Finnairin lakko enteilee palkkojen alennusta

Seuraa 
Viestejä7179
Liittynyt9.9.2005

[size=150:267elceu]Lakkoilu johtaa palkanalennuksiin tai työtuntien lisäämiseen[/size:267elceu]

Suomi on maailmanlaajuisessa työn uudelleen jaossa. Finnairin matkustamohenkilökunta päätti juuri Lahden huippukokouksen ja syyslomien kohdalle satuttaa lakkonsa. Lakko on laiton tai sitten laillinen - se ei ole asian ydin. Asian ydin on kyky pärjätä maailmanlaajuisessa kilpailussa.

Finnair oli rohkea ja kauaskatseinen yhtiö, vieläpä valtion enemmistöomisteinen, kuten Fortum. Finnair on myös yksi maailman turvallisimmista lentoyhtiöistä, jopa niin turvallinen, että tilastot ovat uhkaamasa mielenrauhaa. Finnair oli myös pitkään monopoli kotimaamme taivaalla. Hinnat ryöstäytyivät siten, että Kuopioon oli kalliimpaa lentää kuin aika ajoin Brysseliin.

Finnair sai erinomaisen tuottavat Kiinan lennot edellisen pääjohtajansa Keijo Suilan aikana, hän oli ja on varmaan suuresti kiitollinen siitä Kiinan viranomaisille, kuin myös venäläisille ylilentoluvista. Kiinan omien lentoyhtiöiden koneita ei ole toistaiseksi näkynyt Helsinki-Vantaan lentokentällä. Olisivatko neuvottelemassa jo Venäjän ilmailuviranomaisten kanssa luvasta ylilentoon?

Lakko on menneen maailman ase, joka yleensä ainoastaan vahingoittaa asiakkaita, lakkoilijoita ja työnantajia. Elämme sopimusyhteiskunnassa, mutta kuitenkin markkinalakien alaisuudessa. Yhtiön menestys pitäisi olla myös henkilöstön menestys. Henkilöstön motivaatio nostaa yhtiön kykyä palvella asiakkaitaan paremmin. Kustannukset ovat tekijä, joiden kanssa kaikki perinteelliset markkinatalousmaat taistelevat. Lisäarvoa pitää saada erottuaksemme mm. kaukoidän kilpailusta. Henkilökunta johtajistoineen joustaa kulurakenteessa yhtiönsä edun ja menestymisen turvaamiseksi.

Virolaiset lentoemännät tulevat 70%:lla toimeen Finnairin matkustamohenkilökunnan palkoista. Kiinalaiset, aina hymyilevät ystävällisen huomaavaiset lentoemännät saavat noin 30% Finnairin vastaavista palkoista. Tosin elinkustannukset Virossa ja Kiinassa ovat erilaiset meihin nähden. Ilmaa on kuitenkin palkoissa, jos 30 viikkotunnilla saadaan 40.000 euron vuosiansiot. Tarjoilijat saavat vähemmän maanpinnalla, ja heillä on vaarallisempi työ. On myös muistettava, että lentokoneen matkustamossa on muitakin tehtäviä, kuin kahvin kaato ja astioiden kanto.

Vastuuntuntoinen toimitusjohtaja hakiessaan säästöjä yhtiölleen, aloittaa omasta palkastaan, seuraavana on hänen alla oleva johtajakaarti. Ovatko Finnairilla kilpailukyvyn nimissä johtajisto valmis pudottamaan palkkojansa? Jos näin kävisi, olisi alemman henkilökunnan helpompi ymmärtää yhtiötalkoot paremman huomisen toivossa. Yhteisesti toimien 'lentosää' olisi kuulaampi ja yhtiö valmiimpi nousukiitoon.

On ajan kysymys, kun Kiinan koneet laskeutuvat myös Helsinkiin. Kiina on ostanut lähes 300 uutta matkustajasuihkukonetta, niin Euroopasta kuin Amerikasta. Koneita riittää kohta myös Helsingin vuoroille ja Venäjän ylilentolupa lienee leimoja vailla valmis.

Finnairin lakko aloittaa laajan kansalaiskeskustelun kilpailukyvystämme. Palkat kaikkinensa on eräs puheen aihe. Voimme myös lisätä työtuntejamme nostamatta palkkoja. Voimme saada hyvikkeeksi vuosibonuksen, joka jaetaan suhteessa koko henkilökunnalle vuosittain, mikäli yhtiö on tuottanut voittoa. Omistajat ymmärtävät myös hiljalleen, että yhteiskunta jatkuu heidän osinkotilien ulkopuolellakin. Vastuullisuus leviää koko yhteiskunnassa. Meillä ei ole enää varaa yksinapaiseen laput silmillä ajatteluun. Kaikki liittyvät kaikkeen ja ongelmat vyöryvät kiivaasti nykyisiin elintason huippumaihin.

Viisain teko olisi nyt palata heti töihin palvelemaan asiakkaita, jotta Finnairin hyvä maine ei kärsi enempää. Suomalaiset voivat olla ylpeitä lentoyhtiöstänsä. Lakko on lopetettava heti. Osa Finnairin matkustamotyöntekijöistä toiveilee, että aina-reipas AKT Räty tulee hätiin ja julistaa logistiikka-ammattijyränä satamat kiinni ja kuorma-autot talleihin. On vaarallista elätellä tämän kaltaisia haaveita. Suomi elää viennistä ja on kaikin keinoin estettävä hoksaus, missä satamalogistiikka onkin solidaarisuutta lentologistiikalle.

Lopuksi kysymys Finnairin pääjohtajalle Jukka Hienoselle: "Oletko valmis pudottamaan palkkaasi 10-20% Finnairin kustannuskilpailukyvyn eduksi ja hyödyksi? Saisitko näin paremman vastaanoton palkkakululeikkurillesi? Voisitko myös motivoida alemmat johtajat samaan 'uhraukseen'?

Ilkka Luoma

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Sivut

Kommentit (80)

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7179
Liittynyt9.9.2005
tiäremiäs
Kyllä ne pärjää sillä 2600 euron kk palkalla, kun enne tienasivat 3700 euroa kk.

Jos finnair alentaa palkkoja 30 prosenttia.

..................

Tuohan on tietysti brutto, mutta aika hyvin keskiarvona noin 30 tunnin viikkotyöllä

YLE 1:en aamu-TV:ssä tosin osapuolet olivat miltei täysin eri mieltä millainen tuo keskipalkka on, ...on se kumma, kun niin työnantaja kuin palkaansaajakaan ei tiedä palkkoja samoiksi numeroiksi, ei kait ne numerot vaihdu katsojien silmien mukaan

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Yritin jo aikaisemmin herättää keskustelua palkkajoustoista, joista Finnairin pomojen mielestä tässäkin kiistassa kai on kyse.

Sopii asiayhteyteen tai ei, palaan asiaan. Olen pahoillani. Tarkoitan sitä.

No. Työantaja toivoo jo hyvissä ajoin, miksei tässäkin kiistassa esiin tuomalla, että seuraavassa tupossa päästäisiin sopimukseen letkeemmästä joustosta palkkaukseen. Siis. TA:n kannalta tämä tarkoittaa sitä että kun menee huonommin, TA voisi sopimukseen vedoten laskea työntekijöiden palkkaa. Kilpailukyvyn nimessä tietty. Höh. Idioottimaista edes luulla muuta.

Tähän tarvitaan kaiketi jotkin kriteerit asiain tilasta joissa palkkajousto tulisi ajankohtaiseksi, ellei tehdä avointa valtakirjaa jota ei saa nimittää valtakirjaksi rajattomalle ahneudelle. Emme siis hemmetti kutsu sitä sellaiseksi. Tietenkään.

En ole kuullut, enkä usko, enkä liiemmin elättele toiveita siitä että samalla kirjattaisiin kriteerit siltä varalta että firmalla menee hyvin ja työntekijät voisivat siihen vedoten, saman sopimuksen nojalla saada vähän parempaa palkkaa. Tyhmä ajatus.

Palkkajousto ei tarkoita sitä, hyvä jumala, eikä työajan jousto, ei paremmin markkinoihin sopeutuva sopimusjärjestelmä, ei paikallinen sopiminen miltään osin, ei vähemmän keskitetty työmarkkinapolitiikka. Mikään näistä ei tarkoita sitä että jokin uhkaisi yrityksen voiton jakamattomuutta niiden kesken jotka tuon voiton tekevät.

Tiedän. On toinenkin näkökulma. Minä tuon esiin tämän vaikka elämme riistosta vapaassa nykyajassa, jossa olemme kaikki, ei vain kuin, vaan oikeasti samaa suomaista perhettä.

Ei. Vastakkainasettelun aika on vasta asettumassa eteemme, hyvänen aika. Kyllä.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Lee Iacocca aikanaan pelasti Chryslerin konkurssilta 1 dollarin kuukausipalkalla ja sai myös alaiset suostumaan uudelleenjärjestelyihin.

Ninhän siinä kävi, nyt ei enää tankata lentokoneita. ATK tukee.

Vierailija

Onko Luomalle tullut joskus mieleen, että jos kotimaiset lentoemäntämme korvataan diktatuurisesta Kiinasta tulevilta emoilla niin miten hyvin nämä pystyisivät hoitamaan ne tehtävät jotka heille kuuluu.
Rehellinen vastaus olisi, että et edes tiedä mitkä nuo tehtävät ovat.

