Miten ajatus syntyy?

Seuraa 
Viestejä47
Liittynyt15.6.2005

Olen tuota ihmetellyt. Aistihavainnot on (suhteellisen) helppo selittää, saamme tiedon ympäriltämme ja tieto välittyy aivoihimme, joissa käsittelemme sen. Myös ympäristöstä johtuvat ajatukset, kuten "Hitto, olen myöhässä" on helppo ymmärtää. Mutta mistä tähän maailmaan ilmestyy aivan yhtäkkiä vaikka ajatus "PISTAASIPÄHKINÄ!", ilman mitään syytä, eli päätät ajatella yhtäkkiä jotain, mikä ei liity sillä hetkellä mihinkään. Mitä tuossa tapahtuu?

Kommentit (5)

Vierailija

itse olen päätynyt siihen tulokseen, että ajatukset, muistot, ja muut, ovat ikään kuin eri "reittejä" aivojen hermosolujen välillä, ja jotta tämän reitin pystyisi kulkemaan, pitää pystyä vetämään oikeasta narusta, ts. saamaan sopiva ärsyke, joka laukaisee tämän reitin läpi kulkevan "virran", joka on yksittäinen ajatus sitten. Tämä ketju saattaa olla siis miljoonien hermosolujen muodostama, ja välillä siihen kytkeytyy eri aistialueita.

Kokonaan uusi ajatus on usein vanhojen summa, kaksi asiaa sijaitsee jotain kautta "lähekkäin" aivoissa, ja mieli laskee 1+1 = 2, ja yhdistää ajatukset toisiinsa, josta muodostuu kokonaan uusi ajatus itsessään. Rationaalinen mieli hylkää pähkähullut yhdstelmät, ei niin rationaalinen mieli uskoo hullujenkin yhdistelmien olevan järkeviä.

Hulluus ja luovuus ovat siksi "serkkuja". Pitää osata valikoida epärationaalisen joukosta mullistavat ajatukset, jotka ovat toimivia, vaikeivat ensi näkemältä vaikuta tavanomaisilta, jotta voi luoda jotain uutta ja toimivaa.

Eli on olemassa kahdenlaista uutta, joista itse arvostan jälkimmäistä paljon enemmän. Vanhoja asioita yhdistämällä saatuja uusia ajatuksia (tuotekehitys on yleensä tätä) ja kokonaan uusia ajatuksia, vaikkapa auto, lentokone tai suhteellisuusteoria aikoinaan.

Ihmismieli on tästä hieman junamaisesta rakenteesta johtuen kovin altis rutinoitumaan, ja näkemään kapea-alaisesti asioita, omasta näkövinkkelistään. Laiskat aivot antavat tämän ketjun virrata aina samalla tavalla uudelleen ja uudelleen, hakaten päätä seinään joissain tapauksissa. Mantraa hokien uudelleen ja uudelleen.

Miehet ovat yleisesti ottaen (eivät kaikki siis) alttiimpia junamaiseen ajatteluun kuin naiset, jotka tavallaan toimivat ajatuksillaan laajemmin, eivätkä "poraudu" yleensä niin syvälle, mutta voivat ajatella montaa asiaa yhtä aikaa. Kummassakin puolessa on etunsa ja haittansa.

Uni on se prosessi, joka luo uusia ajatuksia päivän kokemuksista. Uni mahdollistaa oppimisen ja ajatusten muutoksen. Mutta uni tarvitsee uusia kokemuksia voidakseen luoda jotain uutta. Siksi arjen rutiinien täyttämä elämä tarjoaa kovin vähän unia, mutta esim. opiskelevalla ihmisellä uni näyttelee elämässä suurempaa roolia. Tai pitäisi näytellä, jotta oppiminen olisi tehokasta. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt, miksi illan virkkuja sorretaan, ja pakotetaan aamuisin heräämään väsyneenä. Koulun pitäisi alkaa taspuolisuuden nimissä kello 11.00, jotta kaikilla olisi samat mahdollisuudet oppia. Sama asia olisi, jos aamun virkkuja rokotettaisiin iltaopiskelulla.

Vierailija

Ajatuksen voima on todiste sille, että me hän omaa kyvyn muokata saman tiheyden omaavasta energiasta havaitun kaltaisen maailmankaikkeuden tilaan joka ei laajene tai kaareudu.

Jos pieni ihminen omaa kyvyn käpertää oma energiansa tiheämpään eli sikiöasentoon, jolloin hänestä avautuu vähemmän energiaa poispäin, niin kyllä me hän eli luoja eli älykäs suunnittelija omaa kyvyn, jolla saa aikaiseksi paljon erillisiä kolmiulotteisesti laajenevia ja erittäin tiheään käpertyneitä energiakeskittymiä, joista avautuu sitä vähemmän energiaa poispäin, mitä vähemmän pintaa ne omaavat, niin että ne sijaitsevat tilassa joka ei laajene tai kaareudu.

Savor

;):)

Vierailija
Armitage
itse olen päätynyt siihen tulokseen, että ajatukset, muistot, ja muut, ovat ikään kuin eri "reittejä" aivojen hermosolujen välillä, ja jotta tämän reitin pystyisi kulkemaan, pitää pystyä vetämään oikeasta narusta, ts. saamaan sopiva ärsyke, joka laukaisee tämän reitin läpi kulkevan "virran", joka on yksittäinen ajatus sitten. Tämä ketju saattaa olla siis miljoonien hermosolujen muodostama, ja välillä siihen kytkeytyy eri aistialueita.

Aivoissa on samanaikaisesti aktiivisena useita alueita. Miten on mahdollista, että ajatukset eivät mene täysin sekaisin keskenään? Miten aivot eristää esimerkiksi kehon säätelyyn osallistuvat impulssiketjut tietoisuudesta? Miksi ajatus tapahtuu yleensä vain yhdessä säikeessä kerrallaan? Miten aivot valitsee impulssiketjun, joka saa olla näkyvä tietoisuudelle? Millä perusteella jotkut ketjut eristetään taka-alalle?

Minä en usko, että ajatus on yksittäinen reitti vaan mielummin reittien kokonaisuus. Yllä esitetyt kysymykset pätevät toki tähänkin ideaan.

Vierailija

Järjen luonne sisältää tiettyjä ongelmia, sillä samalla kun pidämme järkeä jumalallisimpana ilmiönä, tiettyjä vaikeuksia liittyy kysymykseen, minkä ominaisuuden kautta se on tämä. Jos se ei ajattele mitään, missä sen arvo olisi. Järjen täytyy ajatella itseään, koska se on kaikkein paras, ja sen ajatteleminen on ajattelemisen ajattelemista. Sellainen kuin inhimillinen järki on tiettynä aikana, sellainen on ikuisesti järki, jolla on kohteena itsensä.

Uusimmat

Suosituimmat