sijoitat MAOLin kaavaan:
y-y0=k(x-x0) jossa (x0,y0) on tiedetty piste (0,4).

4) Vastaa f(1)=-1, jos tehtävässä ei ole sanottu, että y = f(x), vaan olet sen itse määrittänyt.

5) Suhteellinen frekvenssi liittyy tilastoihin.
" Suhteellinen frekvenssi ilmaisee, kuinka monta prosenttia muuttujan arvon xi frekvenssi fi on koko aineiston yhteenlasketuista frekvensseistä n. Toisin sanoen suhteellinen frekvenssi kertoo frekvenssin prosentteina"

Onnea kokeeseen.

pöhl
Seuraa 
Viestejä875
Liittynyt19.3.2005

Huomaa pari seikkaa

2) Kuvasta katsotut arvot ovat aina likiarvoja. Siten tehtävään tulee vastata esimerkiksi x on suunnilleen välillä -2

3) Myös x- ja y-akselin suuntaiset suorat ovat keskenään kohtisuorassa toisiaan vastaan.

4) Minun entisessä lukiossani vastaus f(1)=-1 ei olisi tuottanut täysiä pisteitä. Meille opetettiin, että sijoitukset tulee merkitä näkyviin. Siis f(1)=-3*1+2=-1. Vastaus y=-1 on väärin, sillä y:stä ei tehtävässä puhuta mitään.

Vierailija

Ajettaessa autolla tasaisella nopeudella 80km/h on ajomatka 8 (y) suoraan verrannollinen ajoaikaan (x). Piirrä sen funktion kuvaaja, joka kuvaa ajomatkan pituutta ajoajan funktiona.

Pitääkö kuvaaja nimetä y=80x jos tuolla kaavalla on laskenut pisteet kuvaajan määrittämiseksi?

Vierailija
nuclear
Ajettaessa autolla tasaisella nopeudella 80km/h on ajomatka 8 (y) suoraan verrannollinen ajoaikaan (x). Piirrä sen funktion kuvaaja, joka kuvaa ajomatkan pituutta ajoajan funktiona.

Pitääkö kuvaaja nimetä y=80x jos tuolla kaavalla on laskenut pisteet kuvaajan määrittämiseksi?

Ajomatka on varmaankin 8 km.

Vastaus kysymykseen: Pitää!

Uusimmat

Suosituimmat