Mitäs jos me kaikki näemmekin värit erilailla?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aihe tuli mieleeni tuosta "Kuvitelkaa uusi väri" -keskustelusta.

Eli siis mitäs jos me kaikki näemmekin värit erilailla? Tarkoitan, että jos meille on opetettu, että jokin väri on punainen, niin emmekös me kaikki sitten luule sitä punaiseksi vaikka näkisimme sen miten vaan?

Tätä on vähän hankala selittää... Otetaan esimerkki.

Tarhassa, kotona(missä vaan) on pieni tuokio paikallaan, jossa opetetaan lapselle värejä. Osoitetaan sormella koivun lehteä. Sanotaan, että se on vihreä. Kuitenkin kaikki näkevät sen erilailla, mutta koska luulemme näkevämme ne samanlailla, opetamme toisillemme väreille nimet.

Kaikille punainen on punainen.. mutta punainen ei ole kaikille samanvärinen.

Voisiko tämä olla mahdollista? Periaatteessahan jos huomaamme, että kahden ihmisen näkösolujen rakenne on TÄYSIN samanlainen, voisimme kumota ajatuksen heti. Mutta tiedämmekö sitä, että ovatko rakenteen täysin samanlaisia? Molekyylien järjestyksen ja asennennon muutoskin voisi periaatteessa aiheuttaa jokaiselle erilaisen näkökokemuksen.

Eikä erilaisuuden tarvitsisi välttämättä olla edes silmissä. Se voisi olla myös aivoissa. Aivon näköalue tulkitsee jokaisella ihmisellä saman viestin silmältä erilailla. Jos näin on, tilannetta on käytännössä mahdotonta todistaa, tai kumota.

Mielipiteitä?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Jep, väri on kullekin katselijalle oma.

En muista nimeä, mutta olen kuullut tarinan taitelijasta, jolla oli silmäsairaus - - jonkin sortin kaihi taisi olla. Kun silmä korjattiin, kauhistui hän maalauksilleen, koska värit kuvissa olivat nyt radikaalisti erilaiset. Kertomuksen mukaan hän heitti kaikki sairauden aikana maalatut taulut roskiin. Muistaakseni kaikissa näissä tauluissa oli käytetty liikaa keltaista väriä, mutta tämä paljastui vasta korjauksen jälkeen.

Vierailija

"Eli siis mitäs jos me kaikki näemmekin värit erilailla? Tarkoitan, että jos meille on opetettu, että jokin väri on punainen, niin emmekös me kaikki sitten luule sitä punaiseksi vaikka näkisimme sen miten vaan?"

Genetiikka takaa sen, että ajatuksesi on virhe. Me ihmiset olemme paljon enemmän toisemme kaltaisia kuin luulemmekaan; banaani ja sinä olette enemmän toistenne kaltaisia kuin itse ymmärrätkään!

Vierailija

Kyllä tämä on mahdollista mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Sama informaatio silti värittyisi väreistä

Vierailija

Värisokethan ovat sitten esimerkki siitä, että värien eri tavalla näkeminen alkaa sotkea tätä yleistä informaatiota eri väreistä.

Vierailija

Kaikilla on varmasti yksilöllisiä eroja värinäössään. Itse olen (muka) lievästi punavihersokea. Näin ainakin kouluterveydenhoitaja sanoi jo ala-asteella niiden täplätestien perusteella. Näin niissä useimmiten epäselvästi montakin numeroa, en selvästi vain yhtä, jonka perusteella voisi sanoa että on värisokea tai ei. Kuitenkin mielestäni erotan punaisen ja vihreän värin selvästi toisistaan. Esim. vihreät kasvit ja punainen tomaatti, en ymmärrä miten ne voisi sekoittaa toisiinsa. Ehkä hämärässä valossa erotuskyky huononee.

Vierailija

Miettikää, jos me kaikki näemme AIVAN KAIKEN erilailla, yksilöllisesti.
Siis jopa etäisyyksistä aiheutuvat perspektiivi-kokoerot sun muut.

Kuulemme jopa äänetkin erilailla?
Kaikkihan se tietenkin johtuisi AIVOISTAMME, ei aistivälineistämme.

Hoksasin miettiä tätä asiaa jo teini-iässä, 15 vuotta sitten.

Vierailija

Emmekä ainoastaan näe erilailla, vaan myös haistamme, tunnemme, kuulemme ja maistamme hieman toisistamme poikkeavasti. Eipä tämän pitäisi mikään uutinen olla.

Vierailija
lapio
Muistaakseni on jossain tehty testejä, että kauanko kestää kuvan kääntyminen mielessä oikein päin, jos ihminen pitää sellaisia laseja päässään, jotka kääntävät kuvan ylösalaisin. Tuloksista en muista kuin sen verran, että kyllä se kuva kääntyi jonkin ajan kuluttua (olisiko ollut pari päivää vai tuntia?).
No kuitenkin - samallaista testiähän voisi kokeilla noilla väreillä: jos värien puolesta sekoitettu kuva alkaa loppujen lopuksi näyttämään luonnolliselta, niin voidaan päätellä, että kaikki ihmiset näkevät värit samoina riippumatta hermoradoista yms.?

Olettaisin, että ihmiset näkevät kaiken samalla tavalla. Tuo testi on kyllä edelleen tekemättä...

Vierailija
Syfilis
Emmekä ainoastaan näe erilailla, vaan myös haistamme, tunnemme, kuulemme ja maistamme hieman toisistamme poikkeavasti. Eipä tämän pitäisi mikään uutinen olla.

Totta, onhan "jokaisella" "oma" lempiruoka, -väri, -haju, -musiikki...

Itse olen huomannut myös, että ihmisille tulee usein kinaa jonkun kappaleen väristä. Esim. onko tuo ylhäällä olevan kuvan taustaväri punainen vai ruskea?

Vierailija

Itse näen eri silmillä värit hieman toisistaan poikkeavasti. Jos katson valoisaa näkymää vasemmalla silmällä, on se hieman vihertävämpi, ja oikealla silmällä punertavampi. Ero on hiuksen hieno, ja näkyy vain kun valoa on riittävästi. Olen silti aivan varman ilmiön olemassaolosta. Huomasin sen ensi kerran jo lapsena lukiessani ja tarkkaillessani paperin väriä vuorotellen eri silmillä.

Voisiko tämä johtua siitä, että toisessa silmässäni on enemmän punaiseen reagoivia tappisoluja kuin toisessa? Ilmiön luulisi johtuvan nimenomaan silmistä eikä aivoista.

Vierailija
Tuppu L

Totta, onhan "jokaisella" "oma" lempiruoka, -väri, -haju, -musiikki...

Itse olen huomannut myös, että ihmisille tulee usein kinaa jonkun kappaleen väristä. Esim. onko tuo ylhäällä olevan kuvan taustaväri punainen vai ruskea?

Sen lisäksi että me pelkästään fyysisesti aistimme maailmamme hieman erilailla, myöskin koemme sen erilailla. Esimerkiksi tietyt äänet, värit, maut aihettavat toisissa ihastusta ja toisissa vihastusta.

Varmastikkin ihmiset keskenään kuitenkin kokevat maailman homogeenisemmin kuin eimerkiksi vertaillessa ihmistä ja jotain toista luontokappaletta, mutta myös keskenäinen aistimaailmamme on toisistamme poikkeava.

Vierailija

Työskentelen toisinaan IR-lasereiden kanssa. Silloin on käytettävä suojalaseja, joiden linssit ovat vihreitä. Kun niitä käyttää päivän, alkaa kaikki näyttää normaalilta, ei vihreältä. Kun lasit ottaa päästä pois päivän päätyttyä, kaikki näyttää vähän aikaa vaaleanpunaiselta, kunnes palataan normaaliin.

Tästä voi päätellä, että aivot korjaavat spektriä, adaptoituvat tähän häiriöön. Olen miettinyt, miten tällainen "värikorjaus" oikein toimii. Mistä tulee tieto siitä mitkä ovat "oikeat" värit.

Tämähän on itse kunkin helppo kokeilla. Erivärisiä laseja vaan päähn muutamaksi tunniksi.

Vierailija

Aivot kääntävät lopulta myös ylösalaisen näkökentän normaaliksi, jos käytetään jatkuvasti näkökentän ylösalaistavia peilihärpäkkeitä.

Vierailija

Oikeastaan tästä asiasta keskustelu on täysin turhaa,
kun se lopulta kumminkin johtaa siihen peruskysymykseen,
mitä itse tietoisuus on..

Siinä taas ei päästä puusta pidemmälle.

luonnonystävä
Seuraa 
Viestejä215
Liittynyt18.3.2005
tupakka
Aihe tuli mieleeni tuosta "Kuvitelkaa uusi väri" -keskustelusta.

Eli siis mitäs jos me kaikki näemmekin värit erilailla? Tarkoitan, että jos meille on opetettu, että jokin väri on punainen, niin emmekös me kaikki sitten luule sitä punaiseksi vaikka näkisimme sen miten vaan?

Tätä on vähän hankala selittää... Otetaan esimerkki.

Tarhassa, kotona(missä vaan) on pieni tuokio paikallaan, jossa opetetaan lapselle värejä. Osoitetaan sormella koivun lehteä. Sanotaan, että se on vihreä. Kuitenkin kaikki näkevät sen erilailla, mutta koska luulemme näkevämme ne samanlailla, opetamme toisillemme väreille nimet.

Kaikille punainen on punainen.. mutta punainen ei ole kaikille samanvärinen.

Voisiko tämä olla mahdollista? Periaatteessahan jos huomaamme, että kahden ihmisen näkösolujen rakenne on TÄYSIN samanlainen, voisimme kumota ajatuksen heti. Mutta tiedämmekö sitä, että ovatko rakenteen täysin samanlaisia? Molekyylien järjestyksen ja asennennon muutoskin voisi periaatteessa aiheuttaa jokaiselle erilaisen näkökokemuksen.

Eikä erilaisuuden tarvitsisi välttämättä olla edes silmissä. Se voisi olla myös aivoissa. Aivon näköalue tulkitsee jokaisella ihmisellä saman viestin silmältä erilailla. Jos näin on, tilannetta on käytännössä mahdotonta todistaa, tai kumota.

Mielipiteitä?

Tätä samaa ajatusleikkiä on käyty palstalla joskus aiemminkin.

Esim. sanat "punainen" ja "keltainen" voitaisiin korvata vaikka sanoilla "tomaatin värinen" ja "sitruunan värinen". Sitten voisi miettiä että ovatko tomaatit kaikkien (normaali värinäköisten) silmissä oikeasti tomaatin värisiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat