Kirjaston käyttö

Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kiinnostaisi tietää palstalaisten kirjastonkäytöstä. Voisitte myös kertoa haetteko kirjastosta tietokirjoja, kaunokirjallisuutta, lehtiä, musiikkia, videoita, DVD-levyjä, yms.

Luetteko lehtiä, käytättätekö tietokonetta ?

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sivut

Kommentit (48)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Tietokirjoja huvilukemisiksi tai harrastusten tueksi kerran pari kuussa. Nykyään kyllä Google ja harrastusten eksoottisuus rajoittavat kirjaston käyttötarvetta. Kirjaston kautta ei esimerkiksi saa eurooppalaista hyönteiskirjallisuutta käytännössä ollenkaan.

Vierailija

Olen liian laiska käydäkseni kirjastossa. Sitäpaitsi inhoan lukemista, koska olen niin hidas lukemaan, mutta silti luen tiede lehteä ja akuankkaa. Mikrobittikin menee. Kirjan olen lukenut loppuun asti ehkä kerran elämässäni.

Vierailija

Käyn joskus, hyvin harvoin. Ostan yleensä kirjat jotka haluan lukea. Minulla on suuri kirjasto kotona sen takia.

Vierailija

Lainailen lähinnä muutamia DVD-levyjä vuodessa. PK-seudun kirjastoissa on hyvä valikoima vanhoja elokuvia, joita ei löydy vuokraamoista. Varauksien lähetys omaan lähimpään kirjastoon on myös mainiosti toimiva systeemi.

Kirjoja en lainaa, koska olen niin hidas lukemaan. Yleensä luen joululahjoja koko seuraavan vuoden.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kirjasto ei taida olla mediaseksikäs aihe .

Vain viisitoista kirjastonkäyttäjää!? Tai neljätoista, minua ei lasketa.

Tarkoitin kyllä laittaa tämän kyselyn Muihin tiedeaiheisiin, mutta vahingossa se tuli tänne vapaaseen sanaan eikä siis näy tuossa vasemmalla. Ja monet eivät käsittääkseni juuri seuraa Vapaan sanan keskusteluaiheita.

Ayla, minkä hintaisia kirjat ovat nykyään Ruotsissa? Täällä maksaa ihan tavallinen romaani semmoiset 30 euroa ja ylikin. Pokkaritkin helposti toistakymmentä euroa.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Olen kirjastossa lähes "asuva" !
Käytän noin neljää viittä kirjastoa, kirjastossa käyn viikottain 1-3 kertaa ja netitse useammin.

Nytkin on lainassa viiden kirjaston teoksia! Sakkomaksuja en ole koskaan tarvinnut maksaa, olen siis säntillinen otus!

Lainaan pääosin tietokirjoja ja joskus scifiä.
Luen lehtiä, Dimensiota, virallista lehteä, jne.
En käytä nettiä, sillä kotona 10 MB nopeuden laajakaista.

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija

Olen julkisten kirjastojen käytön suhteen hieman maanis-depressiivinen. Välillä siellä tulee käytyä viikoittain ja välillä voi mennä puolikin vuotta ilman käyntiä.

Vierailija

Olen vaikeasti kirjastoriippuvainen, samoin tytär. Yksi asunnonetsinnän kriteereistä oli lyhyt matka lähikirjastoon.

Kyltymätön lukemishimo olisi ilman kunnallista kirjastojärjestelmää jättänyt lapseni kengättömäksi ja ajanut minut rikoksen poluille. Naamiosilmäisenä porailemaan takaoven lukkoja yöpimeällä ja kaappaamaan kunstantamojen autoja.

Kirjastot auttavat vähentämään lasten huostaanottoja!

Vierailija

Olen jo vuosia sitten hukannut kirjastokorttini, enkä ole viitsinyt hankkia uutta.
Kirjasto on vajaan 500 metrin päässä.

Kotona on "pieni" kirjasto ja ostan aina vain lisää.

Kirjastossa käydessäni yleensä tulin vähintäin kymmenen kirjan kanssa kotiin, mutta enhän minä niitä ehtinyt lukea. Lisäksi unohdin palauttaa ajoissa ja sain aina sakkoja. Kirjastokäyntini maksoivat loppujen lopuksi enemmän kuin kirjakauppavierailuni.

Niinpä moneen vuoteen en ole käynyt kirjastossa. Lehtipinonikin on vuoren korkuinen ja kirjatarjouksista tarttuu käsiini kuukausittain vino pino kirjoja. Lisäksi ostan himoitsemani kirjan hinnalla millä hyvänsä.

Hiljattain eräästä lehdestä löysin nettiosoitteen antiikkikirjakauppojen tarjontaan ja tilauksiin; eli koko Suomen divarikirjavalikoimaan. Se on uusi innostukseni kohde. Monia himoitsemiani vanhoja kirjoja ei saa muuta kuin divareista ja hyvällä tuurilla. Uusia painoksia ei enää tehdä. Minulla ei ole aikaa juosta antikvariaateissa kovin usein, joten netti on hyvä väline tässäkin.

Etsin parhaillaan Henning Mankelin - Tiikerin silmä - Suomesta se on loppunut ja uusia painoksia ei ole tulossa. Hälytyksen olen tehnyt Ruotsin sukulaisilleni, josko sieltä vielä löytyisi.

Jos aikaa olisi, asuisin kirjastossa. Eläkepäiviä odottelen. Silloin istun aamusta iltaan kirjastossa, luen siellä lehtiä, lainaan kirjoja ym. Eläkkeellä en aio ostaa tai tilata kovin paljon lehtiä, koska niitä voi käydä lukemassa kirjastossa.

Italian tuntien opiskelupaikan viereinen ovi johtaa Kirjatori-kirjakauppaan, jossa myös on kahvila. Siellä on aina ALE. Sellaisessa kirja-kahvilassa sitten aion viettää eläkepäiväni ja välillä käydä vaikka Barcelonassa lukemassa eräässä La Ramblan sivukadun kahvilan pehmeässä nahkatuolissa lukemassa omaa kirjaani ja siemaillen espressoa. Olen ihastunut ko kahvilaan ja Barcelonan aamut aloitin aina siellä: silloin luin kirjaa -Tunnit. Olen koukussa ko kahvilan laiskanlinnoihin ja espressoon.

PS. Jos Paul M lukee tämän ja on valmis myymään tai lainaaman Tiikerin silmän, olisin ylen onnellinen.

Niin ja DVD-levyjä (leffoja) minulla on omasta takaa kahden metrin pino, joka myös kasvaa koko ajan.

Vierailija

Yhteen aikaan kirjastossa tuli käytyä solkenaan, ko. paikassa opin mm. alkeet tietokoneista ja netissä liikkumisessa. Kakrulle lukemista ja satutunnit olivat kiva juttu... Nykyään tulee käytyä harvakseltaan, muksullakin opinahjo alkanut joten silloin tällöin lukemista haetaan.

Vierailija
kytoann

Tarkoitin kyllä laittaa tämän kyselyn Muihin tiedeaiheisiin, mutta vahingossa se tuli tänne vapaaseen sanaan eikä siis näy tuossa vasemmalla. Ja monet eivät käsittääkseni juuri seuraa Vapaan sanan keskusteluaiheita.

Ayla, minkä hintaisia kirjat ovat nykyään Ruotsissa? Täällä maksaa ihan tavallinen romaani semmoiset 30 euroa ja ylikin. Pokkaritkin helposti toistakymmentä euroa.

Ayla saa vastata omasta puolestaan.

Minä ostan aina Ruotsin käynneilläni paljon kirjoja, koska ovat siellä huomattavasti halvempia kuin Suomessa. Lisäksi pokkarivalikoima on laajempi. Minulle kelpaa halvempi pokkari, koska lukunautinto on pääasia, ei se miltä kirjahylly näyttää.
Lisäksi koko lähisukuni, pikkuveljeäni lukuunottamatta asuu Ruotsissa, käyn siellä usein.
Kirja-ALE:ssa Tukholmassa olen maniassa, tulen kirjaimellisesti hulluksi. Ostan niin paljon kuin jaksan kantaa. Voisin mennä vaikka bodaamaan, että jaksaisin kantaa painavampia kirjalasteja. Lisäksi sukulaiseni saavat kantaa selkä vääränä tilaamiani kirjoja, kun eksyvät vierailemaan luonani.

Vierailija
kytoann

se riippu mitä kirjoja haluaa ostaa. Pokettikirjat on halvempia. Tieto-kirjat taas kalliimpia. En osaa oikein sanoa, kun tuosta eurosta en oikein "ymmärrä" en siis osaa kääntää ruotsin kruunuja euroiksi juuri nyt. Minulla on sellainen laskuri, mutta se ei ole kotona.

Mutta ehkä MD osaa vastata sinulle hinnoista tarkemmin ja osaa sanoa hinnat euroina.

Jos kirjoista tykkää, niin silloin ei paljoakaan ajattele hintaa. Minä ostan kalliitakin kirjoja jos kirjan haluan. Hinta ei ole esteenä, niin hullu olen kirjoihin ja lukemiseen.

Vierailija

-> Ayla

Nykyisin on helppoa. Jos ei nyt sentin tarkkuudella halua laskea, riittää vallan hyvin ajattelumalli: 100 kruunua = 10 €.

En minä koskaan tarvitse tarkempaa laskuria ja samalla mallilla toimin sukulaisteni kanssa.

Jos minä maksan jostain Suomesta ostetusta tavarasta 10 €, he maksavat minulle 100 kruunua ja samoin, jos he tuovat minulle vaikka 100 kruunua maksaneen kirjan tain muun tilaamani ostoksen: maksan 10 €.
Mutta jos kyseessä ovat niuhottajat, kyllä noista valuuttaeroista tuolla suurpiirteisyydellä voi riidan saada aikaiseksi. Minun ei ole tarvinnut vielä riidellä.

10.00 EUR
Euro = 92.7478 SEK

100.00 SEK
Sweden Kronor = 10.7819 EUR

Vierailija
MD
-> Ayla

Nykyisin on helppoa. Jos ei nyt sentin tarkkuudella halua laskea, riittää vallan hyvin ajattelumalli: 100 kruunua = 10 €.

En minä koskaan tarvitse tarkempaa laskuria ja samalla mallilla toimin sukulaisteni kanssa.

Jos minä maksan jostain Suomesta ostetusta tavarasta 10 €, he maksavat minulle 100 kruunua ja samoin, jos he tuovat minulle vaikka 100 kruunua maksaneen kirjan tain muun tilaamani ostoksen: maksan 10 €.
Mutta jos kyseessä ovat niuhottajat, kyllä noista valuuttaeroista tuolla suurpiirteisyydellä voi riidan saada aikaiseksi. Minun ei ole tarvinnut vielä riidellä.

10.00 EUR
Euro = 92.7478 SEK

100.00 SEK
Sweden Kronor = 10.7819 EUR

Kiitos MD. Täytyy alkaa käyttämään euroista puheen ollen tuota...

100 kruunua = ca 10 €.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat