Joulunvieton kritisointi ärsyttää!

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Huomasin tämän konkreettisesti, sillä jouluun kriittisesti suhtautuva kirjoitukseni oli poistettu eräältä keskustelupalstalta "muita keskustelijoita loukkaavana".
Ei ollut ensimmäinen kerta, kun saan tuollaista palautetta kerrottuani mielipiteeni tuosta keskitalven juhlasta ja sen perinteisestä vietosta. Silti jatkan vuodatteluani... Tästä asiasta kenties mätkittävät porttikiellot keskustelupalstoille jätän näet omaan arvoonsa. Palstoillehan voi aina rekisteröityä uudelleen muka uutena käyttäjänä, ja niitä sitä paitsi riittää.

Mutta ihmettelen, miksi nimenomaan joulun ja jouluhössötyksen arvostelu aiheuttaa niin valtavaa närää kuulijoissaan tai lukijoissaan?

Niin, johan liiankin pian on taas Se Aika...

Kommentit (10)

Vierailija

Ei, minä en ala joulua mitenkään ajattelemaan tai laittamaan. Olen kuten tavallisesti. Minua ei toisten joulu kiireet häiritse. Jos joku haluaa joulun takia kiirehtiä, niin tehkööt sen. Kunhan vaan ei minua vaadita mukaan siihen.

Vierailija

TOTTA...vaikka "BUSHMAN" on kunnon valkoihoinen kristitty,
on tuo joulu hössötyksineen painajaismainen... lahjusta, lahjusta
vaikka hampaat irvessä ... yleensä "BUSHMAN" ostaa lahjat
aattoaamuna ( silloin myyvät karkit puoleen hintaan ) ja
joulukuusen tapanina, kestää pidempään !

Vierailija

En kyllä itse ole huomannut moista reaktiota. Enemmänkin kaikkia tuntuu ärsyttävän joulun jatkuva aikaistaminen ja sen aiheuttava yltiökaupallisuus. Vaan kristityt ainakin lienevät onnesta soikeina.

Vierailija
A. Ankka
Vaan kristityt ainakin lienevät onnesta soikeina.

Joulu ei ole kristillinen juhla, vaan alkujaan pakanallinen. Mikä oikeus kristityillä on viettää tätä keskitalven juhlaa?

Vierailija
A. Ankka
En kyllä itse ole huomannut moista reaktiota. Enemmänkin kaikkia tuntuu ärsyttävän joulun jatkuva aikaistaminen ja sen aiheuttava yltiökaupallisuus. Vaan kristityt ainakin lienevät onnesta soikeina.

Mikäs vika kaupallisuudessa on? Aika moni on kaupassa töissä tai firmassa joka valmistaa/maahantuo/vie ulkomaille tuotteita joita myydään niissä kaupoissa. Joulu on liike-elämälle parasta aikaa ja kansantaloudelle siten myös. Mitä enemmän tienataan rahaa, sen enemmän voidaan maksaa veroja. Yksinkertaista. Pitkät joululomat kyllä rasittavat liiketoimintaa.

Ekologisesti ja humaanisesti kulutuksesta on, ei nyt paljonkaan suoranaista hyötyä (paitsi lahjoja on kiva saada ja antaa) mutta se mahdollistaa mm. verovarojen lisäämisen tutkimukseen ja kehitykseen sekä tietysti kehitysapuun. Köyhät kehitysmaat tuhoavat luontoa koska niillä ei ole varaa kierrättää eikä opastaa ihmisiä.

Silti kannattaa ostaa ja elää ekologisesti.

SAMAEL
Joulu ei ole kristillinen juhla, vaan alkujaan pakanallinen. Mikä oikeus kristityillä on viettää tätä keskitalven juhlaa?

Ovat varastaneet sen, kuten muutkin juhlat. Ja sitten väittävät että se on ollut perinteisesti heidän juhlansa. Voi juutas.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Hemmetinkö pakko on joulua viettää? Viikinkien Jule on muutenkin lähempänä normaalia suomalaista joulua sikoineen lahjoineen. Roomalaisten Saturnalia kesti rikkaimmilla koko viikon, eikun mässäilemään ja juhlimaan Saturnuksen valtaa ja kultakauden paluuta. Jos itse joulun kristillisyys haittaa, talvipäivänseisauksen aikaa on kaikilla lauhkean vyöhykkeen mailla vietetty jollakin tavoin, valitsee sopivan juhlan ja viettää sitä. Mielestäni talvisydän on muutenkin niin ankeaa ja pimeää aikaa, että kaikki tekosyyt juhlimiseen on käytettävä hyväksi.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Minkä vuoksi ylipäätään pitää "ottaa pulttia" jostakin asiasta?
Aggressiot kuluttavat henkistä energiaa ja aiheuttavat vahinkoa ainoastaan pultin ottajalle itselleen!

Jos joku tahtoo viettää Joulua tai vaikkapa persläpeä, omapahan on asiansa - mitä se minulle tai muille kuuluu?

Uusimmat

Suosituimmat