Voiko tietoisesti olla ajattelematta?

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Olen pohtinut tätä jo pienestä asti ja olisiko ollut edellispäivän Simpsonit, kun sytytti kysymyksen taas mieleeni. älillähän tulee tilaneteita, kun huomaa, ettei ole kirjaimellisesti tullut ajateltua mitään, esimerkiksi juostessa. Mutta kun pyrkii olemaan ajattelematta väkisin, tulee väkisinkin mieleen ajatus "Nyt en ajattele". En ole onnistunut sanottavasti pyrkimyksissäni. Voisikiko joku valaista asiaa?

Sivut

Kommentit (37)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Oikeastaan voi. Mielen tyhjennyksessä kohtaa pienellä harjoittelulla tilan, jossa tajuaa vain harmaan taustan kaikelle. Tosin tuossa tilassakin tajuaa vielä rennon tilansa. Kaikille juttu ei sovi. Voi tulla mielen tasapainohäiriöitä, mutta jos sopii, niin tuolla systeemillä voi opetella rentoutumaan tai vaikka vaipumaan uneen unilääkkeen sijaan. Tekniikassa on käytössä mantra eli käytännössä yksitoikkoinen äänneyhdistelmä johon uppoutuu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Toi on helppoa homaa. Mä vedän 24/7 nollat taulussa. Ei vaan, kyllä on mahdollista olla ajattelematta tietoisesti. Toi on vähän ristiriitainen homma, eli voit kyllä päättää koska aloitat "tiedottoman tilan" sen jälkeen et tiedosta olevasi ajattelematta. Oli aika vaikeesti sanottu..

Itse käytän tuota usein, jos pitää keskittyä johonkin vaikean hommaan. silmät kiinni, rauhallien hengitys ja hetken päästä ympärövä maailma "häviää" hetkesi. Taino jotenkin sinnepäin. keskityt vaan, niin jyllä se onnistuu.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Paul M
Oikeastaan voi.

Onnistuu harjoittelemalla ja sisältyy meditaatioon enkä itse ole tietoinen Paul M:n mainitsemista mahdollisista sivuvaikutuksista, joten suosittelen varauksetta, vaikka sen oppiminen ei ihan tuosta vaan onnistukaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Roori
Olen pohtinut tätä jo pienestä asti ja olisiko ollut edellispäivän Simpsonit, kun sytytti kysymyksen taas mieleeni. älillähän tulee tilaneteita, kun huomaa, ettei ole kirjaimellisesti tullut ajateltua mitään, esimerkiksi juostessa. Mutta kun pyrkii olemaan ajattelematta väkisin, tulee väkisinkin mieleen ajatus "Nyt en ajattele". En ole onnistunut sanottavasti pyrkimyksissäni. Voisikiko joku valaista asiaa?

Tietoisesti voi olla ajattelematta - hetken. Harjoittelulla aikaa voi kasvattaa. Hyvää rentoutumista.

Yleensäkin negatiivisessa sävyssä (kuten "en ajattele") esitetyt suggestiot toimivat huonosti. Mielummin kannattaa ajatella vaikka "mieleni rauhoittuu ja rentoutuu".

Ajatuksen fiksoiminen johonkin esineeseen auttaa. Tai voi aluksi vain ajatella intensiivisesti jotain esinettä/asiaa. Muta yksinkertaista sellaista. Ja keskittyä siinäkin yhden aistin havaintoihin.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Ihan vaan lonkalta, jos voi ajatella tiedostamatta(alitajunta), niin miksei voisi olla tietoisesti ajattelematta?

Siis näin kääntäen verrannollisesti ajatellen

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Ei varmaan onnistu ilman anestesiaa ja sydän/hengityskonetta. Takaraivossa säkenöi, vaikka luulet olevasi ajattelematta.

Vierailija

offtopic, itse kun luen jotain kuvittelen mielessäni äänen joka on kirjoittanut sitä tekstiä. Siis niinkuin sisäinen kertoja. Jos vaikka Aku Ankkaa lukee niin siinäkin eri tyyppien puheet "kuulostaa" erilaisilta. Vähän sama kuin musiikissa sointiväri

Vielä tuohon alitajuntaan liittyen. Usein kun illalla katsoo tiiviisti jotain sarjoja tv:stä niin yhtäkkiä kun katsahtaa VHS-nauhurin kelloa se on 22.22. Tämä on tapahtunut mulla jo varmaan 10 kertaa. En tietoisesti odota tuota hetkeä, se vain jotenkin alitajunnallisesti tapahtuu, aina tasan 22.22 tai 22.23 eli alitajunta herää minuuttia myöhemmin?

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Jaa että joo ihan ajattelematta yhthän mithän ??
Politinkot ja kaikenmaailman pressut se penikka Bussi keulilla, varmasti
ossaisivat tuohon vastata. Ainaki mie uskosin niin , sillä en usko että
maailmastya löytyy ajattelevaa politinkoa,( poliitikkoa).

No se on mullaki yks tuttu joka vähäsen vilahtaa sinne noituuven puolelle.
Se on välhin ku puupölkky , ei kuule eikä näe , tuskin sen päässäkhän mithän liikkuu.
Mutta niin mie uskon penikkaBussistaki, sille vaihethan patterikki kerran
viikossa, ei se ihminen ole, en ainakhan sitä usko.
Ja seki se toinen tohelo se ceynevy, vai perkelekkö son?.

Vierailija

1,5 litraa väkevää alkoholijuomaa, esim. Koskenkorvaa. Ota pullo ja nauti kohtuullisen lyhyessä ajassa. Takaan, että tällöin olet tietoisesti saanut aikaan olotilan jossa et ajattele.

Vierailija
kerubit
1,5 litraa väkevää alkoholijuomaa, esim. Koskenkorvaa. Ota pullo ja nauti kohtuullisen lyhyessä ajassa. Takaan, että tällöin olet tietoisesti saanut aikaan olotilan jossa et ajattele.

Tai harjoita viinan juontia monta vuotta, niin varmasti katse lasittuu ja aivot lyö tyhjää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat