Folaattivaje saattaa suojata suolistosyövältä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näinhän se medisiina menee, yhtenä päivänä sama aine saattaa aiheuttaa syöpää, toisena päivänä mahdollisesti estää.

Tämän takia suhtaudun nihkeästi kaikenlaisiin vouhotuksiin. Mikään muu ei ole varmaa kuin, että jonain päivänä kuolemme, olisiko se nyt sitten huomenna perjantantaina 13.10. Lähden lisäksi huomenna matkalle.

Così, arrivederla!

Ecco la verità.

Folaattivaje saattaa suojata suolisyövältä

Vähäinen folaattien saanti näyttää liittyvän pienentyneeseen suolisyöpien vaaraan, vaikka tähän asti folaattien on uskottu ehkäisevän suolisyöpiä. Havainnon tehneet ruotsalaistutkijat uskovatkin, että folaatit saattavat sekä edistää että ehkäistä suolisyöpiä riippuen siitä, milloin ja miten paljon niitä nautitaan. Tutkimuksessa oli mukana 226 suolisyöpäpotilasta ja 437 tervettä verrokkia.

Tulosten perusteella suuri folaattipitoisuus liittyi lähes nelinkertaiseen sairastumisriskiin, kun vertailukohtana olivat henkilöt, joiden veren folaattipitoisuus oli pieni. Veren homokysteiinipitoisuus ei vaikuttanut suolisyöpäriskiin.

Tulokset viittaavat siihen, etteivät folaatit välttämättä ole täysin turvallisia, mutta tuloksista ei voi päätellä onko folaattien suolisyöpiä ehkäisevä vaikutus suurempi kuin mahdolliset haitat. Ennen lisätutkimuksia folaattien saantia ei kannatakaan välttää ainakaan suolisyöpien pelossa.

Folaatti on yleisnimitys B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan foolihapon luontaisille esiintymismuodoille. Folaatteja saa mm. täysjyvätuotteista, tuoreista kasviksista, palkokasveista ja maksasta. Riittävä folaattien saanti on liitetty mm. pienentyneeseen vauvojen hermostoputken sulkeutumishäiriöiden, keuhko- ja rintasyövän sekä anemian ja ateroskleroosin vaaraan.

Uutispalvelu Duodecim
(Gut 2006;55:1461–1466)
http://gut.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 55/10/1461

Kommentit (6)

Vierailija

Voisi olettaa että kaikki liittyy kaikkeen ja näin tässäkin tapauksessa eli mehän olemme kaikki erilaisia ja ennen kaikkeahan tämänkin aineen vaikutus ihmisen elimistöön riippuu paljon myös siitä mitä muuta ihminen syö.

Savor

;):)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Niin no, olihan se akryyliamidista syntynyt kohukin Ruotsista peräisin. Ruotsi rankattiin muistaakseni TIME-lehden skabassa maailman parhaaksi maassa tutkimuksen laadun mukaan (kai väkilukuun suhteutettuna).

MD
Tämän takia suhtaudun nihkeästi kaikenlaisiin vouhotuksiin. Mikään muu ei ole varmaa kuin, että jonain päivänä kuolemme, olisiko se nyt sitten huomenna perjantantaina 13.10.

Heh, kyseessä oli syntymäpäiväni.

En syntynyt tietääkseni perjantaina, sentään...

MD
Tulokset viittaavat siihen, etteivät folaatit välttämättä ole täysin turvallisia, mutta tuloksista ei voi päätellä onko folaattien suolisyöpiä ehkäisevä vaikutus suurempi kuin mahdolliset haitat. Ennen lisätutkimuksia folaattien saantia ei kannatakaan välttää ainakaan suolisyöpien pelossa.

Folaatti on yleisnimitys B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan foolihapon luontaisille esiintymismuodoille. Folaatteja saa mm. täysjyvätuotteista, tuoreista kasviksista, palkokasveista ja maksasta. Riittävä folaattien saanti on liitetty mm. pienentyneeseen vauvojen hermostoputken sulkeutumishäiriöiden, keuhko- ja rintasyövän sekä anemian ja ateroskleroosin vaaraan.

Uutispalvelu Duodecim
(Gut 2006;55:1461–1466)
http://gut.bmjjournals.com/cgi/content/ ... 55/10/1461

Ach, itselläni on perussairauden vuoksi n. kolminkertainen suolistosyövän riski, siksi tällaiset uutiset kiinnostavat. Lisäksi kun olen popsinut silloin tällöin B-vitamiineja ekstrana, liekö samaa luokkaa oleva vaikutus kuin kasviksta saaduilla folaateilla?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Tämä oli ensimmäinen tutkimustulos, jonka minä olen nähnyt, jonka mukaan folaatista voisi olla haittaa, jopa vajeesta hyötyäkin.

En ole ehtinyt lukea tai etsiä, onko mitään vastaavaa aiemmin julkaistu.

Paljon olen lukenut tutkimuksia, joissa riittävästä folaatin saannista on todettu olevan hyötyä.

Kolikolla on aina kaksi puolta.

Minä muistaakseni olen syntynyt perjantaina. Kerran löysin jonkun linkin, josta pääsi tarkistamaan oman syntymäpäivänsä viikonpäivän. Toivoin tietenkin olevani sunnuntailapsi, mutta pettymyksekseni en ollutkaan.

Syntymäpäiväni ei ole 13. vaan 30. Jostain syystä kolmoset ja nollat liittyvät kovasti elämääni.
Mm. lähes kaikissa ei itse valikoimissani salasanoissa on kolmonen ja nolla. Itse valitsemassani puhelinnumerossa on kaksi kolmosta ja neljä nollaa. Pidän niitä onnenlukuinani. Ykköset samoin liityvät elämääni, eivät pelkästään koulusta 10 muodossa. Ja onhan tämä minun viestinikin nyt koodattu ykkösin ja nollin.

Jos nyt kadotan jonkin luottokorteistani, on vorolle helppo nakki keksiä salasanani. Pian ne ovat onnettomuuden lukujani.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Aiheesta hiukan ohi, mutta edelliseen liittyen:

Minä olen syntynyt torstaina (torstai on toivoa täynnä!) ja minulla on tallessa syntymävuoteni almanakka, se perinteinen keltainen!

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija

Jäi jostain mieleen että aasiassa on enemmän suolistosyöpää. Siellähän on papu- kasvisvoittoinen ruokavalio. Se olikin geneettistä. Netissä on miljoonia sivuja aiheesta.

Uusimmat

Suosituimmat