Palkkoja se Luoma on aina alentamassa kilpailukykyyn vedoten, mutta kun se on jo Suomella huippuluokkaa niin helppo on huomata, että et ymmärrä tästäkään mitään.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ilkka Luoma
tiäremiäs
Kyllä ne pärjää sillä 2600 euron kk palkalla, kun enne tienasivat 3700 euroa kk.

Jos finnair alentaa palkkoja 30 prosenttia.




..................

Tuohan on tietysti brutto, mutta aika hyvin keskiarvona noin 30 tunnin viikkotyöllä

YLE 1:en aamu-TV:ssä tosin osapuolet olivat miltei täysin eri mieltä millainen tuo keskipalkka on, ...on se kumma, kun niin työnantaja kuin palkaansaajakaan ei tiedä palkkoja samoiksi numeroiksi, ei kait ne numerot vaihdu katsojien silmien mukaan

brutto on, ei oo verot pois.

Moni teollisuusalan duunari tienaa 1100-2000 euroa bruttona. Ja tuollakin pärjää oikein hyvin. Eli 2600 on jo yli keskiverron.

Ihmisille iso palkka on henkisen mulkun kasvatin, eli omantunnonarvoa sillä heijastetaan

mutta kai se on lentoemännän ja stuertin työ raskasta kun palkkakin on hyvä.

Mutta normaalisti sitä työn käsittää raskaaksi, kun työ hajottaa ihmistä henkisesti tai fyysisesti. Tarkoitan sitä että Huonolla tuurilla voi mennä terveys vaikkapa työtapaturmassa.

.
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt10.9.2005
suuri kurpitsa
Onko Luomalle tullut joskus mieleen, että jos kotimaiset lentoemäntämme korvataan diktatuurisesta Kiinasta tulevilta emoilla niin miten hyvin nämä pystyisivät hoitamaan ne tehtävät jotka heille kuuluu.
Rehellinen vastaus olisi, että et edes tiedä mitkä nuo tehtävät ovat.

Rehellisesti luulen jotta kiinalaiset hoitaisivat hommat paljon paremmin, vaikka olisivat kuuromykkiä.

Vierailija

Valtionyhtiö tavallaan rikkoo sen itse sopimia sopimuksia vastaan.

Lakko oli väistämätön, koska työnantajapuoli ei käytännössä edes halunnut neuvotella.

Luoman ylipitkää maratonhöpinää en taaskaan jaksanut lukea...

Vierailija

Finnairin lakon molemmat osapuolet ovat sosdemeja. Hallituksessa saakka
ministereitä antamaan yhtiölle ohjeita vv.-ministeri Heinäluoma ja liikenneminsiteri Susanne Huovinen. Ynnä esittelemässä asioita ministereille joukko sosdemivirkamiehiä. Yhtiön portaassa mitä ilmeisimmin myös useita kokoomusherroja. Vastapuolella jo ihan perinteisesti useakin sosdemilainen ay-taituri, myös kuljetusalan Räty.
Vaan eivät puoluetoverit pääse sopimukseen. Lentoemäntien hienossa työjoukossakin lie useita kokoomuslaisia, siis lakossa Finnairin porvarikavereitaan vastaan. Onhan kokoomus työväenpuolue.

Ristiriita on ainakin puoliksi näennäinen. Tärkeätä on, kun edessä ovat myös vaalit, näyttää mahtia, osoittaa, että me pojat ja tytöt voimme pysäyttää maan, eikä kukaan voi mitään. Erityisesti sosdemit: meitähän ei ole viisasta heittää hallituksesta. Sosdemit ja kokoomus näyttävät yhdessä mahtiaan. Perkele, se jää Suomi kevyeksi, jos emme saa hallita, yhdessä aina. Kyseessä olis myös erittäin oikeistosuuntainen hallitus.
Johon myös vihreillä ja vaselisteilla on kovat halut. Ei millään meinaa psyä housuissa.

Tässä tapauksessa ainakin hallituspuolen herrojen antama ärsyke, kiusaaminen, käynisti työntekijäin lakkoautomaatin. Hallituksella olisi valta sekä antaen ohje Finnairille että järjestäen jotakin veroporkkanaa ( vrt. merenkulku) saada Finnairin puolelta kiusaaminen päättymään.

Jos Finnairilla ei ole varaa maksaa 500lle uudelle työntekijälle 30 prosenttia enemmän, ilmeisesti tulevaisuus, Aasian ilmoihin, ei ole niin ruusuinen kuin sieltä on kerskuttu. Taloutta täytyy kiristää.

Selkkauksesta Finnairin talous ei parane.

Arvaan, että tekeillä ensinäkin on liittyminen johonkin Keski-Euroopan yhtiöön. Lufthansa. Sitähän Soneran asioissakin aikaaan puuhasteltiin sakujen kanssa. Toimintasuuntaa muutettasin noin 90 astetta, suuntana Etelä-Amerikka. Pääsee vaika Hollannin kautta, josta StoraEnsoonkin tulee Karvinen. Aasian kaukoilmoihin tarkoitettu kalusto soveltuu myös
lentämiseen Etelä-Amerikkaan. Mutta liikesuhteita sinne ei lie paljon valmiina. Tarvitaan rinnalle iso hyvä veli.

On Etelä-Amerikka tulevaisuuden manner, erityisesti ABC-maat. Suomalainenkin on jo saantu jalkansa Brasiliaan ja Uruguayhin.
Vaan lujan otteen sieltä yksin on vaikeaa. Toista on yrittää monen suuren yhtiön ja monen Suuren Rahan omistajan yhteistyöllä. Hyvät toiveet nähtävästi ovat muutoksesta Argentiinassa ja Chilessä, suuntaan, jossa Brasiliassa ja Uruguayssa jo ollaan menossa.

Kyseessä on myös poliittinen välttämättömyys. Jos edes noita ABC-maita ei saada integroitua eli yhdennettyä Suuren Rahan imperiumiin, koko
manner uhkaa joutua Venezuelan ja sen Chavezin johtovaltaan.

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7179
Liittynyt9.9.2005
Sigmund
Lee Iacocca aikanaan pelasti Chryslerin konkurssilta 1 dollarin kuukausipalkalla ja sai myös alaiset suostumaan uudelleenjärjestelyihin.

Ninhän siinä kävi, nyt ei enää tankata lentokoneita. ATK tukee.

................

Juuri niin, Mustangin lanseeraajalla oli 'munaa' panna itsensä peliin ja nostikin tuolloin Chryslerin pohjamudista, Lee oli muuten italialainen juuriltaan.... Kirjoittipa kirjankin, jossa selosti Chryslerin ihmeen...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7179
Liittynyt9.9.2005
suuri kurpitsa
Onko Luomalle tullut joskus mieleen, että jos kotimaiset lentoemäntämme korvataan diktatuurisesta Kiinasta tulevilta emoilla niin miten hyvin nämä pystyisivät hoitamaan ne tehtävät jotka heille kuuluu.
Rehellinen vastaus olisi, että et edes tiedä mitkä nuo tehtävät ovat.

Palkkoja se Luoma on aina alentamassa kilpailukykyyn vedoten, mutta kun se on jo Suomella huippuluokkaa niin helppo on huomata, että et ymmärrä tästäkään mitään.

.............................

Normaalilla ajattelukyvyllä ymmärtää, että halvemmat palkkakustannukset lisäävät kilpailukykyä, varsinkin, jos ne syntyvät osaavan jo olemassa olevan henkilöstön kanssa. Jos taas ei, niin tarvitaan muita tekijöitä ja mm. kiinalaiset ovat hyvin palvelualttiita ja osaavia, myös matkustamohenkilökuntana. Yleensäkin kaukoidän lentoyhtiöillä on erinomainen asiakaspalvelu

Alla linkki Jukka Hienosen kertomukseen mitä on kilpailukyky ja kuinka se ymmärretään Finnairilla...

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=200618287

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Vierailija
Ilkka Luoma

Lopuksi kysymys Finnairin pääjohtajalle Jukka Hienoselle: "Oletko valmis pudottamaan palkkaasi 10-20% Finnairin kustannuskilpailukyvyn eduksi ja hyödyksi? Saisitko näin paremman vastaanoton palkkakululeikkurillesi? Voisitko myös motivoida alemmat johtajat samaan 'uhraukseen'?

Ilkka Luoma

Jaahas. Ja miksi ett kysy 30% alennusta. Mikä on logiikkasi?

Vierailija

TUO Iacoccan taikateppu oli helppo sen jälkeen, kun
Henry Ford III tarjosi vaimonsa Edselin mukaan nimeämäänsä
kärryä, jota kukaan ei ostanut. "BUSHMAN" muuten ajoi
aivan uudella Mustangilla Kaliforniassa viime viikolla.
Laatuisa vehje !

Ammattiliitot ovat suurimpia työllisyyden esteitä nyky-yhteiskun-
nassa. Ammattiliitot kuuluvat hiilikaivosaikaan !

Ronald Reagan antoi potkut perseelle yhtenään lakkoilleille
lennonjohtajille ja määräsi armeijan ohjaamaan lentoliikennettä
uusien koulutuksen ajaksi. Kukaan ei ole sen jälkeen kuullut
lakkoilusta USA:n lentoliikenteessä. Yksi naapuriensa nurmikkoja
taalan tuntipalkalla leikannut poispotkittu kertoi vuosikymmen
myöhemmin vedet silmissä, että "mitään työtä en sen jälkeen
koskaan saanut".

Tuossa olisi opiksi ottamista komukoilla täälläkin !

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat