YLE:n tiedeohjelmat radiossa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni malttaa kuunnella vaikkapa tällaista:

http://www.yleradio1.fi/tiede/tieteente ... 2466.shtml

Minä pidin kovasti tuosta viikingeistä kertovasta sarjasta. Osaltaan pitämiseeni vaikuttanee se että olin lomalla ja saatoin iltaisin asettua mukavasti sohvalle ja skottilaista siemaillessani pohtia syntyjä syviä.

Mutta moniko palstalaisista kuuntelee näitä? Ovatko nämä radiojorinat jo aikansa eläneitä? Kuunteleeko näitä enää kukaan muu kuin minä?

Ja jos kuuntelee niin miksi näihin YLE:n tiedesarjoihin ei viitata ikinä missään väittelyssä?

Kommentit (14)

Vierailija

Joskus tulee kuunneltua joku juttu. Johtunee ehkä tekijäkaartista että on aika puisevaa kuunnella säännöllisesti.
Muutakin aineistoa pitäisi kaivaa, jos aikoisi asiasta oikein hyötyä, kun ei tuo puhe tarjoa riittävästi havainnollisuutta, ellei ole tuttu aihe ja silloin asia on lähinnä viihdettä.
Kannattaisi kuunnelmasta noukkia käsitteitä ja kaivaa niillä netistä.
Kaupallisten asemien jorinaan verraten silti laadukasta.

Vierailija
tietää
Joskus tulee kuunneltua joku juttu. Johtunee ehkä tekijäkaartista että on aika puisevaa kuunnella säännöllisesti.
Muutakin aineistoa pitäisi kaivaa, jos aikoisi asiasta oikein hyötyä, kun ei tuo puhe tarjoa riittävästi havainnollisuutta, ellei ole tuttu aihe ja silloin asia on lähinnä viihdettä.
Kannattaisi kuunnelmasta noukkia käsitteitä ja kaivaa niillä netistä.
Kaupallisten asemien jorinaan verraten silti laadukasta.

Kieltämättä puisevalle vaikuttaa ellei ole kiinnostunut historiasta.

Jäin vain ihmettelemään sitä että millaiselle kuuntelijaryhmälle lienee YLE suunnannut nämä ohjelmansa?

Mitä ilmeisimmin tälle palstalle kirjoittavat henkilöt eivät taida olla kovin kiinnostuneita radion tiede-ohjelmista; siis yleensä.

Häviääkö radiosta kuunnelmat ja keskustelut yms asiaohjelmat lähivuosikymmeninä?

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005

Et ole ainoa. Todella mielenkiintoisia. Suositelen muillekin.

Radio ohjelmaan on hankala viitata. Vaikka siitä jää saman tapaan muistikuva kuin luetustakin, niin sen tarkistaminen jälkikäteen on hankalaa.

Vierailija

Itse olisin periaatteessa kovastikin kiinnostunut YLE:n tiedeohjelmista, ja pidän niitä varsin laadukkaina, mutta useimmiten ne jäävät kuuntelematta epähuomiossa tai/ ja ajan puutteessa. Päivisin ei yleensä ole mahdollisuutta ainakaan keskittyneempään radion kuunteluun, ja iltaisin on taas lukemattomia muita aktiviteetteja, joiden kanssa radion tulisi kilpailla. Lukemattomien kirjojen ja lehtien pinot, cd-levyt, dvd-elokuvat, televisio, netti ja tietenkin kodin normaalit askareet ja muut harrastukset pitävät huolen siitä, että idea mahdollisesta radion kuuntelusta ei yleensä ehdi käydä edes mielessä. Minulle on monesti käynyt niin, että olen jopa etukäteen päättänyt kuunnella jonkin tietyn radio-ohjelman, mutta huomaan seuraavana päivänä, että en muistanut koko asiaa sen koommin. Useimmiten en edes tule katsoneeksi, mitä hyvää radiosta olisi tarjolla.

Paljon ajankäytön mahdollisuuksia, liian vähän aikaa. Kyse on tietenkin pohjimmiltaan valinnoista. Itselläni ne eivät esim. radion suhteen ole siis mitenkään periaatteellisia, vaan vuosien saatossa tietynlaisiksi muodostuneita rutiineita.

Mitä tulee noihin jälkimmäisiin kysymyksiisi, niin saattaa olla, että nuoremmat sukupolvet eivät pahemmin jaksa kuunnella "puhuvia päitä" sen enempää televisiossa kuin radiossakaan, vaan ovat tottuneet vauhdikkaampaan, lyhytjännitteisempään ja interaktiivisempaan meininkiin. Tietenkin itse aiheen tulee kiinnostaa, että mitään jaksaa kuunnella, mutta itse kuuntelen esim. autolla ajaessa paljon mieluummin asiaohjelmaa kuin jotain puuduttavaa listamusiikkimattoa, tai etenkään nuorisoasemien juontajien älyvapaata hölötystä, tai kaupallisten- tai Novan "hyvää päivää kirvesvartta" -höpötystä.

Toivotaan, että riittävän moni nuoremmankin sukupolven edustaja löytäisi radion asiaohjelmat, sillä luultavasti ne aikanaan häviävät, ellei niitä enää kukaan kuuntele. Vaikka Ylellä on tuo yleinen sivistysvelvoitteensa (vai mikä se nyt onkaan), niin pahoin pelkään, että asiaohjelmista saatetaan ajan saatossa joutua luopumaan, ainakin niiden määrää radikaalisti vähentämään, ellei "sivistettäviä" kerta kaikkiaan enää tavoiteta. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy, ainakaan vielä pitkään aikaan.

Vierailija

Joo, aivan mainioa että tuommoista tietovoittoista tiedelöpinää radio purskuttaa. Voi seurata sorvatessa tai autolla siirtyessä, eikä haittaa juuri keskittymistä. Mielestäni televiisorirahoja voisi siirtää radio-osastolle ja lopettaa turhat tv viihdesoossit tyystin. Mukavuudenhaluiset vellihousut voisi leikkiä vaikka sitten käpylehmillä tai hypätä narua. Tai kirjoitella keskustelupalstoille mukatärkeää höpölöpöä.....

Vierailija

Samaa mieltä Chg:n kanssa. Tosin telkkua katson kotonani varsin vähän. Olen niin oudossa paikassa töissä että siellä minun on pakko katsella töllöä kyllästymiseen asti.

Mökillä radion kuuntelu on rentouttavaa.

Pitäisi kai hankkia MP3-soitin -meniköhän nyt oikein- ja opetella vielä käyttämään sitä. Huoh.
Lenkillä olisi mukavaa kuunnella samalla kiinnostavia ohjelmia. On kummallista kuinka vapaa-aika alkaa olla niin täyteen ahdettu kaikenlaista touhua että tuntuu ettei ehdi mitenkään tehdä kaikkia haluamiaan asioita.

Vierailija

No minä ainakin kuuntelen, Viikinkihistoriikki oli mahtava, Assyriasarja ja tämä yksi jumalakin on tullut kuunneltua läpi. Real media filujen tallentamisessa kovalevylle on kyllä joutunut hieman kikkailemaan, laittaisivat vain kaikki esim mp3-formaattiin, kun ne joka tapauksessa pystyy tallentamaan.

Napit vastakkain-ohjelma ja mm. Aristoteleen kantapäätä on tullut latailtua. Hyvä Yle!

Ps. Pääsempä vielä silläkin pätemään, että olen viitannut(tai oikeastaan kehottanut kuuntelemaan) Napit vastakkain ohjelmaanhttp://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=5773&highlight=napit+vas...

Vierailija
Espi000
No minä ainakin kuuntelen, Viikinkihistoriikki oli mahtava, Assyriasarja ja tämä yksi jumalakin on tullut kuunneltua läpi. Real media filujen tallentamisessa kovalevylle on kyllä joutunut hieman kikkailemaan, laittaisivat vain kaikki esim mp3-formaattiin, kun ne joka tapauksessa pystyy tallentamaan.

Napit vastakkain-ohjelma ja mm. Aristoteleen kantapäätä on tullut latailtua. Hyvä Yle!

Miten olet tallentanut ne? Olen ajatellut yrittää samaa, jotta voisi kuunnella niitä kannettavasta.

Vierailija

Tuota..Streamboxilla. Edit Ei löydy Afterdawnilta enää, mutta eiköhän se jostain löydy...eli streambox vcr suite.

Vierailija

No kappas...kaikki kiva on...

No sitten voi vaikka kierrättää äänen äänikortin line outista line in:iin ja tallentaa jollain nauhoitusohjelmalla, vai onkohan sekin laitonta. PAH!
Ohjelma on ilmaiseksi kuunneltavissa ja yhteiskunnan varoilla sinne hankittu, niin sitten ei saisi sitä tallentaa, hämärää, jos saisin kuningasidean ja yrittäisin saada voittoa myymällä pimeää assyrian suurvalta cd:tä, niin olisi vuoden päästäkin perse niin auki että sydämeen tuulee!

Jos olisivat esim. peruskoulussa vahtineet tekijänoikeusinkvisiittorit opettajien jakamia kopioita, niin olisivat hirttäneet munista sukupuolesta riippumatta kaikki kansankynttilät ja minä jäänyt puolta opetusta vaille.- Nimim. Hihat tulessa

Vierailija

Kieltämättä omituinen tilanne.

Nauratti aika makeasti kun kuvittelin nimim. Espi000:n kaupittelemassa hmäräperäisiä assyrialaishistoria-kiekkojaan jollakin pimeällä kujalla...

Vierailija

Vinkkinä, että BBC:n radio 4 lähettää myös runsaasti erittäin hyviä tiedeohjelmia. Kanavaa voi kuunnella pitkillä aalloilla taajuudella 198 kHz tai netin kautta.

Vierailija
Snaut
Vinkkinä, että BBC:n radio 4 lähettää myös runsaasti erittäin hyviä tiedeohjelmia. Kanavaa voi kuunnella pitkillä aalloilla taajuudella 198 kHz tai netin kautta.

Tuossa BBC:ssä on vinha perä.

Kyllä noita YLE:n korkealuokkaisia tieteisohjelmia – ja nimenomaan vain niitä – kuuntelee mielellään GPRS:llä streamingin kera, mutta nyt on audiokortti pimeänä. Myös Short Wavella tulee YLE hyvin, vaikka lähetyksiä ei ole suunnattu tähän maailmankolkkaan.

Muistan hämärästi erään ohjelman jääkauden huipusta, joka olikin myöhemmin kuin oli arvoitu aikaisemmin. Sattuuko kukaan muistamaan tuon YLE:n ohjelman mainitseman jääkauden maximiaikaa eea?

Uusimmat

Suosituimmat