Mielikuvan sijainti

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Aivojen toimintamekanismista ollaan hyvin herkästi sitä mieltä, että systeemi toimii kuten joku tietokonemuisti. Että esimerkiksi joku muistiin painunut kuva syöpyisi joihinkin synapsien asetelmaan. En usko tuohon ollenkaan.

Asiaa syvällisesti pohdittuani (vuosia sitten täälläkin) olen edelleen sitä mieltä, että mielikuvat vaeltavat aivomassassa. Siis kertakaikkisesti ovat liikkeessä kaiken aikaa. Sen myönnän, että ovat liikkeessä pääosin rajatulla alueella, jollaiset ovat havaittavissa hienoimmilla menetelmillä aivojen aktivoitumisena tietyllä alueella eri tyyppisissä tehtävissä (matematiikka, puhe, seksi, jne).

Kun "hakee muistista" jotain, tulee palaute esimerkiski näköaistimuksesta takaisin näkemisestä vastaavan aivoalueen tuntumaan ja antaa kaiun aivan kuin jutun näkisi uudelleen. Ja oikeasti näkeekin.

Myös olen sitä mieltä, että samasta mieleenpainumasta on liikkeellä lukuisia kopioita. Johtolanka tuohon on, että aivomassasta voi leikata jossain määrin paloja pois ja mielikuvat säilyvät vaikkakin heikkenevät. Niissä heikkenee vain "terävyys". Itse asia voi säilyä täydellisenä. Muuten tuohon "terävyyteen" on vastine muuallakin. Hologrammilevystä (tai -talleenteesta) voi leikata paloja ja alkuperäinen informaatio on edelleen tallella hieman harvempana vain.

Näin nuo mielikuvat menevät minun miniuskonnossani. Miten raatilaisilla?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (1)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tähän liittyy eräs tekninen sovellutus hieman nurjalla tavalla. On jo laitteita, jotka toimivat biopalautteella. Mielestäni ollaan kuitenkin tilanteessa, että biopalautesignaali otetaan tällä hetkellä täysin alkeelliselta tasolta.

Jos vertaamme aivotoimintaa tietokoneeseen, jossa kiintolevyn valo vilahtelee aika ajoin, niin biopalautesignaalina käytetään nyt parhaimmillaan kiintolevyn merkkivaloa. Luultavasti taso on tuskin edes virtalähteen puhaltimen hurina tai hurinan taajuuden vaihtelu, kun kone kuormittaa eri tavoin tehtäviä suorittaessaan virtalähdettä. Hienoimmat signaalirakenteet biopalautteelle antavat odottaa vielä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat