Helsingissä on tuhansia köyhiä lapsia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Helsingissä on tuhansia köyhiä lapsia

Otsikko on tänään ilmestyneestä Kirkko ja kaupunki -lehdestä, josta seuraava Salla Korpelan artikkeli:

"Kirkon päättäjät ovat kiinnittämässä huomiota vauraan yhteiskunnan kätkemään ongelmaan: lasten köyhyyteen. Tilastot kertovat suomalaisten keskinäisestä eriarvoistumisesta. Lapsista hieman yli 12 % elää perheissä, joiden tulot ovat alle 60 % suomalaisten mediaanituloista. Nelihenkisen perheen kohdalla tämä köyhyysraja tarkoittaa, että heidän yhteenlaskettu nettotulonsa oli 1732.50 e/kk vuonna 2004.

Pelkästään Helsingissä on yli 10000 köyhää lasta. Lapsiperheiden köyhyysriski on moninkertaistunut vuoden 1990 jälkeen. Hyvätuloisimpien ihmisten tulot ovat samaan aikaan kasvaneet huomattavasti.

- Nuorilla aikuisilla on entistä suurempia vaikeuksia saada vakituisia töitä, he roikkuvat pätkätöissä ja ovat välillä työttöminä. Juuri he ovat myös perheenperustamisiässä ja joutuvat siinä tilanteessa taloudellisesti tiukille, selittää Stakesin tutkija Pasi Moisio.

Helsingissä eriarvoistuminen on alueellista. Kaupunkiin on syntynyt köyhyystaskuja, joissa jopa kolmannes perheistä elää toimeentulotuen varassa - toisissa kaupunginosissa heitä ei ole lainkaan.

KÖYHYYS NÄKYY KOULUSSA
LEVOTTOMUUTENA JA NÄLKÄNÄ

Köyhyys on asia, jota ei huudella ääneen, mutta se käy monilla tavoilla ilmi esimerkiksi koulun arjessa. Köyhän perheen lapsi saattaa jäädä pois maksullisista leirikouluista tai kavereiden synttärijuhlista, kun ei ole varaa ostaa lahjaa.

- Lapset saattavat myös kantaa huolta aikuisten raha-asioista. He ovat huolissaan maksamattomista laskuista tai siitä, kuinka rahat riittävät ruokaan kuun lopussa, kertoo Anne Hyrkäs. Hän toimii kouluterveydenhoitajana Pihlajamäen ja Pihlajiston ala-asteilla.

Köyhyyttä tai ainakin köyhyyden tunnetta voi aiheuttaa se, ettei ole kännykkää tai ei voi osallistua maksullisiin harrastuksiin. Vanhemmat voivat pilata lapsen taloudellisen tulevaisuuden esim. ottamalla lapsen kännykkäliittymällä pikaluottoja, joiden vuoksi lapsi menettää luottokelpoisuutensa jo ennen kuin tulee täysi-ikäiseksi. Viikonlopun jälkeen koulussa näkee nälkäisiä lapsia. Monien koulujen ruokalistoille laitetaankin maanantaisin lasten herkkuruokia, kuten jauhelihakastiketta, jotta he söisivät vatsansa täyteen. Lasten vaatetus saattaa olla epäasianmukaista.

- Kaikki tämä rasittaa lasta tavattomasti ja aiheuttaa levottomuutta, turvattomuutta ja keskittymiskyvyn puutetta. Tällaisilla lapsilla on usein psykosomaattisia oireit aja he hakevat huomiota koulun aikuisilta. Lapset tuntevat huonommuutta ja häpeää, mistä aiheutuu syrjäytymisriski, Hyrkäs kertoo.

Lasten köyhyys ei kuitenkaan johdu AINA suoranaisesti perheen rahavaikeuksista - eivätkä taloudellisisti tiukilla olevien perheiden lapset ole välttämättä köyhiä. Lapsi on riippuvainen vanhempiensa valinnoista ja kyvystä olla vanhempia. Huomattavan moni lapsi, myös keskiluokkaisissa perheissä, jää vaille riittävää aikaa, huomiota ja huolenpitoa.

