Hedelmän ja marjan ero?

Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt12.10.2006

Näinkin yleismaailmallista ja tärkeää kysymystä mietin. Jos jolla kulla siis on tietoa, niin olisi kiva kuulla. Kysymys nimittäin on jäänyt pyörimään päähäni siitä lähtien, kun sen ensimmäisen kerran kuulin. Ideoita?
-minelle-

Kommentit (15)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Veikkaan "toinen tulee puusta, toinen pensaksesta", ja siirryn katsomon puolelle odottamaan oikeaa vastausta, koska olen itsekin utelias asian suhteen.

Vierailija
PeterH
Veikkaan "toinen tulee puusta, toinen pensaksesta", ja siirryn katsomon puolelle odottamaan oikeaa vastausta, koska olen itsekin utelias asian suhteen.

Mitä banaanit sitten ovat?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Arveluni on hieman huterahkoa, toisin kuin yleensä, mutta silti loogista. Luulsiinpa että "hedelmä" syntyy kukan heteen pullistumasta. Marja taas lienee jotakin muuta, arvataanko nyt sitte vaikka että se syntyy emistä.

Tarkistinpa wikipediasta, en arvannut oikein:

Hedelmä on kasvitieteen määritelmän mukaan emiöstä hedelmöityksen jälkeen kehittynyt elin, jossa ovat kasvin siemenet. Gastronomiassa hedelmiä ovat suurehkot mehevämaltoiset kasvinosat, joita ei lueta juureksiin eikä vihanneksiin.
[muokkaa]

Kasvitiede

Hedelmä syntyy kukassa sijaitsevasta emiöstä hedelmöityksen jälkeen. Hedelmä voi olla joko kuiva tai mehevä.

Yleisimpiä hedelmätyyppejä ovat

* kiulukka, ruusun pohjushedelmä
* kota, useasta emilehdestä muodostuva, aukeava hedelmä
* luumarja, hedelmä, jossa mehevä tai kuiva ja kuituinen kerros peittää kovan siemenkuoren, jonka sisällä on itse siemen
* marja, mehevä, yleensä monisiemeninen hedelmä
* palko, yhdestä emilehdestä muodostuva, saumasta ja selkäsuonesta avautuva hernekasvin hedelmä
* pohjushedelmä, hedelmä, joka sisältää emiön lisäksi kukkapohjusta
* pohjusmarja, marja, joka sisältä emiön lisäksi kukkapohjusta
* pähkinä, kovakuorinen, kuiva ja aukeamaton hedelmä, jossa on sisällä yksi siemen
* pähkylä, pieni pähkinä
* tuppilo, yhdestä emilehdestä muodostuva, saumaa myöten aukeava kuiva hedelmä
* tuppilokota.

Hedelmä siis on lisääntymismöllykän yleiskäsite, jonka yksi alaluokka ovat mm. marjat.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Kosh
Hedelmä siis on lisääntymismöllykän yleiskäsite, jonka yksi alaluokka ovat mm. marjat.

Mikä mansikka sitten on, kun sen hedelmät ovat siinä marjan pinnassa?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
PeterH

Punaisen viinimarjan oksasta voi kasvattaa puun. Ja useimmista muistakin puskiksi mielletyistä. Risua vaan leikataan sopivasti ja sen saa kurottumaan kohti laajempaa ja avarampaa ja paine kasvattaa sen vartta paksummaksi vuosien saatossa. (Ihmeellistä miten Jukterin teoriat sopivat jopa marjapuihin).

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Taha
Kosh

Mansikasta muistan sanotun, että se ei ole marja, jota mansikaksi kutsumme, vaan marjoja/hedelmiä ovat ne "siemenet" joita mansikan pinnassa on. Se punainen mehevä möllykkä on jotakin muuta.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Kosh
Se punainen mehevä möllykkä on jotakin muuta.

Se on keskustapuolueen julkisuuteen tullut kassakaappisopimus.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Kosh
Taha
Kosh

Mansikasta muistan sanotun, että se ei ole marja, jota mansikaksi kutsumme, vaan marjoja/hedelmiä ovat ne "siemenet" joita mansikan pinnassa on. Se punainen mehevä möllykkä on jotakin muuta.

Mansikka on epähedelmä

Same shit, different day...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Taha
Kosh

Mansikka on turvonnut kukkapohjus. Eli ei oikein mikään.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
180°
PeterH

Banaanit ovat hedelmiä vaikka kasvi onkin ruokokasvi ja banaani ei syötävässä muodossaan juurikaan tee siemeniä. Jalostamattomat banaanit sen sijaan tekevät, joskin hyvin harvoin nekin.

Vierailija

Mansikan hedelmät muistaakseni olivat pähkylöitä, eli pieniä pähkinöitä.

Kovin mielenkiintoista, miten asiat poikkeavat siitä, että mitä ihmiset kuvittelevat niiden olevan.

Vierailija

Kahden vierekkäin kasvaneen mansikan maku voi ola hyvinkin erilainen ja tiede ei tiedä mihin tämä hyvinkin erilainen maku perustuu.

Mutta Savolaisen yhden yksinkertaisen periaatteen mukaan se perustuu erilaiseen paineen vaihteluun eli toinen mansikoista on saanut erilaista paineen vaihtelua osakseen kuin toinen ja näin makukin on erilainen.

Savor

;):)

Vierailija
odyseus
180°
PeterH

Banaanit ovat hedelmiä vaikka kasvi onkin ruokokasvi ja banaani ei syötävässä muodossaan juurikaan tee siemeniä. Jalostamattomat banaanit sen sijaan tekevät, joskin hyvin harvoin nekin.

Minä kun muistelen että banaani on ruoho, joka tekee marjoja. Ja se kauppojen banaani tosiaan on jalostettu lajike joka ei tee siemeniä ollenkaan ja jota lisätään juurivesoista. Tiettävästi tämä jalostuksellinen umpikuja on ilmeisesti kuitenkin tulossa nopeasti leviävien sienitautien takia tiensä päähän.

minelle
Seuraa 
Viestejä9
Liittynyt12.10.2006

Täytyypä välittää tietoa eteenpäin muille samaa pohtiville. Minä olen itse kuullut, että banaani olisi marja. Mansikka tosiaan on muista poikkeava, ehkä paras nimitys olisi se epähedelmä.

Uusimmat

Suosituimmat