Silmässä jotain

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluan tietää yks juttu on. Kun katsoo vaikka taivaalle, onnistun vähän ajan päästä näkemään putkimaista rihmastoa, jonkinlaista haarautuvaa putkea, sen sisällä näkyy palloja, jotka eivät liiku putkistossa. Nämä putki-rihmastot liikkuvat silmän mukana, mutta saattavar hiljakseen liukua toiseen paikkaan. Harhoja eivät ole, koska ne näkyvät selkeinä ja tarkkoina, niillä on selkeä rakenne jota voi tutkia. Roskiksi ne olisivat omituisia, koska missä roskissa on jotain solumaisia palloja putkiston sisällä? Verisuonia voisivat olla, mutta mitä ne pallot olisivat, kun ne eivät edes liiku... Ja nämä rihmastot siirtyvät hiljalleen paikasta toiseen, jos kauan katsoo. Niin, mitä ne ovat? Näkeekö kaikki muutkin semmoisia?

Kommentit (11)

Vierailija

Tuttu ilmiö. Itse aloin näitä rihmastoja näkemään ensimmäisen kerran opiskeluaikoinani lautatarhassa kesäduunissa ollessani noin reilun 20 ikäisenä. Ne ovat iän myötä lisääntyneet ja hyvin nämä liikkuvat rihmastot näkyvät nyt esim. kirkasta taivasta kohti katsoessani. Olen asiasta moneenkin kertaan silmälääkäreiltä kysynyt rillien uusimisen yhteydessä ja he ovat järjestään kertoneet, että kyseessä on normaali ilmiö, joka johtuu jostakin silmänesteessä kelluvista "irtosoluista tai palasista". Ehkäpä palstamme "yleisvakiotohtori" MD osaisi tieteellisemmin vastata onkelmaan?

Vierailija

Olen tainnut nähdä montakin kertaa. En kylläkään koskaan ole jäänyt miettimään että mitä ne on. MD osaisi varmasti antaa meille vastauksen. Odotellaan.

Vierailija

Lasiaissamentumia.

Lasiainen

Lasiainen täyttää silmän takaosan ontelon ja muodostaa pääosan silmän sisällöstä. Se on lasinkirkas hyytelömäinen aine, jonka tukirakenteena on mikroskooppisen ohuita säikeitä (Kuva 3). Nuorella ihmisellä nämä säikeet muodostavat rakenteeltaan säännöllisiä verkkoja, jotka silmän liikkuessa heilahtelevat pehmeästi edestakaisin. Iän mukana rakenteet korostuvat ja tulevat karkeammiksi. Keski-iän jälkeen lasiaisen tukirakenteet saattavat irrota verkkokalvon pinnasta ja koko tukirakenne laskeutuu vähitellen silmän alaosaan.

Kuva 3.

Lasiaisen tukirakenteet ovat mikroskooppisen ohuita säikeitä, jotka kiinnittyvät verkkokalvon pintaan takana ja mykiöön ja lasiaiskalvoon edessä.

Lasiaisessa normaalisti olevat mikroskooppisen pienet samentumat saattavat joskus näkyä ohuina varjoina näkökentässä kirkkaasti valaistua taustaa esim. lumihankea tai kirkasta taivasta vasten. Lasiaissamentumat ilmaantuvat näkökenttään milloin sattuu, liukuvat näkökentän poikki ja häviävät tullakseen näkyviin taas jonkin ajan kuluttua. Tavallinen, täysin viaton lasiaissamentuma on muodoltaan joka kerta samanlainen. Sen koko ja liikenopeus voivat vaihdella sen mukaan, kuinka lähellä verkkokalvon pintaa se on.

Lasiaissamentumia syntyy myös, jos lasiaisen tukisäikeitten irrotessa verkkokalvosta jokin säie repäisee mukaansa pienen palan hiussuonen seinämää ja lasiaiseen tulee pienen pieni verenvuoto. Tällainen pieni verenvuoto näkyy näkökentässä ryhmänä samentumia, joka muistuttaa kärpäsparvea tai nokisadetta. Mikroskooppinen verenvuoto on vaaraton, mutta sen sattuessa kannattaa melko pian käydä näyttämässä silmää silmälääkärille, sillä joissakin tapauksissa lasiaissäie on irrotessaan paitsi vaurioittanut pienen suonen seinämää myös repäissyt verkkokalvoon reiän. Usein tällaisen reiän muodostumiseen liittyy salamointia näkökentässä, muttei aina. Reikä saattaa olla alkuna verkkokalvon irtaumalle. Mikäli reikä löydetään varhaisvaiheessa, sen ympäristö voidaan kiinnittää alustaansa valopolttohoidolla ja verkkokalvon irtautuma estetään.

http://www.lea-test.fi/su/silmat/silman.html

Vierailija

http://en.wikipedia.org/wiki/Floater, Tuossa engl. kielinen artikkeli. Tärkeimmät poimittu tähän:

Suom. Lasiaiskellujat
ICD-10: H43.9 (Määrittämätön lasiaissairaus [ei ole sairaus])
- Esiintyy vanhoilla ihmisillä
- Yleens. Lasiaisnesteen jäänteitä, kuivettumia
- Koko n. 8 μm (itse mitattu)

Vierailija

mulla on kans jotain tollasii silmissä. miten niistä pääsee eroon? ne haittaa jokapäiväistä elämääni. en uskalla edes lääkäriin mennä ku viime käynillä uhkas jos näkökin huononee vielä paljon niin vie ajokortin ja ilman sitä en voi tehä työtäni

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
reddevil
mulla on kans jotain tollasii silmissä. miten niistä pääsee eroon? ne haittaa jokapäiväistä elämääni. en uskalla edes lääkäriin mennä ku viime käynillä uhkas jos näkökin huononee vielä paljon niin vie ajokortin ja ilman sitä en voi tehä työtäni

Puukolla.

Minulla kanssa välillä näkyy kaikenlaista silmissä erityisesti näin kesäisellä ja aurinkoisella kelillä.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Olen aina kuvitellut että ne voisivat olla pölyä silmässä.

Itselläni on aika tarkat silmät. Pystyykö muuten muut näkemään omia solujaan?

Muinainen bilsanopettajani sanoi että munasolun voi vain nähdä mutta olen varma että näen ihostani silloin tällöin "hilseilevistä" ihopalasista selvästi soluseinämiä ja tumia.

Uusimmat

Suosituimmat