Sähkömoottoriperäkärry -kaaos

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Noniin. Kun täällä on niin joutilasta aivokapasiteettiä niin mitenkäs toimisi jos auton peräkärryyn kasaisi akkuja hirvittävästi ja sähköiset ajomoottorit, joilla tuuppaisi autoa etteenpäin. Jarrutusenergiaa talteen ja aisan ja puskurin välille anturointia millä katteltas ettei työnnetä jos kärry pyrkii sivulle. Fillareihinhan tämmöisiä saa, mutta mitenkä kävisi autoillessa?

Tietenkinhän tämä olisi kovin kömpelö ja ehkä vaarallinenkin, mutta tälleensä saisi tehtyä sähköauton peräkoukullisesta ajoneuvosta? Vai saisiko?

No niin vaivauduin sitten googlettamaan: http://www.evconvert.com/article/ev-pusher

Mitähän sanoisi suomen lainsäätäjäsäätäjät?

Kommentit (6)

Vierailija
mummovainaa
Noniin. Kun täällä on niin joutilasta aivokapasiteettiä niin mitenkäs toimisi jos auton peräkärryyn kasaisi akkuja hirvittävästi ja sähköiset ajomoottorit, joilla tuuppaisi autoa etteenpäin. Jarrutusenergiaa talteen ja aisan ja puskurin välille anturointia millä katteltas ettei työnnetä jos kärry pyrkii sivulle. Fillareihinhan tämmöisiä saa, mutta mitenkä kävisi autoillessa?

Tietenkinhän tämä olisi kovin kömpelö ja ehkä vaarallinenkin, mutta tälleensä saisi tehtyä sähköauton peräkoukullisesta ajoneuvosta? Vai saisiko?

No niin vaivauduin sitten googlettamaan: http://www.evconvert.com/article/ev-pusher

Mitähän sanoisi suomen lainsäätäjäsäätäjät?

Mieluummin niin että sähköauto ja pitkille matkoille peräkärryyn pistetään agregaatti puksuttamaan. Siinä on mainio hybridi.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
mummovainaa
Mitähän sanoisi suomen lainsäätäjäsäätäjät?

Tuo kysymyshän oli otettu huomioon artikkelissa (lihavoituna):
And how do you inspect it?

Just another home built trailer. I told the mechanic at the inspection “Don’t ask too many questions and we both will be happier”. While he was filling out the paperwork one of his coworkers walked up and asked, “Is that a pusher?”

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Tuollaista kaavailin jo 20v sitten mutta bensakäyttöisenä. Muistaakseni sen varalta että auton oma kone sanoo poks, niin naapuri voisi raijjata työntäjän paikalle.
Taisi olla niin että siinä olisi ollut trike- keula, jotta sen voi ajaa paikalle ja irroittaa sen.
Voisihan triken toteuttaa noinkin. Etuvetoisesta autosta keula poikki ja MP:n keula siihen ja menoksi. CV4 voisi olla aika hyvä.

Helpohko toteuttaa mutta mitä lie sanovat virkaintoilijat.

Vierailija

Muistan kun aikoinaan traktoreita työnnettiin peräkärryllä ja varsinkin talvella meno oli melkoisen huteraa, tosin nopeudetkin olivat vähintään tuplat traktorin omiin huippuihin nähden.
Sori, tämä ei liittynyt mitenkään aiheeseen.

Vierailija
Norppa
mummovainaa
Noniin. Kun täällä on niin joutilasta aivokapasiteettiä niin mitenkäs toimisi jos auton peräkärryyn kasaisi akkuja hirvittävästi ja sähköiset ajomoottorit, joilla tuuppaisi autoa etteenpäin. Jarrutusenergiaa talteen ja aisan ja puskurin välille anturointia millä katteltas ettei työnnetä jos kärry pyrkii sivulle. Fillareihinhan tämmöisiä saa, mutta mitenkä kävisi autoillessa?

Tietenkinhän tämä olisi kovin kömpelö ja ehkä vaarallinenkin, mutta tälleensä saisi tehtyä sähköauton peräkoukullisesta ajoneuvosta? Vai saisiko?

No niin vaivauduin sitten googlettamaan: http://www.evconvert.com/article/ev-pusher

Mitähän sanoisi suomen lainsäätäjäsäätäjät?




Mieluummin niin että sähköauto ja pitkille matkoille peräkärryyn pistetään agregaatti puksuttamaan. Siinä on mainio hybridi.

Tämänhän teki eräs amerikkalainen herra, mutta laittoi agregaatin pickupin perälavalle. Lähiliikenteessä värkki pelaa pelkällä sähköllä ja sillä pääsee noin 60 km/h vauhdilla 50 - 80 kilometriä. Sitten kun haluaa heilauttaa perseensä pitemmälle, niin täysien akkujen kaveriksi laitetaan ruohonleikkurin kone hyrräämään ja vaikka generaattorista ei riitä lähellekkään lataamaan akkuja, niin virtaa riittää moninkertaiseen matkaan.

Koko energiamäärä bensiininkulutuksena laskiessa laite kuitenkin käyttää reilusti enemmän polttoainetta kuin vastaava polttomoottoriauto. Avainsana onkin siinä, mistä sähkövirta saadaan, sillä se määrää kuluttaako värkki fossiillisia polttoaineita enemmän vai vähemmän kuin tavan hiilivetymobiili.

Kokonaisenergiankulutuksen kannalta se kuitenkin on huonompi vaihtoehto.

Vierailija

Tuosta tuli mieleen että Auton rakenne olisi sellainen että voimalaite olisi irroitettava moduli, jonka voisi vaihtaa halutessaan vaikkapa bensasta sähköön. Voimalaite olisi tavallaan vuokralla.
Pitkälle reissulle bensakone ja kaupunkipyörittelyyn sähkö.
Ongelmaksi muodostuu tietysti standardien puute ja autotehdaiden kilpailu, eikä sähkövoimalaite ole riittävän kehittynyt akun osalta.

Uusimmat

Suosituimmat