Yhdyssanaoppi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ohessa lainaamani muistisääntö, jota soisi kaikkien käyttävän. Oppikaa nyt hyvät ihmiset edes tämän verran, jos ette muuten osaa kirjoittaa! Yksi vaivainen muistisääntö! Mahtuisiko se sinne teidän pieniin pähkinöihinne?

Helppo yhdyssanoihin liittyvä muistisääntö:

Laita sanojen väliin joku adjektiivi, ihan mikä tahansa. Jos se
1. sopii siihen, sanat tulevat erikseen
2. ei sovi siihen, ne kirjoitetaan yhteen.

EDIT: Ai niin, se adjektiivi, sitähän monet eivät varmaan ymmärrä mitä se tarkoittaa, eli siinä tapauksessa jos et ymmärrä, laita sana "lämmin" siihen väliin. "Lämmin" niinku esimerkiksi "lämmin sauna".

Kommentit (14)

Vierailija

tuon kun vielä monet oppisivat sisäistämään. Uskomaton määrä aivan miten sattuu kirjotettuja yhdyssanoja palstalla.

Sanottakoot vielä toinen kieliopillinen epäkohta. "Kuka soitti?", se ei ole "Ketä soitti?". Ei oo vaikee ymmärtää

Vierailija
skOh

Sanottakoot vielä toinen kieliopillinen epäkohta. "Kuka soitti?", se ei ole "Ketä soitti?". Ei oo vaikee ymmärtää

Turku pitäisi kieltää lailla.

Vierailija

Armitage, teit sitten aloituksesi?? En varmaan tule koskaan oppimaan. En tiedä miksi. Mutta älä suotta hermoile. Parempi että naurat silloin kun kirjoitan väärin. Älä ota huonoa kirjoitustaitoani kovin vakavasti, en minäkään siitä huolissani ole.

pöhl
Seuraa 
Viestejä875
Liittynyt19.3.2005

Eikös yhdyssanat voi selvittää sen perusteella, mihin kohtaan sanassa tulee paino lausuttaessa? Tuosta adjektiivisäännöstä en tiedä, onko se yleispätevä.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Toinen muistisääntö.

Jos kahdesta sanasta ensimmäisen perään voi järkevästi laittaa päätteen "-kin", sanoja ei kirjoiteta yhteen vaan erikseen.

Esimerkki.

Kuorma auto.

Kuormakin auto. Ei kuulosta kovin järkevältä, joten sanat kirjoitetaan yhteen - väliviivalla: Kuorma-auto.

Kuorma-auto -sanan perään voi helposti lisätä päätteen "-kin": Kuorma-autokin oli mikana kolarissa.

Toinen esimerkki.

Vesi voimala.

Vesikin voimala. Ei kuulosta kovin järkevältä, joten kyseessä on yhdyssana.

Vesivoimalakin kuormittaa ympäristöä enemmän kuin ydinvoima.

Myös minua aika ajoin rassaa se, ettei yhdyssanoja osata kirjoittaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole vaikea asia, vaan motivaation puute - varsinkin suomea äidinkieltään puhuville, muita kieliä puhuvilta pitää suvaita virheitä tietenkin.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Mahtavaa, vihdoinkin yhdyssanojenopetusaihe! Joiltakin ne yhdyssanat vaan tulee luonnostaan. Joidenkin pitää taasen kahlata läpi monia muistisääntöjä ja silti menee vituralleen. Jos jossain on pitkä, mielenkiintoinen artikkeli höystettynä sadoilla yhdyssanavirheillä, häipyy mielenkiintoni kyllä hetkessä.

Nauratti joskus, kun kaverini kirjoitti ennen äidinkielenkoetta, että "pitää sit varoa yhdys-sana virheitä". Ja vielä tosissaan.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Vierailija
Ayla
Armitage, teit sitten aloituksesi?? En varmaan tule koskaan oppimaan. En tiedä miksi. Mutta älä suotta hermoile. Parempi että naurat silloin kun kirjoitan väärin. Älä ota huonoa kirjoitustaitoani kovin vakavasti, en minäkään siitä huolissani ole.

En tarkoita yksinomaa sinua, olethan parhaasta päästä tässä asiassa, mutta välillä kun katsoo noita aiheiden otsikkoja, niin puolet niissa olevista yhdyssanoista on erikseen kirjoitettuja, ja turha mainita sitten itse viestiä.

Se on sama juttu monelle lukijalle, kuin jos kirjoittaisi vaikka_tähän_tapaan_,_kun normaalisti kirjoitetaan näin. Se on kauheaa luettavaa. Rasittavaa.

TaiEntäJosTälleenKoodausTyyliinKirjoteltais();

For(TulisikohanSittenLukemisesta = Mitään; Jos Vaihdankin > Tähän Tyyliin; ++ häh?)
{
KirjoittelisinKaikkiVirkkeetOmiinLooppeihin();
JaLauseetOmiinFunktiokutsuihin();
JokuKonventioSentäänTäytyyOllaEiköNiin?();
}

EDIT: PoistinNKirjaimenJokuKonventioSentäänTäytyyOllaEiköNiinKutsusta();

EliSeOliMuotoaJokuKonventionSentäänTäytyyOllaEiköNiinJa-
NytSeOnMuotoaJokuKonventioSentäänTäytyyOllaEiköNiin();

Vierailija
Armitage

En tarkoita yksinomaa sinua, olethan parhaasta päästä tässä asiassa,

Ai jaa, minä olen olettanut että olen kaikkein huonoin tässä asiassa? Minusta yhdyssanat on joskus vaikeita tietää. No hyvä että on sitten muitakin minun lisäkseni.

Uusimmat

Suosituimmat