HALONEN ja matematiikka. Vaikea yhtälö.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

[size=150:v6tbbq0r]Aiheena presidentin esiin tuoma PAKKOmatematiikka Suomen kouluissa. [/size:v6tbbq0r]

Matematiikka on universaali, VÄLTTÄMÄTÖN kaikkeen kaupankäyntiin yksilöitten tai kansakuntien välillä.

Pakkoruotsi taas pienen kielialueen puhevika Suomessa rasitteena alistumisesta muukalaisten valtaan historiassa.

Käykää kuuntelemassa Yle:n ohjelma, kuinka on:

"Tasavallan presidentti keskustelee kuulijoiden kanssa":

http://www.yleradio1.fi/mp3/audio/1160410986-22512.mp3

Tässä referaatti jutusta:

Juontaja: Kielikysymykset kuuluvat jatkuvasti kansalaisia keskusteluttaviin asioihin, mutta Suomen perustuslain mukaanhan Suomi on virallisesti kaksikielinen, suomen- ja ruotsinkielinen maa. Molempia kieliä on pakko opiskella, muut kielet ovat valinnaisia. Soittaja Imatralta katselee asioita kuitenkin käytännön elämän näkökulmasta itärajamme tuntumasta. Olkaa hyvä.

Soittaja: Hyvää iltaa, Rouva presidentti.

Tarja Halonen: Hyvää iltaa.

Soittaja: Minä haluaisin tiedustella teidän kantaa meidän kotiseudullamme Etelä-Karjalassa vallitsevaan vinoutuneeseen kielikoulutuspolitiikkaan. Ja tämä sama tilannehan koskee useimpia Suomen maakuntia. Eli miten teidän mielestänne on perusteltavissa, että meidän Etelä-Karjalassa, ja varsinkin lastemme, on pakko käyttää aikaamme juuri ruotsin opiskeluun, kun se maakunnassamme on täysin tarpeeton kieli? Muille kielille, esimerkiksi saksalle ja venäjällekin olis kysyntää, mutta niitä ei voi valita samalla tavalla.

Tarja Halonen: Ensimmäinen ongelma tietysti on se, että sekä suomi että ruotsi on eurooppalaisittain katsottuna pieniä kieliä. Ihan kansainvälisesti ottaen kaikki yli miljoonan puhujan kielet on isoja kieliä, mut jos puhutaan nyt tästä Euroopasta ja lähialueista niin nää on pieniä kieliä suomi ja ruotsi. Ja moni kysyykin sitä, että pitääks nyt kahta pientä kieltä opetella...

Soittaja: Nimen omaan.

Tarja Halonen: ...että eikö tää toinen voisi olla iso. No siihen on meillä tää historiallinen tausta, että Suomi on syntyessään ollut kaksikielinen maa, eli silloin kun meistä tuli itsenäisiä niin me taattiin sekä suomen- että ruotsinkielisille tää tota tasavertainen asema. Ja jotta me voitais niitä ruotsinkielisiä, tässä tapauksessa nyt ruotsinkielisiä, palveluja saada aikaseksi, niin silloin pitäis myös olla riittävä pohja tämän kielen osaajia. Jos me luopuisimme tästä, tästä ruotsin kielen opettamisesta, niin lopputuloshan olisi tietysti sitte se, että näitä ruotsin kielen osaajia olis huomattavan paljon vähemmän, ja silloin todennäköisesti näiden palvelujen takaaminen käytännössä niin vaikeutuisi.

Mut sit toisteppäin sanottuna asia niin, että, että mä nyt uskallan vähä epäillä, vaikka teillä on ihan hieno maakunta, niin mä uskallan epäillä sitä ettäkö ne kaikki sataprosenttisesti pysys siellä Etelä-Karjalassa lopunikäänsä, vaan saattaa olla et ne muuttaa osa Pohjanmaalle tai Helsinkiin tai Turkuun ja sit tää tilanne on jo edessä, et silloin tarvitaan sitä, sitä toistakin kotimaista kieltä, ja siinei sitte oikein ole hyvä asia sanoa et mää oonki sielt Lappeenrannasta, et meilläpäin ei puhuttu.

Siinä, siinä mielessä niin mä toivon että löydetään eri keinoja joilla me taataan tämä perustuslain edellyttämä tilanne et Suomen ja ruotsinkielisiä palveluja voidaan tuottaa samalla tavoin. Ja sit toinen juttu, mä itsessään olen suomenkielisenä, mutta ruotsia, ruotsia niinkun harjoitelleena, että se onkin kauhean kivaa. Se antaa vielä tien, tien tähän pohjoismaiseen yhteistyöhön, ja sille me ei voida mitään et noi muut Pohjoismaat puhuu näitä ruotsia tai ruotsinsukuisia kieliä. Ja, ja jos ruotsia ei osaa niin siitä jää paljon tästä lähialueyhteistyöstä kokematta. Mutta mites teillon se venäjän kielen laita siellä, onks se venäjä millään tavoin kilpailukykyinen koulussa, tai saksa, niin tuon englannin kielen kanssa?

Soittaja: Niin eihän sitä päästä oikein mittaamaan, kun ruotsi on tulppana siinä eessä.

Juontaja:

Tarja Halonen: Äijäijäi. Nyt mä luulen, että jos me mitattais sitä halukkuutta, mä luulen että se on se englanti tulossa siks, siks toiseks kotimaiseksi.

Soittaja: Tietenkin englanti on ykköskieli käytännössä, senhän jokainen tietää...

Tarja Halonen:

Soittaja: ...mutta toisen kielen varmasti jokainen haluais valita. Että mä en ymmärrä kun EU:n alueella muilla kansalaisilla on oikeus valita, mitä vieraita kieliä he haluaa opiskella, mutta meillä ei sitä oikeutta ole.

Tarja Halonen: Nää ei ole vieraita kieliä, mä väittäisin vielä et...

Soittaja: Meille se on.

Tarja Halonen: ...et jos me katsotaan joitain muita maita, niin siel on paljon hankalampiakin järjestelmiä, että semmone niinku koteloiminen kielialueen mukaisesti aiheuttaa aika paljon enemmän ristiriitoja yhteiskunnassa ku se, että opiskelee sen omasta mielestään vähemmistöönkin kuuluvan kieltä, että, et mua on tässä vähän vaikea, mä myönnän julkisesti kaikille niin tyytymättömille kuulijoillekin mahdollisesti, niin mua on vaikea tästä käännyttää. Minä tykkään et ruotsin kieltä pitää lukea, se kuuluu näihin meiän kouluvaatimuksiin ja lisäksi niin aina ku puhutaan pakkoruotsista,

mä sanon et kyl siel on pakkomatematiikka ja pakkomaantiede ja kaikkii muita, et koulus pitää opiskella, mitä ne, mitä...

Soittaja: Kielistä...

Juontaja: No niin...

Soittaja: Miten kielet voi olla verrattavissa matematiikkaan?

Juontaja: Kiitoks...

Soittaja: Tässähän ei demokratia nyt toteudu, koska tää systeemi ei vastaa kansan enemmistön tahtoon

Juontaja: No niin.

Tarja Halonen: No, siihen on omat tiensä sitten, jos ollaan toista mieltä, mut mää kyllä sanon niin et kyl kannattaa ruotsin kielest kiinni pitää. Se on avain pohjoismaiseen yhteistyöhön ja, ja se on meidän, meidän myöskin niinkun isänmaamme synnyn yhteydessä.

Soittaja: Eihän historialla voi perustella nykypäivän käytäntöjä.

Juontaja: Noniin, mutta nyt, nyt...

Tarja Halonen: Kyllä sitä vielä voi.

Soittaja: Suomen kaksikielisyys on pelkästään paperilla, ei tämä oikeesti oo kaksikielinen.

Juontaja: Kiitoksia kysymyksestä.

http://www.yleradio1.fi/mp3/audio/1160410986-22512.mp3

Kommentit (1)

Uusimmat

Suosituimmat