- Yksikin vakaa, turvallinen ja lapsen hyvinvoinnista huolehtiva aikuinen riittää voittamaan aineellisen köyhyyden aiheuttamat hankaluudet. Kun lapsella on joku, joka laittaa hänelle joka päivä ruokaa, huolehtii puhtaudesta, vaatteist aja läksyjen tekemisestä sekä panee hänet ajoissa nukkumaan, asiat ovat jo kohtuullisen hyvin, sanoo perheneuvoja Riitta Koponen Helsingin perheasiain neuvottelukeskuksesta.

Vanhemmat voivat olla niin syvällä omissa, esim. avioeron, työttömyyden tai päihteiden aiheuttamissa kriiseissään, etteivät he jaksa huolehtia edes lasten perushuollosta. Vanhemmuuden tukeminen ja lasten kuuleminen ovat viime vuosina korostuneet perheneuvonnassa.

Tilastot vahvistavat todeksi perheneuvonnan työkentällä koetun trendin. Helsingissä otettiin huostaan viime vuonna kymmenen prosenttia enemmän lapsia kuin edellisvuonna. Räikeästi laiminlyötyjen lasten joukossa yhä suurempi osuus tulee työssäkäyvistä ja keskiluokkaisista perheistä. Suurin yksittäinen syy huostaanottojen kasvuun on lisääntynyt päihteiden käyttö.

Kysymyksen kirkon tehtävästä tässä asiassa muotoilee Turun arkkihiippakunnan kasvatusasiainsihteeri Heli Aaltonen seuraavasti:

- Onko kirkon osana toimia vain laupiaana samarialaisena, vai voisiko se olla äänekkäämmin puolustamassa lapsia, jotka eivät pysty itse osallistumaan arvokeskusteluun?

Salla Korpela

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0020522427

Sivut

Kommentit (144)

Vierailija

Samassa lehdessä: 10 000
Kirjoittanut: köyhää lasta 18.10.2006 klo 13.49

Seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Seppo Simolan kirjoitus:

"Helsingissä on tilastojen mukaan yli 10000 köyhää lasta. Tänään täällä, meidän keskellämme Suomen pääkaupungissa vuonna 2006 on yli 10000 köyhää lasta.

Samaan aikaan maan taloudessa menee erittäin hyvin, kovemmin kuin koskaan. Yhä enemmän on myös niitä ihmisiä, jotka ovat hyvin, hyvin varakkaita.

Siinä ei tietenkään ole mitään vikaa, että taloudessa menee hyvin eikä siinäkään, että monet ovat vauraustuneet. Huolestuttavaa on kehitys kohti eriarvoisuutta. Erittäin vakavaa on se, että ihmiset voivat monella tapaa huonosti. Erityisen pahalta tuntuu lasten pahoinvointi.

Nälkään meillä ei tarvitse varmaankaan kenenkään kuolla. Köyhyydestä on silti monia vakavia, usein koko lapsen tulevaisuuden tuhoavia seurauksia. Köyhyyteen liittyy usein myös muita ongelmia, joko syynä tai seurauksena, muun muassa päihteiden käyttöä. Tylyä kieltä monien lasten ongelmallisesta tilanteesta kertoo myös huostaanottojen lisääntyminen.

Syyt ja selitykset eriarvoistumiseen ja ongelmien kasautumiseen ovat moninaiset. Olivatpa ne mitkä tahansa, lapset eivät ole köyhyyteensä tai perheidensä ongelmiin syypäivät. Aikuisten tehtävä on pitää huoli siitä, etteivät lapset kärsi. Ensisijaisesti vastuu lapsista on tietenkin om9illa vanhemmilla. Yhteiskuntana emme kuitenkaan voi sulkea silmiämme keskellämme vallitsevalta hädältä ja sysätä vastuuta pelkästään vanhemmille, joiden kyky ja mahdollisuudet huolehtia lapsistaan eivät aina ole riittävät. On myös ylhteisesti tartuttava asiaan.

Ensimmäiseksi katse suuntautuu päättäjiin ja viranomaisiin. Millaisilla yhteisillä toimilla tilannetta voitaisiin korjata? Mihin toimenpiteisiin hallitus, erityisesti vaalien jälkeen muodostettava hallitus, aikoo ryhtyä? Aiheesta ei saisi vaieta ennen ensi kevään vaaleja, ja toimet köyhyyden torjumiseksi olisi saatava seuraavaan hallitusohjelmaan. Entä mitä voidaan tehdä paikallisella tasolla, mihin Helsingin kaupunki ryhtyy?

Yleisemmin katseen voi suunnata meidän kaikkien asenteisiin. Alkaako meillä olla vallalla enemmän itsekkyyden kuin yhteisvastuullisuuden ilmapiiri? Ei hyvältä näytä, jos pärjäävät kahmivat itselleen kaikki kasvun hedelmät ja heikommin menestyvien annetaan syrjäytyä."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0020523038

Vierailija

Ayla kirjoitti tänne - viesti poistettu - jotain tällaista, että "maailma on täynnä köyhiä lapsia. Tulkoot vanhemmat toimeen lastensa kanssa miten taitavat tai osaavat."

Päättäjät ovat valmiita keinotekoisesti luomaan lapsia, joiden vanhemmat voivat tulevaisuudessa tulla toimeen miten osaavat tai taitavat!

http://luomu.741.com/

Jotenkin tekee pahaa IHMISTEN KYLMYYS ja JULMUUS!

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Ayla kirjoitti tänne - viesti poistettu - jotain tällaista, että "maailma on täynnä köyhiä lapsia. Tulkoot vanhemmat toimeen lastensa kanssa miten taitavat tai osaavat."

Päättäjät ovat valmiita keinotekoisesti luomaan lapsia, joiden vanhemmat voivat tulevaisuudessa tulla toimeen miten osaavat tai taitavat!

Otin viestini pois, kun huomasin että tämä oli taas niitä pitkiä kopioituja keskusteluita muilta foorumeilta. Jotta olkoon.

Vierailija

Minä en vain viitsi pilata hyviä kirjoituksia omilla kommenteilla.

Ihmisillä on kuitenkin HÄTÄ, ja se pitäisi päättäjienkin ottaa huomioon. Mitä päättäjät tietävät siitä, kun vuosia on elänyt alle köyhyysrajan, niin kuin moni perhe nykyisin tekee?

Vierailija
Mestariampuja PiPi

Ilmeisemminkin Sinun mielestäsi keinohedelmöitys tulisi kieltää. Ja kaikilta. Tällaisten provosoivien linkkien levittäminen lietsoo ihmisten kylmyyttä ja julmuutta. Linkissäsi leimataan lesbot jotenkin eritysryhmäksi, joilla sitten on mahdollisuus saada jotenkin epämuodostuneita lapsia.

Valitettavasti tämä mahdollisuus on olemassa ihan luomuraskauksissakin.

Miten saitkaan Helsingin köyhät lapset ja lesbojen keinohedelmöitykset liitetyksi yhteen..

Kannattaisi ehken keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Foorumilta löytyy melko kattavia jo olemassa olevia ketjuja keinohedelmöityksen tiimoilta, joihin kannattanee tutustua.

Asioista voi keskustella monin eri tavoin. Tässä olen samaa mieltä kuin Ayla. Perustelemattomien sensaatiohakuisten artikkeleiden floodaaminen on mautonta.

Tosin löytyihän tästäkin artikkelista jotain hyvää:

" Yksikin vakaa, turvallinen ja lapsen hyvinvoinnista huolehtiva aikuinen riittää voittamaan aineellisen köyhyyden aiheuttamat hankaluudet."

Positiivista tämä - ehdottomasti. On sitten yksinhuoltajallakin mahdollisuus

Vierailija

SE, että päättäjät tietävät RISKEISTÄ, joita liittyy keinohedelmöitykseen ja kuinka ne tulevat hoitoina myöhemmin maksamaan yhteiskunnalle. Kuitenkaan päättäjät eivät ole valmiita auttamaan NYT JO köyhissä oloissa kasvavia lapsia, muutoin kuin ottamalla huostaan ja maksamalla sijoituspaikkoihin HUIMIA SUMMIA.

Tämän linkin, jossa näitä kuvia näytetään, löysin netistä. Muita linkkejä keinohedelmöityksen riskeistä en ole löytänyt. Tosi on, että ihan samanlaisia riskejä liittyy jo "luomusti" viljeltyyn ihmisenalkuun.

" Yksikin vakaa, turvallinen ja lapsen hyvinvoinnista huolehtiva aikuinen riittää voittamaan aineellisen köyhyyden aiheuttamat hankaluudet."

Niinpä! Tuon minä VALITETTAVASTI jouduin käytännössä toteamaan taistellessani lapsilleni inhimilliset olosuhteet, vaikka ESPOON KAUPUNKI huostaanottamalla ja tukemalla SIJAISPERHETTÄ ÄÄNEKOSKELLA suurilla summilla olisi pitänyt taata. MINÄ YKSIN TAISTELIN LAPSILLENI PAREMMAT OLOSUHTEET KUIN ESPOON KAUPUNKI ISOLLA RAHALLA ANTOI LAPSILLENI. Taistelin monta vuotta. Minua ESPOON KAUPUNKI ei tukenut!

Vaikka toinen lapsistani meni siskolleni muutaman kilometrin päähän minusta, ei se järin onnellinen sijoitus ollut. Saihan tyttöni aineellista hyvää siskollani, mutta siihen se jäikin. Vaikka tyttöni kävi luonani ja söi täällä, minä jouduin ruokarahat tappelemaan. Minä kun olin minimiäitiyspäivärahalla. Siskoni tienasi mummon markoissa yhdessä vuodessa sen millä minä olen elänyt vuodesta 1993 asti tänne saakka, mutta koska lapseni ei ollut yötä, siskoni mielestä ruokarahat eivät kuuluneet minulle. Minun piti vain olla äiti. Espoon perhehoidossa sanottiin, että älä anna ruokaa lapsellesi. Näin Espoon Kaupunki tuki minun ja lapseni, joka asui muutaman kilometrin päässä minusta, siteitä. Minulla oli silloin toinen tyttö kotiutettu ja vauva ja tietenkin vauvan isä.

Ennen lasteni huostaanottoa lapsillani oli hyvä lapsuus! Elämänsä helvettiin he joutuivat vuonna 1997, josta kumpikaan ei halua puhua! Minä olin siihen asti yksin kasvattanut lapseni.

Kaneli hyvä. Minä tiedän mistä minä puhun. Ja jokainen yksittäinen tapaus, jonka olen kirjoittanut nettiin, on VALITETTAVASTI häiriytyneiden sosiaalityöntekijöiden ja rahanahneiden sijoituspaikkojen aiheuttama perhetragedia.

Tiedän myös huostaanottoja, jotka ovat hyviä ja onnistuneita. Ja hyviä sosiaalityöntekijöitä.

Mielestäni päättäjien pitää havahtua siihen, mihin he omilla päätöksillään ajavat ihmiset. Suureen köyhyyteen. Päättäjillä ei ole puutetta maallisesta mammonasta, kansalla on puute jopa leivästä.

Vierailija
Mestariampuja PiPi
SE, että päättäjät tietävät RISKEISTÄ, joita liittyy keinohedelmöitykseen ja kuinka ne tulevat hoitoina myöhemmin maksamaan yhteiskunnalle. Kuitenkaan päättäjät eivät ole valmiita auttamaan NYT JO köyhissä oloissa kasvavia lapsia, muutoin kuin ottamalla huostaan ja maksamalla sijoituspaikkoihin HUIMIA SUMMIA.

Mietipä nyt tätäkin. Edelleen niputetaan keinohedelmöitys ja sillisalaatti keskenään!
Aivain kuin keinohedelmöityksestä aiheutuvat kustannukset automaattisesti lankeaisivat kuntien vastuulle.

Keinohedelmöitys marginaaliryhmien ja niiden nk.normaalienkin sisällä tehdään usein yksityisellä klinikalla - ja maksetaan ihan itse. Harvemmin ovat mitään pa-porukkaa. Sen verran arvokasta touhua se on.

Huostaanotot ovat sitten asia erikseen. En siis näe selkeää syy-yhteyttä.

Mestariampuja PiPi

Tämän linkin, jossa näitä kuvia näytetään, löysin netistä. Muita linkkejä keinohedelmöityksen riskeistä en ole löytänyt. Tosi on, että ihan samanlaisia riskejä liittyy jo "luomusti" viljeltyyn ihmisenalkuun.

Niin - Linkin alkuperästä ei tietenkään ole mitään selkoa. Koko saitti on kasattu hyvinkin provosoivasti kasaan - jossa halutaan lyödä lyttyyn yksi ryhmä ihmisiä.

Hyvin valitettava ja asiaankuulumaton linkki.

