Miksi palelen päiväunilla, mutten yöunilla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen huomannut, että kun yöllä siinä puolenyön pintaan käyn nukkumaan, minulla ei ole lainkaan kylmä - päinvastoin. Usein nukunkin melkein kokonaan ilman peittoa. Varpaat tietysti kapaavat peiton päälleen, mutta muuten lämpötilassa ei ole valittamista.

Sitten taas auringonnousun jälkeen jos vaikka ennen puolta päivää taikka sen jälkeen meinaan ottaa tunnin parin päikkärit taikka vain vartin mittaiset torkut, on pakko kaivaa villapaitaa esille ja kietoutua peittoihin jne.

Mistä ihmeestä johtuu moinen lämmönkaipuunvaihtelu? Ainakin flunssaisena sitä palelee silloin kun kuume on nousussaan, joten tarkoittaisiko tämä sitä, että ruumiinlämpöni normaalioloissa on alhaisimmillaan yöllä ja korkeimmillaan päiväsaikaan? Jostain syystä tämä lämpöaistimuksen kieroutuminen on yhteydessä nukkumiseen ja lepoon. Voi hyvin olla, että normaalisti menen koko päivän t-paita päällä, mutta torkkujen ajaksi pitäisi olla vaikka mitä vaatetta.

Kommentit (6)

Vierailija

Ruuan jälkeen veri keskittyy vatsan toimintaan ja raajoissa vähentynyt verenkieto aiheuttaa palelua. Aineenvaihdunta vaihtelee hieman vuorokauden aikana muutenkin.
Toisaalta peitto on unirutiinin osa ja vaivuttaa helpommin uneen.

Vierailija

Olen havainnut tämmöisiä muutoksia silloinkin kun ruoka ei ole sotkemassa kuviota. Sen täytyy olla jotain luontaista päivittäistä sykliä. Mikähän järki siinä mahtaa olla. Toisaalta onhan se hyödyllistä, että yöllä on helppo nukkua kun ei palele.

Vierailija

Eiköhän liity kehon sirkaidisiin rytmeihin. Oli muistaaksi kerran artikkeli Tieteessä näistä sisäisistä kelloista.

Minua paleltaa usein illalla. Silloin on Helppo saada unenpäästä kiinni, edellyttäen tietysti, että peittoja on tarpeeksi.

Muuten, päivänokoset ovat ihana keksintö. Siesta pakolliseksi Suomessa!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
aleksialeksi
Mummo
Siesta pakolliseksi Suomessa!

Samaa mieltä! Paljo paremmin jaksaa kun päivällä nukkuu hetken.

Ei sovi kaikille. Jos menee päivällä nukkumaan, ja sattuu samaan unen päästä kiinni, on loppuillan järkyttävässä hieman humalan ja yliväsymyksen sekoitusta muistuttavassa apaattisessa tilassa. Yleensä ei päivällä pysty nukahtamaan (vaikka olisi valvonut koko edellisen yön), vaan vaipuu jonkinlaiseen puoliunihorrokseen. Siitäkään ei sitten niin vaan herätä, vaan vasta seuraavana aamuna.

Vierailija

Neutroni ei pääse vauhtiin päiväunien jälkeen. Nykytutkimuksen mukaan hän on nukkunut liian pitkät päiväunet. Optimaalinen pituus on kuulemma 15-30 minuuttia. Itse kyllä nuorempana nukuin tunnin ja olin pirteä kuin peipponen sen jälkeen. Oli kuin olisi ollut uusi päivä käytettävissä. Työ sujui leikiten loppupäivän. Eikä nukkuminen ole koskaan niin ihanaa kuin päivällä sohvalla matkahuovan alla! Muuten neutronilla saattaa olla aina univelkaa, kun hän kokeilee päiväunia. Sellaisessa tapauksessa minäkin nukun 1,5-2 tuntia, ja olen ihan tokkurassa lopun päivää.

Uusimmat

Suosituimmat