Mestariampuja PiPi

"
Kaneli hyvä. Minä tiedän mistä minä puhun. Ja jokainen yksittäinen tapaus, jonka olen kirjoittanut nettiin, on VALITETTAVASTI häiriytyneiden sosiaalityöntekijöiden ja rahanahneiden sijoituspaikkojen aiheuttama perhetragedia.

Tiedän myös huostaanottoja, jotka ovat hyviä ja onnistuneita. Ja hyviä sosiaalityöntekijöitä.

Mestariampuja PiPi hyvä.

Minusta sinun kannattaisi jäsennellä tämä sisäinen kiukkusi ja yrittää kanavoida se hieman tulosta tuottavampaan muotoon.
Pelkän punaisen lipun heiluttamisella saa harvoin mitään hyvää aikaiseksi.

On valitettavaa, että olet joutunut sosiaalitoimen perhetuen "uhriksi". Toivottavasti kaikki mahdollinen rakentava asian oikaisemiseksi on tehtynä.

Ihmiset eivät ole erehtymättömiä - Missään tilanteissa, missään virastoissa tahi laitoksissa. Edes kotona ihmiset eivät ole erehtymättömiä.
Väärinkäytöksiä tapahtuu - kun ihminen ei ymmärrä, ettei voi täten saavuttaa mitään - hyvää.

Hyvin valitettavaa.

Noh... Jos tämä on tapasi päästellä höyryjä ulos - niin siitäpä vain. Perustellut kirjoitukset tulevat yleensä paremmin huomatuiksi. Pelkkään punaiseen lippuun väsyy niin herkästi.

Vierailija

Mun puolesta väsyköön kuka väsyy. Aina tulee uusia uhreja, jotka kuitataan yksittäistapauksina. Yksittäistapaus voi menettää henkensä, mutta sehän ei tietenkään ketään liikuta.

Minä syön edelleen "kaurapuuroa" ja elän hyvin köyhästi. Ne jotka virheen kohdallani ovat tehneet, elävät runsaudessa.

Minä en väsy! Joka päivä jonnekkin tulee ihminen, joka lukee jonkun tekstini, ja saa ahaa elämyksen. Ja huomaa, että vaikka hänet on syyllistetty ja poljettu maahan, syy on vallassa olijoissa, se on valtaapitäjien tavoite. Nujertaa pieni ihminen, kuohita, kuten linkissä olevissa kuvissa on tehty!

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Lasten pitäisi mennä duuniin,niin pääsisivät köyhyydestään.
Itse aloitin mainostenjakamisen 12 vuotiaana vaikka olin liian nuori ja pääsin köyhyydestä eroon.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija
Mestariampuja PiPi

Pelkästään Helsingissä on yli 10000 köyhää lasta.

Noinko vähän niitä köyhiä on? Eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa!

Vierailija

Kirkkohan voisi myydä prosentin metsistään, ja elättää hyvin kaikki köyhät lapset niillä rahoilla.

Ärsyttää ku vajaa 3 miljardia euroa omiitava instituutio valittaa asiasta, jonka se voi helposti korjata.

Vierailija
Mestariampuja PiPi
Mun puolesta väsyköön kuka väsyy. Aina tulee uusia uhreja, jotka kuitataan yksittäistapauksina. Yksittäistapaus voi menettää henkensä, mutta sehän ei tietenkään ketään liikuta.

Minä syön edelleen "kaurapuuroa" ja elän hyvin köyhästi. Ne jotka virheen kohdallani ovat tehneet, elävät runsaudessa.

Minä en väsy! Joka päivä jonnekkin tulee ihminen, joka lukee jonkun tekstini, ja saa ahaa elämyksen. Ja huomaa, että vaikka hänet on syyllistetty ja poljettu maahan, syy on vallassa olijoissa, se on valtaapitäjien tavoite. Nujertaa pieni ihminen, kuohita, kuten linkissä olevissa kuvissa on tehty!

Otetaanpa nyt kertauksen vuoksi uudelleen.

Valtaapitävien tarkoituksista ja motiiveista voidaan olla montaa mieltä.
Teksteistäsi on vaikea huomata mitään muuta ahaa! elämystä, kuin sen, että paatoksellisesti sälytät vastuuta omassa elämässäsi tapahtuneista asioista "muiden" kannettavaksi.

Positiivisuutta - elämän valoisuutta niistä on todellakin etsittävä tikun kanssa - muutoin se jää löytymättä.
Tosin näitäkin tilanteita sattuu ja tapahtuu useille.

Ihmisellä on luontainen taipumus selviytyä ja asioihin voi suhtautua monella tapaa. Se oma asenne ratkaisee paljon.

Pahalla ei saa kuin pahaa aikaiseksi. Se tuskin on kovin vaikeasti ymmärrettävissä oleva asia.

Oikeasti toivon, että löydät tuosta köyhästä "kaurapuuro" elämästäsi jotain ilonaiheitakin, ettet täysin kuohiinnu elämästä itsestään.

Elämässä tapahtuu paljon asioita, joille emme mahda mitään. Elämä vain on. Vaikuttamisen mahdollisuuksiakin löytyy, mutta on tietyllä tapaa kyettävä päästämään kaunasta irti, nähdäkseen kehittävämpiä tapoja lähestyä arkojakin aiheita. Saadakseen aikaan muutosta. Tai vaihtoehtoisesti tietynlaista tyyneyttä hyväksyä, ettei maailma aina näyttäydy täydellisenä paikkana elää - vaikka se sitä tietenkin on.
Ainoa kun on.

Vaihtoehdothan ovat joko tai ja valinnan teet sinä itse.

Nyt saa sellaisen vaikutelman, että junnaat ja pahasti paikoillaan.

Voimia Sinulle!

Vierailija

Kerroppas hyvä Kaneli, mitä pahaa minä olen tehnyt? Nyt en ymmärrä!

Lasteni huostaanotossa ja sijoituksessa päätökset teki sosiaaliviranomaiset en minä. Mutta sen päätöksen olen tehnyt, että jos vain jotenkin pystyn auttamaan ihmisiä, jotka joutuvat sosiaalityöntekijöiden hampaisiin ja kohtaamaan sen mädännäisyyden, mikä lastensuojelukseen liittyy, pidän huolen, että tuon sen esille. Omalta kohdaltani tapahtumia ei voi peruuttaa, mutta jos kuitenkin jotain auttaisi.

Ja kuten aikaisemmin sanoin, tiedän myös hyviä huostaanottoja ja sijoituksia!

Ja mitäpä tässä köyhä muutakaan, kuin junnata paikallaan. Toivottavasti tällä paikallaan junnaamisellani saan monien silmät avautumaan. Eikä se mielestäni ole paha asia ollenkaan!

Vierailija

Kanelin mielestä siis olosuhteisiin, joihin lapsi syntyy, ei tarvita parannusta, vaan lapsen tulee selvitä tilanteesta kuin tilanteesta itse. Oletko ajatellut, kuinka pitkälle joku hyvin köyhistä olosuhteista kotoisin oleva nero olisi päässyt, jos perheen väärinkäytökset eivät olisi ajaneet häntä juomaan 10-vuotiaana, joka pysäytti sitten tämän esimerkin lapsen henkisen kehityksen, ja nyt hän makaa kadulla alkoholistina.

Ei vaan ollut tarpeeksi vahva vai? Onko sinulla varaa arvostella tämänkaltaisia surkean kohtalon osakseen saaneita? Oletko itse joutunut vastaavaan tilanteeseen, ja selvinnyt siitä ilman ulkopuolista apua? Jos näin on, onnittelut, ja tsemppiä, mutta jos näin ei ole, niin turpa tukkoon, kun et tiedä mistä puhut.

Mitä pahaa olisi auttaa miestä mäessä? Mikä ihmisiä nykyään vaivaa? Liika telkkarin tuijotus ja sitä myöden sen levittämän "aivosyövän" jatkuva lisääntyminen?

Siinä mielessä tuen periaatteitasi, että rikkaiden lasten tulisi myös joutua samalle viivalle muiden lasten kanssa, sillä se, että saa ilman mitään efforttia palkattua itselleen sijoittajan töihin, joka kasvattaa sitten perittyä mammonaa, on väärin. Yhtä väärin kuin se, ettei heikoissa tilanteissa ilman omaa syytään elämään joutuvia auteta. Eri asia on kohtalaisista tai hyvistä olosuhteista tulevat yhteiskunnan loiset, ne tuomitsen yhtä lailla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat